Bratislavskí cyklisti sa môžu tešiť na 490-tisíc eur. Kam ich „stratíme“?

Minulý týždeň schválilo mestské zastupiteľstvo rozpočet na rok 2012, v ktorom bolo na rozvoj mestskej cyklistiky schválených 490-tisíc eur. Je to slušný balík peňazí, za ktorý by sa v ideálnom svete dalo spraviť mnoho dobrého v prospech nás, cyklistov. Prečo však ako Cyklokoalícia nejasáme?

Schválenie tohto balíka peňazí sa dá brať naozaj len ako pozitívny krok v porovnaní s tohtoročnými výdavkami na úrovni okolo 30-tisíc eur, za ktoré sa postavila, úprimne povedané, odfláknutá cyklotrasa na Košickej. Pribudol ešte kratučký úsek na Viedenskej, ktorý šokoval nielen výberom farby, 90 stupňovou zákrutou a obstriekanými autami či kvetináčmi. Zo zvyšných peňazí pravdepodobne vznikli aj iné dokumenty, ktoré veríme, že neskončia v niekoho šuplíku.

Tento rok nás čaká navýšenie cyklorozpočtu, mimochodom opäť pod správou a v kapitole STARZ, o 1633%. Nevídané zvýšenie až kým si neuvedomíte, že mesto malo na stole našu/vašu petíciu, ktorá žiadala 5% (cca 3.3 milióna eur) z dopravného rozpočtu na cyklodopravu. Dnes sme dosiahli úroveň 0.72% a sme stále ďaleko od vysnívaných čísiel. Ešte smutnejšie však vyzerá štatistika v porovnaní s celkovým rozpočtom mesta, kedy cyklodoprava získala 0.22%. To je žalostne málo pokiaľ sa chce naša krásavica na Dunaji podobať aspoň na okolité metropoly.

My cyklisti máme dve významné úlohy v súvislosti s cyklorozpočtom na tento rok:

  1. Musíme podrobne sledovať na čo sa daných 490-tisíc eur využije a žiadať od mesta, aby zverejňovalo v duchu zákona faktúry a zmluvy týkajúce sa čerpania z tejto položky. Takto budeme vedieť, koľko zábavy sa podarilo zabezpečiť za toto množstvo peňazí. Ako Cyklokoalícia zriadime na našej webstránke sekciu venovanú čerpaniu tohto rozpočtu, kde budeme zapisovať na čo peniaze z tohto rozpočtu išli.
  1. Všetci cyklisti musíme predkladať mestu kvalitné podnety, aby sa takto obmedzený rozpočet využil čo najefektívnejšie a zároveň sa financie využili na to najpotrebnejšie. Z toho dôvodu pripravíme v našej záverečnej správe a na základe vaších pripomienok zoznam položiek, ktoré považujeme za priority pre rok 2012.

Rok 2012 môže byť pre mestskú cyklistiku skutočne zlomový pokiaľ budeme aktívni a budeme tlačiť naších hradných pánov do riešení pomáhajúcim nám cyklistom z ulíc. Nezabúdajme preto, že sú to naše peniaze a je našou povinnosťou zabezpečiť ich efektívne využitie.

Nebojme sa preto zapájať do diskusií a hovoriť nahlas svoj názor. Každý z vás môže mať myšlienku, ktorá sa môže pretaviť práve v tú najvhodnejšiu cyklotrasu, cyklostojan a podobne.

Vidíme sa pri zbieraní nápadov na sociálnych či iných sietiach ;-)

Matúš

5 komentárov na “Bratislavskí cyklisti sa môžu tešiť na 490-tisíc eur. Kam ich „stratíme“?

  1. Preboha tak na tych peniazoch sedi STARZ??!!!
    NEbudem spominat uz tolko omielanu Trenciansku,ale ked sa povie STARZ tak to si ako prve vybavim ako niekedy cca pred pol rokom chalani z Cyklokoalicie isli ak sa nemylim „vytypovavat“ nove cyklotrasy,myslim ze tam bol aj niekto zo zostupcov stareho mesta,vsetci na bicykloch a pani zo STARZu si prisla na aute.
    Myslim ze to hovori samo zaseba.
    NAvrhujem nech to nie je ich v sprave a nech spravuju radsej iba plavarne telocvicne a organizuju narodny beh Devin-BA

  2. Je to žial tak. Rozpočtový systém mesta je momentálne nastavený tak, že všetko čo súvisí so športom je v správe STARZ. Otázka…je mestská cyklistika šport? Nie. Je to doprava. Preto by logicky mala cyklistika patriť pod referát dopravy priamo na magistráte ak nie pod samostatné oddelenie venované cyklodoprave. Plne s tebou súhlasím!

  3. Vsetci z nas by sme boli radsej keby cyklodoprava nespadala pod STaRZ, ale zial si treba aj uvedomit, ze na referate Dopravy maju tiez svoju prioritu a tou su stvorkolesove plechy. Na tomto oddeleni by bol este tuhsi boj . Sice bola dohodnuta aj pozicia cyklokoordinatora, nemam pocit, ze niekto z magistratu chodi na bicykli po meste.

    1. Tu je vsak problem v tom, ze musime referat Dopravy prevzdelat, aby sa venoval aj bicyklom. Tu moze byt klucovy prave cyklokoordinator, ako clovek s kompetenciou ich bombardovat pripomienkami a vyzadovat od nich pracu v prospech cyklistov (ako ich kolega z magistratu). Zaroven sa to iste da povedat o STARZ, ktory ma za svoju prioritu kupaliska, stadiony…a tiez nemam pocit, ze by niekdo zo STARZ chodil na bicykli do prace ci po meste :-)

  4. Gratulujem s vyčlenenými peniazmi.
    Dúfam, že sa nestratia a sa bude s nimi
    urobené veľa úžitočné veci. Má niekto hotové projekty na papieri, ako ich využívať ? Môže sa ľahko stať, že tie peniaze sa nemiňajú a potom mesto bude mať „vyhovorku“, že toľko netreba. Všade vidím mladí, zdraví ľudia čakajúce na MHD. A MHD je stratová. Menej ľudí v MHD znamená nižsia strata. Ako to je v BA s parkovácimi možnosťami pre bicyklov ? Pre autách ich je málo. Ale v priemere sedí v aute menej ako 2 ľudia. 1 parkované auto potrebuje toľko priestor ako 6 až 10 bicyklov,
    takže efektivitá minimálne 3x toľko.
    Držím palce s realizáciou vašich plánov. Samozrejme by patrila mestská cyklistika do odbore dopravy, a nie k športe.

Pridaj komentár