Sčítanie cyklistickej dopravy, jún 2011

V utorok 14. júna 2011 uskutočnila Cyklokoalícia prvé sčítanie cyklistov v Bratislave. Napriek zamračenému počasiu sa v rannej dopravnej špičke do ulíc mesta vydali stovky cyklistov.

Sčítanie prebiehalo od siedmej do deviatej hodiny na jedenástich miestach v širšom centre. Okrem všekých piatich mostov cez Dunaj boli cyklisti sčítavaní na Račianskom a Trnavskom mýte, Dulovom námestí, križovatke Záhradníckej a Karadžičovej, Kamennom námestií a križovatke Rusovskej s Jantárovou cestou. Počas sčítania bolo 19 stupňov, avšak veľmi veterno a zamračené. Pri slnečnom počasí by boli výsledky výrazne zaujímavejšie. Cez sčítacie body spolu prešlo 1139 cyklistov.

Najvyťaženejším mostom bol Prístavný s 107 cyklistami v oboch smeroch (82 z Petržalky a 25 v opačnom smere). Ostatné mosty boli využívané približne polovičným množstvom ľudí. Starý most je druhý v poradí pri ceste do centra, v opačnom smere je používaný minimálne (43/4). Nový most (37/19) a Most Apollo (32/18) sa ráno používajú tiež najmä na cestu do centra. Najvyrovnanejší je Most Lafranconi, ktorý používa podobný počet cyklistov v oboch smeroch (29/26), keďže viacerí cyklisti smerujúci zo západnej do východnej časti mesta volia trasu po pravom brehu Dunaja.

Medzi miesta najviac využívané cyklistami za zaradili Rybné námestie (159 cyklistov), ľavobrežné predpolie Prístavného mostu (151 cyklistov) a Mostu Lafranconi (150 cyklistov), Dulovo námestie (133 cyklistov), Šafárikovo námestie (102 cyklistov), križovatka Pribinova / Košická (101 cyklistov), križovatka Karadžičova / Záhradnícka (86 cyklistov), Kamenné námestie (83 cyklistov), Rusovská / Jantárova (78 cyklistov) a Račianske mýto (52 cyklistov) a Trnavské mýto (44 cyklistov).

Heatmapa sčítacích bodov podľa počtu cyklistov

Komentár

Veľké križovatky, ktoré vykazujú určitú mieru hostility voči cyklistom ako napr. Račianske či Trnavské mýto využíva na prejazd najmenej cyklistov. Drobnými úpravami ako napr. prechádzanie na jednu zelenú cez celú križovatku, likvidácia vysokých obrubníkov a doplnenie cyklopriechodov či predsadených zón pre cyklistov (ako je to bežné vo Viedni či populáciou podobnom Edinburghu) by mesto zvýšilo použiteľnosť týchto verejných priestorov pre chodcov, vozíčkarov a cyklistov.

Prepojenie jednotlivých bodov cyklotrasami zároveň povedie k jednoduchšiemu a rýchlejšiemu presúvaniu cyklistu mestom a zvýšeniu počtu ľudí denne využívajúcich bicykel ako dopravný prostriedok.

Z pohľadu aktuálneho a budúceho využitia sú preto najdôležitejšie cyklotrasy:

  • cyklotrasa na nábreží medzi Novým a Starým mostom
  • cyklotrasa na Záhradníckej ulici (od Slovanetu po Odborárske námestie)
  • cyklotrasa na od Rusovskej cez Jantárovu cestu na Starý most (tu zmiešaný priestor pre chodcov a cyklistov za vzájomnej ohľaduplnosti)
  • Prvý (historický) okruh okolo Starého mesta
  • ako aj doriešenie ďalších problematických lokálnych bodov (križovatky, cyklopriechody, obrubníky, bariéry v ceste a pod.)

Cyklokoalícia podrobne rozpracovala zoznam prioritných cyklotrás v Bratislave.

Zaujímavosti počas sčítania

  1. Do práce bicyklovali cyklisti všetkých vekových kategórií, žien bolo cca 20%.
  2. Aj rodičia s deťmi jazdia na bicykli v špičke po bratislavských uliciach.
  3. Cyklisti jazdia aj v oblekoch, ženy v šatách a používajú rôzne bicykle – horské, cestné a mestské.
  4. Veľmi málo ľudí používa mopedy alebo skútre, ktoré zaberajú menej miesta na parkovanie.
  5. Niektorí ľudia používajú na prepravu po meste kolobežky a korčule.

Postrehy sčítačov

  • Rybné námestie: Veľké množstvo cyklistov pokračuje od PKO po nábreží smerom k Starému mostu, napriek chýbajúcemu cyklochodníku (52, v opačnom smere 22). Komplikovaný je aj prejazd z nábrežia do centra, keďže križovatka je nastavená v prospech automobilov. Chodci prechádzajú križovatku na tri razy, pritom ostrovčeky sú nevyhovujúce pre veľké množstvo ľudí. Priechod pre cyklistov tu chýba úplne, napriek cyklopruhom z oboch strán.
  • Šafarikovo nám.: V autách sedí väčšinou jeden človek, iba v každom desiatom sú podľa pozorovania aspoň dvaja ľudia – takýto stav je dlhodobo neúnosný.
  • Kamenné nam.: Množstvo ľudí šlo do práce na mestských bicykloch holandského či viedenského typu.
  • Račianske mýto: Na Račianskom mýte je situácia pre cyklistov nevyhovujúca. Cyklisti radšej čakajú na priechodoch a prejdenie križovatky im trvá niekedy až 5 minút (!). Príjemné prekvapenie pripravila pani cyklistka, ktorá išla napriek prekážkam po ceste aj s malou dcérou.

Kompletné výsledky sčítania uverejníme v priebehu dnešného dňa.

12 komentárov na “Sčítanie cyklistickej dopravy, jún 2011

  1. Strasne smutne citanie. Ja viem, ze nesmiem porovnavat, ale vzdy ked idem na SK na dovolenku z cyklistickeho raja NL, tak sa cestou skrz BA hram hru, ze kolko cyklistov uvidim – vacsinou sa za tu polhodinu dopocitam ku cislu 10… A vzdy zalomim rukami, ze to je cislo, ktore hocikedy v hociktoru hodinu dennu ci nocnu, ci prsi ci snezi, naraz vidim v NL realtime, ked sa rozhliadnem.
    Minimalne tych 10.
    Pocitat dve hodiny na Hofplein krizovatke napriklad … tak by som sa dopocital k par tisic.

    Slovaci na bicykle – nie sme lemry predsa ! :)

    (a vyhovorky ze „vozim celu rodinu a to sa na bicykli neda“ neplatia, vid udaj, ze 9 z 10 aut je obsadenych jedinym nepohyblivcom)

  2. Posledných pár rokov vidím, že počet cyklistov na Slovensku rastie. Príčin je viac: 1. snaha niektorých ľudí o svoje zdravie, 2. rastúca reklama predaja bicyklov, 3. u niektorých aj zlá ekonomická situácia, ale ide hlavne o bod 2.
    Ja som tiež začal chodiť na bicykli. Odporúčam hlavne tým, čo chodia v aute…

  3. Mentalita a stav ciest na SLovensku je zly. Ja som cyklista, ale neodvazim sa ist do premavky, lebo ked ma prejde nakladiak je po mne a na krajnici sa jazdit naozaj neda. Su v dezolatnom stave.
    Na kruhovom objazde mi pravidelne nik neda prednost.
    cyklotras je malo. Na beznej komunikacci by mal byt vyhradeny nejaky pruh pre bickyle.

  4. Je super, ze sa to urobilo. Nech pani vidia!
    Ale rovnako dolezite by mohlo byt scitanie cyklistov, ktori sa na rovnakych (a aj dalsich) miestach pohybuju radsej po chodniku – pretoze v strachu o svoj zivot sa na cestu vyjst neodvazia (mna nevynimajuc).
    (Pre moje ucely vedie z Race do mesta skvela cyklotrasa – 85% z trasy idem po chodniku…a presne viem, co poviem policajtovi, ked ma kvoli tomu zastavi.)
    Ale nevzdavajme to :-)

  5. Komentár
    AD/ kvetinacs
    Som tiez cyklista, ale aj chodec. A ako chodec som zhrozena, pocet cyklistov, jazdiacich po chodnikoch, zacina byt neumerny a zivotu nebezpecny. Bola som svedkom narazenia cyklistu do chodca, lebo netusil, ze chodec na chodniku spravi krok vpravo „zo svojej trasy“ …. Cyklisti maju helmu na hlave ako ochranu, ale chodci nie, su teda zranitelnejsi. A pre cyklistu taketo zrazky mozu mat o. i. aj neprijemnu sudnu dohru. Preto ako cyklista som – ak uz musim byt na chodniku – velmi, prevelmi obozretna, lebo som tam predsa len „cudzi element“. A nostalgicky spominamna Nemecko a ich vyhradene pasy na cestach, urcene len pre cyklistov.

  6. sara: Cyklokoalícia má medzi sebou aj zástupcov chodcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú verejnými priestormi. Čize v likvidovaní bariér sme za jedno s chodcami, rovnako za zvýšenie bezpečnosti oboch strán oddelením cyklistov všade tam, kde je to potrebné.

  7. Mna ste nespocitali, kedze som nepresiel cez ziadne scitacie miesto…
    Inak… to neznamena, ze v Bratislave v ten den jadzdilo tisic neviemkolko cyklystov, lebo je dost pravdepodobne, ze ten co bol zaznamenany na moste apollo bol nasledne zaznamenany aj na dulaku a pod. a naopak mna ste na trase Raca – Nove Mesto nezachytili…

  8. @kvetinacs: z Race do mesta sa ide celkom vpoho po Raicanskej, staci sa vystrcit do tretiny cesty a kazde auto ta obide :) Ale jasne, kvalita najme medzi Palmou a Mladou Gardou je hrozna!

  9. ahojte vsetci, ktori ste reagovali na moj prispevok :) stara diskusia, viem, ale aktualna tema…

    ja som aj chodec, aj cyklista aj sofer, takze snazim sa veci vnimat zo vsetkych tychto uhlov pohladu.

    @sara ma samozrejme pravdu – jazda po chodniku je nebezpacna pre chodcov, a preto ja to svoje jazdenie vnimam z „tzv. pozicie sily“: ja som ta, ktora moze ohrozit, ublizit, vystrasit. preto sa snazim jazdit ohladuplne, nadvazujem s chodcami ocny kontakt, aby o mne vedeli, blikam, ak sa bezpecne nezmestim – brzdim a cakam, zosadnem z bicykla. samozrejme, nie vsetci, co jazdia po chodnikoch, to musia takto vnimat, zial.

    @netro – vyskusam :) predsalen, z chodnika sa vodicom tazko dokazuje, ze aj bicykel patri do mestskej premavky…

    majte sa pekne a jazdite opatrne, s ohladom na ostatnych aj na seba :)

Pridaj komentár