Integrácia cyklistov do hlavného dopravného priestoru sa realizuje najmä grafickými úpravami cestných komunikácií, vďaka ktorým je cyklista bezpečne vedený zväčša v pravom okraji vozovky. Najpoužívanejšími formami takejto integrácie cyklistov sú vyhradené jazdné pruhy pre cyklistov – skrátene cyklopruhy a cyklopiktokoridory, ktoré vedú cyklistu po vozovke v ideálnej stope a zároveň upozorňujú ostatných účastníkov cestnej premávky na častý výskyt cyklistov, ktorých môžu očakávať najmä vo vyznačenom priestore. Využívajú sa najmä tam, kde šírka komunikácie neumožňuje vytvorenie cyklopruhu, avšak majú výlučne informačnú funkciu.
Vedenie komunikácií určených pre cyklistov priamo po cestných komunikáciách je v Bratislave pomerne časté, avšak realizované bez grafických úprav vozovky. Bezpečnosť cyklistu upravujú iba dopravné značky upozorňujúce na jeho pohyb. Tie však v spleti reklamných tabúľ a množstva iných dopravných značiek zanikajú a bezpečnosť cyklistu v konečnom dôsledku zvyšujú len minimálne. Grafické úpravy vozovky vo forme cyklopruhov sú v Bratislave použité výlučne v niekoľko desiatok metrov dlhom úseku cyklotrasy v Podunajských Biskupiciach. Žiaľ, nesprávnym spôsobom.
Cyklopiktokoridory zatiaľ slovenská legislatíva nepozná. Tento stav sa však v blízkej budúcnosti môže zmeniť schválením pripomienok k novelizácií vyhlášky (momentálne v medzirezortnom pripomienkovaní), ktorých autorom je Cykloaliancia. Vzhľadom k šírkovým parametrom mnohých bratislavských ulíc sa cyklopiktokoridory javia ako optimálne riešenie zvýšenia bezpečnosti pohybu bratislavských cyklistov.
Dôležitým aspektom je tiež nízka finančná nákladovosť. Cyklokoalícia verí, že po schválení novely dôjde k zmene postoju kompetentných orgánov k integrácií cyklistov do bežnej premávky a preto už teraz pripravuje úseky, v ktorých práve využitie piktokoridorov umožní nielen pohodlný a najmä bezpečný pohyb cyklistov po bratislavských uliciach, ale aj vzájomné prepojenie existujúcich úsekov mestských cyklotrás či vytvorenie cyklistických spojníc k cykloturistickým trasám v zázemí mesta.
Návrh realizácie cyklopiktokoridorov v Bratislave:
Zobraziť Cyklopiktokoridory v BA na väčšej mape
Piktogramové značenie alebo grafické odlíšenie cyklopruhu na ceste v Bratislave naozaj chýba. Treba o tom hovoriť a písať – páni „kapitáni“ si na to zvyknú a možno povolia v antibicyklistických názoroch.
Ešte k tej mapke.
Ešte za totáča bol na Ivánskej ceste medzi železničným prejazdom a Pestovateľskou vyznačený oddelený cyklistický dvojpruh. Po rekonštrukcii Ivánskej ala Ďurkovsky pruhy bez náhrady zmizli. A to doprava tadiaľ vzrástla násobne. Pritom tadiaľto chodí množstvo cyklistov jednak do záhrad a jednak najmä v lete na Zlaté piesky. Myslím si, že vhodne zvolené piktogrami by tu boli omnoho dôležitejšie ako napríklad na Seberíniho alebo Nevädzovej.
Na tych pruhoch by mal byt zakaz parkovania…