Vo štvrtok 26. apríla 2012 uskutočnila Cyklokoalícia tretie sčítanie cyklistov v Bratislave. Príjemné slnečné počasie v rannej dopravnej špičke do ulíc mesta pritiahlo stovky cyklistov a celkový počet prekonal obe sčítania v roku 2011.
Sčítanie prebiehalo od siedmej do deviatej hodiny na dvanástich miestach v širšom centre. Okrem všetkých piatich mostov cez Dunaj boli cyklisti sčítavaní na Račianskom a Trnavskom mýte, Kamennom a Dulovom námestí, križovatke Záhradníckej a Karadžičovej a križovatke Jantárovej a Rusovskej cesty. Cyklokoalícia navyše monitorovala nový sčítavací bod v centre mesta – križovatku Obchodnej a Poštovej ulice. Cez sčítacie body spolu prešlo 1360 cyklistov.
Medzi miesta najviac využívané cyklistami sa zaradili Rybné námestie (230 cyklistov), ľavobrežné predpolie Mostu Lafranconi (166 cyklistov), Šafárikovo námestie (159 cyklistov), Prístavný most (141 cyklistov) a Most Apollo (119 cyklistov). Najvyťaženejšie v centre mesta boli Kamenné námestie (111 cyklistov) a križovatka Karadžičova / Záhradnícka (101 cyklistov). Cez sčítavacie body prešli aj rodičia na bicykloch s deťmi a tiež niekoľko ľudí na kolobežkách a korčuliach.
Vzrastajúci trend využívania bicykla ako dopravného prostriedku sa potvrdil. Napriek existujúcim bariéram bolo počas sčítania zaevidovaných niekoľko prípadov, kedy sa Bratislava ponášala na rozvinuté cyklistické mesto. Rodič vezúci vlastné dieťa na nosiči, elegantné dámy na vysokých opätkoch, či aktívne bicyklujúca staršia generácia. Zdá sa, že bicykel sa začína etablovať v našich mysliach ako štandardný dopravný prostriedok. Nový sčítací bod na Obchodnej zachytil zvýšený záujem o dochádzanie na bicykli do centra.
Zaujímavé je tiež rozdelenie podľa pohlaví a zistenie, koľko cyklistov nosí v meste prilby (tie sú povinné iba mimo obcí). Zaznamenali sme 84% cyklistov a 16% cyklistiek, prilbu nenosia štyria cyklisti z piatich. Cez sčítacie body prechádzali ľudia všetkých vekových kategórií, z bicyklov dominujú horské či krosové.
Aby sa zvýšil podiel cyklistickej dopravy, okrem cyklotrás, bude treba čo najskôr upraviť problémové veľké križovatky, ktoré môžu odrádzať ženy – cyklistky či rodiny s deťmi. Dôležité sú aj tzv. bodové opatrenia – odstraňovanie obrubníkov, značenie cyklopriechodov a predsadených priestorov pre cyklistov na križovatkách pre zvýšenie bezpečnosti.
Občianske združenie Cyklokoalícia opäť zabezpečilo sčítanie pomocou vlastných členov a dobrovoľníkov. V budúcnosti by počty cyklistov malo jednoznačne monitorovať mesto.
Autor fotiek: Tomáš Peciar