Vznikne ďalšia cykloturistická trasa na úkor mestských cyklotrás?

V médiách nedávno odznela informácia o plánovaných aktivitách MČ Nové Mesto s podporou magistrátu v lokalite Železná studnička a Kamzík. Súčasťou plánovanej revitalizácie tohto priestoru má byť taktiež vybudovanie novej rodinnej cyklotrasy spájajúcej Železnú studničku s Kamzíkom. Tá má byť vedená tak, aby bola, ako sa vyjadril sám primátor, Milan Ftáčnik, easy a teda vhodná aj pre rodiny s deťmi. V súčasnosti spája tieto dva turistické ciele asfaltová komunikácia, ktorú využíva množstvo cyklistov, no táto trasa sa vzhľadom na sklon reliéfu vyznačuje pomerne ostrým stúpaním.

Cyklokoalícia podporuje tvorbu nových cykloturistických trás, avšak pomerne citlivo vníma vynakladanie finančných prostriedkov určených na ich výstavbu.  Cyklotrasa v tak zložitom teréne si vyžiada nemalé finančné prostriedky a bezpochyby aj zásah do vegetácie, ktorej ochrana by v danom prostredí mala byť prioritou. V súčasnosti vnímame veľký tlak verejnosti na tvorbu novej cykloinfraštruktúry, ktorá by umožnila využitie bicykla ako dopravného prostriedku.  Navyše cyklotrasy v lokalite mestského lesoparku (Malé Karpaty) nie sú napojené na poddimenzovanú sieť mestských cyklotrás (najmä z najexponovanejšej, južnej strany), takže spomínané rodiny s deťmi sa na plánovanú cyklotrasu nemajú na bicykli ako dostať! Cyklokoalícia preto žiada kompetentných, aby prehodnotili plánovanú investíciu do cyklotrasy v lokalite, v ktorej sa ich už nachádza niekoľko desiatok kilometrov. Myslíme si, že je účelnejšie najprv vytvoriť podmienky pre stovky cykloturistov a športových cyklistov, ktorí denne riskujú svoj život v snahe zdolať nástrahy nevhodných a často až nezjazdných mestských cestných komunikácií na trasách vedúcich do tejto bratislavskej oázy cykloturistiky a horskej cyklistiky. Oceňujeme snahu o tvorbu nových cyklotrás, avšak vnímame výrazne vyšší dopyt po dopravných cyklotrasách, ktorých je v Bratislave akútny nedostatok a práve tento stav neumožňuje výraznejšie využívanie cykloturistických trás v jej perifériách.

Cyklokoalícia by ocenila predstavovanie podobných návrhov na stretnutí Komisie pre cyklistickú dopravu, ktoré sa koná každé 3 mesiace a jeho cieľom je koordinácia aktivít v oblasti cyklodopravy a cykloturistiky. Pozvaní sú, okrem iných, aj zástupcovia všetkých mestských častí Bratislavy.

11 thoughts on “Vznikne ďalšia cykloturistická trasa na úkor mestských cyklotrás?

  1. Velmi pekne napisane,do bodky suhlasim.
    Btw uz je konecne pred magistratom osadeny ten cyklostojan ktory sluboval terajsi primator este pocas volebnej kampane minuly rok na jesen???!!!
    Ked som tadial cca dva tyzdne dozadu isiel na bicykli tak som si ho nevsimol,opravte ma ak sa mylim.

    1. Ten stojan pred Magistrátom tam bol tak dva týždne a boli s ním problémy. Niekoľko posledných dní tam už určite nie je. Dôvod nepoznáme.

  2. V decembri bude pan Ftacnik rok vo funkcii,dufam ze spravi odpocet tak ako ho robil v Petrzalke.
    Viem ze kasa je prazdna a riesia kopec problemov ale veril som ze ten stojan tam da najneskor do mesiaca od nastupu do funkcie,verejne to slubil v A4 nulty priestor pred cca 60-100 ludmi a este aj po skonceni diskusie som isiel priamo za nim a poziadal ho ze ked uz stojan tak najlepsie taky ake maju vsade vo Viedni…
    No ale ma este 3 roky a ja si tie sluby pamatam a ak bude znova kandidovat tak mu ich na mitingu pripomeniem.

    Dufam ze nebudem musiet…

    1. To ze nie su peniaze je iba vyhovorka. Cyklodoprave sa na magistrate venuju stale ti isti ludia co v minulosti. Riesenia cyklokoalicie su velmi lacne a jednoduche a napriek tomu sa nerealizuju resp. su v stadiu riesenia, pricom vplyvom zasahu uradnikov a projektantov sa ceny realizacie zbytocne navysuju.

    1. Dobrá práca!
      Podla mojho nazoru moze vzniknut tiez paralelna cyklotrasa na nevyuzivanom chodniku na vychodnej strane Zitnej ulice, ktorá neskor prejde vedlajsimi komunikaciami az na Vychodne. Trasa vedena zapadnou častou Rače je totiz pre obyvatelov Vychodneho/Rendezu a taktiez pre dochádzajúcich tak trochu od ruky..
      Doporucujem ti tiez clanok o piktokoridoroch, ktore mozu ulahcit tvorbu cyklotras prave v MČ Rača

  3. Peter

    S tymi peniazmi mas pravdu,viem ze v tomto state,meste peniaze su,len su neefektivne vynakladane trefnejsie je skor povedat rozkradane.(korupcia,rodinkarstvo atd.)
    Inac to ma zaujima,viac do toho vidis ako ja co sa deje na magistrate,mohol by si nam ozrejmit co sa deje resp. nedeje pretoze doteraz sa nechcem povedat nic nespravilo
    (To ze vznikla konmisia pre cyklodopravu je pekne ale zatial v uliciach mesta som ziadnu zmenu nezaregistroval)

    Daniel,
    na najblizsom zasadnuti by som dal navrh aby komisia zasadala aspon raz mesacne,pretoze raz stvrtrocne sa mi zda strasne malo ked vychadzame z aktualneho stavy cykloinfrastruktury v tomto meste

    1. Ano mate bohuzial pravdu..nespravilo sa nic! Cyklokoalicia ma pripravené mnozstvo jednoduchych rieseni – v drvivej vacsine bez vyraznejsich stavebnych uprav, ktore by vyrazne zlepsili zivot mestskych cyklistov v BA a dlzku mestskych cyklotras by doslova znasobili. Zial pripravenych 11 jednoduchych rieseni mesto zoskrtalo na 3-4 a tie velmi pomaly realizuje. Narazame casto na komunikacne bariery – neplati to nacom sa dohodneme a nasledne sa teda proces predlzuje – zbytocne! Pozitivnym prikladom je MČ Ružinov, kde pribudne nová trasa (po navrhu cyklokoalicie), ktorá spoji sever s juhom Ruzinova, na konci tohto roku.
      Dovody preco sa stale nic nedeje vychadzaju z nedostatocnych kapacit – cyklodoprave sa nikto odborne nevenuje – stale je skor na okraji zaujmu a to aj napriek tomu ze primatorovi prave tato tema pomohla vyhrat volby.

  4. Chcem sa spytat v akom stave je slubovana okruzna staromestska trasa ci aspon koridor. Pohlo sa nieco? Zatial som nebadala ziaden pokrok, ale slubovana uz bola zaciatkom septembra.

    1. Peniaze na ňu boli schválené zastupiteľstvom, žiaľ úradníci mestských organizácií ako STaRZ pracujú slimačím tempom.

      Namiesto rýchlej výmeny pár značiek a natretia pár čiar vypracúvajú projekty, ktoré potom Cyklokoalícia musí pripomienkovať, pretože sa často nedržia dohodnutých trás a pod.

      Momentálne teda nevieme, v akom je to stave. Posledné projekty, ktorý sme pripomienkovali boli Viedenská a Košická. Oba nakreslené inak ako sme sa dohodli pri obhliadkach. To hovorí za všetko.

  5. Aha, tak to bude zas o 5 rokov ked uz nic nebude platit…No nic…Skoda ze to nejde spravit ako v mexiku… Napada mi, co by sa dalo spravit svojpomocne so suhlasom mesta. Aspon vyhlsit brigadu a aspon obnovit znacenie v centre, ktore je len je totalne osuchane a uz nikto nevie, ze tam nejaka cyklotrasa bola?

Comments are closed.