Politickým stranám kandidujúcim do parlamentných volieb 2012 sme zaslali zoznam otázok, aby sme zistili ich postoje k cyklodoprave. Tu je znenie emailu:
Dobrý deň, som členom občianskeho združenia Cyklokoalícia, ktoré sa venuje popularizovaniu a rozvoju používania bicykla ako dopravného prostriedku hlavne v Bratislave. Tejto téme sa venujeme hlavne na základe komunálnej politiky, pre rozvoj potrebujeme však zelenú aj od politiky „vysokej“. Z tohto dôvodu Vám zasielame pár otázok do nášho predvolebného kvízu, ktorý následne uverejníme na webe ako aj v ostatných médiach. Otázky sú jednoduché, odpovedajte prosím stručne a vecne, nakoľko chceme predvolebný cyklokvíz urobiť pre ľudí zaujímavý a nie „omáčkový“.
Odpovede od jednotlivých strán nasledujú v poradí, ako nám prišli. Žiaľ, väčšina oslovených strán odpoveď neposlala.
Jazdí niekto z Vašej politickej strany na bicykli do práce? Plánuje? Ak nie, tak prečo?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, Richard Medal: Aj ja aj manželka chodíme do práce na bicykli v maximálnej možnej miere (ak dovolí počasie či pracovné okolnosti)
Most – Híd, Zuzana Bačiak Masaryková: áno
Zmena zdola, Juraj Smatana, Elena Pätoprstá: Samozrejme. Nemáme prehľad o spôsobe dopravy do práce od našich 53 kandidátov, takže len niekoľko prípadov, ilustrujúcich náš vzťah k cyklistickej doprave.Č. 1 – Ján Budaj – jeden zo zakladateľov BICYBA, ešte pred novembrom 1989. Bicykel používa na pohyb po Rači, kde býva. Č. 2 – Juraj Smatana – nevlastní auto, bicykel používa na každodennú dopravu do práce. Č. 13 – Jaromír Šíbl – nevlastní auto Č. 6 – Elena Pätoprstá – spolu s Jurajom Smatanom, Róbertom Oružinským a Tomášom Blaškovičom (č. 31) spoluorganizovala cyklodemonštráciu proti zákazu vjazdu bicyklov na lesné chodníky: http://jurajsmatana.blog.sme.sk/c/102986/Ako-sme-nahnevali-Fica-Gasparovica-aj-Pasku-jednym-vrzom.html
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej, Ing. Jozef Holečko MBA: Áno
Právo a spravodlivosť, Mgr. Peter Puškár: nie ale uvažujem nad tým, auto používam aj ako kancelariu
Viete si predstaviť Vaše mesto ako mesto pre cyklistov? (Holandsko, Dánsko, Viedeň, Paríž, Londýn…)
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: V Trenčíne sa o to maximálnou mierou snažíme, iniciovali sme vypracovanie generelu cyklistickej dopravy v trenčíne, sme tiež autormi výstavy „mestá pre ľudí“, popularizujúcej príklady „nežnej mobility“ z množstva európskych miest. táto výstava niekoľko rokov putovala po rôznych mestách na slovensku aj v českej republike a bola pre mnohé samosprávy inšpiráciou.
Most – Híd: áno, musia však byť na to vytvorené podmienky
Zmena zdola: Zmena zdola kandiduje v parlamentných voľbách (celoslovenských) a podľa nášho názoru bykaždé slovenské mesto malo byť mestom aj pre chodcov a cyklistov.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Áno
Právo a spravodlivosť: Áno
Čo konkrétne pre to spravíte?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Dlhé roky sa snažíme propagovať cyklodopravu, v rámci návrhu generelu cyklistickej dopravy v trenčíne momentálne je snaha v rozpočte mesta vyčleniť prostriedky na realizáciu prvého cyklochodníka na veľmi frekventovanej ulici. ak sa tento modelový príklad podarí, bude modelom riešenia aj pre iné mestá na slovensku – verím. (tak, ako je pre súčasné vedenie mesta príkladom aktivita budovania cyklotrás v bratislave, martine, prešove a iných mestách na slovensku, príp. v brne či prahe, kde v posledných rokoch bolo tejto problematike venované veľa pozornosti aj prostriedkov).
Most – Híd: Je potrebné smerovať ekonomické zdroje pre vytváranie cyklotrás a zelených zón v meste. Cyklisti nesmú byť vytláčaní na cestách
Zmena zdola: Naši kandidáti mali cyklistickú tématiku vo svojom volebnom programe už v komunálnych voľbách. Napríklad Ján Budaj – konkrétne odpovede týkajúce sa Bratislavy: http://cykloguerilla.blogspot.com. Elena Pätoprstá – ako komunálna poslankyňa v Petržalke presadzuje vytvorenie líniového parku popri Chorvátskom ramene, kde sa počíta aj s cyklotrasou, časť sa už realizovala. Tvorila PHSR Bratislavy kapitolu cyklistická doprava, kde presadzovala generel cyklistickej dopravy, bezpečnú mestskú sieť cyklotrás, natočila video o cyklistickej doprave v meste Dessau. Presadila do OPBK (Operačný program pre Bratislavský kraj) položku pre cyklistickú dopravu. Z tejto položky sa momentálne čerpajú eurofondy pre cyklotrasy v Bratislavskom kraji atď. Juraj Smatana – komunálny poslanec v Považskej Bystrici, presadzuje generel cyklistickej dopravy a vytvorenie cyklochodníka popri rieke Domanižanka, spolupracuje s miestnym združením Bystricykel, Atď.Čo chce vaša strana presadzovať pre zlepšenie dopravy? Aké miesto má vo vašich plánoch podpora alternatívnej dopravy (cyklisti, peší)?
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Presadíme samostatný zákon v tejto oblasti
Právo a spravodlivosť: Hlavne začneme osvetu v športe a to že to je správny životný štýl.
Čo chce vaša strana presadzovať pre zlepšenie dopravy? Aké miesto má vo vašich plánoch podpora alternatívnej dopravy (cyklisti, peší)?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Podporujeme princíp „nežnej mobility“, princípu zraniteľnejší účastník cestnej premávky musí byť uprednostnený pred silnejšími účastníkmi – teda chodec má prednosť pred cyklistom, nemotoroví účastníci premávky pred motorovými…
Most – Híd: Je potrebné skvalitniť vozový park, motivovať k využívaniu koľajovej dopravy, najmä elektrifikovanej. Mestskú hromadnú dopravu treba integrovať s prímestskou, ďalej elektrifikovať a podporevať mestskú koľajovú dopravu.
Zmena zdola: Podľa viacerých environmentalistov má Zmena zdola najprepracovanejší environmentálnyprogram zo všetkých kandidujúcich strán. Obsahuje 105 opatrení, z nich vyberáme: Zrušíme zbytočné obmedzenia vstupu občanov do lesov a zákaz vjazdu cyklistov na lesné cesty. Budeme presadzovať zachovanie zákazu vjazdu motorových vozidiel bez oprávnenia do lesov v trestnom zákone. Podporujeme zvýšenie cieľov EÚ v oblasti rozvoja obnoviteľných zdrojov energie na 30% z primárnych zdrojov do roku 2020, pri súčasnom tlaku na znižovanie energetickej náročnosti našej ekonomiky (najmenej o 20% do roku 2020 oproti roku 1990). Navrhujeme lepšie využitie potenciálu aktivačných prác a rozšírenie ich spektra o nasledovné typy prác: starostlivosť o lesy, chránené územia a kultúrne pamiatky, preventívne protipovodňové opatrenia, najmä opatrenia na zvyšovanie retenčnej kapacity povodí a údržba malých vodných tokov, monitoring a likvidácia inváznych druhov rastlín, monitoring a likvidácia nelegálnych skládok odpadov, dôslednejšia recyklácia druhotných surovín, zakladanie malých kompostovísk, zber a príprava materiálu na kompostovanie, monitoring nelegálneho spaľovania odpadov, logistické zabezpečenie odpadového hospodárstva na miestnej úrovni, obnova a údržba nelesnej drevinovej vegetácie (stromoradia, aleje, vetrolamy, remízky, sídlisková zeleň), kosenie opustených pozemkov a pozemkov v správe Slovenského pozemkového fondu, manažmentové opatrenia v krajine – obnova pietnych miest, značenie a údržba turistických chodníkov, budovanie peších trás a cyklotrás vo voľnej krajine atď. Vo všetkých uvedených oblastiach má Slovensko vážne nedostatky, aj vzhľadom k našim medzinárodným záväzkom, pričom argumentom zodpovedných inštitúcií obvykle býva nedostatok zdrojov. V OBLASTI TRVALO UDRŽATEĽNEJ DOPRAVY Súčasná dopravná politika štátu sa podľa nášho názoru jednostranne orientuje na preferovanie automobilovej dopravy a výstavbu diaľničnej infraštruktúry. Zmena zdola podporuje vytváranie integrovaných dopravných systémov, kombinujúcich najvýhodnejšie vlastnosti jednotlivých druhov dopravy (železničnej, cestnej, vodnej, leteckej, cyklistickej, pešej), aj z hľadiska ich energetickej účinnosti a vplyvov na životné prostredie. Presadíme do legislatívy povinnosť v rámci dopravných generelov miest a obcí vypracúvať aj generely cyklistickej a pešej dopravy. Presadíme do legislatívy povinnosť riešiť cyklistickú infraštruktúru pri akejkoľvek výstavbe alebo rekonštrukcii dopravnej infraštruktúry. Budeme presadzovať, aby sa časť z daní za pohonné hmoty vyčlenila na účel výstavby takých spevnených cyklotrás medzi obcami, ktoré budú môcť slúžiť ako alternatíva osobnej automobilovej dopravy. Podporíme zákaz parkovania automobilov na chodníku, s výnimkou vyhradených miest. Podporíme legalizáciu ohľaduplnej jazdy bicyklom po všetkých chodníkoch, popri ktorých nevedú paralelné cyklochodníky.86. Vrátime do vyhlášky o ochrane obyvateľstva pred hlukom zdravotné limity vzťahujúce sa na hluk spôsobený dopravou.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Ide o prioritné riešenia dopravnej infraštruktúry
Právo a spravodlivosť: chceme a budeme to riešit a radi by sme spolu s vami lebo tento program mate prepracovanejší
Kto je vaším expertom pre problematiku cyklodopravy a pešieho pohybu?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Vzhľadom k vyššie uvedenému ponúkam svoje know-how dlhoročného cyklistu a propagátora cyklodopravy, hoci nie som dopravný inžinier.
Most – Híd: Minister ŽP József Nagy a štátny tajomník Arpád Érsek
Zmena zdola: Nemáme samostatného špecialistu na cyklodopravu a peší pohyb, avšak viacero našichkandidátov sa venuje tejto problematike: Ing. arch. Pätoprstá, Juraj Smatana, Ján Budaj atď. V prípade potreby máme dobré osobné kontakty na cyklistické mimovládne organizácie a expertov: Ján Roháč (problematika rekreačnej cyklistiky), Patrik Martin (Bicyba), Jaroslav Semančík (Bystricykel) atď.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Pavol Holečko – kandidát č. 141
Právo a spravodlivosť: zatial nemame a preto uviame spolurpacu s vami
Kolko % z rozpočtu štátu na dopravu by malo podla Vás ísť na rozvoj cyklodopravy?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Bez hlbšieho rozboru si netrúfam sa k tejto otázke vyjadriť, rozhodne si problematika zlepšovania podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu v mestách vyžaduje oveľa viac prostriedkov (minimálne desaťnásobne) v porovnaní so súčasným stavom.
Most – Híd: Treba ustanoviť koľko % každoročne bude vyčlenených zo štátneho rozpočtu, nakoľko to doteraz nie je stanovené.
Zmena zdola: Niekoľkonásobne viac, ako v súčasnosti. Presné percento by malo vychádzať z vyčísleniaobjemu jednotlivých druhov dopráv (pešej, cyklistickej, atď.) Podľa nášho názoru je v súčasnosti zjavný nepomer medzi financovaním automobilovej dopravy (diaľničný program) a financovaním železníc, mestskej hromadnej dopravy, ciest pre peších a cyklistov.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Pripravíme k tejto problematike hĺbkovú analýzu až potom určíme percenta
Právo a spravodlivosť: nevieme
Podporí Váš politický subjekt zvýšenie klimatického cieľa EÚ v oblasti redukcie emisií zo súčasných -20% na -30%?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Áno
Most – Híd: Jednoznačnú odpoveď na túto otázku zatiaľ, podobne ako aj v ďalších krajinách EU, nemáme. Aktívne sa treba zapájať do diskusie o stredno a dlhodobých cieľoch na znižovanie emisií skleníkových plynov, zároveň transponovať legislatívne opatrenia, ktoré sa s ich praktickým plnením spájajú. Napr. klimaticko-energetický balíček, ktorý definuje podmienky na dosiahnutie cieľa -20% do roku 2020. Diskusia o možnosti prechodu na cieľ 30% sa v súčasnosti prelína s diskusiou k Low carbon Roadmap 2050, kde sú definované indikatívne ciele pre roky 2030 a 2050. Je otázne, či je z praktického hľadiska lepšie „vyskúšať“ si cieľ 20% v praxi a analýzy koncentrovať na dlhodobejšiu trajektóriu alebo sa už teraz intenzívne zaoberať úpravou legislatívy na cieľ 30%. Ceníme si analýzy mimovládneho sektora, ale bez hĺbkovej ekonomickej analýzy od Európskej komisie a širokej verejnej diskusie o ekonomicko-sociálnych dopadoch na hospodárstvo SR nie je možné sa jednoznačne postaviť za takýto ambiciózny a ľúbivý projekt. Treba vytvárať platformu pre vyjednávanie o prípadných potrebných kompenzáciách pre udržanie zamestnanosti v energeticky náročných odvetviach alebo získať istoty pre technologické investície na Slovensku, pre vytvorenie náhradných pracovných miest v tzv. zelenej ekonomike.
Zmena zdola: Áno, je to bod 54 nášho programu Zelené Slovensko: Zmena zdola podporuje zvýšenie klimatického cieľa EÚ v oblasti redukcie emisií zo súčasných -20% na -30% do roku 2020 (oproti emisiám z roku 1990).
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Áno
Právo a spravodlivosť: ano
Podporíte zákaz parkovania na chodníku okrem vyhradených miest?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Nepochybne (viď princíp „nežnej mobility“)
Most – Híd: V súčasnosti je na to ustanovený zákon, podľa ktorého sa treba riadiť.
Zmena zdola: Áno, je to bod 84 nášho programu Zelené Slovensko.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Áno
Právo a spravodlivosť: ano a vytvorenie parkovacich domov
Ste za legalizáciu ohladuplnej jazdy bicyklom po chodnikoch?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Áno. v súvislosti s tým je ale nutné investovať aj do osvety, s cieľom bezproblémového a ohľaduplného spolunažívania pešej a cyklistickej verejnosti.
Most – Híd: Áno. Na vyznačených chodníkoch pre cyklistov.
Zmena zdola: Áno, je to bod 84 nášho programu Zelené Slovensko. (Snažili sme sa ho dať aj ako jednu zpripomienok k zákonu.)
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Áno ale vyznačiť trasu cyklistov vodorovným aj dopravným značením z dôvodu bezpečnosti peších chodcov
Právo a spravodlivosť: samozrejme tam kde je an to priestor a možnosti
Ste za povinné zváženie riešenia cykloinfraštruktúry pri akejkoľvek výstavbe/rekonštrukcii infraštruktury?
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti: Áno, veľmi by to pomohlo.
Most – Híd: Áno, treba však vytvoriť zákonné podmienky. Za sebou už máme úspešnú dohodu s obcami Šamorín – Kvetoslavov a Rimavská Sobota – Poltár. Dohody sa týkajú prerobenia dlhodobo nevyužívaných vlakových tratí na cyklotrasy. S ďalšími obcami sa momentálne rokuje.
Zmena zdola: Áno, je to bod 82 nášho programu Zelené Slovensko.
Strana slobodného slova-Nory Mojsejovej: Áno
Právo a spravodlivosť: ano to je to čo som envpoedal vyššie ze to by sa malo automaticky reišit pri novej výstavbe
Ostatné politické strany, ktoré mali zverejnené emailové kontakty na webstránke, neodpovedali.
[…] LINK : https://cyklokoalicia.sk/prieskum-strany-cyklodoprava/ […]