Pešia zóna na bicykli

Manuál cyklistov pre jazdu v pešej zóne

Pripravili sme leták A5 (stiahnite si PDF 968 Kb), ktorý vám poskytne rady, ako jazdiť ohľaduplne na bicykli v pešej zóne. Dozviete sa, kadiaľ do pešej zóny vojsť, aké ulice využívať, kde zaparkovať. Navyše zistíte, že pešia zóna sa dá pohodlne obísť, najmä ak v nej neplánujete zastávku.

Kedy na bicykli do pešej zóny?

  • keď v nej na bicykli končíte (knižnica, kaviareň, kino, práca a pod.)

Kedy sa vyhnúť pešej zóne?

  • keď by ste pešiu zónu iba prechádzali, ale nekončíte v nej (napr. prejazd z Karlovej Vsi na Americké nám. alebo z Nám. SNP do Petržalky)

Ako obídem pešiu zónu?

Cyklokoalícia navrhla Historický okruh okolo pešej zóny, hlavné mesto ho nie je schopné zrealizovať (priorita z roku 2012!). Do jeho vyznačenia odporúčame používať tieto trasy:

  • z Nám. SNP cez Kapucínsku popri električkovej trati a ďalej cez Židovskú popod Nový most až k Dunaju
  • alebo cez Jesenského ulicu poza Americkú ambasádu (Paulínyho) až k nájazdu na Nový most
Pešia zóna na bicykli - mapa (Bratislava - Staré mesto)
Pešia zóna na bicykli – mapa (Bratislava – Staré mesto)

Ako bezpečne do pešej zóny?

Cez jeden z vjazdov:

  • Laurinská od Štúrovej
  • Uršulínska pri Hlavnej pošte
  • Rybné námestie od Nového mosta alebo z Karlovej Vsi
  • Klobučnícka od Nám. SNP
  • Hviezdoslavovo nám. od Jesenského, Gorkého alebo Mostovej

Ako sa správam v pešej zóne?

  • prispôsobím rýchlosť jazdy chodcom (max. 10 km/h)
  • využívam prednostne ulice, kde je menší výskyt chodcov
  • pri väčších skupinkách chodcov spomalím alebo zastavím
  • jazdím v strede, čo najďalej od dverí, brán či sedenia, kde môžu nečakane vyjsť chodci prípadne čašníci
  • pri rohoch budov jazdím obzvlášť opatrne, pri odbočení za roh budovy volím dráhu ďalej od steny budovy
  • jazdím čo najviac priamočiaro, chodci tak môžu už zdiaľky predpokladať moju dráhu a vytvoriť koridor, vyhýbam sa očnému kontaktu

Aké ulice prednostne používam v pešej zóne?

  • pohybujem sa po obvode cez trojuholník Laurinská-Panská-Ventúrska-Františkánske nám.
  • priečne jazdím cez Strakovu, Uršulínsku a Radničnú, vyhýbam sa Sedlárskej

Kde zaparkujem bicykel v pešej zóne?

  • Hviezdoslavovo námestie (pri východoch z garáží, pri VŠMÚ)
  • Laurinská (pri kníhkupectve)
  • Panská
  • Primaciálne nám. (pri BKIS alebo pred Magistrátom)
  • Hlavné námestie (pri kaviarni Roland)
  • Ventúrska (pri Univerzitnej knižnici oprite bicykel o budovu)
  • Rybné námestie (oproti služobnému vchodu do Bibiana)
  • Kamenné námestie (OD MY)
  • Garáž Carlton (aktualizované v auguste 2014)
  • inde (napr. odkvap, bleskozvod, zábradlie a pod.)

8 komentárov na “Pešia zóna na bicykli

  1. preco sa mam vyhybat ocnemu kontaktu? podla mna je to jeden z najvyznamnejsich sposobov, ako dam chodcovi najavo, ze ho vidim, a ze nanho dam pozor…
    kym som do mesta jazdila po chodnikoch, bola to absolutna nevyhnutnost…
    ine nazory?
    diky

  2. Ocny kontakt a usmev je zaklad, tak isto, ako ked stretne clovek cloveka. Nielen v meste, ale aj na horaku v lese. Na horaku zdravim aj turistov. To, ze vacsina bikerov to berie pomaly ako divnu vec, ma zarmucuje, ale su aj taki, ktori s usmevom odzdravia. A nerad delim bikerov na mestskych a lesnych. Sme bikeri. A moze prist hocijaka vystajlovana doba, bikujem 30 rokov a aj budem. Cyklisti su proste cyklisti :). Usmej sa vzdy a kyvni hlavou, ze dakujes. Ak Ta niekto picha ocami do chrbta, obrat sa a usmej sa a kyvni hlavou, ze sa ospravedlnujes, aj ked nema pravdu. Vodicom podakuj tiez, kyvni rukou, usmej sa. Na chodnikoch sa nerut a vysielaj, ze ides a usmievaj sa. Este som nemal problem s nikym… Ked opustis mesto a ides do lesa, ten co ide hore to ma tazsie, takze odkaz pre neznalych, ten co ide hore ma prednost! Ten co to ma tazsie, clenitejsie, ma prednost! Ty co sa rutis dole, spomal. A nezabudni sa podakovat a pozdravit. Ak si na singlaci, ked Ta chce niekto predbehnut, pusti ho, on sa Ti podakuje. A budte opatrni a davajte si navzajom pozor na seba. A zdravte sa aspon usmevom v meste a v lese nahlas. Ved uz nebudme bez urovne. Bike mozes mat za sto litrov, mozes byt vystajlovany, ale ak nemas k tomu uroven, tak to cele o nicom. Plus krat minus je vzdy minus. Takze chce to trosku usilia a uvazovania. Oplati sa to, lebo kazdy je potom v pohode a o to ide v zivote .).

    1. :)
      krasne.
      takto by sme sa my, cyklisti, mali naozaj k sebe spravat a ist tak ostatnym prikladom.
      sami sme sucastou retazca ohrozovani-ohrozujuci.

Pridaj komentár