Ako jazdiť v aute ohľaduplnejšie k cyklistom (Do učebníc pre autoškoly)

Ešte pred tým ako začneme, by som chcel všetkých ubezpečiť, že toto nie je anti-automobilistický článok. Článok som písal z pohľadu vodiča i cyklistu.

 

Dverovanie

Tento termínus technikus asi ako prví prekladáme do Slovenčiny. Keď máte zaparkované, pred tým, ako otvoríte dvere, pozrite sa vždy do spätného zrkadla . Predídete tak najneobľúbenejšej cyklistickej kolízií tzv. dooring.

 

Naučte sa zdielať

Cesta nepatrí iba individuálnej automobilovej doprave. Patrí všetkým dopravným prostriedkom, čiže aj bicyklom.

 

Viedenská cesta

Uvedomte si, že cyklisti vám pomáhajú

Keby každý cyklista práve šoféroval auto, čakali by ste v zápche dlhšie a hľadali miesto na parkovanie nie 10 minút, ale 20. Preto poďakujte cyklistom, že urýchľujú dopravu.
Nie náhodou niektorí uvedomelí dochádzači do práce majú na tričkách alebo nálepkách nápis “one car less“ v preklade „o jedno auto menej“.

 

Netrúbte pokiaľ to nie je nutné

Vyskúšajte sa postaviť vedľa svojho auta a poproste niekoho nech zatrúbi na vašom klaksóne. AU! Tak a teraz už viete, aké to je keď vám niekto zatrúbi rovno vedľa hlavy.

 

Uvedomte si, že cyklisti sú zraniteľnejší

Šoférujete dopravný prostriedok, ktorý je väčší, zabezpečenejší, priam opancierovaný. V prípade kolízie bude na tom vždy horšie ten cyklista. Vo väčšine európskych krajín funguje poistenie za zodpovednosť v súvislosti s právom slabšieho. To znamená, že pri nehode je vždy odrátané z poistky automobilistu, detto platí pri strete cyklistu s chodcom, kde chodec je ten slabší účastník premávky. Pri takejto poisťovacej politike sú aj vodiči opatrnejší.

 

Dostatočne široká cesta pre integrovanu cyklocestu a znížením rýchlosti na 30 km/h

Helma nie je brnenie

Helma bola vyvinutá na to, aby ochránila cyklistu pri havárii do 15km/h, na cestách však cyklista často ide rýchlejšie a to nehovoríme o protináraze. Anglické prieskumy  dokonca naznačujúr, že ak šofér vidí cyklistu používajúceho helmu, automaticky mu dáva menší priestor na ceste, lebo cíti psychologické bezpečie.

 

Dávajte väčší pozor.

Mnoho kolízií sa stane z dôvodu nepozornosti, hlavne šoférov áut. Samozrejme sa stane, že na vine sú aj cyklisti, ale prosíme vás, netelefonujte počas jazdy v meste, neesemeskujte, nerozptyľujte sa. Ďakujeme.

 

Dajte im dostatok priestoru

Cyklista má podľa zákona nárok využívať celý jazdný pruh, ak je to potrebné. Buďte trpezliví, zrejme chce cyklista zabočiť doľava a nemá inú možnosť. Na slovenských cestách taktiež býva kopec výmolov a výtlkov, ktorým sa treba vyhnúť. Ak predbiehate cyklistu, urobte mu dostatočný priestor. Nikdy nepredbiehajte cyklistu v zákrute alebo na križovatke, na to mávame plné čiary. Keď predbiehate, nezrýchľujte aby ste to mali čím skôr za sebou, predchádzajte vyrovnanou rýchlosťou.

 

V obytných zónach jazdite pomaly.

Toto nieje len o cyklistoch, ale aj o deťoch, psoch… Každú chvíľu sa niekto zraní alebo zomrie vďaka nedodržiavaniu rýchlosti. Na toto pravidlo si dávajte pozor hlavne v noci, kedy absencia ďalších áut zvádza k rýchlejšej jazde.

Širká cesta. Nebolo by rozumnejšie integrovať cyklistov do premávky? Bolo!

Sadnite na bajk do dopravy!

Toto je najlepšia rada akú vám môžeme dať. Vyskúšajte si dochádzanie do práce počas bike2work week či len tak keď dostanete chuť. V  koži cyklistu si najlepšie uvedomíte  ako sa k nim správať vtedy, keď ste práve šoférom.

30 komentárov na “Ako jazdiť v aute ohľaduplnejšie k cyklistom (Do učebníc pre autoškoly)

    1. Cyklista by mal podľa zákona zosadnúť z bicykla a cez priechod bicykel tlačiť. Je tu jedno dôležité ale: na vyťažených priechodoch by mali existovať priechody pre cyklistov. A na tie sa dlhodobo „zabúda“.

    2. Cyklista porusil predpisy, mal z bicykla zosadnut.
      .
      Na druhej strane mal prednost.
      Myslim, ze povinnost dat prednost v jazde plati aj voci ucastnikovi, ktory porusuje predpisy.
      Alebo snad zvyknete nedavat prednost autu na hlavnej ceste preto, ze napriklad nedodrzuje povolenu rychlost?
      .
      A povedzme si pravdu – keby aj z toho bycikla zosadol, myslite, ze by sa situacia nejak diametralne zmenila? Spoliehanim sa na svoju prednost by sa ohrozil prakticky rovnako, ako ked sedel na bycikli.

      1. Cyklista nesmie jazdiť po chodníku a po prechode už vôbec nie. Ak by sa na prechod vyrútilo z chodníka auto, podľa vašej logiky by malo prednosť.
        V skutočnosti je to takto:
        § 4 Povinnosti vodiča
        (1) Vodič je povinný

        f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky
        Teda nie ktokoľvek, ale chodec má prednosť na priechode pre chodcov.

        To čo urobil cyklista na videu je veľmi nebezpečná vec.

      2. Neměl přednost. V ČR má přednost na přechodu chodec. Cyklista je chodec, pokud kolo vede, pokud na něm jede, není chodcem, ale řidičem nemotorového vozidla.

      3. Ackoli slovenske stranky, video z mista kousek od meho domova, tak k tomu take neco dodam. Cyklista porusil predpisy a prednost nemel. Pokud si vsimnete, cyklista k prechodu dojel asi za petinu casu co by dosel chodec. A v tom je cela pointa veci. Pokud jede auto po hlavni trikrat rychleji nez je to povolene a hlavne rozumne, nemusi mi tim dat dost casu na reakci a vubec projeti krizovatky. Vina je pak (i) na nem pokud dojde k nehode. Proste je potreba dat ostatnim cas reagovat na moje ciny a u cyklisty na prechode, zvlast takovehleho je toho casu zatracene malo…

      4. Neměl přednost, podobně jako ji nemá auto sjíždějící z chodníku na přechodu nebo chodec přicházející k dálnici zprava.
        Sesednutím by se situace změnila velmi, proměna z cyklisty v chodce vedoucího kolo trvá dvě až tři vteřiny, což tak nějak připomíná čas který potřebuje auto těsně před přechodem k jeho přejetí i reakční dobu řidiče a čas na bezpečné zastavení.
        Zajímavé je, že bruslaři (kteří na přechodech přednost skutečně mají) takové sebevražedné manévry zpravidla nepředvádějí.

    3. este sa stazoval, ze mal prednost??? to bol priechod pre chodcov a aj chodec je povinny sa najskor presvedcit a nie vrutit do prechodu s rozbehom, vodic nemoze reagovat na bezcov, samovrahov.

  1. Takze „dooring“ sa vola ten moj posledny zazitok z cesty bajkom do prace. Vysledok -„iba“ bolestivo narazeny hrudnik velmi citlivy este po styroch tyzdnoch….. m

    1. Je to fakt nebezpecne, nastastie mne sa to este nestalo.
      Ked bicyklom obchadzam auto, vzdy si vsimam, ci v nom niekto sedi na lavej strane. Ak ano, davam medzeru na sirku dveri…

  2. Tiež som zažil.
    Na veľkonočnú nedeľu minulý rok (4.4.10) – moje salto až pred auto s nalomením 4 stavcov driekovej chrbtice a modrinami. Predtým snáď 20 rokov dozadu len s ohnutým pedálom a narazeným kolenom.
    Dvere na aute by mohli vyrábať zasúvacie, nielen kvôli cyklistom ale aj kvôli úspore miesta (?).

  3. trubenie je naozaj na nervy

    a je to slovenska specialita.
    Jazdim na biku okrem Slovenska aj v Rakusku, Nemecku, bol som aj na Ukrajine.
    V Rakusku, ked odbocujem alebo zastanem na krizovatke, tak prichadzajuce auto opatrne zastane.
    Na Slovensku v takom pripade zatrubi: Kam sa tlacis s tym bicyklom? Davaj pozor!

  4. Dobrý článok. K+

    Opravte si prosím posledný podnadpis „Sadnite na bajk do dopravy!“. Mali ste zrejme namysli „Sadnite na bajk do práce!“.

  5. ti,co trubia po chodcoch a cyklistoch su pre mna uplni primitivi.
    V uliciach prezijem vsetko ale ked na mna (alebo niekoho ineho) zatrubia vzdy sa zlaknem.To sa jednoducho neda ocakavat,kebyze to aspon napr.prechadza z nizsej hlasitosti plynulo na vyssiu intenzitu,tak to este pochopim.
    Na oplatku ak sa da ,s danym vodicom nadviazem ocny kontakt a pekne pomaly zrozumitelne aby nemal problem odcitat z pier mu poviem :TY K…T!

  6. Trúbenie je veľmi nepríjemné. Ako chodcovi mi to však robia aj cyklisti. Majú rôzne trúbitká a skoro podskočím, keď to počujem. V Holansku mám nohu 10cm v chodníku pre cyklistov (v meste) a už trúbia. A žiaden z nich nespomalí.
    Rovnako by som chcel poprosiť cyklistov, že ak zastavia autá pred prechodom(bez semaforov), aby zastavili tiež a neobehli ich sprava a nevpálili to rovno na prechod. A aby aj oni sami niekedy zastavili a pustili chodcov – toto mi ešte žiadny cyklista nikdy nespravil a ani som to nikdy nevidel.
    A ako vodič by som vás rád poprosil hlavne o svetlá. Veľmi ťažko vás je vidieť hlavne na cestách prvej triedy v protismere pri predchádzaní.(cez deň aj v noci). Inak súhlas s článkom.

    1. V Holandsku maju biky absolutnu prednost v naprostej vacsine situacii. Navyse, je zvykom nepripisovat vinu za nehodu v pripade nejasnosti bicyklu.

  7. Clanok dava zmysel, len mam pocit, ze ho citaju len sami cyklisti. Osobne sa snazim, ked sa da, chodit po chodnikoch, pretoze v premavke je to fakt nebezpecne. Skuste ist po kruhovom objazde na bicykli, ci vam niekto da prednost. S odbocovanim dolava mam tiez peknu skusenost, zjavne natrcit ruku dolava na 5 sekund v kuse nie je dostatocne vysvetlenie mojho umyslu.

    K tomu chodniku by som len povedal, ze nikdy nezvonim na chodcov, nikdy nikoho neobieham na vzdialenost 10 cm ani si nijak nevynucujem prednost, pretoze ju proste nemam. Su ale cyklisti (aj ked imho mensina), ktori toto nechapu. Tak by som vsetkych poprosil, aby sa nespravali k chodcom tak, ako sa k cyklistom na cestach spravaju vodici aut.

  8. bohuzial sa clovek stale (stale viac?) stretne aj s inymi vecami:
    vrhanie sa chodcov na prechod, pretoze cyklistu sa neboja. a zaroven absencia slusnosti, ved rozbehnuty cyklista musi brzdit (neraz prudko) a zase sa zbytocne rozbiehat. ich by to stalo pockat „jeden krok“. dalej motanie sa ludi po cyklochodnikoch (aj kociky, deti, psy..), pri zdielanych chodnikoch absolutne nerespektovanie a nevsimanie, rozculovanie nad cyklistami a to casto aj pri ich uplnom prave. o spravani vodicov nehovorim vobec.

    1. a preco by sa mal brat ohlad na to, ze bike musi brzdit, lebo sa chudak dobre rozbehol?
      vies ty kolko by sa usetrilo PHM keby nemuseli auta brzdit a rozbiehat???
      Ty tam budes skor ako ten kto ide pesi, takze zakonite mas viacej casu ty a mozes pockat chvilku.

  9. Veľmi dobrý článok. Ale na Slovensku je to tak. Roky mám vodičák, roky sa venujem cyklistike. Ale z roka na rok je to s bezohľadnosťou vodičov horšie a horšie. Príklad: Ísť vľavo a po odbočovacom pruhu na bicykli? Hmm. Časté vytrubovanie a doslova fyzické vytláčanie autom „Čo tu na bicykli robíš!?“. …to mám ísť v priebežnom pruhu pri krajnici, keď obdočujem vľavo a na odbočenie vľavo je odbočovací pruh???? Ďalšie skúsenosti písať nejdem, lebo by som tak skoro neskončil. Stručne som za veľmi prísne tresty každému čo nerešpektuje zákon o premávke na poz. komunikáciách. Samozrejme všetkým tak chodcom, cyklistom ako aj motoristom. Lebo my Slováci sa to nikdy nenaučíme rešpektovať iných. Veď kto chce pretekať, je množstvo podujatí, kde sa dá „vyblázniť“. Automobilisti toho majú menej ale určite sa dá navštíviť napr. okruh v Brne alebo u nás v (aj keď neviem, prečo s anglickým názvom) Slovakiaring Orechová Potôň. Tam nech ukážu všetkým, že sú majstri sveta a blízkych planét na svojej starej audine :-)

  10. Dakujem pekne za taky clanok a kde je reakcia z pohladu sofera? kde je pohlad sofera ktory sa ma vliect 5 km/h za cyklistom ktory sa nechce zaradit na pravu stranu cesty? vyuzivat cely jazdny pruh jasne a kde potom budu jazdit automobilisti? ja osobne nemam auto som len profesionalny sofer … ked uz tak propagujete cyklodopravu preco sa nepozriet na pravy problem Slovenska kde su cyklisticke cesty, nadjazdy pre cyklistov …??? obuvate sa do soferov ale na castokrat arogantnych cyklistov nepozerate viete je dost tazke na 2 pruhovej ceste uprostred mesta predbiehat cyklistu ktory sa drzi uprostred jazdneho pruhu a nechce z neho odist…. a na vas dotaz o trubeni skuste sa vy zamestnat ako kurier a soferovat v doprave s castokrat arogantnymi cyklistami ktory idu stredom pruhu a myslia si ze su panmi sveta …

    1. 5km/hod je rýchlosť svižnej chôdze. Cyklista v meste má priemerku nad 15km/hod a mimo mesta nie je problém 30 a viac.
      Ja osobne jazdím na bicykli stredom hlavne v zákrutách a neprehľadných miestach. Ak by som sa totiž zaradil k pravému kraju cesty, auto za mnou by neváhalo a začalo by ma predbiehať. V prípade prekážky alebo auta v protismere by predbiehajúce auto strhlo auto na pravú stranu, čím by ma zmietlo z cesty.
      Keď jazdím v aute, tak predbieham cyklistov z veľkým odstupom a len na prehľadných miestach. Zatiaľ som nemal žiaden mentálny problém ísť autom pár minút za cyklistom jeho rýchlosťou.

  11. Moj „naj“ zazitok bola jedna pani, ktora si asi myslela, ze je elektricka, pretoze ma vytrubila, ze som jej nedal prednost ked ona odbocovala do prava (ja som siel rovno po pravej strane cesty).
    .
    Tesne obihanie je slovenska realita, ja uz bez spatneho zrkadla na helme ani nevyrazim, pretoze mi pripada ako hrat rusku ruletu – cakat, ktore auto ma zozadu ako ofukne.
    .
    Jak bolo pisanie, nielen autickari, ale aj chodci by sa mohli spravat ohladuplnejsie – zvycajne uplne ignoruju aj tych par metrov cyklociest vyznacenych na chodniku.

  12. Cyklotrás je nedostatok. A keď sú, skôr pre rekreačných cyklistov ako pre tých, ktorí by sa chceli bicyklom dostať do školy, do práce, do obchody, na úrad, a pod. A to je škoda, pretože v mestách je lepšie chodiť bicyklom (ak je na to vhodné počasie) ako autom najprv stať v zápche a potom ešte hľadať miesto na parkovanie.

  13. S tým vlečenim sa 5km/h je to na pováženie. Vadí iba vlečúci sa cyklista ale stavebný stroj, traktor alebo aj moped sa rešpektuje bez vytrubovania, takže prosím trochu súdnosti. Povolanie vodič nikomu nedáva právo jazdiť bezohladne a to isté plati aj pre cyklistov.

  14. Prosím všetkých slušných cyklistov aby robili osvetu smerom k tím ostatným 90%, že ak chce byť bike rovnoprávny na ceste tak musí chápať, že:
    – Autá jazdiace po ceste sa riadia aj semafórmi, na červenú preto stojí aj bicykel,
    – auto sa nemení na chodca a preto neskáče cez obrubníky, bikeri však sú to, čo im práve vyhovuje a preto jazdia krížom krážom ako ich napadne,
    – nejazdi s bikom po ceste, kde máš paralelný chodník pre cyklistov,
    – na chodníku ktorý je pol na pol pre chodcov a cyklistov nejazdi ako pretekár, chodník patrí rovnako deťom, buď tolerantný,
    – ak si na biku, vždy sa na svoje správanie pozeraj aj očami chodca a šoféra,
    – buď viditeľný, jazda bez svetiel ohrozuje teba a hlavne šoféra, ktorý za tvoje nezodpovedné správanie nemôže a ak sa dačo stane bude mať zbytočné problémy.

    Skrátka správajme sa na ceste na biku férovo a nie adrenalínovo.

  15. treba zacat s osvetou
    vyucovanim na skolach na detskych dopravnych ihriskach
    a raz za tyzden vyhlasit den bicyklistov,vzajomna komunikacia priamo na meiste cinu,teda na cesta krizovatkach a prechodoch
    kde by specialisti naucili ako sa spravat na konkretnej ceste krizovatke.

Pridaj komentár