Po nedávnom hľadaní inšpirácie vo viedenskom cyklistickom raji, ktoré Cyklokoalícia absolvovala spoločne s primátorom Bratislavy, Milanom Ftáčnikom, sa tento krát pozrieme bližšie na princípy aplikované v Prahe, ktorá je krutej bratislavskej cyklorealite výrazne podobnejšia.
Nebudeme sa venovať porovnávaniu dĺžky cyklotrás – v tomto súboji ťahá Bratislava, snáď v prípade všetkých európskych metropol, za kratší koniec, zameriame sa teda najmä na zvolený systémový prístup a konkrétne riešenia, ktorým neskôr spoločnými silami nájdeme miesto využitia v Bratislave.
- Kvalitné úradnícke zázemie, ktorého súčasťou sú denne dochádzajúci cyklisti je zastrešený pozíciou mestského cyklokoordinátora, ktorého úlohou je zabezpečiť synergiu rôznych aktivít mesta v prospech rozvoja cyklodopravy. V Prahe, rovnako ako v Bratislave, funguje tiež Komisia pre cyklistickú dopravu, pričom počet jej rokovaní už prekročil číslo 40. Cyklodoprava je v štruktúrach mesta vnímaná, prirodzene, ako súčasť dopravy. Informovanie verejnosti funguje pomocou portálu Praha cyklistická, kde sú dostupné všetky potrebné informácie vrátane vzdelávania v problematike cyklistickej dopravy.
- Integrácia cyklistov do premávky je dôležitým faktorom rozvoja cyklodopravy v Prahe, ktorú charakterizuje značná členitosť reliéfu je aplikácia riešení a umožňuje tak nielen lacnejšie, ale tiež rýchlejšie vytváranie cyklistických komunikácií, ktoré umožňujú mestským cyklistom bezpečnú a rýchlu jazdu. V miestach kde šírka komunikácie nedovoľuje zriadenie cyklopruhu sú trasy vedené formou cyklopiktokoridorov – grafických symbolov upozorňujúcich vodičov na možný pohyb cyklistu a zároveň vedú cyklistu v priestore jemu určenom. Cyklopruhy sú vytvárané najmä pri rekonštrukciách komunikácií, vychádzajúc z princípu, ktorý preferuje integráciu cyklistov do premávky v centrálnej časti mesta, zatiaľ čo na perifériách a prirodzených koridoroch (popri rieke Vltava) tzv. segregované cyklotrasy. Kvalitné grafické prevedenia cyklopruhov zabezpečujú dostatočnú bezpečnosť cyklistu aj v prípade križovaní iných komunikácií, kedy je cyklista jazdiaci po segregovanej trase menej viditeľný. Aj z tohto dôvodu sú niektoré exponované križovania segregovaných cyklotrás v Prahe graficky upravené podfarbením červenou farbou a piktogramami. Grafické úpravy sú dostatočné aj v prípade zdieľaného priestoru pre peších a cyklistov v prípade promenády na vltavskom nábreží, kde sú cyklisti vedení v priestore bližšie k rieke. Originálne je vedená cyklotrasa po vltavských náplavkách, ktoré pozostávajú z dlažby, ktorá by nebola komfortná pre jazdu na bicykli. Cyklisti sú tu vedení v pomerne úzkych pásoch z hladkého povrchu doplnenom o piktogramy.
- Jednosmerky prejazdné cyklistami v oboch smeroch sú v Prahe realitou, no vzhľadom ku krátkej tradícií tohto spôsobu vedenia cyklistov v stovežatej je pohyb v protismere jazdiaceho cyklistu zvýraznený cyklopruhom – samozrejme len tam, kde to šírka komunikácie umožňuje. Vyslovene ideálne riešenie je prezentované na ulici Pelléova v Prahe 6, kde je protismerný cyklopruh nielen v špičkovej povrchovej úprave ale taktiež doplnený ochrannými plastovými terčíkmi na začiatku a konci úseku, tzv. reflexnými gombíkmi na oddeľujúcej čiare a svetelnou signalizáciou určenou pre cyklistov. Následný pohyb cyklistu križovatkou je uľahčený vodiacimi čiarami a ďalšou svetelnou signalizáciou v protiľahlom rohu križovatky. V niektorých prípadoch sú cyklo-obojsmerky riešené podobne minimalisticky ako v susednej Viedni.
- Parkovacie stojany na bicykle dopĺňajú pražskú cykloinfraštruktúru v počte niekoľko sto a sú zväčša typu obráteného písmena U. Každoročne ich počet narastie doslova o stovky a tak o bezpečné zaparkovanie bicykla v súčasnosti nie je núdza. Zaujímavo, rešpektujúc historické prostredie, sú riešené niektoré stojany v Starom Meste, ktoré pozostávajú zo špirály s nerezovou úpravou.
- Značenie cyklotrás pozostáva už z diaľky čitateľných tabuliek, ktoré zobrazujú ciele dostatočne veľkým čiernym písmom na reflexnom tmavožltom podklade. Trasy sú označené tiež číselným kódom, pričom počet číslic zodpovedá pozícií trasy v hierarchií systému mestských cyklotrás. V niektorých prípadoch obsahujú tabuľky iba číslo danej trasy, ktoré sledujete počas svojej jazdy.
- Systém hromadnej dopravy umožňuje bezplatnú prepravu bicyklov nielen metrom ale tiež mestskými vlakmi na území mesta. Životný štýl mestského cyklistu dotvára cyklodieľňa BikeAzyl nachádzajúca sa priamo na hlavnej mestskej trase v blízkosti Vltavy. Dúfajme, že bratislavská Cyklokuchyňa bude nasledovať :).
Hoci Praha napreduje naozaj míľovými krokmi v rozvoji cyklistickej infraštruktúry, jazda Prahou je pomerne náročná a často nebezpečná. Viac ako 130 kilometrov Prahou mi umožnilo spoznať aj pražské cyklonegatíva v podobe častých stúpaní, množstva úsekov s mačacími hlavami či úzkych a rušných komunikácií.