Cyklokoalícia s primátorom na bicykli vo Viedni

Ešte na jar tohto roku sme diskutovali s rakúskou neziskovou organizáciou Argus, že by sme mali záujem dotiahnuť primátora Bratislavy, Milana Ftáčnika, do Viedne na bicykel. Týmto spôsobom by sme odprezentovali v reálnom živote, aké možnosti rozvoja cyklodopravy existujú.

Argus nám pomohol získať kontakty na Viedenský magistrát a ďalej sme už nechali dotiahnutie návštevy Viedne na poradcu primátora.

9. júla sa nakoniec uskutočnila návšteva Viedne na bicykli, kde primátora sprevádzala viceprimátorka Viedne Maria Vasilakou a ďalší ľudia, ktorí pracujú či už na bike sharing systéme alebo priamo na cyklodoprave vo Viedni.

Situácia vo Viedni

Primátor Milan Ftáčnik v spoločnosti Marie Vasilakou počúva o bike sharing systéme vo Viedni
Primátor Milan Ftáčnik v spoločnosti Marie Vasilakou počúva o bike sharing systéme vo Viedni

Viackrát nám pracovníci Viedenského magistrátu povedali, že riešia mesto z urbanistického hľadiska v prvom rade pre chodcov potom cyklistov a na poslednom mieste sú autá. Takéto riešenia sú moderné pre celú Európu v tomto období.

Magistrát zamestnáva 5 plne vyťažených ľudí ktorí majú v kompetencii cyklodopravu + maju externé firmy a expertov. V blízkej budúcnosti a momentálnemu progresu cyklodopravy budú musieť toto číslo zdvojnásobiť.

Okrem stavby nových cyklotrás a udržiavaniu jestvujúcich mesto podporuje cykloprojekty napr. prispelo na Bike2work (na bicykli do práce) kampaň 25 000 eur, ďalšie financie poskytlo Rakúske MŽP, keďže akcia má celoštátny charakter! Bike2Work tam má trojročnú históriu a momentálne bol bike2work celý mesiac.

Mesto taktiež podporuje komunitné cyklodieľne známe ako Bikekitchen – v Bratislave aktívna Cyklokuchyňa momentálne hľadá priestor.

Veľmi dobre sa im osvedčila spolupráca s obchodným reťazcom SPAR s ktorým sa dohodli o zmenení parkovania pre autá a následným osadením cyklostojanov, lebo zrejme aj v SPAR si vedia spočítať, že na jednom mieste pre auto s 1 nakupujúcim, môžu mať až 5-10 zákazníkov na bicykloch. Táto kampaň sa volá Bike and Buy.

Primátor Milan Ftáčnik vo Viedni na bicykli
Primátor Milan Ftáčnik vo Viedni na bicykli

Mesto spolu s ARGUS vydáva detailnú cyklistickú mapu Atlas of Biking in Wien v ročnom náklade 250 000 kusov.

Vo Viedni je vela automatických sčítačiek, avšak stále využívajú aj sčítanie manuálne ako robila Cyklokoalicia u nás v júni. Ankety sa neosvedčili vôbec. Taktiež úzko spolupracujú s policajtmi a majú kompletné udaje o nehodách atď.

Údaj o časti rozpočtu venovanému cyklodoprave nie je presný, mení sa s každým rokom a náročnosťou riešení, minulý rok to bolo niekde okolo 2 – 2,5 milióna Eur, kde, ale nepočítaju novo vystavané cesty, ako už bolo spomenuté vyššie.

Bike sharing systém

Viedeň má momentálne 79 staníc v blízkej budúcnosti ich bude 120. 50 percent ciest s využitím Citybikeov je kratších ako 2-5 km.

MHD a bicykle vo Viedni

Od 9 – 15.00 a po 18.30 a cez víkend celodenne môže človek cestovať v MHD s bicyklom. Platí sa polovičný lístok. Ak má obyvateľ Viedne ročnú električenku, neplatí za bicykel nič.

Vtipná a poučná situácia: p. Ftáčnik sa pýtal, koľko financií uvoľnujú z rozpočtu na stavbu nových cyklotrás, kde mu pán z magistrátu odpovedal: “za posledných 20 rokov si nepamätám, že by sme postavili jednu cestu (s výnimkou diaľnic) bez cyklotrasy.” Toto by malo byť bežné aj u nás, hlavne pri výstavbe nových ciest pri administratívnych a nákupných centrách.

Zelená vlna

Výborný nápad, ktorý chystá Viedeň a inšpirovali sa mestom Hamburg je, že na webstránku dali anketu o 10 najhoršie riešených križovatkách. Tie začalo mesto riešiť v prospech chodcov a cyklistov.

3 thoughts on “Cyklokoalícia s primátorom na bicykli vo Viedni

  1. A co nato sudruh primator? Dalsia ciarocka do kolonky predvolebnych uspechov alebo sa bude nieco diat?
    Btw na celej stranke koalicie nie je ani jedno meno. Preco?

Comments are closed.