Retardéry Riverparku vs. rozumné riešenia

Spoločnosť J&T, vlastník Riverparku, nedávno inštalovala retardér a nejednoznačnú značku na hlavnej mestskej cyklotrase medzinárodného významu (uvažuje sa o vedení trasy Eurovela práve po promenáde). Riverpark argumentuje zvýšením bezpečnosti, keď cyklisti jazdiaci po oficiálnej cyklotrase prichádzajú do kontaktu s chodcami idúcimi po promenáde, resp. križujúcimi trasu.

Pripravili sme zoznam návrhov pre zvýšenie bezpečnosti a jasné oddelenie inšpirovaných Viedňou, Edinburghom a zdravým sedliackym rozumom, ktoré sú v zahraničí dávno využívané.

Prečo je retardér nevhodný?

  1. Retardér neumožňuje plynulý prejazd – hlavná mestská cyklotrasa sa dá prirovnať k diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou
  2. Retardér je pre cyklistov nebezpečný – môže spôsobiť pády či poškodenia bicykla, a to aj pády detí na bicykloch
  3. Retardér budú cyklisti obchádzať – čo zvyšuje riziko kolízie s chodcami namiesto držania cyklistov v jasne oddelenej trase
  4. Ďalšie argumenty uvádza dopravný inžinier na webe Cyklodoprava: článok o retardéri a článok o nevyhovujúcej značke

Riešenia navrhované Cyklokoalíciou

  1. Podfarbenie cyklotrasy výraznou (zelenou) farbou – vizuálne a psychologické delenie priestoru pre cyklistov a chodcov
  2. Vyznačenie výrazných piktogramov viedenského typu – vizuálne a psychologické delenie priestoru pre cyklistov a chodcov
  3. Označenie okrajov cyklotrasy vyvýšenými kovovými prvkami (tzv. dopravné gombíky) vo výške max. 3 cm – fyzické (no bezbariérové), vizuálne a psychologické delenie priestoru pre cyklistov a chodcov
  4. Doplnkovo umiestnenie skupiny terčíkov (tzv. vodiace dosky) v rozostupe každých 5 metrov – fyzické, vizuálne a psychologické delenie priestoru pre cyklistov a chodcov

Ukážky nami navrhovaných riešení:

Fotky z terénu a bežné problémové situácie (autorka: Zora Pauliniová, okrem poslednej foto):

75 komentárov na “Retardéry Riverparku vs. rozumné riešenia

  1. Cyklokoalícia je tak zaslepená nenávisťou k RIVER PARK-u, že už nielen klame, ale už ani nevidí.
    Tak sa sústredila na retardér, že nie je schopná vidieť veci, ktoré sama navrhuje.

    1. + 2. Retardér tam bol umiestnený práve preto, aby prinútil cyklistov spomaliť, pretože nejeden z nich vidiac cestu pre cyklistov po nej prefičal tak rýchlo, že keby mu vbehlo do cesty dieťa, alebo pes, nemal by šancu zareagovať.
    Je len paradoxné, že cyklokoalícia vidí riziko spadnutia dieťaťa z bicykla na retardéri, ale už nevidí riziko zrazenia dieťaťa bezohľadným cyklistom, ktorý by bez retardéra išiel po promenáde nezmenenou neprimeranou rýchlosťou.
    Prirovnanie cyklotrasy a diaľnice je absolútne nezmyselné, pretože cyklochodník je len na úseku pred RIVER PARK-om a na jednej i na druhej strane sa motájú zae cyklisti a chodcovia. A tiež preto, že vedľa cyklotrasy je chodnik.

    2. Ak budú retardér cyklisti obchádzať, vybočovať teda z trasy pre nich určenej a rozťahovať sa na chodník určený pre cyklistov, chodci sa budú zrejme logicky ďalej motať po dráhe pre cyklistov a vzájomnej tolerancii sa obe strany vďaka pohodlným cyklistom budú vzďaľovať.

    K návrhom cyklokoalície:
    1. + 2. Chodník pre cyklistov je jasne oddelený hrubou čiarou, dokonca zelenou a na trase sú jasné piktogramy. Stačí sa pozrieť. Presne tak, ako to ilustrujete na jednom z obrázkov.
    Pomaľovať celú trasu peknej promenády je z estetického hľadiska nezmysel žiadať. Na mieste, ako je river park, to môže žiadať iba zadubenec, ktorý tam nikdy nebol.

    3. Je paradoxné, že retardér, ktorý je výrazný označuje cyklokoalícia za nebezpečný pre deti a takéto kolíky nie.
    Navyše, tieto kolíky majú zásadný problém – v zime sú prekážkou pre mechanizmy pri odpratávaní snehu.

    4. Umiestnenie dosiek a terčíkov na promenádu je možné vnímať len ako zlý žart. Totálen by to znehodnotilo promenádu a zohyzdilo jej vzhľad. Veď by to tam vyzeralo ako na dopravnom ihrisku a to predsa nemôžte žiadať.

    Takže ako je z uvedeného zrejmé, cyklokoalícia len šteká, ale žiadne realizovateľné riešenie nemá. Čo je smutné.

    1. realizovateľné riešenie mala mať Vaša úžasná spoločnosť!! samozrejme to by ste museli myslieť aj na iných nie len na seba! ach, keď budú takí ako ste Vy vykopaní zo Slovenska, tak až potom tu bude pokoj! len si dajte bacha aby Vás niekto niekde nespoznal, lebo cyklisti mávajú dosť silné ruky a tieto prázdne polointeligentné reči by Vám mohli vytĺcť z hlavy, či ste len ďalší z tých, ktorí si myslia, že nad nich nie je? ste smiešny a touto reakciou ste to len zaklincovali. nejdá vám prachy tak ako ste čakali, zlacňujete, z každej strany kritika, máte z toho nervy a este si občania dovolia štekať. už len za toto slovo by ste si mali dať po chrápe. Zatiaľ možno len štekajú, ale počkajte keď začnú hrýzť :)

    2. Je len toľko: ad 3. ten retardér nemá zásadný problém ako prekážka pre mechanizmy pri odpratávaní snehu?!?
      V bode 3 boli uvádzané tzv. dopravné gombíky vo výške max. 3 cm, ktoré majú malú plochu a spravidla nejdú krížom cez cyklotrasu ale vyznačujú jej okraje a prípadne stred a v prípadoch križovania s chodcami môžu byť použité aj na vyznačenie takéhoto miesta. Vzhľadom na ich malú plochu nie je problémom sa im v prípade križovania cyklotrasy s chodníkom pre peších vyhnúť, to zvládnu aj malé deti na rozdiel od obchádzania retardéra pomedzi chodcov…

    3. Neviem, či ste niekedy jazdili na bicykli. Ale každý normálny cyklista prechádzku tohto typu obíde, a nie prejde a spomalí na nej. Teda, pokiaľ náhodou nie je cyklista bežne fascinovaný pocitom prejazdu po hrbolcoch:)) na bicykli človek cíti terén o dosť viac, ako v automobile, pokiaľ to teda nie je cyklomaniak so špeciálne odpruženým bicyklom.

      1. inu, prave som sa dozvedel ze pan sykora pred par rokmi, este ako hovorca viezol v aute moju rodinnu prislusnicku. 160km/h v obci (zvykne prehanat:)

        ale to su talafatky na internetovych diskusiach ktore nemam ako dokazat…

    4. pan Sykora, ked uz ste tam museli nieco nove stavat, tak ste tam laskavo mohli dat aj bezecky chodnik. pozrite sa, kolko mladych sportovcov, ktori byvaju na nedalekych intrakoch tam denne chodi behavat a nici si klby na vasom betone… :-((

      aky problem?
      1. pas krikov
      2. cyklisticky chodnik
      3. bezecky chodnik
      4. chodnik pri nabrezi.
      a krizom cez cyklisticky chodnik je prechod pre chodcov a diera v pase krikov kazdych 20 metrov, nalepsie aj so zabradlim, aby sa chodec musel rozhliadnut.
      volneho priestranstva na kaviaren tam mate na tom slavnom betonovom namesti stale dost. staci trochu chciet.

    5. Už z riešenia, ktoré je tam teraz je vidno , že developer pri realizácii akosi na cyklotrasu pozabudol. Ináč by tam bola pekne integrovaná a nie vyznačená zelenými pásmi na nevhodnom povrchu. Zeleným povrchom alebo inak vyznačená cyklotrasa by vôbec daný priestor nenarušila tak ako tvrdí zástupca J&T, stačilo vy ju tam integrovať pri výstavbe nie dorábať po funuse. A podľa môjho názoru určite vizuálny dojem z promenády nepokazí cyklotrasa. To už spravilo premostenie nad promenádou.

  2. Vážený p. Sýkora,

    to že na promenáde, ktorej investorom je aj firma ktorú reprezentujete, boli podľa všetkého nezákonne umiestnené dopravné značenia, je pre Vás zlou vizitkou.

    Nerozumiem preto Vašej ironizujúcej reakcii na návrhy cyklokoalície, ktoré mali zlepšiť toto problematické miesto. Z ich strany vnímam toto gesto ako podanú pomocnú ruku, ktorá má pomôcť rovnakým dielom cyklistom, aj chodcom.

    Cyklotrasa ktorá je aktuálne vybudovaná, ak má mať zmysel, musí jasne rešpektovať že po cykloceste sa jazdí na bicykli a teda značky “Zosadni z bicykla” na ňu nepatria.

    Preto ak považujete návrhy Cyklokoalície za nevhodné, miesto napádania oponenta navrhujem zapojiť sa do diskusie s konštruktívnymi nápadmi ako zabrániť možným kolíziám cyklistov a chodcov. Pritom ale treba rešpektovať, že chodci aj cyklisti sa pohybujú rôznym spôsobom.

    Firma J&T sa snaží budovať si image seriózneho partnera a developera v rámci mesta Bratislava. Dúfam že k jeho budovaniu svojimi konštruktívnymi a ústretovnými postojmi prispejete aj Vy, ako jej reprezentant.

  3. Mam pocit, ze obe strany tu robia z komara somara. Osadenie znaciek bez povoleni je ftakovina, odstavenie auta na cyklotrase tiez (hoci pokial to bolo v case, ked tam nie je vela chodcov, tak to az taky problem byt nemusel), o tej ponukovej tabuli uz ani nehovorim.

    Ale je tu jedno ale. Tak ako cyklisti ziadaju ohladuplnost od vodicov, chodci si zasluzia ohladuplnost od cyklistov. Ak chceme v Bratislave rozvijat mestsku cyklistiku, musime si uvedomit, ze zijeme V MESTE, kde su aj auta aj chodci. A ze su tu miesta, kde jednoducho maju chodci prednost (pretoze su zranitelnejsi) a treba spomalit.

    Staci pouzit zdravy rozum. Ak je na promenade malo chodcov, tak nie je problem retarder obist. Ak je promenada plna chodcov, v zaujme vlastnej bezpecnosti a ohladuplnosti voci inym aj tak treba spomalit a vtedy ten retarder nemoze robit problem (Bratislavske cesty su predsa plne podobnych nerovnosti).

    Sam som vasnivy cyklista, ale casto aj chodec. A prave kvoli chodcom radsej na prechod od centra k Lafranconi pouzivam druhy breh Dunaja, pretoze tam si mozem bezpecne dovolit vyssiu rychlost a neohrozujem chodcov, ci uz pri Novom moste, River parku, PKO alebo FTVS. Nech sa na mna Cyklokoalicia nehneva, ale lavy breh Dunaja cyklodialnicou rozhodne nie je.

    1. V podstate suhlas, ale rada by som podotkla, ze nie vzdy sa da ist po druhej strane Dunaja. Tolerancia k chodcom – uplny suhlas, ale ide aj o to,a by chodci tolerovali cyklistov – co je na nabrezi totalna tragedia. Mnohi chodci uplne ignoruju jasne vyznacenu cyklotrasu a tym zvysuju moznost kolizie. A to nie je prblem len nabrezia, ale aj napr. pertzalskeho korza, Noveho mosta – cykllisti sa motaju po strane pre chodcov, pesi kludne chodia pre strane vyhradenej pre cyklistov. Tento pristup ma vzdy rozculoval, lebo sa snazim jazdit podla pravidiel. Moj dojem je, ze mnohi Slovaci este stale nedospeli a maju pocit, ze ak nahodou nemozu robit co chcu kde chcu, je to ohrozenie ich prav a tak si urobia po svojom. Nech si skusia vylet do Wien a spravat sa na cyklotrasach tak, ak sa spravaju na bratislavskych.

      1. Za to, ze sa ludia motaju po cyklotrase oni sami nemozu. Milion krat som sa ja osobne zbadala, ze idem po vyznacenej cyklotrase az ked na mna zazvonil cyklista. A to som aktivna cyklistka a snazim sa na taketo veci davat pozor, lebo nie je nic otravnejsie ako motkajuci sa ludia roztahany po celej sirke chodnika.

        Riesenie: ked uz projektanti a investori zabudli na moznosti segregacie dopravy, zadovazit si zvoncek na bicykel a zvonit do blba

  4. J&T sa môže snažiť budovať si imidž seriózneho partnera, ale takýmto arogantným prístupom to pôjde ťažko. Ten retardér tam nemá čo robiť, na jeho inštalovanie nemali žiadny súhlas. Dúfam, že si dá dopravný inšpektorát záležať a dá veci do poriadku.

  5. J&T pise: “Pomaľovať celú trasu peknej promenády je z estetického hľadiska nezmysel žiadať. Na mieste, ako je river park, to môže žiadať iba zadubenec, ktorý tam nikdy nebol.”
    Takze som tam bol a promenadu by som peknou nenazval. Taketo diletanstke riesenie, ake ste predviedli pri doslova zniceni medzinarodnej cyklotrasy, nema nikde vo svete obdobu. Urobit cyklotrasu z macacich hlav, prikazat na CYKLOTRASE zosadnut z bicykla, tak to dokaze len diletant a fuser. Cyklotrasa je na to, aby po nej prechadzali cyklisti na bicykloch. Je jasne, ze ked su v blizkosti chodci, normalny cyklista dokaze spomalit a ist primeranou rychlostou, ale nie je v jeho silach strazit deti. To maju robit v prvom rade ich rodicia a nie sa vykecavat a vyjacovat na terasach. O zle umiestnenych reklamach ani nehovorim (vid. fotka c.9), to ako keby ste na dialnici umiestnili billboard rovno do jazdneho pruhu.

    P.S. Nie som clenom cyklokoalicie, com obycajny chodec/cyklista/vodic, ktory ma v poslednej dobe naozaj co robit, aby pochopil vsetky “nastrahy velkomesta”

  6. Promenáda v Nice má inakšiu úroveň ako to ohavné monštrum vedľa Dunaja, promenáduje sa tam tisíce ľudí a retardéry tam nie sú žiadne. Cyklotrasa vedie priamo stredom promenády.

  7. RE: p.Sykora (J&T)

    Po tom ako ste (ako developer) dokázali domrviť celé nábrežie svojim RiverParkom, nakopením obrovských budov takmer až ku brehu Dunaja (a to nehovorím o tom Titaniku, zapichnutom do nábrežia a trčiaceho až nad vodu), je ťažké dodatočne riešiť promenádu a primeraný priestor pre ľudí/verejnosť ! Teraz nie je kam umiestniť priestor pre chodcov a o cyklistoch ani nehovorím. Kolízie tam budú aj naďalej. Už vám zostávajú iba retardéri. Je to presne vaša vizitka, ktorá tu bude dlhé roky dokumentovať, ako ste to dokázali domrviť.

    Aj toto ukazuje, že problémom v tejto časti nie je stará budova PKO (ktorú sa usilujete zbúrať), ale vaša obluda RiverPark I. Myslím, že je najvyšší čas, aby sa mesto začalo seriózne zaoberať odstránením RiverParku z nábrežia a revitalizáciou celého územia bývalého PKO – ako parku kultúry a oddychu – pre verejnosť !

  8. nechapem tu hysteriu okolo celej cyklotrasy, je to predsa len par desiatok / stoviek metrov.
    Ked sa zucastnene strany nevedia dohodnut, tak nech ju zrusia a spravia iba promenadu pre pesich. Bohuzial Bratislava nie je mesto pre cyklistov! Nie je tu ziadna koncepcia ani poriadne suvisle trasy, a za to naozaj nenesie vinu J&T, ale mesto (pripadne kraj). Takze cyklisti, odporucam Vam zobrat bicykel a ist niekam, kde sa nebudete zrazat s chodcami a bude po probleme. Chodit pytat cyklotrasy od mesta/kraja je totiz asi dost zbytocne.

  9. Ivan, ak niečomu nerozumieš, nie je to chyba, stačí si dosledovať veci.

    Nejde o žiadnu hystériu, ale len realitou podložené argumenty, ktore Riverpark odmieta akceptovať, lebo má asi dlhoročné skúsenosti s budovaním cyklotrás (tomu by nasvedčoval ten zmiešaný povrch). Ale koniec irónie.

    Asi si nezaregistroval, ale Cyklokoalícia spolupracuje s mestom a krajom na nových cyklotrasách. Aj vďaka nám vznikla Komisia pre cyklodopravu, ktorej úlohou je práve rozvoj siete.

    Ešte prípadne daj tipy, čo je to ísť “niekam” na bicykli v rámci Bratislavy.

    1. RE: Ivan.
      Absolútne nechápem, PREČO by sa mala cyklotrasa v okolí RiverParku zrušiť ?! To je čo za riešenie ?
      To si snáď myslíte, že tam cyklisti zosadnú z bicykla ten budú v tomto úseku tlačiť ?

      Veď pri (podivnom) predaji pozemku firme Henbury Development (J&T) je tam jasný záväzok, že promenáda aj s cyklotrasou bude zachovaná.
      A čo urobil developer RiverParku – cyklotrasu síce zachoval, ale spôsobom totálne nevhodným a diletantským, budovy Ripáku natlačil takmer až po breh Dunaja, neoddelil cyklotrasu od časti pre chodcov, vydláždil ju kockami (?!?) a teraz tam dal aj tie retardéry.
      Skutočne unikát hodný J&T !!!
      Ale čo iné sme mohli my verejnosť od nich čakať ?!
      A pán Sýkora tu predvedie tieto svoje bludy. To je hrôza keď takíto ľudia majú peniaze a moc.
      V civilizovanej krajine by takíto ľudia a ich firmy dostali doživotný zákaz vstupu do mesta. Zdevastovali ste už toto mesto neuveriteľne.

  10. Dopravne znacky platia aj pre cyklistov…

    Ak hrozi riziko kontaktu chodcov a cyklistov, treba obmedzit maximalnu dovolenu rychlost pre cyklistov.

    Napr. ako v Centre mesta…

  11. Hyena: samozrejme, ale promenáda by enmala byť len ďalšou ulicou.

    Cyklokoalícia má medzi sebou aj zástupcov chodcov a ľudí, ktorí sa venujú verejným priestorom a všetky naše návrhy pripravujeme s ohľadom na chodcov, vozíčkarov a vždy tak, aby boli bezbariérové.

    Lepšie oddelenie cyklotrasy od chodníka pre chodcov zvyšuje bezpečnosť oboch strán.

  12. Nic ine ako arogantnu odpoved som od JaTy necakala, ku autam bezne parkujucim na cyklotrase nehovoriac. PKO chcu zrusit aby ich nerusili kultury chtivi obcania, na cyklochodniku im zavadzaju cyklisti … uz len cakam kedy TRM zacnu zavadzat v Bratislave Bratislavcania!

    1. Zli su cyklisti ktori sa chcu pohodlne dopravovat po cyklotrase. Ale motorove vozidla ktore prenajimaju kludne mozu jazdit 30km/h medzi chodcami aj cyklistami.

      Citujem River Park: “S elektromobilmi? S nimi je do dobré. Je to super vec. Pre deti, pre dospelých…”

  13. Viete čo je smutné? Že keď developer plánuje výstavbu, nikdy nezabudne umiestniť do vizualizácie záľahy zelene a usmiateho cyklistu alebo cyklistku, ako šťasne sa smejúc prechádza verejným priestorom pri jeho objekte. Okolo sú aj chodci, hrajúce sa deti, skrátka idylka… Realita je však úplne iná: na cyklistov sa zabudne prakticky okamžite, verejný priestor je minimalizovaný.

  14. Neviiem sa vyjadriť k argumentom v článku, ale ak tá prvá reakcia je skutočne od “hovorcu” z J&T, tak to svedčí o jeho neskutočnom amaterizme a sedláctve. Ak si páni myslia, že masívna reklama v klasických médiach im pomôže prekryť takéto kiksy na internete, tak vitajte v 21. storočí.

  15. Velavazeny pan Sykora (ach ake podobne meno so znamymi sykorkami)!
    Takto arogantnu odpoved moze dat len fuser, ktory sa denne vyvaza z druhej strany na nejakom trapnom BMW a tvari sa ako keby zjedol pol zemegule! Vyskladat cyklotrasu z macacich hlav moze napadnut uplneho imbecila! Tesim sa na to ak raz vase dieta tadial prejde na bicykli a povie: “Tato, to ako debil takto navrhol?” Prezentacia firmy vasej kanalovej urovne ako vysita. V krajine kde by nevladla mafia a konexie by ste ten ohyzdny River park mali uz davno roztrieskani od obcanov, resp. by sa to nepostavilo vobec. Vy poviete ze nejaky navrh by zohyzdil promenadu? Da sa este viac dodr.at ako ste ju dodr.ali? Mam chut vas vysadit na bike a nech sa preveziete po tych macacich hlavach ale bez sedacky! Taktiez ta primitivna znacka ukazuje korculiarom, ze maju ist po cyklotrase! Vazena sykorka, korculiari su podla Vyhlasky chodci pouzivajuci sportove vybavenie!!! Takze kretenizmus, diletantstvo a inteligenciu na bode mrazu celej firmy ste tymto len podciarkli. V normalnej krajine by ste uz mali davno sediet a vase majetky by si mali rozobrat obycajni obcania. Kradnete Tatry, kradnete kazdu jednu volnu plochu a devastujete ju svojimi brutalne koncipovanymi rieseniami a la mentalny ustav. Dokedy to bude trvat? Nuz nevieme, ale pamatajte ze prachy z vas nesmrtelneho nerobia ;)

  16. ja by som len rad zopakoval fakty:
    1. Retardér bol postavený bez povolenia, ci uz mesta alebo policajtov
    2. Retardér bol postavený na pozemku mesta
    3. Retardér nebol prediskutovaný verejne
    4. RiverPark chce osadit dalsich 5 bez moznosti diskusie odbornej verejnosti
    5. Retardér zvysuje nebezpecenstvo, kedze cyklisti ho obiehaju a zakladnu problematiku chodcov a stojacich aut na cyklotrase neriesi
    6. RP nemá záujem to riesit s Cyklokoaliciou, lebo su “extremisti”, ze WTF?

  17. Ad fakty

    1+2 Presne tak, predpisy majú platiť pre všetkých

    3 Ako by taká verejná diskusia o spomaľovači mala v praxi prebiehať?

    4 Takéto veci niekto schvaľuje, už v projektovej fáze, kto na to riadnu úradnú má kompetenciu. Kto by sa mal okrem toho zúčastniť verejnej diskusie? Navrhujete verejné diskusie pre všetky spomaľovače na cestách pre autá a na cyklotrasách, alebo len pre tento jeden konkrétny?

    5 Podľa rovnakej logiky by sme mali odmietnuť spomaľovače pre autá (čo keď ho budú obchádzať cez chodník pre chodcov)… Neverím, že tvrdíte, že na cyklistov platia len tie predpisy a obmedzenia, ktoré sa im chce dodržiavať? (= retardér predstavuje nebezpečenstvo pre chodcov, lebo ho cyklisti budú obchádzať, lebo sa im cezeň nechce chodiť.) Lebo ak by to náhodou tak bolo, potom prečo by cyklisti, ktorým sa chce ísť rýchlo, dodržiavali napríklad značky (ktoré tam namiesto retardéra navrhujú cyklo-aktivisti)?

    6 Prečo má rokovať RP práve s Cyklokoalíciou? Prečo nie príslušné úrady, čo schvaľujú podobné projekty, ich dopravní inžinieri a podobne… Z pohľadu chodca (s odpustením za opovážlivosť, predsa len, nemali by sme zabúdať, pôvodne to bola promenáda určená pre chodcov) – toto predsa nie je nejaký deal medzi RP a Cyklokoalíciou…

    Otázka: Ktoré KONKRÉTNE z navrhovaných riešení Cyklokoalície bude garantovať zníženie rýchlosti v tých miestach, alebo ho aspoň povzbudí, keď momentálne rýchlosť mnohých cyklistov nepomáha spomaliť ani promenáda nabitá ľuďmi (vrátane detí)?

    1. tak s tym odstranenim spomalovacov pre auta ste to trafili. ano, tie by sa mali naozaj odstranit. pretoze vysledok ich namontovania je ten, ze z nich vzdy vymontuju nejaky segment, aby auta mohli prechadzat bez nicenia tlmicov (a nasledne tym padom aj zivotneho prostredia, kedze vymenit/opravit tlmic stoji nie len peniaze, ale aj kus zniceneho zivotneho prostredia). co je vsak este horsie, ze ked takto auta prechadzaju cez vymontovane segmenty, tak tym prechadzaju aj do protismeru, alebo ku kraju, cim ovela viac zhorsuju bezpecnost na ceste… inde su zasa take retardery, ktore nicia oskretim podvozok kazdemu tretiemu auto, co ma nizsi podvozok, alebo je plnsie nalozene. jednoducho retardery vymysleli a montuju len retardi!!!

    2. RE: Chodec

      Nerozumiem, prečo by cyklisti na vyhradenej cyklotrase mali spomaľovať ?! Kvôli chodcom ? Veď tí tam (na cyklotrase – vyhradenej pre cyklistov) nemajú čo robiť !

      Problém je v tom, že je tá promenáda spackaná ála JaTy. Tak nech to rýchlo prerobia tak, ako to má byť správne a dobre urobené. Aj keď z vyjadrenia p.Sýkoru je mi jasné, že o tom, ako by to malo byť urobené, nemajú ani tušenia. Napadnú návrhy od cyklokoalície, ale ich (rozumej JaTy) riešenie je nepoužiteľné.

  18. Váž. p. Sýkora
    Nemyslím si, že sú správne útoky voči Vašej osobe. Skôr by bolo vhodnejšie Vás poľutovať,že ste nútený “papouškovať” vyjadrenia Vašich chlebodarcov Ja a TY.
    Ale k veci: Bezpečnosť chodcov a plynulosť cyklochodníka by najlepšie zabezpečilo odstránenie stánkov z dunajského korza a otvorenie priechodu v oboch pruhoch tak ako je to v celej dĺžke nábrežia okrem RP a tak ako to bolo v stavebnom zámere RP.
    Tie kúpené retardéry (5ks) by bolo možné inštalovať do časti pre chodcov, zabránilo aby to aby tadiaľ jazdili cyklisti.
    Na druhej strane, dá sa očakávať veľká aktivita v tejto veci od pána primátora. Odporúčam,aby ju rozšíril nielen na odstránenie nezákonných dopravných značiek ale aj na údržbu zvyšného cyklochodníka od RP až po Nový most (aspoň domaľovanie pôvodného vodorovného značenia)

  19. Chodec: Verejná diskusia o cyklotrasách už prebieha, či na úrovni mestských častí, mesta alebo VÚC.

    Cyklokoalícia podala pomocnú ruku napr. aj Auparku, ktorý sme tiež vystavili kritike za lávku, o ktorej sa dočítaš v inom článku na blogu. Narozdiel od Riverparku sa ale HB Reavis zachovalo rozumne a akceptovalo stretnutie, kde sme si veci vyjasnili. Zároveň zo stretnutia vzišlo niekoľko ďalších nápadov, ako Aupark najbližšie mesiace vyjde cyklistom – svojim zákazníkom v ústrety.

    Keď sa chce, tak sa dá.

    Nami navrhované riešenia sme niekoľkokrát Riverparku slušnou cestou komunikovali. Ak sa však Riverpark odmieta komunikovať o verejnom priestore (pozor, cyklotrasa vedie na území vo vlastníctve mesta) a dokonca si tam ilegálne inštaluje retardéry (Krajský dopravný inšpektorát ich nepovolil), ťažko ponúkať ďalšie a ďalšie konštruktíévne riešenia, keď ani pár základných nebolo akceptovaných.

    Zimná údržba, nehody detí a pod. demagogické argumenty sú len dovetkom komunikácie Riverparku alias J&T.

    Cyklokoalícia niekoľkokrát jasne naznačila, že nám ide tak o bezpečnosť chodcov (vrátane detí) ako o bezpečnosť cyklistov (vrátane detí na bicykloch). Ako už bolo spomenuté, všetky naše návrhy počítajú so zlepšením priestoru pre chdocov (napr. už čoskoro bude realizovaný nami navrhnutý chodník pri Ministerstve vnútra / Eurovee na úkor pruhu pre autá).

  20. Daniel:

    Takže ktoré z tých navrhovaných riešení KONKRÉTNE zabezpečí, že cyklisti na tom frekventovanom mieste znížia rýchlosť?

    1. Vyššia hustota ľudí znamená, že cyklista zníži rýchlosť automaticky.

      Niektorí ľudia tu opisujú cyklistov ako auto či tank. Cyklista pri zrážke s chodcom dopadne s vysokou pravdepodobnosťou horšie, lebo preletí buď cez riadidlá a rozbije si hlavu alebo padne nabok a zlomí si ruku.

      Cyklisti sú taktiež väčšinu zvyšného času chodci. Na druhej strane o to viac vedia, že na cyklotrase nemá chodec čo hľadať, rovnako ako cyklista nemá na promenáde chodiť po oddelenej časti chodníka pre peších.

      Z lepšieho označenia benefitujú všetci.

      Mimochodom na reguláciu rýchlosti sú konkrétne značky a to konkrétne B31a. Nie pseudovýstražné tabule či nič neriešiace retardéry. Ak má ktokoľvek pocit, že cyklisti jazdia na cyklotrase rýchlo, nič mu nebráni zavolať políciu, aby tam kontrolovala rýchlosť a zároveň usmerňovala chodcov, že porušujú prechádzaním sa na cyklotrase zákon. Namiesto toho Riverpark berie zákon do vlastných rúk a ilegálne inštaluje retardér(y) a značku.

    2. v amsterdame je kazdemu jasne ze cyklotrasy su pre bicykle, tak ako cesty su pre auta. ked som miesto chodnika cakal na bus na cyklotrase ako taky mumak, opravnene po mne cyklisti vykrikovali, cinkali a miestni obcania ma stiahli za bundu ze ci som normalny…

      zaroven je drviva vacsina tras podfarbena na cerveno (aspon v oblasti kde som sa pohyboval) s vodorovnym znacenim kde komu treba dat prednost. chodcom ci autam.

      unas je este dlha cesta k ozajstnemu spolunazivaniu chodcov, cyklistov a motoristov. nemyslim si ze cesta vedie nezakonnym obmedzovanim cyklistov na dopravnych cyklotrasach. tych je v BA dohromady pat a pol a aj tie su v zalostnom stave.

      takze odpoved na tvoju otazku – pri dostatocnom vyznaceni trasy (napriklad aj prechody pre chodcov pri vstupoch na terasy), vzajomnej ohladuplnosti a najma spolupraci zo strany developera rychlost znizovat netreba.

  21. Brmbo:

    Konečne konštruktívny nápad: retardéry na chodník pre chodcov. Veď čo tam po chodcoch, matkách/otcoch/rodinách napríklad s kočíkmi… čo sa tí majú čo promenádovať po promenáde, no nie?!

    1. Zaujímavé. Retardér pre kočíky prekáža. Tie pritom prejazd takmer nepocítia, cyklisti vo vyšších rýchlostiach ako 5 km/h však áno.

      Ako si sám argumentačne otočil – retardér je nezmyslom.

      1. Neotočil. Iba vychádzam z premisy, uznávam že zastranej a na tomto mieste zrejme historicky odmietnutej, že totiž chodník je v prvom rade pre chodcov. (A promenáda detto, navyše tak pristorovo dimenzovaná ako tá naša bratislavská). Takže áno, nemám rovnaký meter na chodníkový komfort a práva pre chodcov a cyklistov na tom, čo bolo ešte donedávna účelovým zariadením pre chodcov.

        1. A mimochodom, s odpustením, napísať (a porovnávať!), že kočíky retardéry “takmer nepocítia” mi príde oveľa viac arogantné ako odpoveď hovorcu JT. Samozrejme, som si vedomý, že iba z pozície chodca, kočíkujúceho a toho v kočíku.
          P.S. Odpoveď, ktoré z opatrení KONKRÉTNE zníži rýchlosť cyklistov na tom mieste, zatiaľ neprišla.

          1. Cyklotrasa je regulérna dopravná komunikácia určená pre cyklistov, ktorá má svoju oporu v príslušnom zákone. Podľa územného plánu vedie po nábreží cyklotrasa, rovnako ako vedie z druhej strany riverparku cesta. Vieš si predstaviť, že by podobná situácia vznikla v prípade cesty? T.j. investor riverparku by nedodržal všetky predpoklady na zabezpečenie regulérnej cesty pre autá, nechal by ľudí a deti voľne prechádzať a pobehovať bez akéhokoľvek rozumného zabezpečenia, len s vymaľovaním troch čiar na “oddelenie” cesty od promenády), s kaviarenským sedením končiacim 10 centimetrov od prechádzajúcich aút? A dodatočne by to riešil osadzovaním nezmyselných retardérov a “informačných tabúľ” typu: spomaľte alebo vystúpte z auta a nasledujúcich 300 metrov ho potlačte, lebo môžete mať chodcov na ceste? Zrejme v takomto prípade by to už nebola normálna cesta pre autá ale nejaký nezmysel. A o to tu ide: ignorovanie všeobecne záväzných predpisov (ktorým je napr. aj územný plán) a ich následné “hasenie” stupídnym spôsobom. To nábrežie je dosť široké na to, aby sa tam zmestili chodci aj cyklisti, len to chce trochu rozmýšľať pri plánovaní a výstavbe…

          2. To uz sa zbytocne cyklime, proste retarder tam nema co hladat, zavadzia rovnako cyklistom ako chodcom. Nami navrhovane opatrenia su omnoho prospesnejsie pre znizovanie kolizii. A zdaleka tu nejde o rychlost, ale hlavne o udrzanie chodcov aj cyklistov vo vytycenych trasach.

  22. Nie som Bratislavčan, vcelku ma táto kauza netrápi, ale bicykel má úplne iné vlastnosti ako auto a preto preň retardér nie je riešením:
    1. bicykel je často neodpružený, takže menej zdatnému jazdcovi môže retardér spôsobiť problémy
    2. dá sa na ňom skákať, takže zdatní jazdec nemusí spomaliť vôbec. Rovnako celoodpružený horský bicykel zvládne všeličo.
    3. nemá brzdové svetlá, takže hrozia kolízie medzi cyklistami, ktorí zvolia rôznu techniku prejdenia retardéra – niekto pribrzdí na takmer nulovú rýchlosť, iný sa rozhodne pri miernom spomalení nadskočiť a kolízia je na svete
    4. úzka pneumatika a dobrá manévrovateľnosť umožňuje obchádzanie retardérov aj veľmi úzkym priestorom.

    Retardéry sú pre autá, pre bicykle treba vždy hľadať iné riešenia. Ale na oficiálnej cyklotrase by sa asi mali hľadať u chodcov.

  23. Je nábrežie River Parku majetkom J&T a verejným priestranstvom , keď cyklotrasa vedie územím, ktoré je vo vlastníctve mesta?

    Píšem to v kontexte organizovania Národneho maratónu Bratislava-Devin-Bratislava, 1.9.Deň Ústavy SR, ktorý má štart i cieľ
    na pešej zóne River Park
    pred Hotelom Kempinski v Bratislave so štartom 1.9.2011 o 9.00 hod a konči 15.00 hod.Náš maratonský klub získal za kvalitne spracovaný projekt dotáciu na hudobné skupiny národnostných menšín/ maď, nemeckej., židovskej.romskej, od Úradu vlády SR,ktoré budú povzbudzovať pretekárov po trati do Devína a späť.Podobne sme získali grant aj od Magistr.Hl.m.BA..a BSK i.Je to podujatie konané z hľadiska aj zákona o verejnom záujme.

    Na dnešnom rokovaní s bývalým hovorcom J&T p. Sýkorom, vymenovaným za riaditeľa J&T Financie Group, riaditeľa synergie-spolupráca jednotlivých spoločností J&T som bol ako štatutárny zástupca informovaný, že vlastníci bytov River Park by ťažko znášali hluk bežcov o 9.00 hod. ráno.1.9.2011.

    Keď som poukázal na to, či
    J&T neprekáža chystaný nočný beh so štartom o 20.00-22.00 10.9.2011, že nie, že je to iný level.

    Spomenul som mu, že ten jeho slávny level mal pri 1.ročníku veľké problémy s premeraním trate, s porciami stravy pre pretekárov,šatňami, organizáciou, ale im bola daná možnosť napraviť si renomé.O tom písali pretekárky.

    Po korektnom rokovaní mi navrhol presunúť trať maratónu o 200 metrov ďalej, pred PKO, s tým, že aby som sa spojil s konateľom spoločnosti H..a C.., žeby štart Národného maratónu bol pred PKO, k čomu potrebujeme, vraj ich súhlas developerov…Súhlas Krajského riaditeľstva polície s traťou maratónu, že ho nezaujíma.

    Nuž je to závisť, neochota, arogantnosť alebo niečo iné, neviem a ani nechcem vedieť.Viem ,že 2 organizátori by mali mať rovnaké podmienky a nemožno jedného zvýhodńovať na úkor druhého., lebo čo, keď bude náhodou lepší.

    Je nábrežie verejným priestranstvom, keď vedie tadiaľ cykloeurotrasa?

    Vlastníctvo /Ústava SR/ nemožno zneužívať na újmu iných ako na bratislavskom nábreží..cit. renom.ústav.právnika.

    Na maratón a polmaratón pozývam všetkých
    cyklistov a necyklistov, pozval som aj osobne pána Sýkoru jeho spolupracovníčku z J&T Finacie Group, aj keď mi zvestovali s úsmevom Jóbovu zvesť. Ale aj o tom je život. Dr.Jaroslav Sopuch, Bratislava 21.7.2011

  24. Mate pravdu (Daniel), zbytocne sa cyklime; po pokuse diskutovat tu som pochopil, že je to od slova cyklista (presnejsie cyklo-aktivista). Pokusil som sa opakovane pytat na jednu-jedinu konkretnu vec. Ako konkretne chcete riesit, aby tam cyklisti nejazdili ako po dialnici (rozumej: rychlo). A vy odpovediete: „zdaleka tu nejde o rychlost“ – a tym to pre vas hasne. Lenze z pohladu chodcov na promenade tam ide PREDOVSETKYM o rychlost cyklistov. Mne ako chodcovi neprekaza (a travim na tej promenade s kocikom vela casu), ak pomaly iduci cyklista zide z vyznaceneho cyklochodnika a nikoho neohrozi. Ale za problem povazujem, ak sa na tej promenade cyklisti prehanaju rychlo, takze v tej rychlosti ohrozuju chodcov, a predovsetkym deti. A take cosi tam nie je nic vynimocne. Ak tam maju, napriklad, vsetky male deti chodit vylucne za ruku s rodicmi v bezpecnej vzdialenosti od cyklochodnika, a nemaju tam mat trochu volnosti pohybu, potom ta PROMENADA straca svoj podstatny bonus, a v skutocnosti aj svoj povodny ZMYSEL, ktory kedysi mala, a v poslednom case sa nadejne obnovuje (a to hovorim so vsetkymi vyhradami k architekture a urbanizmu River Parku, ktore nie su male).

    1. Ešte raz: nemôžeme na hlavnej mestskej cyklotrase znižovať pohodlie denného dochádzania cyklistov.

      Prirovnanie k diaľnici platí – toto je hlavná tepna pre cyklistov zo západu mesta (Karlova Ves, Dúbravka, Lamač atď.) a opačný smer.

      Opatrenia, ktoré navrhujeme, povedú k vyššej bezpečnosti chodcov a cyklistov na problémových úsekoch.

      Mimochodom, rýchlosť, o ktorej tu diskutujeme, ako problém neexistuje – väčšina cyklistov nejde viac než 20 km/h a je schopná zabrzdiť s ohľadom na chodcov. Porovnajte to s autami Kempinski, ktoré tu bežne (ilegálne na cyklotrase) premávajú rýchlosťou 30 km/h.

      Podobne ako pri nebezpečnom vodičovi môžete kontaktovať políciu pre asistenciu na mieste, ak ste svedkom rýchlej jazdy konkrétneho cyklistu. Je to však konkrétny cyklista, nie “cyklisti” ako denne dochádzajúci občania Bratislavy.

    2. važený chodec.
      Dunajská promenáda mala už viac ako 15 rokov vo svojich dvoch prúdoch zakomponovanú cyklotrasu. Presne tak bola dvojprúdová promenáda zakomponovaná do pôvodného projektu RP. Až jedného pekného dňa, krátko po dostavbe RP jeden pruh promenády obsadili bary a kaviarne a zrazu sa ľudia začali hustiť v jednom prúde. Pani Ja a Ty nedbali na pôvodný zmysel promenády vytvoriť miesto na aktívny odpočinok ale zaujímali ich predovšetkým vlastné biznisplány. A tak ako to robili komunisti – tak aj tito noví mocipani (dnes by Mňačko napísal román Ako chutí moc peňazí) to riešia spôsobom – ak je s niečim problém treba to postupne obmedziť a zakázať. A vždy sa nájdu ľudia, ktorým sa to hodí, títo mocipani potom jednajú akože v ich záujme.
      Ohľadne Vašej otázky ako obmedziť rýchlosť cyklistov : Retardérmi určite nie – lebo práve tí zopár nezodpovedných jednotlivcov bude cez retardéry skákať a aby skočili čo najďalej potrebujú určitú rýchlosť.
      Pán chodec, nie som cyklaktivista a aby ste nemali zlý odhad 20 rokov budem čochviľa oslavovať tretí krát. Chápem Váš záujem o zvýšenú bezpečnosť, ale prečo ju nepožadujete na tých oprávnených. Tak ako to navrhuje napr. kpt Vrbík z Dopr. polície (a že ten cyklistov nemá rád)-odstrániť z druhého prúdu prekážajúce bary a pod. Zákazom a obmedzením cyklistov nič nedosiahnete. My povedzme slušnejší tade teda prestaneme chodiť. Myslíte, že tých zopár nezodpovedných bláznovto odradí tade chodiť, keď tam dajú absolutny zákaz.
      PS.
      Tie retardéry sa dajú dať aj pozdlž trasy – tým mamičkám s kočíkmi by to vadilo len keby práve ohrozovali jazdu cyklistu jazdiacej po riadne vyznačenej cyklocestičke v zmysle vyhlášky. A o dodržiavanie zákonov nám ide v prvom rade, či….

  25. Mam este jednu pripomienku, a to pouzitie kockovej dlazby na cyklotrase a rovneho betonu na ceste pre pesich… Nemohli ste to spravit naopak? Chodcovi sa po kockach ide ovela lepsie, v zime sa mu nesmyka. Ale ist na korculiach po tych kockach je hruza.

  26. Vážené dámy a páni,

    Keď som písal tento príspevok, písal som ho pod nickom ,,koaličný partner”.
    Poctivo som tam napísal svoju adresu, pretože správca stránky mi garantoval, že ju nezverejní.

    Keďže som nepísal ako oficiálny zástupca J&T, podpísal som sa nickom, ako ktorýkoľvek diskutujúcich.

    To, že Cyklokoalícia svojvoľne zmenila môj podpis, napísala niečo, čo nie je pravda je tak hrubým porušením slušnosti a tak arogantným postupom, že ten, kto to urobil, nemá najmeňšie morálne právo rozprávať o slušnosti.

    A aby nedošlo k nedorozumeniu – nemám problém podpísať sa svojim menom.
    Ale to čo bolo napísané, nebolo oficiálne stanovisko J&T a nechcel som, abz tak bolo vnímané.
    Písal som ho ako súkromná osoba. Som presvedčený, že ako súkromná osoba mám rovnaké právo na súkromný názor, ako ktokoľvek z vás.
    Preto, aby nedochádzalo k tomuto spojeniu, som využil možnosť a použil som nick.

    Postup cyklokoalície považujem za nehoráznosť. Keď sa uchyľuje k takýmto podlostiam, zneužíva údaje, ktoré jej diskutujúci poskytnú v dobrej viere, že nebudú zneužité a podpisuje ľudí bez ich súhlasu, je na každom, aby si vytvoril vlastný názor, kto je tu slušný a kto nie.

    S pozdravom Maroš Sýkora
    S ktorýmkoľvek slušným šlovekom, ktorý je ochotný rešpektovať aj iný názor a nespráva sa ako podvodník sa budem veľmi rád kedykoľvek rozprávať a budem ho považovať za partnera do diskusie.
    Ale už nikdy na stránke Cyklokoalície.

    1. Vážený pán Sýkora,

      vo Vašom komentári ste uviedli Vašu oficiálnu emailovú adresu @jtfg.com. N základe použitej oficiálnej emailovej adresy J&T Finance Group sme zmenili váš podpis, aby bolo zrejmé, že to je Vaše stanovisko. Emailová adresa nebola zverejnená.

      Ak diskutujete pod článkom, ktorý sa Riverparku týka a chcete diskutovať ako súkromná osoba (hoc aj pod nickom), prosím používajte v budúcnosti súkromnú emailovú adresu. Určite takú máte.

      Keďže Vaše stanovisko bolo totožné s tým, s ktorým sme sa stretávali na oficiálnej Facebook stránke Riverparku, nevidíme problém v zverejnení Vašej reálnej identity. Skrývanie sa hovorcu J&T za pseudonym “koaličný partner” v prípade reakcie na navrhnuté riešenia Cyklokoalície nepovažujeme za dôstojné. Narozdiel od Vás, čo pravidelne mažete príspevky Cyklokoalície na stránke Riverparku, sme Vám navyše poskytli možnosť vyjadriť sa na našom webe.

      Mimochodom, ak to nebolo oficiálne stanovisko J&T, aké je teda oficiálne stanovisko J&T?

    2. pane v podstate mi z toho vyslo, ze ste rozdvojena osobnost, lebo mate svoje ja a druhe ja (ty?) ktore chce byt anonymne. Bojite sa niecoho ? Preco nie verejne a transparentne ?

    3. Respektuje iny nazor?

      Nie si to prave ty, kto sa zacal navazat do CK pojmami ako “Pomaľovať celú trasu peknej promenády je z estetického hľadiska nezmysel žiadať. Na mieste, ako je river park, to môže žiadať iba zadubenec, ktorý tam nikdy nebol.”

    1. Pardón, ste hovorcom J&T Banky (podľa LinkedIn). Uvádzate vašu oficiálnu adresu, k tomu niet čo dodať. Mimochodom, stále sme sa nedozvedeli oficiálnu reakciu, ak je tá Vaša naozaj len súkromnou. Oficiálne J&T s retardérom súhlasí alebo nesúhlasí? Kto ho tam inštaloval? Riverpark, J&T, Kempinski? Je v tom chaos. Prečo ste nepožiadali o schválenie dopravným inšpektorátom a inštalovali ho protizákonne?

      1. Nie som ani hovorcom J&T Banky.
        Opäť klamete.
        Aspoň setci vidia, akú váhu majú vaše ,,fakty”

        Prečo sa ma pýtate na oficiálny postoj J&T, keď veľmi dobre viete, že nie som hovorcom J&T.

        Že v tom máte chaos je zrejmé.

    2. RE: koaličný partner

      Veď uveďte sám, čo ste v J&T !
      Alebo ani to neviete ?
      Už ste sám v tých neprehľadných vzťahov firiem J&T domotaný …

  27. Podal niekto podnet na doravny inspektorat? Alebo ako treba postupovat aby sa to legalne odstranilo?
    Bola tam uz nejaka konkretna zrazka chodcu a cyklistu, alebo sa bavime fiktivne?
    Tak ako niektori vodici, tak aj niektori cyklisti jazdia bezohladne. Ale este som nepocul o konfliktoch cyklistov a chodcov. Zda sa mi to prilis vyhrotene. Vela ludi jazdi na bicykli po chodnikoch a chodci s tym nemaju problem. Cyklista respektuje ich, oni jeho.
    Zlu skusenost mam len s korculiarmi na hradzi. Ja osobne jazdim po ceste. Okrem jam a kanalov tam nemam prekazky. je to plynule a rychlejsie. Auta na svetelnej signalizacii menej cakaju, nech chodci na svoju zelenu. Nie som proti cyklistickym chodnikom. No prave taketo chodniky maju v sucasnosti viacero uskali ako je napr. moznost kolizie s chodcami, retarder atd. Cestna premavka ma jasne pravidla, ktore kazdy pozna a riadi sa nimi. Ak sa nimi neriadi postihne ho zakon. Na cyklistickych cestach mi prekaza ze nema take jasne pravidla. Ak by vsetko fungovalo ako ma, tak ano – pravy, lavy pruh len pre cyklistov. Lenze cyklisticke chodniky dnes to je splet cyklistov, chodcov, pesich, matiek s kociarmi atd. a kazdy si ide ako chce – chyba tu postih. Idealne mestske cyklotrasy by podla mna viedli na pravom okraji ciest.
    Europska Unia zvazuje o celoplosnom zavedeni 30km/h v mestach. To by vyrazne ulahcilo zivot aj zacinajucemu cyklistovi. A viac ludi by zacalo vyuzivat mestku hromadnu i bicykel ci islo pesi. Esteticky aj prakticky je strasne ze chodniky su plne parkujucich aut. 90% vodicov jazdu v aute sama, takze tych aut by ani nemuselo byt tolko. Navrhujem aby kto nema garaz nemal auto. Ani zviera nema clovek doma, ked ho nema kam ulozit…
    Chcem aby viac cyklistov jazdilo po cestach, len tak sa naucia vodici a cyklisti vzajomne zit. V Bratislave su relativne vyspeli vodici zvyknuti na cyklistov. Cesty su verejny priestor, ktori bol postupom casu zabraty vylucne autami, je na case aby sme si kus (rozumej pruh)tohto priestoru opat narokovali a zacali vyuzivat. Objavili novy rozmer, vyuzili tepny mesta a vliali im novy zdravsi dych!

    1. Podali sme žiadosť o informácie na Krajský dopravný inšpektorát, či to bolo schválené, ak áno, kým atď. Čakáme na odpoveď, budeme publikovať po obdržaní.

      Cyklokoalícia primárne v širšom centre presadzuje integrované trasy, t.j. cyklopruhy na okraji ciest (po úprave krajníc), príp. cylopiktokoridory – t.j. výrazné značenie na cestách, ktoré cyklisti často využívajú. Segregované (oddelené) trasy sú vhodné skôr pre okrajové časti, resp. pre trasy, ktoré primárne využívajú rodiny s deťmi a pod.

  28. Milá Cyklokoalícia, vážený pán poslanec, milí diskutújúci,

    ak dovolíte, teraz skúsim niečo osobé a tým už naozaj ukončím diskusiu, nech si píše kto chce, čo chce.

    Som totiž od rána, keď ma na to kolega upozornil úprimne zničený z toho, kam sa tá debata dostala. Sarkazmus, irónia, nadávky, útoky, arogancia, obvinenia z arogancie atď atď. Veľa zlého. Navyše útoky anonymných ľudí, hoci mne rovnaké právo na ochranu osobných údajov bolo upreté. Táto konfrontácia je to najhoršie kam sme sa mohli dostať.
    Pritom na začiatku som naozaj veri a dúfal, že by to mohlo byť inak.
    Keď sa totiž Cyklokoalícia objavila na Facebookovskej stránke RIVER PARK-u, naozaj som sa potešil. Keďže súčasťou promenády je cyklochodník a cyklisti na promenádu prirodzene patria, fakt som sa tešil, že Cyklokoalícia by mohla byť partnerom, s ktorým sa budme spolu partnersky baviť o tom, ako z promenády urobiť ešte príjemnejšie miesto.
    Každý máme iné oči, každý vidíme iné vecí a keď dáme dohromady to dobré, nájdeme kompromis ako riešiť problematické veci, tak sa rozumní ľudia predsa musia dohodnúť.
    Navyše, Cyklokoalícia sa na FB ozvala zhruba v čase, keď ľudia v J&T REAL ESTATE riešili otázku bezpečnosti chodcov a najmä detí na promenáde. S príchodom jari sa na nábreží vyrojili cyklisti (čo je prirodzené, – veď je tu jasne vyznačený cyklochodník), ale problém bol to, že niektorí jazdili naozaj nebezpečne.

    Zhodou okolností je naša spoločnosť jedným z najväčších nájomcov v RIVER PARK-u a tak som bol zapojený do diskusie, ako to riešiť.
    Najprv sme poprosili strážnu službu, aby slušne upozorňovala chodcov, na cyklotrasu aby na ňu nevstupovali a tiež aby cyklistov, ktorí idú neprimerane rýchlo slušne požiadali,aby pribrzdili.
    Bohužiaľ nefungovalo to. Popri väčšine slušných cyklistov, ktorí jazdia po promenáde naozaj ohľaduplne a teším sa, keď ich tam vidím, sa vždy našiel nejaký blázon, ktorého keď som videl, behal mi mráz po chrbte, lebo som si predstavil, ako by dopadla zrážka s koćíkom, alebo dieťaťom, ktoré by mu vbehlo pod kolesá.
    Naivne som veril, v ľudskú ohľaduplnosť, ale viete ako to je – väčšina ľudí je slušných normálnych, ale práve s tými pár bláznami je problém a ten treba riešiť.
    Tak sme rozmýšľali čo s tým.
    Naozaj nápadov padlo množstvo, ďaleko viac, ako neskôr vyprodukovala cyklokoalícia a dokonca si dovololím povedať, že aj ďaleko kvalitnejších. Bohužiaľ, každý z nich mal nejakú vadu, pre ktorú bol ten nápad nerealizovateľný. Hlavne, mnohé z nich neriešili podstatu – zníženie rýchlosti pri prejazde promenádou na bezpečnú úroveň. (Napr. značka, o ktorej tu niekto niečo písal je síce fajn, ale všetci vieme, ako je to s dodržiavaním rýchlostí).
    Preto som sa potešil, keď sa ozvala Cyklokoalícia a začali sme sa o cyklistoch baviť na FB, kde som ich niekoľkokrát vyzval, aby namiesto útokov dali nejaké riešenia.
    AKo som už spomenul, všetko čo napadlo ich sme už prebrali skôr a neboli to nápady, ktoré by priniesli riešenie. Skrátka nič lepšie, ako nás ich nenapadlo. Bohužiaľ cyklokoalícia a neskôr niekoľkí agresívni diskutéri si to nedali vysvetliť a diskusia sa zvrhla do niečoho podobného ako je to tu.

    A pritom podstata veci bola úplne jednoduchá – ako zabezpečiť bezpečnosť ľudí na promenáde.
    Fakt mi je strašne ľúto, že z takejto snahy, ktorú považujem za dobrú, to skĺzlo sem.

    Bohužiaľ nenašli sme žiadne geniálne riešenie, ako tých pár cyklistov, ktorí sú hrozbou prinútiť spomaliť.
    Tak sa osadili značky, ktoré zrejme nie sú ideálne, ale aspoň upozorňujú chodcov aj ľudí.
    Išlo pritom len o informatívne tabule, ktoré nemali ambíciu byť značkami dopravnými v zmysle vyhlášky a na ich základe ktorých nikto nikdy nebol a ani nemal byť pokutovaný . Ale už o nich cyklokoalícia začala vypisovať, oháňať sa dopravnými inžiniermi a podobne zbytočne vyvolávať konfrontáciu.
    Ale ani značka, ktorá apelovala na základnú ľudskú ohľaduplnosť nezabrala a vždy sa našlo pár bláznov, ktorí akoby na promenáde trénovali na tour de France.
    Opäť opakujem – drvivá väčšina cyklistov bola v pohode. Fakt to bol krásny pohľad, keď chodci, maminky s deťmi sa prechádzali po promenáde, cyklisti na svojej trase si išli pohodovým tempom, ľudia posedávajú na terasách, vychunávajú si jarné slniečko – naozaj idylka promenády.
    Tešil som sa a hovoril som si – aké je to super, aké je to tu príjemné mniesto a ako ľudia vedia spolu fungovať.
    A do toho zase nejaký blázon a až ma zamrazilo, keď som videl ako sa len tak-tak vyhol nejakej mamičke s kočíkom. A podobnú skúsenosť mali v krátkom čase viacerí ľudia.
    Preto sa znovu začalo riešiť, čo s tým. O inštalovaní retardéra na promenádu sa uvažovalo už skôr. Bolo samozrejme prediskutované s odborníkmi na dopravu, ako prípustné riešenie. Vedeli sme ale, že to nie ideálne riešenie, pretože sa to dotkne väčšiny slušných cyklistov.
    Bohužiaľ, nikto ale neprišiel s receptom, ako efektívne zabezpečiť, aby ľudia po promenáde nechodili ako blázni.
    Opakujem – väčšina cyklistov sú naozaj milí slušní ľudia a je milé vidieť, ako sa prvezú po promenáde. A naozaj je mrzuté, že na začiatku a na konci promenády nadskočia na retardéri, prípadne sa mu vyhnú vybehnúc na chodník pre chodcov.
    Ale keď sme brali do úvahy obmedzenie komfortu týchto milých ľudí na jednej strane a možné zranenia, ktoré by mohla spôsobiť zrážka jedného blázna s dieťaťom, alebo nebodaj kočíkom, dostala prednosť bezpečnosť.
    Verte, nie je to o arogancii, nie je to o bezohľadnosti voči cyklistom. Ale je to o nedisciplinovanosti pár bláznov, ktorí dokonca aj v diskusiách verejne deklarovali neochotu spomaliť, argumentujúc, že predsa sú na cyklotrase, tak čo by sa mali starať, o nejaké deti.
    Každý, z vás, kto má deti, vie, že sa môže stať, že dieťa vybehne a neuvedomuje si, že ho môže zraziť auto, alebo bicykel.
    Každý z vodičov vie, že keď ide okolo školy, škôlky, detského ihriska, alebo okolo autobusu, ktorý stojí na zastávke, musí predvídať a prispôsobiť svoju jazdu tomu, aby stihol zareagovať, ak mu do cesty nedajbože vbehne dieťa.
    Priatelia, verte mi preto, že ani nie sme arogantní, že dokonca nič nemáme proti cyklistom a že nás mrzí, že je takto, aj keď len mierne, obmedzený ich komfort. Ale naozaj ľuďom z J&T REAL ESTATE nešlo o nič iné, len prinútiť tých cyklistov, ktorí sú hrozbou pre ľudí na promenáde, aby spomalili, prešli pomaly cez retardér, alebo ho prípadne obišli a na úseku, RIVER PARK išli pomalšie.
    A verte, že to neriešieli žiadni miliónari, ktorí si vozia zadok v bavoráku, ako to tu písal niekto z diskutujúcich, ale úplne normálni ľudia, ktorí žijú zo zamenstnaneckého platu.

    Viete, oni sa fakt snažia, aby veci boli fajn pre ľudí. Aby aj cyklisti, aj chodci sa cítili na promenáde dobre a bezpečne.
    Dokonca aj tie nešťastné terasy, ktoré sú tŕňom v oku cyklistov sa idú riešiť, aby boli bezpečnejšie pre cyklistov i návštevníkov reštaurácii.

    Preto ma mrzí ten nenávistný, útočný žlčovitý tón.

    A to všetko kvôli dvom značkám, ktoré podľa niekoho nemajú správny odtieň žltej a kvôli jednému nadskočeniu na hrbolčeku na začiatku a jednému nadskočeniu na hrbolčeku konci úseku promenády pri RIVER PARK-u.

    Keď sa upokojíte, povedzte sami, nie je to prehnané? Nie je tej žlče zbytočne veľa?

    Prietelia prajem Vám pekný deň a už vás fakt nebudem bťažovať. Podraz cyklokoalície so zneužitím informácie z e-mailovej adresy považujem za natoľko nekorektný, že sa nebudem do diskusie na tejto stránke zapájať. Len som cítil potrebu vysvetliť, ako sa veci vyvíjali.

    Maroš Sýkora,
    súkromná osoba

    1. Vaša emailová adresa nebola zneužitá, nikto z diskutujúcich ju nevidí ani inak neobdržal. Keď raz použijete oficiálnu emailovú adresu, vystupujete oficiálne, neznalosť webovej etikety je chybou, nie však ničím, čo sa nedá nájsť napr. na Wikipedii.

      Navyše, Váš prvý príspevok je totožný s tými, ktoré na Facebookovej stránke Riverparku označili Cyklokoalíciu za radikálov a odmietli akýkoľvek dialóg.

      A teraz finálne uzavretie diskusie s Vami (keďže sem už neplánujete chodiť):

      1. Ani raz ste nepredložili žiadne riešenie, ktorým sa tu oháňate, dokonca ste ani nemali záujem diskutovať o nami navrhnutých riešeniach.
      2. Neobdržali sme od Vás (Riverparku, J&T atď.) ponuku na stretnutie (čo by bol býval v prvých dňoch racionálny krok z Vašej strany na ponúknutú spoluprácu), naopak ste okamžite Cyklokoalíciu označili za nepriateľov detí a chodcov
      3. Diskusia na Facebooku bola slušná, neboli použité žiadne invektívy, to len vy ste považovali náš názor za nevhodný a preto ste ho zmazali(ak sa následne zapojilo slušne do diskusie viacero ľudí pod plnými menami, mazali ste ich bez odôvodnenia)
      4. Za týždeň ste si nenašli čas odôvodniť, prečo ste reatrdéry a značku inštalovali ilegálne

      Pripomínam, že napr. Aupark (HB Reavis) na našu kritiku zareagovalo a stretnutie bolo vysoko konštruktívne, dohodli sme sa na lacnom riešení, ktoré cyklistom zlepší život (koľajnička na schody). Aj to je dôkaz, že Cyklokoalícia je otvorená diskusii s hocikým, kto prejaví aspoň štipku záujmu o zlepšenie podmienok cyklodopravy.

      Ani jednu vec navyše nemôžete konkretizovať (my áno, na emailoch), lebo ste podrezali mazaním príspevkov konár nielen pod nami ale hlavne pod sebou.

    2. RE: Sýkora

      Nuž, toto ste teda zaklincoval.
      Vy ste snáď úplne stratili súdnosť ?
      Pre vás zákony neplatia ?
      Načo ste sa ako developer (J&T-HD) natlačili do toho priestoru bývalého PKO, keď to tam NEVIETE riešiť ? Dobre ste vedeli už od začiatku, aké sú podmienky zachovania promenády a cyklotrasy !
      Natlačili ste budovy Ripáku tak blízko k brehu Dunaja a teraz fňukáte, že neviete ako riešiť bezpečnosť chodcov a cyklistov na promenáde ! Nuž ťažko to riešiť, keď tam už nie je dostatočný PRIESTOR. Však ?

      Najlepším riešením by bolo zbúranie Ripáku. To by spústu problémov (aj tie, čo ešte nastanú) vyriešilo.
      Kedže zatiaľ však Ripák stojí, je na vás, aby ste to riešili tak, že to príjme verejnosť a najmä, že to bude zákonné !!!

    3. Je to ale level ten nas Maros. Mozno by sa na bicykli mohol povozit, lepsie by temu zvladol. Ved aj mercedes bicykle vyrabaju…

  29. Diskusia by sa inak vyvijala, keby ste vy pan Sykora odzaciatku zacali slusne bez ironie a konstruktivne. Vy ste udali ton diskusie. Vobec by sme tu ani nemuseli diskutovat keby tam ten nelegalny retarder a smiesne znacky neboli. Na ziadnej cyklotrase v celom svete nie je retarder. A ani inde na tej istej promenade. Deti nie su len pri RP ale vsade, od muzea az po FTVS. A nevznika ziaden problem. Spolocnost, zakon aj verejna mienka sa obratia proti vam. Naozaj ten retarder nepomoze, len a len negativna reklama je to pre JaT, River Park atd. Instalovali ste to bez povolenia na pozemok mesta. Ak by som si ja nieco pred svoj dom nainstaloval na chodnik alebo na cestu hned by som mal na krku urady. Snazte sa prezentovat JaT ako spolocnost vaziacu si zakon, nie ako molocha ktory poziera verejne priestranstva, ukusuje z mestskej zelene a nabubrelo sa rozpina.

  30. Keby vsetci zucastneni – chodec, cyklista, vodic kempinsky vozidla, vodic dodavky a spol. sa spravali k sebe ohladuplne a v ramci PRAVIDIEL…nikto by neprichadzal do konfliktu. Cyklotrasa je tam potrebna ako vyznamny spoj medzi mestom a Karlovkou/Dubravkou/Devinom. Cyklista tu ale nemoze jazdit 40kmh pretoze nutne pride raz ku zrazke. Takisto chodci sa nemozu spacirovat po cyklotrase(len ju kratkodobo krizovat), ked maju pre seba urceny siroky chodnik.atd…

  31. RE:jozo
    Tu sa nejedná o to, aby cyklisti mohli na cyklotrase Dunajského nábrežia jazdiť rýchlosťou 40km/h.
    Ak poznáš pomery v danej lokalite, pre cyklistu je to jediná možná, ako tak bezpečná trasa, a preto je tam zriadená cyklotrasa (teda trasa vyhradená pre cyklistov) aby tam mohli bezpečne prejsť. Problémom je, ako to realizátor Ripáku tam zrealizoval. Potreby verejnosti – chodcov a cyklistov mu boli na poslednom mieste. Cyklotrasa nie je z hladkého asfaltu, ale je vydláždená dlaždicami (?! fakt úžasné riešenie !!!) a je natlačená/spojená s chodníkom pre peších. Takže najhlúpejšie riešenie.
    Argumentovať tým, že tak je to riešené aj v iných častiach Dunajského nábrežia (teda peší nie sú oddelení od cyklistov) mi príde scestné – veď tam sa to nábrežie nerekonštruovalo (alebo iba v malých úsekoch) a práve oblasť bývalého PKO mala byť riešená nanovo a profesionálne, ako začiatok revitalizácie celého nábrežia. Nie takto diletantsky a chrapúnsky, ako to urobilo Henbury Development. Tak kritika na nich mi príde oprávnená.

Pridaj komentár