Recept dopravných policajtov na “zníženie” nehodovosti

Reflexné vesty vs cyklopruhy - podľa policajtov znižujú nehodovosť výhradne prvé
Reflexné vesty vs cyklopruhy - to prvé je podľa slovenských policajtov recept na nižšiu nehodovosť, tá však v roku 2011 rástla

Pri našich výjazdoch zo zástupcami mesta, STaRZ a dopravnej polície sme si prešli viacero úsekov, kde sú cyklisti v nevýhode a v hustej premávke vznikajú nebezpečné situácie. Naše návrhy smerovali k zviditeľneniu cyklistov v premávke, či už piktogramami (vodorovným značením) na ceste, pruhmi pre cyklistov s podfarbením v kritických častiach či združení MHD a cyklistov do jedného pruhu na úkor ostatných motorových vozidiel.

Namiesto súčasného stavu, keď je cyklista vodičmi nerešpektovaný, občas navyše mimo zorného poľa, sme chceli docieliť situáciu, aby vodiči boli na cyklistov v premávke pripravení a očakávali ich prítomnosť. Navrhované opatrenia by znamenali menej kolízií, zvýšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky a nižšiu nehodovosť.

Od prítomného dopravného policajta (mimochodom zodpovedného za jeden z obvodov Bratislavy) sme sa však dočkali minima pochopenia, dokonca jeho neinfomovanosť o aktuálnych trendoch išla až tak ďaleko, že sa vyjadril, že cyklistom nemôže byť značením podľa zákona povolený vjazd do protismeru. Napriek tomu, že vjazd v jednosmerkách do protismeru je bežný nielen v blízkych Piešťanoch, ale dokonca v bratislavskej mestskej časti Lamač.

Čerešnička však prichádza až na záver. Aký má dopravný policajt recept na zníženie nehodovosti?

Nie cyklopruhy, nie značky či podfarbenie kolíznych úsekov, ale reflexné vesty pre cyklistov…

Cyklotrasa alebo jednosmerka pre motorové vozidlá? Dopravní policajti schválili aj väčšie nezmysly.
Cyklotrasa alebo jednosmerka pre motorové vozidlá? Dopravní policajti schválili aj väčšie nezmysly.

Cyklokoalícia odporúča reflexné prvky pre zvýšenie bezpečnosti v premávke. Zároveň však vieme, že Viedeň a iné mestá dosiahli nižšiu nehodovosť výhradne opatreniami na podporu viditeľnosti cyklistov ako slabších účastníkov premávky (a zaradením informácie o obchádzaní cyklistov do výuky v autoškolách). Na Slovensku majú dopravní policajti žiaľ iné recepty. Čerstvá štatistika (nárast nehôd cyklistov o vyše 4%) hovorí jasne: nefungujú.

Foto: Otto Schraubinger (vesta) a Petr Vilgus (pruh)

12 komentárov na “Recept dopravných policajtov na “zníženie” nehodovosti

  1. Kto ma pečiatku – má aj moc.
    ..,,,,
    Navrhujem zverejňovanie mien zodpovedných, napríklad aj meno toho zodpovedného ak sa nemýlim kapitána.
    Doba sa mení, tí najvyšší (primátori, starostovia, ministri a t ď) si budujú popularitu aj sľubovaním riešenia cyklotrás – ono tí zverejňovaní páni sa začnú obávať o svoje vlastníctvo pečiatok a zmeknú.

  2. Ten narast nehod o 4% su (ak dobre chapem) nehody zavinene cyklistami, takze to vela o ucinosti opatreni nehovori. Nehovori to o nehodach, ktorej ucastnik bol cyklista, ak nehodu zavinil vodic ineho dopradneho prostriedku. Pocet usmrtenych cyklistov je o 7, rok pred tym bolo 8 (menej o 12.5%). Takze z toho ukazovatela sa javi, ze opatrenia policie pomahaju.

    1. Policajná štatistika je suchá a hovorí o nehodách cyklistov. Čo znamená zavinená nehoda cyklistom? Môže ísť často o jednoduché prechádzanie priechodu pre chodcov na bicykli, kde vodič nepribrzdí a cyklistu zrazí. Vinník je však cyklista. Rovnako absurdity ako jazdenie medzi dvoma jazdnými pruhmi, lebo zákon hovorí, že cyklista nemôže jazdiť na kraji pruhu pre MHD. Čize, ak napr. niekto otvorí dvere na zaparkovanom vozidle a cyklista narazí, je vinník on. Lebo šiel radšej na kraji pruhu pre MHD, nie život ohrozujúco medzi pruhom pre autá a MHD. Toľko k štatistikám o zavinení cyklistom. Samozrejme, nespochybňujeme, že nehody sú cyklistami niekedy zavinené, často však zákon (značenie) neupravuje bezpečnosť cyklistov na cestách, čoho je štatistika smutným dôsledkom.

      1. A skutocne to je tak, ze ked cyklistu iduc krizom cez cestu na prechode pre chodcov zrazi auto si vinnik a neskuma sa miera zavinenia? Ci vodic nepozil alkohol, ci nesiel neprimerane rychlo, ci sa venoval riadeniu vozidla, ci prisposobil rychlost stavu a podmienkam (napr hmla), ci mohol zrazke zabranit, ci…?

    2. Sucasny stav krajnic vyrazne znemoznuje bezpecnu jazdu v priestore kam cyklista patri. Casto sa stava ze necakane zbadate jamu pred sebou a musite sa jej bud vyhnut alebo do nej vletiet. Miera nebezpecenstva tychto moznosti je casto tazko odhadnutelna. Mozte sa jej vyhnut – zrazi vas auto vinnik ste vy. Mozete do nej vletiet a nasledne spadnut – vinnik ste vy. mozete prudko zabrzdit a pri tom spadnut – vinnik nehody ste vy ak do vas niekto narazi. Kedy bude vinnikom takychto nehod vodic vozidla, ktory iduc za cyklistom mal predvidat a obist ho dostatocne aby predisiel kolizii, pripadne spravca komunikacie, ktory ponechava stav, ktory neumoznuje bezpecnu jazdu vsetkym ucastnikom cestnej premavky?

      1. Neviem, kedy bude vinnik vodic. Ale radsej by som poznal odpoved na otazku, kedy budu krajnice upravene a urcene pre cyklistov. :)

        1. Vtedy ked sa tomuto problemu budu venovat ludia co naozaj bicykluju po Bratislave a vtedy ked mesto na podporu cyklodopravy venuje viac ako tohtorocnych 31 500€

  3. V tom co pises mas pravdu. Ta sucha statistika hovori o nehodach zavinenym cyklistom. Aj v dovodoch preco to tam moze byt zaradene sa mozme zhodnut. Mozu to byt aj take ako si napisal. Aj ine. Moze to byt aj cyklista v tmavom obleceni presuvajuci sa z obce A do susednej vecer bez jedinej odrazky iduci stredom cesty. Cim viac clovek ide od mesta k dedinkam, tym viac neoznacenych cyklistov najde…

    A prave preto, ako je robena a (co sam zdoraznujes) nemozno imho v clanku tvrdit: “hovorí jasne: nefungujú”. Nehovori jasne. :) Prave naopak, hovori nejasne.

    Samozrejme nezdielam nazor, ze ked kazdy cyklista bude mat vestu, nebudu na ceste nehody cyklistov. ;)

  4. Holt, nie nadarmo sa na Žilinskej univerzite hovorí, že absolvent ktorý je natoľko neschopný, aby sa uchytil vo verejnej alebo štátnej správe ide robiť k policajtom.

Pridaj komentár