Hlavná mestská cyklotrasa? Dajme ju na chodník!

Semafor iba pre chodcov, pozná Oddelenie dopravy normy?
Semafor iba pre chodcov na cyklotrase?

Fiktívny dialóg z nadpisu sa asi dial v hlavách plánovačov z Oddelenia dopravy na Magistráte Bratislavy, keď sa rozhodli viesť hlavnú mestskú cyklotrasu na Karadžičovej ulici (pred novostavbou CBC) po chodníku. To by ešte nebolo samo o sebe negatívom, ak by išlo o oddelený cyklochodník s nájazdami pri križovaniach s cestou a samostatnou svetelnou signalizáciou.

Úradníci z Oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy však vygenerovali jednu z ďalších absurdít Magistrátu – chodník označený značkou C12, t.j. cestička pre vyznačených užívateľov bez oddelenia. Chodci a cyklisti sa tak ocitli na jednom, relatívne úzkom chodníku. Keďže tento chodník sa nachádza priamo pred novostavbou City Business Centrum v mieste zvýšeného pohybu chodcov, akékoľvek zmysluplné využitie bicykla na tejto „novej cyklotrase“ odpadá.

Diletantizmus priamo na mieste

O relatívne úzky chodník sa majú deliť chodci a cyklisti
O relatívne úzky chodník sa majú deliť chodci a cyklisti

V galérii fotiek nižšie si môžete pozrieť perličky na hlavnej mestskej cyklotrase, napr.:

  • chýbajúci semafor pre cyklistov, semafor iba pre chodcov v časti
  • chýbajúci priechod pre cyklistov
  • nevhodne zvolené zjazdy z chodníka s ostrým lomom (môžu tvoriť bariéru aj pre vozíčkarov)

Aké riešenie navrhla Cyklokoalícia?

  • cyklopruh vedený v pridruženom dopravnom priestore (široké chodníky) po oboch stranách na Karadžičovej ulici od Šafárikovho nám. až po Račianske mýto
  • zúžením pruhov pre automobily (dnes enormne široké) dosiahneme úsporu 1,5 m nutnú pre vyznačenie a príp. stavebné úpravy budúceho cyklopruhu
  • zároveň zúžením pruhov dosiahneme zníženie rýchlosti na ceste, kde autá bežne jazdia 70-80 km/h (v meste je povolených 50 km/h)
  • keďže Karadžičova ulica je využívaná MHD, pravý pruh (bližšie k cyklopruhu) musí ostať širší

Mimochodom, keď sme sa Ing. Mikuša z Oddelenia dopravy pýtali, prečo neprišlo počas rekonštrukcie Dostojevského radu (pri výstavbe Eurovea) k vyznačeniu cyklotrasy, keďže táto je vyžadovaná v Územnom pláne, odpovedal celkom lakonicky – ide iba o dočasný stav, kým nedôjde k finálnej výstavbe (viď. aj kompletnú odpoveď). Zaujímavé, že dočasný stav neprekážal rekonštrukcii vozovky na Dostojevského rade. Mesto tak došlo o možnosť mať novú cyklotrasu úplne zadarmo – iba na náklady investora!

 

* kompletná odpoveď od pána Mikuša:

Cyklotrasa popri Dostojevského rade: „Cyklistický chodník uvedenej cyklotrasy pozdĺž Dostojevského radu je efektívne vybudovať v celom úseku od Šafárikovho nám. po Mlynské nivy resp. Páričkovu súčasne. Územie pozdĺž Dostojevského radu v úseku od križovatky s komunikáciou Pribinova po novovybudovanú komunikáciu oproti komunikácii Klemensova považujeme v súčasnosti za územie rozvojové, rovnako tak aj úsek od Landererovej po Mlynské nivy, ktorý je súčasťou zóny Chalupkova. Cyklistický chodník bude vybudovaný v rámci celkovej urbanizácie a nie v rámci čiastkových úprav komunikácie, akou bola modernizácia úsekov komunikácií Dostojevského rad, Pribinova, Olejkárska, Landererova, Čulenova.“

Cyklotrasa popri Karadžičovej: „Investor dostal podmienku dopracovať návrh riešenia pohybu chodcov a cyklistov. V súčasnosti komplex ešte nie je dobudovaný. Cyklotrasa bude v celom úseku zrealizovaná až po odstránení zariadenia staveniska.“

(poznámka: môžeme čakať roky, kým sa územie zastavia, namiesto nezmyslov o celkovej urabnizácii mohlo mať už mesto dva roky cyklotrasu)

12 komentárov na “Hlavná mestská cyklotrasa? Dajme ju na chodník!

  1. V tejto krajine ma vonkoncom nic neprekvapi,toto si platim z dani.

    Ocenujem pracu cyklokoalicie ale pytam sa:je vobec nejaka spolupraca komisie pre cyklodopravu a uradnikmi z
    oddelenia dopravy?

    Inac stale si myslim ze Ftacnik je iba taky sikovny manipulator a realne za styri roky toho vela nespravi.
    Pripomina mi trochu Fica,aj ten hovori to co ludia chcu pocut a pozorne pocuva verejnu mienku.

    Ftacnik slubuje za 4 roky,4 nove cyklotrasy.
    Je pomaly rok vo funkcii,vie mi niekto povedat ktore to budu?
    Ma on vobec predstavu ktore cyklotrasy chce v meste vybudovat?
    Este som to v mediach a ani od neho necital,nepocul

  2. Podobne „bezbarierove“ obrubniky su aj pri Zanzo Biku na Bajkalskej a su nanic. A ten co ich naprojektoval aj sem by mal po nich prejst za trest 1000x za hodinu na biku s detskou sedackou. Je to v podstate katapult, lebo az ked nan clovek vbehne zisti ze to nie je „rampa“ ale skok.

    1. U nás je bariérový bezbariérový obrubník asi v technickej norme… Už aj rozdiel vo výške 1 cm znamená, že cyklista, ktorý má detskú sedačku, alebo košík či prepravku s nákladom musí pred nájazdom naň úplne spomaliť, ak nechce dieťa vytriasť, alebo poničiť polovicu nákladu. V susednej Viedni je obrubník úplne zapustený a v jednej úrovni s asfaltom na oboch stranách. Obrubník tak tvorí len vizuálne predelenie, nie bariéru ako u nás.

  3. jazdieval som tadial este pred 10-timi rokmi, ked o ziadnom cbc nebolo ani chyru a bol v tom mieste iba jeden pomerne siroky chodnik, kadial chodilo len minimum chodcov. potom ten chodnik na dlhe roky zapratali plotom kvoli vystavbe a ostal mi na vyber stiesneny frekventovany chodnik na druhej strane, alebo nie velmi bezpecna jazda po jednej z najrusnejsich ciest v meste… takze v tomto je aj ten vzniknuty mackopec plus.

    stavebne je inak ten novy chodnik v poriadku. chodci maju svoj vlastny chodnik priamo pri cbc a tento druhy sa uplne ponuka na to, aby bol vyhradeny „iba“ cyklistom. ma rozmery presne na sirku dvoch klasickych cyklistickych pruhov a po otvoreni noveho cbc s prilahlym chodnikom pred budovou ho nebudu mat ani chodci potrebu vyuzivat.

    to, ako je tento chodnik oddsunuty od budovy navyse dava tusit, ze nebol projektantom v povodnom navrhu urceny pre chodcov aj cyklistov, ale iba ako samostatna cyklocesticka.

    takze chybu by som hladal nie u investora cbc, ale skor niekde na urovni samospravy, ktora tu tento paskvil schvalovala, a ktorej investor tento vybudovany verejny priesor odovzdal…

    ale ako tragediu by som to nevidel. nie je to idealne riesenie, ale hocikedy v buducnosti staci vymenit znacky tak, aby to bola cesticka iba pre cyklistov, osadit cyklosemafor pri tom vyjazde z parkoviska ci co to tam je a je po problemoch. az na ten semafor si to nevyzaduje investicie navyse – treba „len“ politicku volu zo strany samospravy… aj ked to byva vacsinou ten najvacsi problem!

  4. Dobrý deň.
    Miesto zbytočných rečí, menovaného dotyčného vyraziť z teplého miestočka. Veď ho platíme teda zamestnávame my a pre neschopnosť, podľa zákonníka práce, môže a má nasledovať OKAMŽITÁ výpoveď. Čo na to šéf magistrátu.

  5. Podobnu odpoved som dostal pred x rokmi (ak sa nemylim od pana Mikusa, cloveka zodpovedneho za dopravu), ked sa opravovala Zahradnicka ulica. Podla uzemneho planu bola naplanovana cyklocesta z Jegeho ulice cez (vtedy)novorekonstruovanu Zahradnicku. Odpoved bola, ze sa nebudu robit ciastkove cesty, ale bude sa to riesit komplexne neskor…
    Mam pocit, ze taketo odpovede maju niekde dopredu nachystane.

    1. Presne tak, Vladimír Mikuš je špecialista na takéto „plánovanie“ a odpovede. Tiež mám od neho jednu odpoveď na žiadosť o informáciu, prečo neriešili cyklotrasu na Dostojevského rade, ktorá je v Územnom pláne. Odpoveď bola, že čiastkovo to riešiť nebudú. Zaujímave je, že „čiastkovo“ riešili kompletnú rekonštrukciu od Šafka po Landererovu.

  6. […] Formálna “cyklotrasa” pred CBC, de facto chodník s lavičkami. Sú to dva úseky rozdelené priechodom prec chodcov, oba konce tiež ústia do priechodov pre chodcov. Chýbajú akékoľvek nadväznosti, cyklotrasa priam učí cyklistov, že za jazdí po chodníku a cez priechody pre chodcov. Učebnicový príklad nevhodného riešenia. Viac o tomto probléme. […]

Pridaj komentár