Včerajší typicky letný lejak zastihol mnohých mestských cyklistov v bratislavských uliciach. Tí pripravenejší pohotovo nasadili pršiplášte či pláštenky a vydali sa obvyklou cestou do svojho plánovaného cieľa. Nepripravení boli nútení bojovať s nástrahami počasia bez ochranných pomôcok, prípadne vyčkávať, kým sa počasie umúdri. Jazda v daždi so sebou prináša mnohé špecifiká a práve skupine pripravených výrazne zvyšuje šancu na bezpečný príchod do cieľa. Dôležitá je nielen technická stránka v podobe doplnkov, ale tiež prispôsobenie trasy. Bratislavský cyklista je odkázaný najmä na cestné komunikácie, ktoré sa však v daždi menia na nebezpečné cyklistické peklo. Jamy, vyjazdené koľaje či neviditeľné kanálové poklopy sú v čase dažďa, najmä kvôli ich neviditeľnosti nebezpečnejšie ako za sucha. Na základe svojich skúseností odporúča Cyklokoalícia dodržiavať nasledujúce zásady jazdy v daždi:
1. Noste so sebou ochranný odev (najlepšie pršiplášť, pláštenku alebo pončo) najlepšie s reflexnými prvkami, prípadne v kontrastnej farbe. Môžete ho jednoducho zložiť do kapsičky pod sedlom.
2. Buďte osvetlený. Vhodné osvetlenie, ktoré dnes dosahuje často miniatúrne rozmery, zlepší vašu viditeľnosť, ktorá je za dažďa výrazne znížená nielen šerom ale tiež vodou striekajúcou z pod kolies automobilov. Používajte predné aj zadné osvetlenie a taktiež reflexné pásy. Nákup osvetlenia nepodceňujte – vo väčšine prípadov platí čím vyššia cena, tým vyššia kvalita.
3. Jazdite opatrne. Všetky nástrahy (jamy, koľaje, kanálové poklopy, vodorovné značenie) sú vplyvom všadeprítomnej vody doslova skryté. Neočakávané vpadnutie do terénnej nerovnosti môže narušiť vašu stabilitu, prípadne nečakane zmeniť trajektóriu vášho pohybu a spôsobiť pád či kolíziu s motorovým vozidlom.
4. Prispôsobte svoju trasu podmienkam. Mnohé cestné komunikácie, najmä tie najvyťaženejšie, sú v daždi pre cyklistu nebezpečné. Vysoká intenzita dopravy spojená s dezolátnym stavom komunikácie predstavuje tú najnevhodnejšiu kombináciu pre vašu bezpečnosť. V čase dažďa je bezpečnejšie jazdiť bočnými uličkami s menšou premávkou. V prípade nutnosti jazdite po chodníku, avšak opatrne, a najmä pomaly. Pozor si dávajte aj na cyklotrasách, ktoré vďaka ich amatérskemu vyhotoveniu nie sú vyspádované a často sú doslova plné vody.
5. Pozor na električkové koľaje a vodorovné dopravné značenie. Križovanie električkových tratí je nebezpečné aj za pekného počasia, avšak v daždi obzvlášť. Koľaje sa snažte križovať čo najkolmejšie a pri križovaní nebrzdite! Zvýšenú pozornosť venujte prejazdom výhybiek, v okolí ktorých sa môže nachádzať za dažďa mimoriadne šmykľavý olejový film. Ostražití buďte aj pri brzdení a náhlej zmene smeru jazdy, najmä ak prechádzate po vodorovnom dopravnom značení. Latexová úprava častá najmä na prechodoch pre chodcov je nebezpečná pri prudkom brzdení.
Aké sú vaše skúsenosti s jazdou upršanou Bratislavu?
Ach, ten Slovencin sa musi v hrobe obracat.
Čiarky sme doplnili, vďaka za upozornenie.
Najdolezitejsie je mat blatniky
Moja rada je ovela uzitocnejsia. V dazdi na bicykli podla moznosti nejazdite vobec.
– Pod vrstvou vody nevidno vytlky.
– Vodici maju zarosene skla a horsie vidia
– Prsiplast sa moze zamotat do kolies, pedalov, retazi
– Dazd zhorsuje ovladanie bicykla a striekajuca voda znecistuje okuliare
– a tak dalej.
Ked prsi, jednoducho nejazdite a zavolajte si bud odvoz alebo pockajte kym dazd ustane.
Tom: Ano aj to je moznost, najdu sa, ale ludia, ktori radi jazdia v dazdi, so vsetkymi tymito vecami pocitaju, napr. ja osobne si to uzivam, treba prsiplast, okuliare a siahnut po bezpecnejsich cestach popr. chodnikoch…ako vraveli Zive kvety > netreba sa bat, treba sa nebat ;)
Ja jezdim na kole do prace. Takze dest me chytne nekolikrat do roka. Beru sebou plastenku mam tuhle http://www.manutan.sk/pogumovany-nepremokavy-plass_M875567.html Jsem sni spokojeny.