Ako sa bicykluje v Londýne a konferencia dobrá klíma pre všetkých 2012.

Londýn a cykloinfraštruktúra

Mesto Londýn má pokročilú cyklistickú infraštruktúru, ktorú aktívne buduje už cca 10 rokov. Najväčší rozmach však zažila počas obdobia primátora Borisa Johnsona, aktívneho na čele tohto megalopolisu už od roku 2008, ktorý sa sám podpisuje iba ako “Boris”. Zrejme aj takto je bližšie k obyvateľom svojho mesta. Počas jeho služby mestu sa spravilo suverénne najviac cyklotrás. Samozrejmosťou je možnosť bicyklovať v autobusových pruhoch.

Noovinka, ktorá sa v Londýne podarila v poslednej dobe, sú tzv. cycling highways, alebo po slovensky cyklodiaľnice. Tieto modré široké pruhy vedú najmä z okrajových štvrtí do centra tak, aby cyklista bol stále prioritne vedený s prednosťou oproti bočným uliciam. Križovatky sú taktiež riešené v prospech cyklistov, napr. preferenciou cez dopytové tlačidlo na zelený semafor. Taktiež komfortne predsadený priestor pred križovaním.

Všade okrem bikesharingových staníc nájdete aj štandardné stojany typu U. Viacero krytých stojanov je v obytných štvrtiach a taktiež v rámci zastáviek Undergound. Ludia však parkujú všade kde sa dá.

Tate gallery a bicykle

V Londýne je nahlasených každý rok okolo 15000 ukradnutých bicyklov. Dokonca sme zazreli aj Borisove reklamy na najfrekventovanejších miestach krádeží, kde Boris dával na známosť, prečo je lepšie si práve sem neparkovať bicykel a keď si ho tam už teda dať musíte, tak len na vlastnú zodpovednosť. Ďalej sú tam informácie o poistení bicyklov.

V mestskej ako i prímestskej doprave máte možnosť cestovať s bicyklom. V metre ako i nadzemke sme videli veľké množstvá dochádzačov do práce s typickými anglickými skladačkami.

Cyklistická kaviareň Look Mum – No Hands, kde sme stretli nášho kamaráta, inak profi kameramana Mika zo Slovenska, je skvelé miesto pre stretávanie komunity. Okrem dobrých káv a čajov (či piva) tu dostanete aj nutnú výbavu ako napr. plášte, duše alebo náradie na opravu bicykla. A to aj cez víkendy.

Obchod / komunitná dielňa v Hackney

 

Londýn a bike sharing (systém verejných bicyklov)

V júli 2010 začal fungovať systém zdieľaných mestských bicyklov, ktorý mal 6000 bicyklov dostupných na 400 miestach širšieho centra. Momentálne je systém zlepšený a na 570 miestach parkuje flotila 8000 bicyklov. Prvá pol hodina je vždy zdarma, registrácia je povinná. Členstvo v systéme si môžete vytvoriť na debetnú či kreditnú kartu a to aj online.

Samozrejme sme si bicykle poriadne vyskúšali. Jazdí sa na nich výborne, bezpečne, v stojane bike svieti na červeno, ak je poškodený, resp. nahlásiť ho ako poškodený môžete aj vy. Takáto funkcia však potrebuje aj zodpovedných obyvateľov, aby jeden nenahlásil zo srandy všetky bicykle ako pokazené.

Jediný a v Londýne pochopiteľný problém je hľadanie voľnej parkovacej stanice v centre mesta. Chceli sme sa dostať do známej, vykričanej a umeleckej časti SOHO, avšak v blízkosti sa nám nepodarilo nájsť voľnú stanicu. Keďže sme boli traja cyklisti a zväčša bolo voľné iba jedno alebo dve miesta, nedalo sa vrátiť späť bicykel. Takto sme prešli asi šesť staníc s bicyklami. Ak sa na stanici prihlásite a nemáte voľné miesto, pripočíta sa vám 15 minút ku kreditu, aby ste mohli nájsť najbližšiu voľnú stanicu.

 

Konferencia Good climate for all

Na záver cyklokoaličnej cesty sme boli na konferencii o podnebí, na ktorej sa zúčastnili zástupcovia súkromných firiem, štátnej správy ako aj tretieho sektora. Ešte pred registráciou sme sa hneď pri vstupe potešili velkému rollupu s nápisom:”Burn Callories – Not Petrol – Use your Bike”

Good climate for all 2012

Po krásnom až štátnickom príhovore Connie Hedegaard Európskej komisárky pre klimatické zmeny sme vypočuli ďalších rečníkov o dôležitosti konferencie a hrozby klimatických zmien

Začali Workshopy. My sme sa samozrejme zúčastnili workshopu o doprave, ktorý bol síce ráno plný, ale vzhladom na to, že sme mladí a nekľudní, sme sa tam dostali medzi prvými a obetovali kávu. Tento workshop prebiehal za veľmi kvalitného vedenia facilitátorky z USA. Množstvo otázok sa viazalo k limitom EU-20 (EU-2020 si EÚ stanovila za cieľ znížiť emisie skleníkových plynov o 20 %, zlepšiť energetickú účinnosť o 20 % a zvýšiť podiel energie z obnoviteľných zdrojov na energetickom mixe na 20 %) a EU-50 (EU- 2050 Má za cieľ zviditeľniť existujúce nákladovo efektívne riešenia, vďaka ktorým EÚ dokáže do roku 2050 znížiť emisie skleníkových plynov o 80 – 95 % a dosiahnuť tak cieľ, ktorý si stanovila), kde sme hladali riešenia ako pomocť svetu, ktorý je klimaticky chorý. Pri stole sa našlo aj zopár skeptikov, ktorí stále spomínali krízu a že bude veľmi tažké tieto limity dodržať.

My ako cyklopropagačné občianske združenie si samozrejme myslíme, že práve kríza je možnosť a šanca začať uvažovať viac lokálne, prepravovať sa aj na bicykli a bez emisií. Vhodnou kombináciou MHD, bicykla, pešibusu a použitia auta len pre väčšie nákupy alebo pri obsadení 3+ je však aj táto situácia riešiteľná. Bohužial z nášho pola pôsobenia sa nedostaneme k limitom pre lodnú dopravu, kde sa prevážajú obrovské množstvá kontajnerov medzi kontinentmi, často iba kvôli dotáciam tej-ktorej krajiny na určitý druh potraviny alebo produktu.

Úchvatná a krásna noovinka bola tabuľa, na ktorú v reálnom čase kreslili dvaja páni infografiky. Po prednáškach to vyzeralo napr. takto.

 

Veľké množstvo dobrého materiálu si môžte prečítať na stránkach konferencie venovaným doprave http://world-you-like.europa.eu/en/why-it-matters/travel-transport/

 

Tu sú tri krátke informácie, ktoré snáď nemusíme prekladať:

  • A typical car is used only 4% of its lifetime, sitting idle for the remaining 96%. Why not make more efficient use of it by car sharing? The increasing popularity of car sharing is relieving the burden on our roads by giving people the flexibility to drive only when they really need to – without having to buy a car.
  • A bus can carry up to 40 passengers while occupying the road space of only three cars. This lowers congestion and emissions, and gives passengers a chance to relax with a book or their iPod.
  • Biking helps to promote cardiovascular fitness, burn calories, strengthen heart rate and enhance concentration.