Mnohí z vás sa možno nezamýšľajú nad nejakými detailami, ako pozmeniť či prispôsobiť svoju jazdu na bicykli, keď (ak) cestujete do práce. Ale mnohí iní túto alternatívu zavrhujú už len kvôli predstave, že prídu spotení, mokrí a lepkaví. A namiesto toho, aby prišli do zamestnania pozitívne naladení z ranného prevetrania sa, prídu namrzení a rozčúlení a nikdy viac to neskúsia.
Nehovorím, že moje tipy (mnohé z nich som nevymyslel, ale zozbieral) sú prevratné a že polovicu z nich nepoznáte, ale zosúladenie všetkých dohromady môže pomôcť dosiahnuť práve to, že prídete do práce usmiati a pozitívne naladení.
Toto sú moje odporúčania:
- bicykel na ceste do práce je v meste je vhodný predovšetkým na kratšie vzdialenosti (pod 5 kilometrov)
- ak sa rozhodnete pre dlhšiu vzdialenosť (alebo trasu so značnými výškovými zmenami /napr. bratislavské Kramáre/), je na mieste pouvažovať nad kombináciou MHD a bicykla (viac nižšie)
- ak máte flexibilný pracovný čas, je lepšie ísť do práce na bicykli buď skôr (7:00) alebo z práce neskôr (18:00), kedy vás už neatakujú vysoké teploty
- dôležité pre „nepotenie sa“ je udržiavať stály kardiorytmus, čo sa dá dosiahnuť dvoma spôsobmi (č. 5 a 6)
- zvoľte trasu, ktorá obsahuje čo najmenej zastavení a zosadnutí z bicykla, ako sú prechody z vozovky na chodník, nadchody, podchody, obrubníky, vyhnutie sa kopcom či nadmerne oblúkovým mostom a podobne
- udržujte tempo šliapania do pedálov, kedy necítite námahu v stehnách, ale zároveň nejdete rýchlym tempom, ide o ideálne tempo a prevod, ktoré si po chvíli nájdete sami
- do práce na bicykli sa neponáhľajte, akonáhle zvolíte rýchle tempo a začnete šliapať, srdce sa prepne do „športového“ módu, všetky ostatné rady sú zbytočné a pot máte zaručený
- radšej vyrazte o pár minút skôr, pohodovo sa presúvajte mestom a všimnete si pri tom aj jeho ranný rytmus, ktorý je niekedy očarujúci
- ideálne cestujte v jednom tričku a po zaparkovaní bicykla sa prezlečte do druhého, dezodorant nie je tiež zlá voľba, ja osobne ho však nenosím, lebo ho nepotrebujem :) Do úvahy pripadá aj malý uteráčik, ktorým sa prípadne utriete a na pracovnú dobu ho s tričkom prehodíte cez bicykel (zaručujem vám, že takéto tričko či uterák vám nikto nezoberie)
- ak ste „oblekoví“ zamestnanci, je to možno trochu náročnejšie, i keď ja som už šiel na bicykli aj v pukových nohaviciach a poltopánkach. Ide len o to, že na cestu si dáte tričko a po zaparkovaní sa prezlečiete do košele.
Dnes už cestovanie v MHD s bicyklom nie je taký problém ako voľakedy, keď zobrať si bicykel bolo možné iba cez víkendy. Môžete pokojne cestovať z práce, aj do práce (isté obmedzenia tu však sú, viď stránku MHD: http://imhd.zoznam.sk/ba/
Čo sa týka neprerušovanej jazdy, nebojte sa jazdiť po vozovke, hoci aj hlavných ťahoch ako je Gagarinova, Prievozská, Bajkalská, Vajnorská, oblasť Trnavského či Račianskeho mýta. Sám týmito ťahmi dennodenne jazdím a môžem povedať, že vodiči v Bratislave (čo sa môže zdať neuveriteľné), si na cyklistov zvykli a poslušne ich obchádzajú alebo spomalia. Mne osobne sa ešte za dva roky nestalo, aby ma niekto vytlačil z cesty alebo ohrozil. Ak sa bojíte kamiónov a autobusov, taktiež nie je dôvod, kamióny mestom nejazdia a vodiči MHD sú tiež ohľaduplní. Ak sa cítite ohrození, trochu sa odpútajte od krajnice smerom k stredu cesty a vodič začne dávať väčší pozor.
Nemenej dôležité je každý večer si pozrieť predpoveď počasia na nasledujúce ráno, pretože vychytanie nejakého obláčiku je oveľa nepríjemnejšie, ako prísť spotený :) Ja osobne používam systém ALADIN od SHMÚ a ešte ma nesklamal (http://www.shmu.sk/sk/?page=
Policajtov sa taktiež netreba báť, pre nich sú cyklisti skoro neviditeľní a pokutu môžete dostať najskôr za to, že jazdíte po chodníku (ktorý ak nie je cyklistický, nemáte na ňom čo hľadať). Problém môže byť, ak idete za tmy, kedy potrebujete predné aj zadné osvetlenie (povinná výbava bicykla tu http://www.bikeweb.sk/
Ak máte vlastné „vylepšováky“, podeľte sa o ne v komentároch a pomôžete tak ostatným.
Pozn. Cyklokoalície: Za článok ďakujeme Petrovi Rúfusovi, ktorý nám ho zaslal. Ak máte podobné námety či články, pošlite nám ich na info@cyklokoalicia.sk.
Tip na umytie v práci: ak nie je k dispozícii sprcha, pozlúži uterák namočený v prúde vody z vodovodu a následné prezlečenie do suchého čistého trička odloženého v práci.
A nepoužívajte bavlnu! Bavlnené veci sa sa hneď prepotia, dlho schnú a smrdia. Odporúčam športové tričká ako občas predávajú napr. v Lidli alebo trochu drahšie z vlny Merino.
S jazdou po ceste suhlasim… na tych dvojprudovkach ako Racianska, Karadzicova, Dostojevskeho rad a pod sa jazdi vpoho… auta ma vacsinou predbiehaju…
A je super ak mate v praci sprchu… hoci to zabera cas a celkovo to potom trva dlhsie ako MHD
Hlavne dodržiavať ten rytmus, potom s potením nie je problém. Akurát som neprišiel ešte na to, ako sa zbaviť ruksaku, neviem, či by to počítač bez problémov na nosiči prežil.
Košík, bednička alebo taška typu pannier na bok bicykla.
Ja už našťastie notebook nemusím nosiť, ale keď som ho mal, nosil som ho v krabici na prednom nosiči. Predný nosič tento holandský: http://voordrager.com/Steco%20voordragerBreed.jpg (ja som ho kúpil za 25 € v Žiline cez http://www.holandske-bicykle.sk/, ale už ho na webe nevidím v ponuke). A k tomu plastová krabica (napodobenina ratanu) z Hornbachu za 11 €. Zmestil sa do nej nielen batoh s notebookom ale aj sveter a hocičo iné. Naviac oproti zadnému nosiču je všetko pod dohľadom a poruke. Jedinú „nevýhodu“ to malo takú, že som si na prepravku vpredu tak zvykol, že už jazdiť bez nej po meste mi je divné. Ten úložný priestor mi jednoducho chýba. :)
Ja mam mensi NTB, ktory sa zmesti do tasky na zadny nosic (mam Author A-N229) a zatial bez problemov, uz prezil aj snehovu burku aj klasicke letne burky. Zvyknem ho davat este do igelitovej tasky, aby do neho nenatieklo, v pripade, ze premokne taska na nosici :-) V poslednej dobe vsak skusam jazdit v civile, takze si iba prevesim notebookovu tasku krizom za chrbat a idem relax tempom, aby som sa nespotil, presne ako je popisane vyssie. Jediny problem, ktory riesim je, ze niekedy prepotim koselu v mieste, kde mam tasky opretu o chrbat v oblasti krizov. Inak sa to v pohode da zvladnut. Poobzeram sa po tej bednicke, znie to zaujimavo.
Takto nejako to vyzerá: http://utopia.sk/liferay/c/message_boards/get_message_attachment?messageId=409853&attachment=376206_10150575421209829_783479828_11831437_445298149_n.jpg
Aj keď to je verzia s väčšou krabicou (prepravka na mäso 60×40 cm, 50 l objem) – To už môže dokonca liať ako chce a náklad je krytý. Ale na bicykli to už trochu cítať, ťažisko je niekde úplne inde :D
mam batoh Ferrino, kde je vyborne vymysleny chrbtovy system…takze batoh nedolieha a clovek sa tolko nespoti :-)
Ja jazdim kazdy den do robota 16km …
1) Ak clovek je zdravi a kvalitne sa stravuje, pot nesmrdi .. je to len voda . Vacsinou smradlavy pot prisposubuju : cibula, tuky , CocaCola , vela alkohol atd ..
2) V Blave nie je ak tak teplo
3) Ja mam sprcha v prace, ale aj bez toho sa da .. treba sa presliekat a sa umyvat pod pasuchami .. alebo kto je lenivy moze si dat perfum .. vyzera zranda, ale vela ludi si kupi perfum pretoze su lenivy na umyvanie .
4) Aj ked clovek ide peso, sa poti …
5) Notebook treba do ruksaku, na bike skakal by prilis vela
6) Zamestavatel mal by motivovat ludi aby isli bikom do prace …
Ja jazdim dlhsiu vzdialenost – 14km. To by mi bez spotenia trvalo prilis dlho, preto proti potu pouzivam ebike… http://www.elektrobike.sk
Po rovine idem viac menej na vlastny pohon a po prazskej mi pomoze motorcek.
Ja jazdím z Dúbravky, cez Lamač, cez les do Krasňan a späť …to sa bez potu nedá (aj vzhľadom k mojej váhe po zime:-))
Ale k MHD by som dodal, že nebodaj sa budete blížiť k zastávke vo chvíli, keď autobus ..nechutne Vás predbehne a vrazí sa pred Vás (alebo ak už ste na úrovni vás proste vytlačí)… to sa mi stalo už veľakrát, vodiči autobusov sú proste zvyknutí, že skôr majú prednosť oni…
jeee, ty mas peknu prirodnu trasu cez Karpaty… lepsie ako po hlavnych cestach…
ja chodim z Race po Racianskej do centra, v praci mam maly uterak na umytie sa v umyvadle a v ruksaku ciste veci a deodor, obcas +parfem. ked ich trochu potlacim, zmestia sa tam aj slusne topanky, ak chcem ist vecer na koncert :)
bez potu sa to zial u mna vobec neda, ale taky provizorny kupel je dobry aj na ochladenie v lete a prida k celkovej prevetranej nalade.
ja chodim z petrzalky na koniec race na panty 20km (tam aj spat je to 40km).
1. Bez potu sa to nezaobide, hlavne v letnom obdobi. Preto nosim funkcne pradlo alebo termo a v praci sa prezleciem. Bavlnene veci radsej nenoste na bike – drzi to v sebe vlhkost, smrdi to a lepi sa to na pokozku, co je neprijemne. v Praci mam tam aj sprchu takze nie je problem.
2. Taka ranna rozcvicka mi doda viac energie v praci ako keby som chodil autobusom (bus c.59 aj tak zvykne casto meskat alebo nechodi vobec, takze bicykel je omnoho spolahlivejsi sposob dopravy)
3. Nevhodne pocasie nikdy neexistuje (vynimka hurikanom a pod. ). Existuje len nevhodne oblecenie cyklistu. Hoci taka vybava aj stoji nejake peniaze, ale su to vzdy lepsie vyhodenie peniaze ako 2.60eura na LM kazdy den (80eur mesacne, 960eur rocne). Za take peniaze uz mam slusnu cyklo vybavu na leto aj zimu a vydrzi mi to aj niekolko rokov.
4. Kazde rano sa aspon trochu tesim do prace. Ta myslienka, ze sa preveziem na biku mi dodava chut rano vstavat ,
5. Ak nemam priame spojenie do prace cez MHD, ze musim prestupovat, cesta bicyklom trva kratsie.
6. Vodici su ohladuplni, ale stale som v strehu. Casto sa stava, ze nejaky vodic, ktory vychadza z vedlajsej ulice cyklistov na hlavnej ignoruje. Ked porovnam jazdu v rakusku a na slovensku, na rakuskych cestach sa citim omnoho bezpecnejsie. Horsie som to uz zazil len v PL, kde uz stihol aj nejaky vodic rozbyt spatne zrkadlo o moje riadika.
7. Aby nedoslo k zbytocnym nedorozumeniam na ceste, vzdy sa spravam ako vodic a nekluckujem v krizovatke medzi auta. V krizovatke sa vzdy postavim tak, aby ma ten vodic za mnou jasne videl. Nikdy sa nepostavim na jeho pravu stranu, lebo vtedy ma nemusi vidiet a potom ma moze pri odbocovani zrazit.
8. A ak budete jazdit pravidelne na biku, vase telo si na to zvykne a potom sa uz nebudete potit hned po zvyseni namahy pri akejkolvek namahe (napr. vyslapat na tretie poschodie bez pouzitia vytahu)
9. Ked som chodil MHD v letnom obdobi a v tych tlaceniciach, som sa viac spotil ako na biku.
[…] 10 tipov ako jazdiť v lete na bicykli (a nespotiť sa) […]
najme v kopcoch som sa spotil hlavne s kabelu na chrbte …
naučil som sa ako prerobiť si bycikel na elektrobicykel takže betálujem kolko chcem vybehnem každý normalny kopec
tu sú navody
http://zabavicka.sk/teslabike/
Staci len jeden tip ako sa nespotit na biku.
1. Elektrobike ;) v akomkolvek prevedeni.
Usetri namahu a kuzlo bikovania sa ostane zachovane ;)
Ved povedzte kto ste dal za toto leto 2000km na biku?
http://www.copenhagenize.com/2014/02/the-e-bike-sceptic.html
Pozdravujem vsetkych bicyklovych nadsencov. Zial, je tomu uz tak a tiez som bol prekvapeny ked ma pan vodic mhd stopol ze maju nove nariadenie platne od 15.septembra 2015, kedy preprava bicyklou v dopravnych prostriedoch mhd je mozna len pocas volnych dni – rozumej vikend, sviatky, atd…
http://imhd.zoznam.sk/ba/doc/sk/9089/Preprava-bicyklov-v-prostriedkoch-MHD-pocas-vikendov.html
smutne, zase o krok vzad…