Ako Karlovka s nulovým cyklorozpočtom spravila niečo pre cyklodopravu

Je síce smutné, že mnohé mestské časti majú nulové rozpočty na cyklodopravu, ale toto nie je príbeh o tom ako sa to nedá. Naopak, keď sme začiatkom roka oslovili vedúceho pracovníka oddelenia dopravy v Karlovej Vsi, rád sa s nami stretol a vypočul naše návrhy na zlepšenie podmienok pre cyklistov.

Cyklotrasa R11 Dúbravská radiála je kostrou cyklodopravy západnej časti Bratislavy. Vedie z centra po nábreží, popri PriF UK, Líščim údolím, Dúbravkou, do Borov a potenciálne až do Volkswagenu (viac info o R11). Je jednou z najdôležitejších cyklotrás v meste. Jej potenciál je obrovský, vedie totiž cez husto obývané oblasti alebo blízko nich.

Dopravné značenie pre cyklistov

Cykloradiálu R11 sme identifikovali ako najdôležitejšiu v Karlovke, navrhli sme sériu opatrení od zmeny organizácie dopravy, úprav vodorovného a zvislého značenia, cez retardéry, až po opravy povrchu vozovky. Keďže ale rozpočet na cyklo má Karlova Ves nulový, hľadali sme možnosti ako zrealizovať aspoň niektoré z navrhnutých opatrení. Padol návrh využiť peniaze vyhradené na dopravné značenie. Presne to sa tu hodilo, lebo R11 vedie aj dlhou upokojenou ulicou Líščie údolie, kde cyklisti jazdia vo vozovke spolu s autami. Navrhli sme kde by malo byť umiestnené značenie, čo by malo zobrazovať (označenie cyklotrasy, najbližšie ciele a pod.). Cyklistické značenie IS 40, ktoré je v zákone už niekoľko rokov sa stále veľmi nevyužíva. Zopár značiek je na Viedenskej a Prístavnej, a od minulého roku aj v Rači a Vajnoroch (v rámci projektu JuRaVa). Aj týmto spôsobom by sme radi ukázali cyklistom, že Líščie údolie je oficiálna značená cyklotrasa, hoci vedie po ceste – ale po upokojenej ceste – ktorá je v jednej časti aj uzavretá pre motorovú dopravu.

Veríme, že R11 sa postupne vyznačí v celej dĺžke, kde je už zrealizovaná, aby na nej ľudia, ktorí sem prídu raz za čas, zbytočne neblúdili – napr. od Lafranconi cez Botanickú a PriF UK. Dúfame tiež, že vedenie a poslanci MČ Karlova Ves vyčlenia na budúci rok nejaké peniaze na podporu cyklodopravy, aby sa mohli realizovať aj ďalšie opatrenia v prospech bezpečnosti i komfortu cyklistov.

Týmto by sme chceli poďakovať za ochotu, je to pekná ukážka toho ako sa to dá keď sa chce.

Fotogaléria

Cyklotrasa R11: Smerová tabuľa ukazujúca počet kilometrov do významných cieľov
Cyklotrasa R11: Smerová tabuľa ukazujúca počet kilometrov do významných cieľov
Cyklotrasa R11: Značka označujúca cyklotrasu za križovatkou
Cyklotrasa R11: Značka označujúca cyklotrasu za križovatkou
Cyklotrasa R11: Smerová tabuľa na rozhraní Dúbravky a Karlovky ukazujúca počet kilometrov do významného cieľa
Cyklotrasa R11: Smerová tabuľa na rozhraní Dúbravky a Karlovky ukazujúca počet kilometrov do významného cieľa
Cyklotrasa R11 vedie Parkom SNP. Vstup do parku je zakázaný motorovým vozidlám, cyklisti prejdú popri rampe.
Cyklotrasa R11 vedie Parkom SNP. Vstup do parku je zakázaný motorovým vozidlám, cyklisti prejdú popri rampe.
Cyklotrasa R11 vedie Parkom SNP, obľúbeným miestom pre relax a šport. Do parku je zákaz vjazdu motorových vozidiel, čiže na bicykli ste v bezpečí.
Cyklotrasa R11 vedie Parkom SNP, obľúbeným miestom pre relax a šport. Do parku je zákaz vjazdu motorových vozidiel, čiže na bicykli ste v bezpečí.
Cyklotrasa R11: Označenie cyklotrasy za križovatkou
Cyklotrasa R11: Označenie cyklotrasy za križovatkou
Cyklotrasa R11: Napojenie od Kaktus Bike-u aj so smerovými tabuľami
Cyklotrasa R11: Napojenie od Kaktus Bike-u aj so smerovými tabuľami

10 komentárov na “Ako Karlovka s nulovým cyklorozpočtom spravila niečo pre cyklodopravu

  1. V Líščim údolí by mohli nasprejovať cestu cyklo piktogramom, autá tam jazdia ráno ako prasatá :/
    Obchádzajú nové spomalovače a tým vytláčajú cyklistu na chodík. Síce stalo sa mi to len dva krát a jazdím tade denne, ale ťažko sa tam zmestia dve autá vedľa seba, potom si to odskáče cyklista.
    Ak nie sú peniaze, stačí vyčísliť a vyhlásiť zbierku. Určite by prispelo veľa cyklistov (možno aj kaktus.. tiež na tej ceste testujú sem tam bajky)

    1. Vďaka za komentár, Jeremy. Boli by sme radi, ak by sa firmy, a hlavne tie čo predávajú bicykle, aktívnejšie zapojili do cyklodopravy. Cyklotrasy im pomôžu predať viac bicyklov! Ale bohužiaľ to tak nefunguje. Podporu vidíme len od malej hŕstky firiem.

      Koridor pre cyklistov by bol v Líščaku určite prínosom, ale peniaze… snáď o rok už bude viac penazí a zostane aj na to. Náš pôvodný návrh zahŕňal aj viac spomaľovačov, ktoré sú vhodné pre prejazd cyklistov a vytvorenie zóny so zákazom státia mimo vyznačených miest.

      1. Viem, že nie som jediný poslanec, čo využíva cyklocesty, cyklodoprava ako taká určite podporu v zastupiteľstve má a tiež verím, že sa budúci rok nejaké peniaze nájdu. Určite by pomohlo, ak by bol predstavený ucelený projekt a oslovené aj ďaľšie dotknuté organizácie (UK, Dúbravka, Kaktus), tak, aby nebol výsledok cesta odnikadiaľ – nikam, ako je to v BA bežné. Veľmi rád sa stretnutia zúčastním.

        1. Mesto s UK rokuje už niekoľko rokov na prejazdnení cyklotrasy na nábreží (úsek pri Lodenici západne od Lafranconi), ale neúspešne. Prenájom pozemku a vybudovanie cyklotrasy na ich pozemku i zámena pozemku stroskotali. Je to smutné, že to blokujú.

  2. Od krizovatky s ul. Pod rovnicami v smere do Dubravky je ta ulica v katastrofalnom stave (takych 100 – 200m), sama zaplata. Vzdy dufam, ze ten tankodrom coskoro opravia. Pred par rokmi takato zaplatova bola aj ulica Bagarova. Potom ju mestska cast Dubravka opravila vraj v spolupraci so samospravnym krajom. Mozno by aj teraz mohol kraj prispiet, zvlast ked by sa argumentovalo, ze ide aj o dolezitu cyklotrasu.

    1. Ahoj Dani. Skus napisat starostke. Cim viac cyklistov sa bude na tu cyklotrasu pytat, tym sa stane dolezitejsou aj pre mestsku cast. Prosim najdi si na to cast, neda sa stale spoliehat len ze Cyklokoalicia vybavi… my potrebujeme podporu zdole, od ludi… vtedy viac pocuvaju :)

    2. Dobrý deň, chceme pripraviť a schváliť viacročný program obnovy miestnych (aj účelových) komunikácií. Máme však problém. Podľa zákona nesmieme naše financie použiť na zveľadenie majetku, ktorý nie je KV zverený do správy alebo ho nevlastní.
      Až budeme mať všetky podklady, tak v rámci prípravy programového rozpočtu na roky 2016 až 2018 budeme posudzovať aj problematiku obnovy vozoviek, ktoré súvisia s cyklodopravou.

      Najväčším problémom je mimoriadny vysoký vnútorný dlh, ktorý zanechalo predchádzajúce vedenie neudržiavaním (hmotného) majetku. Rozsah odhadujeme až na 10-násobok rozpočtu v rozsahu nepovinných (účelovo viazaných) výdavkov ročne.
      Aj tento rok pomôže BSK rádovo v 10-tisícoch eur. Na obnovu budov a ciest KV potrebuje však 10-ky miliónov.

      Návrhy z oblasti dopravy pošlite vedúcemu oddelenia michal.drotovan@karlovaves.sk a kópiu predsedovi komisie MiZ peter.lenc@gmail.com
      Návrhy z oblasti ÚP a/alebo výstavby pošlite vedúcemu oddelenia peter.vaskovic@karlovaves.sk a kópiu predsedovi komisie MiZ zajac@changenet.sk
      Návrhy z oboch oblastí môžete posielať aj mne – vladodu@gmail.com
      Ak si myslíte, že pre správne pochopenie by bolo lepšie hovoriť o tom, nie je problém dohodnúť stretnutie – MT 0904 875 121.

      Prajem príjemné leto
      Vlado Dulla, poslanec MiZ MČ KV

  3. Poslal som Cyklokoalícii návrh termínu pracovného stretnutia pre určenie priorít na ďalšie obdobie v rámci cyklodopravy.
    Samostatný rozpočet na cyklodopravu nie je – ale je snaha to riešiť cez rozpočet na opravu komunikácii, chodníkov a dopravné značenie (príp. všeobecný materiál ak ide o stojany a pod.)
    Podľa môjho názoru by cyklodoprava mala byť riešená ako klasická doprava – nie ako špeciálna položka.
    Aktuálny rozpočet Karlovej Vsi na opravu ciest, dopravné značenie a opravu chodníkov je cca 120 000 € na rok, je snaha tento rozpočet zvýšiť.
    Aktuálne mestská časť pripravuje novú parkovaciu politiku, ktorá by mala „upratať“ aj autá a teda jasnejšie vymedziť aj priestor pre chodcov a cyklistov.
    Viac na osobnom stretnutí.

  4. Začiatkom leta som bol v holandskom Groningene. Mesto je svojou veľkosťou porovnateľné s Bratislavou. Je veľa rozdielov medzi oboma mestami. Najväčším však, sa mi zdal byť nekonešný pokoj a ticho, o akom môžeme len snívať. Hluk z dopravy je minimálny. V meste nie sú električky, premávka automobilov je minimalizovaná, rýchlosť obmedzená. Drvivú väčšinu miestnej dopravy zabezpečujú bicykle. Tajomstvo kľudu a ticha netkvie iba v bicykloch, ale predovšetkým v ľuďoch, ktorí na bicykloch jazdia. Nielen v príjemných letných dňoch, ale aj v daždi, mraze, snežení a vetre. V ľuďoch ktorí sa na ulici zdravia, aj keď sa nepoznajú, v ľuďoch, ktorí sú vľúdni, ohľaduplní a trpezliví, aj keď majú naponáhlo. Všetky tieto vlastnosti máme aj my, len sú ukryté niekde na dne duše, pod nánosmi každodenného stresu a chvátania. Ak dokážeme akcentovať naše dobré ľudské vlastnosti, povne verím, že sa zlepšia aj podmienky na každodenné bezpečné používanie bicyklov. rr

Pridaj komentár