Šesť pražských riešení pre Bratislavu

Promenáda pri VltavePo nedávnom hľadaní inšpirácie vo viedenskom cyklistickom raji, ktoré Cyklokoalícia absolvovala spoločne s primátorom Bratislavy, Milanom Ftáčnikom, sa tento krát pozrieme bližšie na princípy aplikované v Prahe, ktorá je krutej bratislavskej cyklorealite výrazne podobnejšia.

Nebudeme sa venovať porovnávaniu dĺžky cyklotrás – v tomto súboji ťahá Bratislava, snáď v prípade všetkých európskych metropol, za kratší koniec, zameriame sa teda najmä na zvolený systémový prístup a konkrétne riešenia, ktorým neskôr spoločnými silami nájdeme miesto využitia v Bratislave.

  1. Kvalitné úradnícke zázemie, ktorého súčasťou sú denne dochádzajúci cyklisti je zastrešený pozíciou mestského cyklokoordinátora, ktorého úlohou je zabezpečiť synergiu rôznych aktivít mesta v prospech rozvoja cyklodopravy. V Prahe, rovnako ako v Bratislave, funguje tiež Komisia pre cyklistickú dopravu, pričom počet jej rokovaní už prekročil číslo 40. Cyklodoprava je v štruktúrach mesta vnímaná, prirodzene, ako súčasť dopravy. Informovanie verejnosti funguje pomocou portálu Praha cyklistická, kde sú dostupné všetky potrebné informácie vrátane vzdelávania v problematike cyklistickej dopravy.
  2. Integrácia cyklistov do premávky je dôležitým faktorom rozvoja cyklodopravy v Prahe, ktorú charakterizuje značná členitosť reliéfu je aplikácia riešení a umožňuje tak nielen lacnejšie, ale tiež rýchlejšie vytváranie cyklistických komunikácií, ktoré umožňujú mestským cyklistom bezpečnú a rýchlu jazdu. V miestach kde šírka komunikácie nedovoľuje zriadenie cyklopruhu sú trasy vedené formou cyklopiktokoridorov – grafických symbolov upozorňujúcich vodičov na možný pohyb cyklistu a zároveň vedú cyklistu v priestore jemu určenom. Cyklopruhy sú vytvárané najmä pri rekonštrukciách komunikácií, vychádzajúc z princípu, ktorý preferuje integráciu cyklistov do premávky v centrálnej časti mesta, zatiaľ čo na perifériách a prirodzených koridoroch (popri rieke Vltava) tzv. segregované cyklotrasy. Kvalitné grafické prevedenia cyklopruhov zabezpečujú dostatočnú bezpečnosť cyklistu aj v prípade križovaní iných komunikácií, kedy je cyklista jazdiaci po segregovanej trase menej viditeľný. Aj z tohto dôvodu sú niektoré exponované križovania segregovaných cyklotrás v Prahe graficky upravené podfarbením červenou farbou a piktogramami. Grafické úpravy sú dostatočné aj v prípade zdieľaného priestoru pre peších a cyklistov v prípade promenády na vltavskom nábreží, kde sú cyklisti vedení v priestore bližšie k rieke. Originálne je vedená cyklotrasa po vltavských náplavkách, ktoré pozostávajú z dlažby, ktorá by nebola komfortná pre jazdu na bicykli. Cyklisti sú tu vedení v pomerne úzkych pásoch z hladkého povrchu doplnenom o piktogramy.
  3. Jednosmerky prejazdné cyklistami v oboch smeroch sú v Prahe realitou, no vzhľadom ku krátkej tradícií tohto spôsobu vedenia cyklistov v stovežatej je pohyb v protismere jazdiaceho cyklistu zvýraznený cykloPelleovapruhom – samozrejme len tam, kde to šírka komunikácie umožňuje. Vyslovene ideálne riešenie je prezentované na ulici Pelléova v Prahe 6, kde je protismerný cyklopruh nielen v špičkovej povrchovej úprave ale taktiež doplnený ochrannými plastovými terčíkmi na začiatku a konci úseku, tzv. reflexnými gombíkmi na oddeľujúcej čiare a svetelnou signalizáciou určenou pre cyklistov. Následný pohyb cyklistu križovatkou je uľahčený vodiacimi čiarami a ďalšou svetelnou signalizáciou v protiľahlom rohu križovatky.  V niektorých prípadoch sú cyklo-obojsmerky riešené podobne minimalisticky ako v susednej Viedni.
  4. Parkovacie stojany dopĺňajú pražskú cykloinfraštruktúru v počte niekoľko sto a sú zväčša typu obráteného písmena U. Každstojan - špirálaoročne ich počet narastie doslova o stovky a tak o bezpečné zaparkovanie bicykla v súčasnosti nie je núdza. Zaujímavo, rešpektujúc historické prostredie, sú riešené niektoré stojany v Starom Meste, ktoré pozostávajú zo špirály s nerezovou úpravou.
  5. Značenie cyklotrás pozostáva už z diaľky čitateľných tabuliek, ktoré zobrazujú ciele dostatočne veľkým čiernym písmom na reflexnom tmavožltom podklade. Trasy sú označené tiež číselným kódom, pričom počet číslic zodpovedá pozícií trasy v hierarchií systému mestských cyklotrás. V niektorých prípadoch obsahujú tabuľky iba číslo danej trasy, ktoré sledujete počas svojej jazdy.
  6. Systém hromadnej dopravy umožňuje bezplatnú prepravu bicyklov nielen metrom ale tiež mestskými vlakmi na území mesta. Životný štýl mestského cyklistu dotvára cyklodieľňa BikeAzyl nachádzajúca sa priamo na hlavnej mestskej trase v blízkosti Vltavy. Dúfajme, že bratislavská Cyklokuchyňa bude nasledovať :).

Hoci Praha napreduje naozaj míľovými krokmi v rozvoji cyklistickej infraštruktúry, jazda Prahou je pomerne náročná a často nebezpečná. Viac ako 130 kilometrov Prahou mi umožnilo spoznať aj pražské cyklonegatíva v podobe častých stúpaní, množstva úsekov s mačacími hlavami či úzkych a rušných komunikácií.

Pridaj komentár