Staré Mesto zobojsmerní ulice pre cyklistov

Zjednosmernenie ulíc prebiehalo z viacerých dôvodov, avšak na potreby cyklistov sa vôbec nepamätalo. Dôsledkom boli zbytočne dlhé jazdy pre cyklistov. Jazdy bicykla v protismere auta, na upokojených uliciach a ohľaduplných úcastníkoch, je pre cyklistov aj chodcov bezpečné: motoristi majú priamy výhľad na cyklististu, väčšie množstvo cyklistov pôsobí na prirodzené spomalenie aút čo má za dôsledok vyššiu bezpečnost pre chodcov aj cyklistov. Príkladom môžu byť krajiny ako Francúzsko alebo Belgicko, kde je zobojsmerňovanie ciest pre cyklistov povinné.

 

Po viacerých stretnutiach so zástupcami MČ Staré Mesto, ktorí nás iniciatívne oslovili vo veci cyklistických obojsmeriek, čo si veľmi ceníme, sa nám podarilo vytiahnuť ich do terénu. Na stretnutí v uliciach sme sa prešli aj so zástupcami polície, s ktorými sme spolu vybrali 4 možné jednosmerky, ktoré by mali byť legalizované v prvej vlne! Je to super spolupracovať s takýmito skvelými a progresívne mysliacimi policajtami a úradníkmi.

 contra flow brusel

 Obr. 1: Cykloobojsmerka, Brusel

contra flow paris

 Obr. 2: Cykloobojsmerka, Paríž

 

Zoznam ulíc, na ktorých onedlho povolia obojsmernú jazdu cyklistov:

Vysoká

Vysoká ulica je jednosmerná v dvoch úsekoch, od Živnostenskej ulice hore k Tatracentru a dole k Obchodnej. Pre cyklistov bude už čoskoro priechodná v celej dĺžke a v oboch smeroch.

Leškova

Rovnako ako Vysoká je i Leškova ulica jednosmerná v dvoch samostatných úsekoch. V strede ju pretína Čajkovského a odtiaľ je jednosmerná hore na Štefánikovu i dole na Nám. slobody. Po novom bude pre cyklistov priechodná v celej dĺžke a v oboch smeroch. Umožní jednoduchý prepoj z Hlbokej ulice na Námestie slobody a stade ďalej docentra.

Bernoláková

Bernoláková ulica je aktuálne jednosmerná od Blumentálskej po Radlinského. Aj vďaka tomu, že je dostatočne široká sa už onedlho stane obojsmerná pre cyklistov.

Wilsonova

Rovnaký prípad je Wilsonova, ktorá je paralelná s Bernolákovou. Momentálne je jednosmerná od Radlinského k Blumentálskej, po úprave dopravného značenia ňou budú cyklisti môcť jazdiť aj v protismere.

 

Ak sa tieto ulice osvedčia, predovšetkým z pohľadu bezpečnosti, mestská časť v krátkej dobe pristúpi k realizácií ďalších cykloobojsmeriek. Na jednej strane oceňujeme snahu a pokrokové zmýšľanie úradníkov v Starom Meste, na druhej strane si hovoríme prečo až teraz?!? Zákon povoľujúci obojsmernú jazdu cyklistov v jednosmerkách s použitím značky E 16b vznikol pred jeden a pol rokom. Pred týmto obdobím boli cykloobojsmerky možné, avšak značenie nebolo jednotné.

O priebehu realizácie projektu vás budeme informovať ;)

Ako pomôcť?

Ak máte nejaké podnety na zobojsmernenie ulíc pre cyklistov vo Vašom okolí, neváhajte a napíšte email starostovi mestskej časti, v ktorej sa ulica nachádza. Pokiaľ ide o ulicu, kde premáva MHD, ide o mestskú komunikáciu, preto píšte rovno primátorovi na primator@bratislava.sk a sluzbyobcanom@bratislava.sk.

 

Výborný článok o cyklistických obojsmerkách napísali naši český kolegovia z iniciatívy Prahou na kole.

20 komentárov na “Staré Mesto zobojsmerní ulice pre cyklistov

  1. Mne by veľmi pomohlo a ušetrilo kopec času, keby Šulekova a Kozia boli obojsmerné. V ďalšej vlne by bolo super zobojsmerniť aj jednosmerky na Podjavorinskej, Zochovu a Panenskú.

  2. Bolo by tiež skvelé zobojsmerniť pre cyklistov Židovskú a Kapucínsku, aby sa cyklisti mohli dostať normálnym spôsobom od Mosta SNP až ku Kamennému námestiu a Špitálskej. Tiež som si nevšimol, či je povolený vjazd cyklistov na Obchodnú.

    1. Neboj, na Obchodnej bude do par tyzdnov hotove znacenie… prepoji sa Blumentalska (cyklopruhy) – Radlinskeho (piktokoridor) – Obchodna

    2. Ja z Radlinskeho na Obchodnu jazdim bezne, ked som v Bratislave. Je tam znacka zakazujuca vjazd vsetkych motorovych vozidiel, co bicykel nie je :)

      1. Aj ja jazdím, len mám pocit, že porušujem predpisy :P. A radšej by som nie :) Ale super, teším sa. Čo sa Židovskej týka, napíšem na magistrát aj ja.

  3. Podla mna problem treba riesit od zakladu: zmenit vyhlasku tak ze jednosmerka nie je pre cyklistov povinna. Od sameho zaciatku to bola blbost. Uvedeny projekt je len platanie toho co sa malo riesit principialne

  4. Mam taky pocit, ze rok, mozno aj viac dozadu, bola tu alebo na FB Cyklokoalicie info o stretnuti s novomestskym starostom prave o jednosmerkach. Aky bol vysledok? Mate podobne info ako zo Stareho Mesta aj z inych mestskych casti?

    1. To sa ti zrejme s niecim poplietlo, asi sme nieco ine riesili. Snazime sa cyklodopravu v BA riesit progresivne (oproti predchadzajucim 20 rokom) a to smerom z centra von do ostatnych mestskych casti. Vela ciest je vsak v sprave magistratu a nie MC.

  5. vo viedni je to uplne bezne…viem, ze to nie je optimalne, ale kedze som si na to vo viedni navykla, jazdim tak aj po BA…takze sa velmi tesim, ze konecne nebudem musiet porusovat pravidla:)

    p.s.: ta kozia by bola super! zidovska detto

  6. ahojte, pozerala som mapu (http://epsilon.sk/jednosmerky/) …neviem ako doplnit, tak posielam udaje:
    KVACALOVA
    – od Kocelovej po Kuliskovu sirka celkom: 5,85m; pozdlzne parkovanie extra big gap cca. -2,20m = 3,65 zvysny volny priestor
    od Kuliskovej po Velehradsku sirka celkom: 9,20m; sikme parkovanie cca – 4,10m = 5,10m zvysny volny priestor
    KOCELOVU poslem coskoro…aj mail na 2ku :o))

  7. Kvacalova by bola super – je to uplne pokojna ulica s malou dopravnou zatazou a na strane Duloveho namestia sa napaja na exsitujuce cyklotrasy.

  8. Pridávam Čulenovu – ten kúsok od Dostojevského radu po Landererovu. To pomôže lepšiemu spojeniu centra (ul. 29. augusta a okolie) s mostom Apollo.

Pridaj komentár