Ako si kúpiť bicykel do mesta?

Tento príspevok začína seriál, ako si kúpiť alebo zohnať bicykel vhodný do mesta. Začneme úplne novým bicyklom, budeme pokračovať tipmi, ako prispôsobiť existujúci bicykel do ulíc a ďalšie dve časti budú venované starým bicyklom (napr. po dedovi) a tomu, či a ako ich vôbec možno obnoviť pre ďalšie použitie.

Aký typ bicykla zvoliť?

Mestský bicykel
Mestský bicykel

Ak sa rozhodujete pre nový bicykel a plánujete ho používať najmä v meste ako dopravný prostriedok, rovno zabudnite na bicykle horské. Ani krosové alebo trekové bicykle tiež nie sú najvhodnejšie, keďže sú najmä kvôli chýbajúcej výbave určené hlavne kdesi na polia alebo do terénu. Klasický cestný bicykel je zas použiteľný skôr na závody a rýchlu jazdu, ale už nepočíta s častými zastaveniami či rozbehom. Bicykle typu cruiser sú vzhľadom na nepohodlný, natiahnutý posed skôr imidžovou záležitosťou kdesi na pláž.

Do mesta potrebujete bicykel, ktorý vás dobre ochráni pred dažďom (celé blatníky) a zaistí dobrú viditeľnosť (predné a zadné svetlo optimálne na dynamo), umožní vám rýchlo akcelerovať (prevody), spomaľovať (brzdy), niesť pohodlne bežný náklad (nosič, košík). Na internete preto hľadajte a v obchodoch sa pýtajte na mestské bicykle (urban, city bike). Alternatívou vhodnou pre kratšie dochádzanie je tiež skladačka (folding bike). Moderné skladačky umožňujú rozloženie a znovuzloženie behom pár sekúnd, majú nízku hmotnosť a teda sa ľahko prenášajú.

Výbava pre mestský bicykel

Mestský bicykel s nosičom
Mestský bicykel s nosičom

Bicykel vhodný do mesta musí poskytovať možnosť rýchlo zosadnúť a opätovne nasadnúť, vhodný je teda rám s nízkym nástupom. Aj pre pánov odporúčame zníženú kostru bicykla, najlepšie bez trojuholníkovej formy. Ak už trváte na trojuholníkovom ráme, dbajte o čo najmenšu plochu trojuholníku tak, aby sa vám ľahko nasadalo. Vhodné sú bicykle s rámom typu wave a pod., ktoré nemajú troluholníkovú formu.

Veľkosť rámu sa môže líšiť a závisí od vašej výšky. Mestské bicykel majú rámy vo veľkostiach S, M a L. Každý výrobca udáva vhodnú výšku cyklistu pre daný rám, nezabudnite si ju skontrolovať.

Riadítka a sedačka by mali poskytovať komfort tak, aby ste nemuseli zbytočne sedieť v predklone. Riadítka by teda mali by v dostatočnej výške, špecificky odporúčame riadítka zahnuté smerom k sedačke (určite nie riaditká rovné, ako poznáte z horských či závodných bicyklov). Sedačka je individuálna záležitosť, každému vyhovuje iná, ale mestské bicykle majú väčšinou sedačky širšie, klasického tvaru.

Nosič a košík sú vhodným vybavením mestského bicykla, aby ste tašku či batoh nemuseli nosiť na chrbte alebo pleci (odľahčíte chrbát a zlepšíte rovnováhu). Nosič môže byť predný alebo zadný, ak plánujete voziť viac nákladov, tak berte bicykel s oboma. Vhodnou súčasťou je tiež košík, ktorý je občas v základnej výbave vpredu alebo vzadu. Vpredu býva košík hlbší a užší, vzadu plytší a širší. Namiesto klasického zadného košíka môžete zvoliť bedničku s vekom pre ešte viac úložného priestoru (veko ochráni veci pred dažďom). Alternatívou predného košíka je napr. taška, ktorú si môžete podľa potreby z bicykla odpojiť a vziať so sebou.

Luxusný rodinný bicykel holandského typu
Luxusný rodinný bicykel holandského typu

Dobré brzdy sú základom pre jazdu v meste. Bicykel môže mať viacero druhov bŕzd – pákovú prednú a klasickú spätnú nožnú pre zadné koleso alebo dve samostatné pákové. Najnovšie modely bicyklov do mesta mávajú brzdy dokonca tri – dve samostatné pákové a doplnkovú spätnú nožnú. Rôzne typy bŕzd (klasické, V brzdy alebo diskové) neovplyvňujú pohodlnú jazdu, majú však inú údržbu. Väčšina mestských bicyklov je však na údržbu nenáročná.

Prevody vám pomôžu v rôzne rýchlej doprave a najmä na križovatkách. Nezáleží na počte, do mesta však voľte bicykel s aspoň troma stupňami. Nové mestské bicykle majú prevody zabudované do zadného kolesa, čím sa odstraňuje olejovanie či akákoľvek údržba. Lacnejšie modely budú mať prevody vonku zakryté krytom na reťaz. Prevody oceníte na dlhých rovných cestách, po naskočení zelenej, keď vám uľahčia rozbiehanie a tiež v menších prevýšeniach či nájazdoch na mosty.

Osvetlenie je dôležitou súčasťou najmä pre jazdu večer či za dažďa a hmly. Moderné mestské bicykle majú osvetlenie fungujúce na dynamo zabudované do predného alebo zadného kolesa. Lacnejšie bicykle môžu mať aj klasické vonkajšie dynamo namontované na vrch predného alebo zadného kolesa. Takéto dynamo vás po zapnutí ale trošku spomalí. Každý nový bicykel bude mať namontované aj odrazky – prednú bielu, zadnú červenú a príp. v kolesách bočné oranžové. Bicykel odporúčame doplniť malými blikačkami na batérie ako záložný či doplnkový zdroj svetla a reflexnými páskami.

Pri výbere bicykla sledujte aj blatníky. Tieto by mali pokrývať čo najväčšiu časť kolies. Narozdiel od horských bicyklov vás dlhé blatníky v meste ochránia pred dažďom, ktorý vás môže zastihnúť kedykoľvek.

Kryt reťaze je štandardnou súčasťou bicykla do mesta. Ak ponúkaný bicykel takýto kryt nemá, ihneď naňho zabudnite. Nechcete skončiť s olejom pokrytými nohavicami či sukňou, v horšom prípade zamotaním oblečenia do reťaze či prevodov.

Váš nový bicykel by mal tiež mať inštalovaný zvonček. Oceníte ho, keď budete chcieť obehnúť peších alebo upozorniť chodca vstupujúceho do dráhy pohybu bicykla.

Doplnkové, ale potrebné vybavenie

Spomenuli sme už rozšírenie existujúceho nosiča o košík či bicykla o nový košík alebo tašku. Rovnako sme vymenovali reflexné pásy a blikačky pre lepšiu viditeľnosť. Váš nový bicykel ale bude lákať pozornosť okoloidúcich, možno aj zlodejov. Dôležité je preto kúpiť si kvalitný oceľový zámok a najlepšie dvakrát. Ak sú vaše kolesá rýchloupínacie, jeden zámok použijete na uzamknutie kolesa o rám a druhý o uzamknutie bicykla o stojan alebo iný nepohyblivý objekt (napr. značka, zábradlie, bleskozvod či odkvap). Ak bicykel nemá zvonček, určite si nejaký zožeňte – najlepšie klasický.

Ako nakupovať?

Pred nákupom si porovnajte viacero modelov a zvoľte si dvoch-troch favoritov. Následne zisťujte ceny na internete.

Častokrát sa oplatí bicykel objednávať aj z okolitých krajín (Rakúsko, ČR, Maďarsko, Poľsko či Nemecko), vyjde to aj s dovozom lacnejšie. Zároveň sa vám ponuka rozšíri o modely mestských bicyklov, ktoré slovenské predajne dlhodobo ignorujú.

Z lokálnych internetových obchodov môžeme odporúčať na holandské bicykle zameraný Family Bikes z Trenčína. Bicykle pre dve deti a plno iných nájdete aj Kenzel koncept store Dobrú skúsenosť máme tiež s rakúskym obchodom Bike+More, kde sú veľmi ústretoví a komunikujú aj v angličtine. Poštovné na Slovensko vychádza cca na 30 Eur.

Jazdíte v meste a máte tip na bicykel? Alebo máte dobrú skúsenosť s predajcom? Alebo iné otázky? Napíšte nám vaše postrehy do komentárov!

26 komentárov na “Ako si kúpiť bicykel do mesta?

  1. Pekny suhr. Podporit aj kamenne obchody! Mozno spisat nejaky zoznam. Nemyslim seba :) ludia objednavaju len z internetu a potom sa neda nikde kupit dusa ked clovek rychlo potrebuje. Osobna rada je lepsia ako popis na stranke.
    Pre mna je rozhodnujuca vaha bicykla v meste, radim volit bicykel na podmienky ake najcastejsie pouzivam. ak len po rovine staci jeden prevod, ak nenosim casto velke veci tak bez nosica, blatniky odnimatelne len v horsom pocasi. mensia vaha ulahcuje rozbiehanie a manipulaciu s bicyklom.
    tesim sa na pokracovanie.

  2. minulé leto som si kúpila elektru amsterdam , je to moja krásna fialová ruženka :) objednávala som si ju do bratislavy cez banskú bystricu z nemecka no stojí za to, jazdí sa snou velmi pohodlne,akurát tie naše cesty na to moc nie su pripravené . mestský bicykel nevie tak šikovne vyskošit na obrubník atd…

    1. Asi som to zabudol spomenúť v článku, ale odpruženie majú mnohé mestské bicykle. Vpredu klasicky na vidlici, vzadu buď odpružená tyč sedačky alebo samotné uchytenie sedačky.

  3. Mily Daniel, nechcem zhadzovat Tvoje skusenosti s kazdodennym jazdenim po meste, ale pouzitie Tebou odporucanych bicyklov v slovenskych a predovstkym v bratislavskych podmienkach je skor sci-fi, minimalne do casu, kym sa vybuduje seriozna cyklo-infrastruktura. Zaraza ma najma tvrdenie, ze rovno treba zabudnut na horske bicykle. Prave naopak, tieto su podla mojho nazoru v sucasnosti jedina rozumna volba, napriek svojej vyssej vahe, vacsiemu odporu kolies, obmedzenej schopnosti niest naklad a menej pohodlnemu (sportovemu) posedu. Dovod je ten, ze ako jedine dokazu dostatocne tlmit narazy, ktorych bicykel po ceste po BA utrzi neurekom a nestratia pri tom kontakt s povrchom (bezpecnost pri vedeni stopy). Taktiez vdaka sportovemu posedu umoznuju pohotovo reagovat na vzniknute situacie na spolocnej komunikacii (nahla zmena smeru alebo prudke zastavenie kvoli neohladuplnym vodicom, pozdravujem najma tych z MHD). Taktiez “balonove” pneumatiky nezapadnu do prveho kanala, ktory ma lamely poklopu ulozene subezne s cestou a zvladnu, najma v kombinacii s dobrym odpruzenim aj najazd na obrubnik a ine nerovnosti v plnej rychlosti. Takze volba je jasna – XC hardtail alebo lepsie full aspon 100/100mm zdvih a mate univerzalny bicykel, ktory sa nestrati ani pri vylete do hor a nie jednoucelovu lestenku, ktora sa u nas vlastne ani neda vyuzit. Tymto nechcem hanit mestske bicykle, naopak pacia sa mi a dufam, ze raz budem jeden mat :) Najprv ale potrebujeme infrastrukturu, kde sa tieto bicykle daju bezpecne pouzit. Verim, ze rok 2012 bude znamenat velky posun v budovani novych dopravnych cyklotras.

    1. Vďaka za komentár. Sám som používal až do nedávna horský bicykel v meste a teda viem, čo obnáša denné jazdenie na ňom. Žiadny drahý bicykel to nebol a ani neviem, čo XC hardtail znamená, keďže som skôr naozaj praktický, denný užívateľ bicykla a tým pádom sa neorientujem až tak v horských bicykloch.

      V každom prípade však platí, že horský bicykel sa po prispôsobení dá v meste používať takmer bez problémov. Pre mňa výrazne limitujúcim faktorom sú pneumatiky, ktoré v meste brzdia a chýbajúce dobré blatníky zakrývajúce väčšiu časť kolesa. Znamená to, že keď chodíš po meste, nechceš počas dažďa mať brutálne špinavý chrbát, počas kašovitého snehu prípadne byť zahádzaný od zadného kolesa. Rovnako je posed nepríjemný, predklonený dopredu.

      Naopak, z denného používania kvalitného mestského bicykla viem, že je to veľmi príjemná jazda, pneumatiky hladké, ale dobre sa správajúce na daždi, veľmi dobre nastavené koeficienty prehadzovania, t.j. veľmi hladké zmeny medzi rýchlosťami. No a posed je taktiež lepší z hľadiska denného používania. Odpružený mestský bickel bez problémov zvládne aj obrubníky a horšie cesty.

      Ako spomínam na začiatku článku, príde aj diel o úprave (akéhokoľvek) existujúceho bicykla na používanie v meste. Radi uvítame na info@cyklokoalicia.sk aj tvoje tipy do tejto časti.

      PS: Aká je tvoja predstava “serióznej cykloinfraštruktúry”? Sú to skôr integrované pruhy či oddelené cyklochodníky, prípadne nejaká iná možnosť?

      1. Hardtail je bicykel, ktory ma odpruzenu iba prednu vidlicu, cize klasicky “horsky” bicykel, aky si mal zrejme aj ty. Ak neuvazujem klasiky 90-tych rokov – bicykle bez odpruzenia. Full (suspension) je celo-odpruzeny bicykel, t.j. okrem odpruzenej prednej vidlice ma aj pohyblivu zadnu stavbu.
        Co sa tyka odporu sirsich pneumatik, da sa to kompenzovat vyberom vhodneho typu s behunom, ktory ma v strede viac-menej suvisly vzor a dostatocnym nahustenim, bez problemov na 3,5 -4 bary (podla toho, co dovoluje pneumatika). Pneumatika ma potom realny kontakt s podkladom len na uzkej casti a zvysok sa do kontaktu dostane iba v makkom podklade alebo pri naklone. Dolezite je to najma pri zadnej pneumatike, ktora nesie vacsinu vahy a teda je zodpovedna za velku cast valiveho odporu. Prednu pneumatiku je naopak vhodne zvolit sirsiu s rovnomerne rozlozenymi prvkami vzoru, pretoze tato pri normalnom posede nesie iba malu cast hmotnosti a je kriticka pre bezpecne vedenie stopy.
        Ochrana pred znecistenim je pri horskych bicykloch problematicka, pretoze, nie je mozne umiestnit blatnik tesne nad pneumatiku, ktora je na odpruzenej vidlici, resp. stavbe, ale je potrebne nechat medzeru pre pohyb pneumatiky. Tym samozrejme klesa ucinnost ochrany. Minimalne na hardtail sa da blatnik namontovat nad zadnu pneumatiku “na tesno”. Da sa este pouzit jedna finta a to nechat si na mokre pocasie (najma na jesen) zjazdeny plast, ktory sa obuje na zadne koleso. Taketo koleso potom vyhadzuje material do vzduchu vyrazne menej ako neopotrebovany plast. Samozrejme to ale ma negativny vplyv na brzdnu drahu a valivy odpor :)
        Posed na MTB je sice “neprijemny” ale nie je tomu tak bez dovodu. Dovod je prave ovladatelnost bicykla. Na bicykli s vysokym vzpriamenym posedom, moze prudka zmena smeru alebo zabrzdenie znamenat drzkopad. Samozrejme ak sa predpoklada prevadzkovanie takehoto bicykla v “kultivovanom” prostredi, nie je to problem.
        Pri budovaní cyklo-infrastruktury by som samozrejme radsej uprednostnil oddelene pruhy, nakolko tieto su samozrejme bezpecnejsie. Vzhladom na priestorove pomery sa asi skor budeme stretavat s tymi integrovanymi, ktore tiez predstavuju velky prinos k bezpecnosti. Vsetko je lepsie ako tlacit sa s autobusarom v jednom pruhu :)

  4. Ja som minuly rok kupila Kelly’s Downtown hoci som povodne planovala kupit bike od Demy kvoli €. Kedze som dost vysoka bike som si bola otestovat v Sportservise v P. Biskupiciach. Najvacsii model od Demy mi bol maly takze urcite odporucam bike nekupovat na blink bez skusania. S Kelly’s city cruiserom som maximalne spokojna. Jazdim z Dubravky do centra. Bike ma dynamo, 3 prevody (co je zalostne malo takze cestou do Dubravky sa poriadne namakam a to jazdim este aj na cestaku mimo mesto takze kondicka nie je najhorsia) blatniky a kosik su must, velmi ocenujem aj odpruzene sedlo. Sedlo chcem vymenit za toto http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/city+%26+heavy+duty/B18+Lady/ kedze potah sedla z umeliny v kombinacii s nesportovym oblecenim ako napr rifle nie je komfortne. Este jedna rada kosik odporucam urcite dozadu, vpredu komplikuje manipulaciu s kormanom havne ked je v nalozeny tazkym nakupom. Jazdite bezpecne!!

  5. Horsky ma podla mna tu v Ba vyhody:

    1. Daju sa s nim lahsie skakat nespocetne obrubníky

    2. Rozsah obvykle 3 prevodov v naboji klasickeho city biku nestaci aj na vyjazd Hlbokej cesty, Kamzika 10km/hod a aj na svistanie po hradzi 40km/hod.

    3. Horak s 2″ plastami nerozhadze kadejaky vytlk, chybajuci alebo zle otoceny poklop.

    Ale horak ma v meste a hlavne hustej premavke podla mna dve hlavne nevyhody:

    1. Horsie periferne videnie
    2. Jazda v dazdi.

    Inac nevidim dovod kupovat city bike v tak roznorodom a rozbitom terene Bratislavy a okolia.

  6. Ja som zvolil slovenskeho vyrobcu http://ctm.sk a jeho low cost cross model Targa (s blatnikmy, svetlom, nosicom). Som s nim relativne spokojny, aj ked mi chyba pri obrubnikoch predne odpruzenie Takze odporucil by som skor cross modely Bora, Twister.
    Taktiez ich city model Terra vyzera IMHO ok.

    BTW zaujimavy gadget ako alternativny typ osvetlenia na city bike:
    http://dx.com/solar-power-self-recharge-bicycle-3-white-led-front-light-3-red-led-safety-tail-light-2-aa-46717

  7. V Bratislave mi odpruženie bicykla nejak nechýbalo /kým som nezačala chodiť z Vinohradov po cyklotrase na Odborárskej/ , ale väčšinou som mala šťastie na celkom pekné trasy.
    Teraz keď už v Bratislave nebývam ale stále pracujem a dochádzam, zvolila som si skladačku. Ani s ňou to nie je horšie. Miesta ktoré obchádzam na skladačke by som obchádzala aj na veľkom bicykli. A hlavne nejazdievam na chodníkoch. Veľa mestských cyklistov v priľahlých krajinách s podobnou infraštruktúrou ako Bratislava doporučuje do mesta plášte Schwalbe Big Apple. A ako alternatívny zdroj svetla sa mi zdá zaujímavé toto: http://www.citybikes.cz/eshop/prislusenstvi/indukcni-blikacka-reelight-sl520-f.html

  8. Vyber bajku pre zimne obdobie:
    http://www.flickr.com/search/?w=all&q=fat+bikes+winter&m=text

    Ak by sa dalo kupit, medzi auta by som nevahal na tomto:
    http://bicycledesign.net/2009/01/we-have-a-winner/

    Este jeden na zaver:
    http://speedstudiodesign.com/transportation/autovelo/

    *Bonus:
    Jedno aky bicykel, ci fixi, ci fatbike, HT, 29 ci 650b, len uz nech je nas viac, kaslat na dazd, na sneh, je to len otazka zvyku. Cvici sa aspon technika jazdy a vola. Nemam trpezlivost mrznut na zastavke, ist 60 min. peso do prace alebo stat na krizovatke v aute a spalovat dinosaurov. V zime v meste nie je az taka kosa ani pri -15. Treba sa obliect – je uz kopa moznosti a hybat sa.
    A…. a celu zimu som nebol chory. Do prace a aj z prace jedine s usmevom na tvari. To je fakt. A hlavne, pocas cesty som v kuse vyskereny :).

    Bikovanie v kose:
    http://mtbs.cz/clanek/v-techto-mrazech-na-kole-zadna-psina-budte-opatrni/kategorie/trenink-a-fitness

    Ved nezijeme vo Vladivostoku, kde sa macky zlomia v zakrute. Ahojte :)

  9. ahoj, pozeram, ze zijete v moc “citacej, reklamnej a fajnovej” dobe. 21rokov jazdim na mtb (poslednych 19 rokov na jednej meride) a nejake odpruzenie ma absolutne nezaujimalo. 3 sezony intezivne mtb zavody a prezil som to. som presvedceny, ze mestsky bicykel, ak je taky, ako ma byt (bezudrzbovy) ziadne pruzenie nepotrebuje. balonove pneu, alebo aspon hrubsie pneu postacia. velmi dolezite pre mestsky bicykel je pohodlny posed, az zvladnem cestu do prace trebars aj v obleku a plnohodnotny kryt na retaz a kolesa. prevody – nie kazdy je indurain, nuz po dohode s dodavatelom vam v predajni namontuju cokolvek, ale 3 kvalty stacia. zavadzajuce myslienky o horsej ovladatelnosti mestskeho bicykla su mimo. to ma vplyv pri rychlostiach nad 30 km/h. v hlavnom clanku sa pise aj o pouziti “nakladneho priestoru” vo forme predneho kosika a zadneho nosica. na to mtb nieje stavany. som zastancom klasiky mestskych bicyklov a ked vyrastiem, urcite si kupim takyto styl http://www.citybikes.cz/eshop/retro-kola/klasicke-mestske-kolo-bbf-amsterdam-3g.html s mojimi upravami.

  10. Zaujímavé čítanie. Ja som donedavna dochádzal do práce na

    svojom MTB. Kedže som sa trocha bál, že mi ho šlohnu, lebo som

    ho často nechával pred rôznymi úradmi a obchodmi tak som začal

    používať manželky starý MTB s blatníkami nosičom. Nemal

    odpruženie, čo považujem za výhodu. Skúste si nechať zapnutú

    prednú vidlu, v miernej rýchlosti pribrzdite pred obrubníkom a

    nadhodte sa na obrubník. Vidlica sa pri brzdení

    stlačí a z nadhodenia je len jej spätný chod, a zo skoku už len

    salto, po tom ako sa predné kolo zakusne do obrubníka. Jasné, amatérska chyba. Teraz späť. Ten manželmin mi nedávno ukradli na na hlavnej ulici v Košiciach. Nezamkol som ho. Teraz rozmýšlam o nejakom mestskom bicykli. Skladačky sú ľahke, skladné a praktické. A dajú sa prenášať lahko aj vlakom aj MHD keď treba.
    Niečo za rozumnú cenu:
    http://www.worker.sk/2992/skladaci-bicykel-polygon-urbano-4-0

    Alebo nejaká klasika čo lahodí aj oku:
    http://www.citybikes.cz/image/product/fullscreen/Citybikes-MyCity-Manchester-2011-cerne.jpg

  11. Vaso: mám dva bicykle – krosový a malú skladacku Foldy, som s ňou maximálne spokojná. Malá váha, rýchle zloženie a skladovanie (napríklad v šatni SNG), ak treba, využitie MHD, 8 prevodov, veľká obratnosť pri manévrovaní. Samozrejme, nenaskakujem na obrubníky a s menšími kolesami sa viac napracujem. ale na pohyb v meste je skvelá…

  12. Ahojte, ja som si kupila minuly rok na blsaku stary horsky bicykel s blatnikmi a nosicom, ale moja blska sa uz pomaly rozpadava. Takze sa obzeram po novom mestskom, hlavne kvoli drzaniu tela. Co hovorite vy skuseni na zadnu protislapnu brzdu? Taku som nemala od detstva:) Je to bezpecne a rychlo si zvyknem? A prakticke, napriklad pri prenasani bicykla cez schody a vysoke obrubniky? Nikto to nespomina nikde, tak asi to nebude velky problem:) dik

    1. Zadná brzda je skvelá, pretože umožňuje brzdiť rýchlejšie (blokuješ prirodzený pohyb pedálov). Navyše, ak máš dve zdané brzdy, do mesta je to bonus. Zvykneš si rýchlo.

      Čo sa týka prenášania bicykla, všetky nové mestské bicykle sú ťažšie (cca od 14 kg po 18kg), zadná brzda na prenášanie vplyv nemá. Odporúčame kombinovať cesty a chodníky tak, aby si nemusela stále schádzať obrubníky.

  13. Ahojte čo si myslíte o holandských bikoch s detskými nosičmi + sedačkami od famylibike tušim.. je tu aj na jednej fotke v článku, je to dosť stabilné s dvoma deťmi? utiahnem to sama? Ďakujem :-)

  14. aj ja som chcel jazdit na bycikli ale ze som ztp tak som natrafil na elektrokolo zn.grand guewer. 2.5 roka sluzilo nemusel som vela slapat pomahal motor. ale nedavno po 20km jazdy sa to naraz rozjelo rychlo a ja som vypol bat klucom ale aj tak som vletel do jarku dolamal som sa atak by som elektra kolo nedoporu coval hlavne do mesta je to tazke tak asi35kg teraz si kupim mestky bycikel a nebudem vymyslat

  15. … este doplnam, prakticku vec, ak niekto vaha nad tym ktorym bicyklom, kazda predajna, resp. kazda nou predavana znacka, ma (uz bezne) testovaci program. Za urcitych podmienok sa da pozicat testovaci bicykel napr. pocas otvaracej doby predajne a nemusi sa nechat ani zaloha. Staci podpisat zmluvu k zapozicaniu. Treba sa informovat. Dokonca sa daju pozicat casti bicykla – napr. testovacie sedla.

    Takze vsetky otazky najdu odpoved pocas testovacej jazdy. Bezne takto skusam nove biky, bez problemov. Z vlastnej skusenosti – urcite takto zopar predajni funguje v BA, aj v NR, urcite aj v KE. Koho naozaj bavia 2 kolesa, nema co vahat. Jazdim vyse 35 rokov a vlastna skusenost je uzitocnejsia ako akakolvek rada.

    Dalej, existuju testovacie festivaly niekolko rokov uz aj v CR, SR… Co je uzasne! Je pravda, ze su viac menej specializovane na horske a trekove bicykle, ale daju sa pozicat aj cestne a aj meststke bicykle, teraz uz aj elektricke. Festivaly su usporiadavane v miestach s kombinaciou lesnej cesty, ci zjazdovej trate, ci asfaltu.

    CZ (Test fest – vychod, Olsany alebo Jedovnice, nedaleko Brna):
    http://www.ivelo.cz/testfest/

    SK (Bikefest – Kalnica, pri N. Meste n. Vahom):
    http://www.bikefest.sk/

    Oba festivaly cisty luxus, usporiadane aj pre rodiny, parkoviska, programy, sutaze.
    Na festivaly sa treba vcas registrovat.

    BA – niektori predajcovia zvyknu robit v maji aj mini festivaly na Zeleznej studienke. Tiez odporucam.

    ps.: Neda mi to, ale BA je mesto, ktore lezi na rovine a zaroven upati hory. Neda sa velmi oddelit “city” a “mountain”. Ani legislativne, ani organizacne, ani nijak :). Osobne sa mi osvedcil horsky bicykel (rocnik 1999) vpredu s pruzenou vidlicou zdvihu 100 mm, ma hmotnost do 11 kg a plaste siroke okolo 55 mm (2.2 palca) s jemnym dezenom (Continental Race King 2.2). Do prace po rovine, z prace domov cez Kamzik. Kedze BA zatial nie je Amsterdam alebo Eindhoven a mam rad vylety po lese a do kopcov, v BA na bike patria sirsie pneu s jemnym dezenom, aj kvoli vytlkom, kolajniciam, obrubnikom. Priazniva hmotnost biku je tiez na zvazenie, kedze si ho bravam do vytahu alebo vynasam po pleci schodoch.

    City biky maju urcite cez 17-25 kg (vlacit po schodoch?), cestne sa zarezu do kolajnic a netlmia narazy (a co v lese?). Co je ok, kazdy preferuje nieco ine. Rozumnym kompromisom (BA) sa mi javia este trekingove bicykle s blatnikmi a hlinikovymi nosicmi a ramom, kludne aj s damskym ramom. Ale nech maju do 13-14 kg.

    Mojim snom je vlastnit cargo bike a chodit s nim na nakupy. Na bezne nakupy mi staci 40-50 litrovy horsky batoh. Parkrat som bol takto aj v Baumaxe, ale nekupoval som cement :D. Kurieri tiez nemaju nosice a tasky nevesaju na bicykel. Pricom maly alebo velky ruksak pri extremnej situacii funguje ako airbag.

    K dazdu:

    – ak seriozne prsi, tak ani ti co maju poriadne blatniky, pojdu radsej MHD,
    – ak prsi, davam si na tu dobu ponco a je to ok ako s blatnikmi.

    Pri sebe mam vzdy velmi skladne nepremokave pončo.

    Sneh:

    – cerstvy je ok, netreba ziadny blatnik, treba sa poriadne obliect, odporucam zimne Goretex (membranove) tretry…
    – clapkanica cerstva – MHD alebo pesibus s Goretexom to isti, blatniky tu snad najviac pomozu :)
    – clapkanica zamrznuta – podhustim pneu, ale moc ma to nebavi, lebo casto padam aj pesibusom, isti MHD :)

    Kritickych serioznych dazdovych alebo clapkanicovych dni bolo v r. 2014 minimum. Dokonca akoze potivych letnych. Takze… Nic netreba znasilnovat, ale mam nervy ak musim cakat ako socha na zastavke MHD alebo sediet necinne v aute v rannej zapche. Komplet strata casu.

    Bicykel je neuveritelne jednoducha a uzasna vec.

  16. cudujem sa, ze nikto neupozornil na niektore nezmysly v clanku, konkretne:

    “Do mesta potrebujete bicykel, ktorý … a zaistí dobrú viditeľnosť (predné a zadné svetlo optimálne na dynamo)”
    preco optimalne dynamo? aby sme nemuseli raz za cas nabit baterie do LED svetla, ale zato mohli vzdy v tme slapat s vacsim odporom? alebo je to skor preto, aby sme mohli byt ti najlepsi hipsteri s dynamom po babke? clanok neudava ziadny dovod.

    “Váš nový bicykel by mal tiež mať inštalovaný zvonček. Oceníte ho, keď budete chcieť obehnúť peších alebo upozorniť chodca vstupujúceho do dráhy pohybu bicykla.”
    na cyklocestach vela pesich nebyva, takze aj ked zvoncek neuskodi, nie je az taky dolezity. skor z tohto znenia vety(ospravedlnujem sa, ak sa mylim) dedukujem, ze autor narazal na arogantnych cyklistov jazdiacich po chodniku. z nich niektori este prave maju aj taku drzost, ze zacinkaju na chodcu, aby im uhol z cesty, na ktorej nemaju co robit.

    “Ak bicykel nemá zvonček, určite si nejaký zožeňte – najlepšie klasický.”
    co je klasicky zvoncek? a preco by mal byt najlepsi? musi cinkat ako v 50tych rokoch, podobne ako s tym dynamom?

  17. Vdaka za komentar, aj ked by sa dalo slusnejsie.

    Ad dynamo: dynamo drzi krok s dobou, uz davno ta nespomaluje – je vstavane do naboja. A nestane sa ti tak pripad, ked zabudnes nabit baterky a nebudes mat svetlo.

    Ad zvoncek: je slusne upozornit chodcov na bliziaci sa bicykel – nie preto, aby uskakovali z chodnika, ale aby sa nezlakli, ze cyklista prichadza. Rovnako zvoncek mozes pouzit napr. na upozornenie pomalsieho cyklistu, aby sa ti posunul o nieco doprava.

    Ad klasicky zvoncek – odskusane, ze rozne nove typy zvoncekov (vyssie polozeny ton, jednorazovy cink) nie su v meste velmi pocutelne. Klasicky zvoncek ma dlhsiu dobu zvonenia, kedze packu potlacis a este sa vracia a teda zvonenie nie je jednotonove.

  18. Pardon, nechcel som byt neslusny, len som to tak narychlo napisal asi trochu arogantnym sposobom. To dynamo teda samozrejme musi nejako spomalovat, inac by to bola energia z nicoho, avsak uznavam, ze to moze byt praktickejsie ako baterie. Baterky sa vsak daju mat vzdy dve obycajne alkalicke ako zalozne pri sebe, v bicyklovej vybave. Zalezi zrejme aj od cloveka a sposobu pouzivania bicykla.

    K zvonceku som nemyslel, ze chodci maju uskakovat bicyklu v plnej rychlosti, ale ze uz len samotny fakt, ze cyklista jazdi po chodniku je drzost. A potom uz je aj vrchol arogantnosti este pozadovat od chodcov, aby sa uhybali bicyklu. Nezalezi od rychlosti akou ide, na chodniku nema co robit. A teda aj ked uznavam, ze zvoncek nie je urcite na skodu, nemyslim si, ze ide o taku ultra dolezitu sucast, kedze ak cyklista jazdi tak, ako ma, zvoncek tak casto nepotrebuje. Co sa tyka upozornovania ostatnych cyklistov a napr aj korculiarov, to si viem predstavit v pripade rekreacnych cyklistov, ktori chodia na hradzu a podobne, avsak tento clanok bol venovany mestkemu bicyklovanie, kde sa jazdi hlavne po ceste a cyklopruhoch a tam toto az taky problem nie je.

    Klasicky zvoncek – dakujem za odpoved, asi v clanku chybal len popis, co to ten klasicky zvoncek presne je. Teda cim je definovany, lebo ked som to cital, predstavoval som si nejaky prehistoricky zvoncek, aky mala moja babka na skladacke. Ak teda je naozaj najucinnejsi, ako vravis zrejme zo svojej skusenosti, tak potom je podla mna aj prospesne napisat aky je teda ten klasicky zvoncek a preco je najlepsi. Teraz uz samozrejme suhlasim a nenamietal by som, ak by som predtym vedel aj tieto informacie.

    Vdaka za odpoved, necakal som, ze niekto odpise v takomto starom clanku (co som si vsimol az po napisani komentaru).

Pridaj komentár