Sprejazdnenie Trenčianskej ulice

Keď bola pred pár rokmi obnovovaná cyklotrasa na Trenčianskej ulici, polícia (KDI) prikázala osadiť zábradlia na križovatkách s Miletičovou i Ružovou dolinou, aby náhodou cyklisti nemohli prejsť plynule križovatkou. Našťastie doby zábradlí a značiek „Zosadni z bicykla“ sú už takmer za nami a podarilo sa nám presvedčiť mesto, že odstránenie zábradlí by trasu zatrakívnilo, lebo cyklisti reálne ušetria aj niekoľko minút, keď nemusia prechádzať jednu križovatku cez tri priechody pre chodcov.

Prvý semafor pre cyklistov v Bratislave

Na križovatke Trenčianska x Miletičova sa objavila novinka v Bratislave. Pred pár dňami pribudli prvé samostatné semafory pre cyklistov (doteraz sme mali len kombinované so symbolom chodca a bicykla – napr. na Ružinovskej a Odborárskom nám.), ktoré majú samostatnú fázu a bezpečne a bezkolízne umožnujú cyklistom prejazd križovatkou. Stop čiara sa nachádza pred peším priechodom. Prosíme o jej rešpektovanie, aby ste nezavadzali chodcom, ktorí križujú cyklotrasu.

Cyklotrasa R26: Prvý cyklosemafor v Bratislave
Cyklotrasa R26: Prvý cyklosemafor v Bratislave

V smere od Bajkalskej sme našli v realizácii zopár problémov, a jeden objavilo samo mesto.

Prejazdná výška

Semafor pre autá umiestnený nad cyklotrasou nesplňuje normy, lebo je umiestnený len 216 cm nad cyklotrasou, min. výška je 250 cm. Čakáme na nápravu.

Cyklotrasa R26: Cyklistka prechádza križovatkou počas fázy voľno pre cyklistov. Všimnite si extrémne nízko tyč držiaca semafor, ktorá môže spôsobiť zranenie cyklistu. Na chybu sme mesto upozornili.
Cyklotrasa R26: Cyklistka prechádza križovatkou počas fázy voľno pre cyklistov. Všimnite si extrémne nízko tyč držiaca semafor, ktorá môže spôsobiť zranenie cyklistu. Na chybu sme mesto upozornili.

Zosadni z bicykla

Našli sme predsa len jednu značku „Zosadni z bicykla“, asi ju mesto zabudlo odstrániť z pôvodnej cyklotrasy – pred rekonštrukciou.

Cyklotrasa R26: Nevieme čo tu robí značka "Zosadni z bicykla"
Cyklotrasa R26: Nevieme čo tu robí značka „Zosadni z bicykla“

Neaktuálne značenie pre vodičov motorových vozidiel

Vodiči sú po úprave križovatky zmätení, lebo stále chýba značka informujúca o zmene radenia v križovatke. Ľavý jazdný pruh na Trenčianskej po novom slúži len na ľavé odbočenie smerom na Prievozskú, pravý pruh na jazdu priamo a doprava k Trnavskému mýtu. Značky chýbajú.

Trenčianska ulica od Bajkalskej nemala ešte vymenené značky pre radenie do jazdných pruhov, preto nastali zmätky.
Trenčianska ulica od Bajkalskej nemala ešte vymenené značky pre radenie do jazdných pruhov, preto nastali zmätky.

Zakrytý semafor

V smere od Dulovho nám. je cyklosemafor z diaľky zakrytý dopravnými značkami. Stálo by za zváženie ich presunutie.

Cyklotrasa R26: Od dulovho nám. je semafor z diaľky zakrytý dopravnými značkami
Cyklotrasa R26: Od dulovho nám. je semafor z diaľky zakrytý dopravnými značkami

Zdržanie MHD

Nové nastavenie semaforov spôsobuje zápchy na Trenčianskej od Bajkalskej, čo zdržuje aj trolejbusy liniek 207 a 209. Na jednoduchej úprave signalizácie už mesto pracuje.

Fotogaléria

Cyklotrasa R26: Cyklistka čaká na STOP čiare na signál voľno, medzitým chodec prechádza križovatkou.
Cyklotrasa R26: Cyklistka čaká na STOP čiare na signál voľno, medzitým chodec prechádza križovatkou.
Cyklotrasa R26: Cyklistka dostala signál voľno a môže bezpečne prejisť križovatkou
Cyklotrasa R26: Cyklistka dostala signál voľno a môže bezpečne prejisť križovatkou
Cyklotrasa R26: Ľavé odbočenie pre autá
Cyklotrasa R26: Ľavé odbočenie pre autá

Križovatka Trenčianska x Ružová dolina

Odstránenie zábradlia výrazne zlepšilo prejazd touto kržovatkou, ALE… bezpečné ani komfortné to nie je. Cyklisti, napriek tomu, že idú po zdanlivo hlavnej komunikácii, musia dávať prednosť vozidlám zo všetkých strán. V strede priechodu pre cyklistov pritom zvyknú vyčkávať autá z vedľajších ulíc, aby sa zaradili do premávky. Riešenie križovatky sme ponúkli už dávno, KDI ho neakceptovalo. Snáď časom.

V smere od Dulovho nám.:

Cyklotrasa R26: Pôvodná otočka trolejbusov
Cyklotrasa R26: Pôvodná otočka trolejbusov
Cyklotrasa R26: Križovatka Trenčianska x Ružová dolina s novými bezbariérovými priechodmi pre chodcov
Cyklotrasa R26: Križovatka Trenčianska x Ružová dolina s novými bezbariérovými priechodmi pre chodcov

V smere od Bajkalskej:

Cyklotrasa R26: Križovatka Trenčianska x Ružová dolina v smere do centra s optickou brzdou a novými bezbarérovými priechodmi pre chodcov
Cyklotrasa R26: Križovatka Trenčianska x Ružová dolina v smere do centra s optickou brzdou a novými bezbarérovými priechodmi pre chodcov

Úsek pri supermarkete Lidl

V rámci predĺženia trolejbusovej trate k Lidlu boli vybudované bezpečné priechody pre chodcov cez Trenčiansku, križujúc aj cyklotrasu, ako aj vyznačný priechod pre cyklistov cez obrátku trolejbusov. Škoda, že sa neopravil povrch vozovky, ten je katastrofálny.

Cyklotrasa R26: Nové otáčanie trolejbusov pri Lidl
Cyklotrasa R26: Nové otáčanie trolejbusov pri Lidl

Trenčianska síce nie je výkladná skriňa bratislavskej cykloinfraštruktúry, ale aspoň došlo k zlepšeniu. Na križovatkách sa stále nedá odbočovať, ale predsa len ušetríte niekoľko minút vďaka semaforu a odstánenému zábradliu. Veríme, že mesto čo najrýchlejšie opraví nájdené chyby v projekte. Prejite sa a napíšte nám svoje dojmy z prejazdu Trenčianskou.

Pre info, bude sa prerábať aj križovatka Trenčianska x Bajkalská, s Pentou, ktorá križovatku bude prestavovať kvôli neďalekej výstavbe, sme dohodli zlepšenie podmienok, priechody pre cyklistov i zväčšenie vyčkávacieho priestoru na rohu pri Hoteli Aston.

26 komentárov na “Sprejazdnenie Trenčianskej ulice

  1. Jazdím tadiaľ pravidelne a hlavne mi nieje jasné, prečo v oblasti križovatky Trenčianska x Ružová dolina cesta križuje cyklochodník trikrát asi na päťdesiatich metroch. Kvôli tomu, aby sa autá nemuseli otáčať o 180 stupňov v „hlavnej“ križovatke?

    1. Dve z tych otočísk sú kvoli trolejbusom, autá sa tam otáčať nemôžu. A jedno neni otočisko ale výjazd z firmy (tuším tlačiarne či čo) doľava smerom k Bajkalskej, ale vodiči to využívajú na otáčanie, napriek tomu, že tam je predĺžený obrubník.

  2. len tak ďalej, tento cyklochodní mám osobne veľmi rád a často ju aj využívam :) Potešilo, keby sa toto riešenie (chodník na širokom trávniku v strede cesty) použilo aj v iných častiach mesta, napr. Košická, Trnavská cesta, Bajkalská.

    1. s p. starostom Vajnor riesime navrh cyklotrasy v strede po Roznavskej, cim sa vyhneme problemom s pozemkami, na Bajkalskej som navrhoval, ale uz tam vysadili stromy

  3. Myslim, ze odbocovanie cyklistov na Ruzovu dolinu by sa jednoducho mohlo vyriesit dobudovanim zopar priechodov pre cyklistov priecne cez Trenciansku.

  4. Soferi by si mohli uvedomit aj zmenu jazdnych pruhov pred krizovatkou s Mileticovou na Trencianskej v smere od Ruzovej doliny smerom dalej na Trenciansku. Kym doteraz lavy pruh umoznoval vozidlam ist aj rovno, nove znacenie mu umoznuje ist len v lavo. 95% soferov to nezaregistrovalo. Osobne si myslim, ze tato krizovatka je prerobena na horsiu verziu ako bola a znacenie nie je dokoncene…

    1. Máš pravdu, Dušan. Mesto už rieši nápravu. Vodiči nemajú ako vedieť, že je nové radenie v jazdných pruhoch (na čo sme v článku upozornili) a preto jazdia po starom. Máme info, že už sa to rieši… t.j. nové značky o radení jazdných pruhov, nové šípky na vozovke v dostatočnej dĺžke pred križovatkou, úprava toho nešťastného semaforu čo môže zraniť cyklistov, zrušenie značky „zosadni z bicykla“ i úprava signálneho plánu… ten sa bude postupne dolaďovať.

      1. Včera som si všimol, že autá na Trnavskej smerom od Duláku dostávajú zelenú zároveň s cyklistami.
        Je to jeden z nedorobkov, alebo to tak bude už natrvalo? Lebo ak takéto auto pôjde doľava (nevšimol som si, či to majú zakázané), tak akurát trafí cyklistu (ktorý žiaľ na prechode pre cyklistov nemá prednosť.)

  5. Velmi si vazim iniciativu cyklokoalicie, ale nakolko po Trencianskej chodim aj na bicykli, aj autom denne, toto nove riesenie je podla mna katastrofalne, tvoria sa na ceste obrovske kolony pocas celeho dna a na bicykli nemam vobec vacsi pocit bezpecia, nemal som predtym problem s prejdenim cez prechod pre chodcov na druhu stranu a pokracovat po cyklotrase, navyse vela cyklistov na tejto trase teda nestretavam…

    Nedalo sa to vyriesit radsej vybudovanim cyklistickeho pruhu popri dostatocne sirokom chodniku na kazdej strane??? Nedochadzalo by ku zbytocnemu krizeniu s cestnou komunikaciou a obratiskami MHD, navyse by to s istotou stalo daleko menej ako vybudovanie novej plnohodnotnej vozovky a svetelnej krizovatky, pricom pridanou hodnotou by bolo riesenie bezbarierovosti prechodov pre chodcov cez cesty, nevyhnutne pre cyklodopravu…

    Osobne sa mi sucasne riesenie zda zbytocne, predrazene a vrcholne nedomyslene…

    1. Ahoj Adam. Vďaka za feedback. S tym prejazdom cez 3 priechody pre chodcov asi srandujes, lebo to bolo fakt hlupo navrhnute a ak ti to nevadilo, tak asi nie si moc velky cyklista, lebo si zrejme prvy clovek, co si skoro az pochvaloval predchadzajuci stav. Vela cyklistov na Trencianskej nestretavas preto, ze ta cyklotrasa bola az donedavna nepouzitelna a je zazrak, ze tam vobec niekto jazdil. Ja som radsej jazdil po ceste, ako sa otravovat v dvoch krizovatkach s prechodom po 6 priechdoch pre chodcov. Cisla este stupnu ked Penta upravi krizovatku Trencianska x Bajkalska o nove priechody pre cyklistov.

      Riesenie na Trencianskej nie je optimalne, hlavne v krizovatke s Ruzovou dolinou, ale aj na Mileticke sa dalo lepsie spravit (napr. napojenie ostatnych smerov, teraz sa da len priamo prejist). Limitnym fakorom bol Krajsky dopravny inspektorat, ktory zamietol nase navrhy na lepsie riesenie dopravy na Trencianskej.

      Zapchy… z ktorej strany? Dnes som sa tam bol pozriet a uz je upraveny aj signalny plan. V smere od Lidlu je uz zelena vyrazne dlhsie, zapchy by tam nemali vznikat a dnes bolo na Komisii pre cyklisticku a pesiu dopravu povdane, ze situaciu mesto sleduje a bude upravovat singalne plany podla situacie. Je pravda, a upozornili sme na to v clanku, ze pri otvoreni novej krizovatky boli zle navrhnute jazdne pruhy i signalny plan.

      Riesenie cyklistickeho pruhu po chodniku by bolo ovela komplikovanejsie… muselo by obchadzat zastavky, rozsirovat priechody na 6 metrov a pod, na co uz v tych krizovatkach nie je miesto. Normy nedovolia len tak hala bala nakreslit cyklopruhy na chodniku a cez priechody pre chodcov. A vlastne preco by sa malo ubrat na chodniku chodcom? Tak ked uz by mal vzniknut cyklopruh vo vozovke a z dvoch pruhov spravit jeden.
      Na to uz je neskoro, lebo pred 10-15 rokmi ked vznikla cyklotrasa Trencianska tak vznikla v strede a je skoda ju teraz nevyuzit.

      Opakujem, riesenie to nie je idealne, ale uz teraz vyrazne zlepsuje prejazd MTrencianskou cez obe krizovatky, s otociskom tiez nie je problem, vsak tam chodi trolejbus len raz za 5 minut alebo kolko, to je uplne safe, nevadi to ani MHD ani cyklistom.

      Paradoxne aj chodci radsej chodia po strede a nie po krajnych chodnikoch, aj ked su vybudovae popri domoch, a to z dovodu, ze tie chodniky su obparkovane autami a chodci to nemaju radi (vid chodnik pred Trencianskou 38)

      1. Tymi troma prechodmi, ktore samozrejme neboli dobre som len chcel povedat ze som neni presvedceny o tom, ci sa toto riesenie z celkoveho pohladu posunulo vyrazne k lepsiemu…

        Trochu nerozumiem celkovej koncepcii budovania cyklotras v BA, pretoze namiesto zdruzovania rozlicnych druhov dopravy /napr. bus pruh s cyklistami, zadefinovanie pruhu na vozovke, atd…/ sa buduju separatne urovne. Takisto pri rieseni krizovatiek by sa dali zdruzit prechody pre chodcov s cyklotrasami, nakolko cim viac semaforov, tym dlhsie kazdy caka… Nemyslim si ze tymto stylom moze dojst ku ukludneniu dopravy v ramci mesta, ale verim, ze lahka uloha to nie je… Prikladam video zo zahranicia ako priklad:

        1. To video velmi dobre pozname. My by sme boli radi ak by bolo viacej cyklopruhov, aby cyklisti mohli ist na rovnaky signal ako auta z rovnakeho smeru, ale KDI zvykne z nam nepochopitelnych dovodov zamietat cyklopruhy, preferuju segrgovane riesenia. Samozrejme segregovane riesenia ako v Holandsku – z coho vychadza aj tak krizovatka – su uplne najlepsie, ale su priestorovo narocnejsie.

          Koncepcia v podstate neexistuje. Za Ftacnika sa tomu venoval jeden clovek, ktory to nestihal, a ostatni zamestnanci cyklodopravu sabotovali. Nastastie sa pomery zmenili a cyklodoprava sa stava dolezitejsou. Generel dopravy, ktory bude zverejneny na jesen prinesie dalsie navody na to co budovat… ktore cyklotrasy su pre mesto prioritne, ktore krizovatky treba sprejazdnit pre cyklistov, lebo tvoria velku barieru.

          Trencianska je skutocne len platanie starych restov. Trvalo 4 roky prehovarania policie (KDI) a mesta aby zrusili zabradlia v krizovatke s Ruzovou dolinou. Myslenie uradnikov a policajtov sa zacina menit ale je to dlhodoby proces.

          1. Verim ze to nie je jednoduche, najma v uradnickej realite, ktoru vsetci dobre pozname, ale kazdopadne si iniciativu velmi cenim a samozrejme drzim palce do buducna :)

        2. „nakolko cim viac semaforov, tym dlhsie kazdy caka“

          Nemam rad taketo zovseobecnene frazy, ale tu si trafil klinec po hlavicke :) … ak som chcel ist po cyklotrase na Trencianskej, musel som na krizovatke Trencianska x Mileticova cakat nekonecne dlho na 3 semaforoch pre chodcov. Pravidlo ze ked prejdes na zelenu jednu zebru a dostanes okamzite cervenu na nasledujucu tu bolo privedene k dokonalosti. Naviac na prechode cez Mileticku mali zelenu chodci + auta z dvoch smerov ktore sa sucasne zbiehali na ten isty prechod pre chodcov a fungovalo sa podla prava silnejsieho/rychlejsieho (takyto vrchol absurdity som este nikde inde asi nevidel !) … teraz to vsetko krasne riesi jeden cyklisticky semafor, dokonca sa mi zda, ze uz nikto nemusi cakat tak zbytocne dlho.

  6. Postavanie na „prechodoch pre chodcov“ (Bajkalska, Mileticova) mi casto zabralo polovicu mojej stvrthodinovej cesty do prace.

    Prechod cez Mileticovu – hoci paradoxne je to menej vyznamna cesta – bol asi najhorsi. Neuveritelne dlhe cakanie na zelenu, pocas ktorej prechadzali zebru sucasne chodci a auta z dvoch smerov (!) Cykloprechod je aj s nedokonalostami skvely, velka vdaka tomu kto sa on zasluzil. Ked sa tam v tejto sezone z nicoho nic objavil, bol to maly zazrak.

    Prechod cez Bajkalsku: bohuzial cez prechod pre chodcov. Z mesta (od Trencianskej) je to este ok, ale z Travnikov (od pumpy) su semafory neuveritelne nezladene. 1. Prva cast cesty – auta dostanu cervenu vo vsetkych troch pruhoch (autobusy v 50% pripadov z nejakeho nepochopitelneho dovodu vo svojom stvrtom pruhu stale prechadzaju k zastavke [ktora je hlupo umiestnena tesne za prechodom] – asi na MHD sa cervena nevztahuje). Na prazdnom prechode cakaju chodci na zelenu este asi pol minuty. Ked konecne naskoci zelena, akurat sa objavi cervena na druhej polovice prechodu za ostrovcekom. 2. Na ostrovceku – cakaj cely dalsi cyklus. Ale aj tam, ked konecne naskoci zelena, prechadzaju chodci spolu s autami prichadzajucimi spoza zakruty z Trencianskej. Ako to uz casto byva, motoristi nemaju chut cakat. Zelena pre chodcov je tam dokonca len na par sekund a ak sa auta rozbehnu, oneskoreny chodec uz nema sancu. 3. Na zelenu na dalsom prechode cez Trenciansku – k cyklotrase – treba cakat cely dalsi cyklus.

    Cisto hypoteticky (a nelegalne) „by sa dalo“ spravit toto: Prejst prvy usek okamzite ked autam naskoci cervena a neblizi sa ziaden autobus… Ak neodbaca privela aut z Trencianskej mozno prejst aj druhy usek prechodu cez Bajkalsku – ale uz „po zelenej“. To je stale mozne, pretoze vtedy este odbacaju auta z Trencianskej dolava – a tie na hlavnej ceste musia este chvilku cakat. Akurat to staci na prechod bicykla. A clovek by akurat stihol cerstvu zelenu smerom k cyklochodniku (cez Trenciansku na tretom prechode). Cyklista/bezec tak prejde celu krizovatku naraz.

    Nebolo by mozne nastavit semafory tak, aby presne tato situacia bola legalne pokryta „zelenymi“?

    Podobnu frustrujucu situaciu zazivaju aj chodci z Travnikov, ktori prechadzaju Bajkalsku na zastavku autobusu 98. Musia vyckat aj dva cykly kym prejdu cez oba prechody. Co casto moze znamenat, ze im autobus (ktory chodi kazdu stvrthodinu) ujde pred nosom. Uz vobec nekomentujem fakt, ze ani na jednej strane tejto nepriechodzej autostrady nie je automat na listky… Ale to je uz ina rozpravka.

    Vseobecne, nerozumiem preco musime az takto uprednostnovat plynulost cestnej premavky – a sikanovat chodcov. Pateticky vzato – akosi z logiky a metafyziky konceptu „mesto“ (a z roznych predvolebnych kampani) mi predsa vyplyva, ze je to „priestor pre ludi a pre zivot“ a v prvom rade by sa mal cez neho clovek-chodec dostat bez zbytocnych barier, zivy… Najprv ‘chudobny“ (znevyhodneny) chodec a az potom zbytocny okazaly luxus – individualna preprava automobilmi. (Ktora je naviac v meste z velkej casti nemiestna.) Pesieho znerovnopravnujeme s tymi, ktori „maju na to“ vystavovat svoju krasnu masinku.

    Ale aj bez „triedneho boja“ – to ze automobil pocka minutku pocas kompletnej zelenej pre chodcov je pre neho zanedbatelne – pri jeho prevadzkovej rychlosti (50km/h) – beztak je za chvilku „az pred barakom“. To ze chodec musi stravit 10 minut na prechode – je pri jeho rychlosti (5km/h) vyznamne zdrzanie. Obzvlast ak musi stihnut/cakat/presadat na nejaky autobus (a z neho kracat pesi dalej). Prave kvoli takymto barieram mu utekaju spoje a jeho zdrzanie sa predlzuje aj o 20-30 minut. To je absurdne vela v porovnani s minutkou, ktoru by pockali auta na zebre v oboch smeroch. Neviem si predstavit ziadne ospravedlnenie pre taketo sikanovanie pesich (a cyklistov) v porovnani s automobilom. Neviem podla akej logiky k tomu nejaky uradnik vobec pride.

    V suvislosti s Pentou a ich zastavovanim „posledneho ruzinovskeho kopca“ s vyhladom na Strkovec… napadaju ma sialene navrhy o podchode popod Bajkalsku (kludne aj s krasnymi reklamnymi putacmi na svetlejsie zajtrajsky s Pentou), s ktorymi by miestny urad mohol nemiestne vyrukovat :)

    1. Veľká vďaka za obsiahly komentár, cením si ho.
      K tej Bajkalskej viem len povedať to, že developer tam navrhol priechody pre cyklistov, s čím sme v takej forme nesúhlasili, práve kvoli tomu, že to neodbúralo ten problém dlhého čakania. Náš návrh (stačí vyhľadať na našom webe kľúčové slovo Trenčianska a nájdeš) ale všetci (policajti, mesto , Dopravný podnik, atď.) zamietli. Čo sa podarilo vyjednať je rozšírenie nárožia pri Hoteli Aston, lebo teraz je tam veľmi málo miesta. Polomer zákruty v križovatke sa zmenší z 20 metrového na tusím 12 metrový. Už si to presne nepamätám, ale myslím, že to bolo vyše 6 metrov štvorcových, čo pribudne.

      Inak, by som ti odporučil, a vlastne ťa zároveň požiadal o zaslanie požiadavky na prestavenie semaforov viac v prospech chodcov na info@bratislava.sk, s tým, že oni by to mali posunúť na oddelenie koordinácie dopavných systémov, či čo. Bolo by super, ak by im častejšie chodili takéto pro-pešie požiadavky od ľudí…

  7. Jazdím po tejto trase každý deň a neviem si ju vynachváliť. Ďakujem každému, kto sa o túto trasu pričinil.

    Spomeniem ale dva nedostatky. Na trase od železiarstva Bizam smerom k Lidlu je strašné množstvo križovaní cyklotrasy s vozovkou a zvyšuje sa tým riziko kolízie. Na úeskoch, ktoré slúžia len na otáčanie by možno pomohlo osadenie zrkadiel, aby sme nemuseli toľko krky vykrúcať. Nedodržiavanie zákazu otáčania je asi pravidlom pre väčšinu vodičov.
    Opäť križovatka pri železiarstve. Mali by byť vyznačené hranice pre chodcov na strane pri železiarstve, lebo sa mi pravidelne stáva, že keď idem smerom od Dulového, tak na moju zelenú mi za križovatkou priamo v priestore trasy stoja chodci, ktorí čakajú na zelenú smerom k železiarstvu.

    Ešte raz veľka vďaka za skvelú trasu :)

  8. Vďaka za feedback, Piki. Tá trasa ani križovatka ani zďaleka nie sú ideálne (napr. chýba možnosť odbočiť a napojiť sa z Miletičky). Prosím napíš na info@bratislava.sk o tých nedostatkoch a otravuj ich dovtedy, pokým nedajú normálnu odpoveď.
    To s tými chodcami si tiež myslím, skúsime niečo vymysleiť.

Pridaj komentár