Nedávno bolo dokončená nová cyklistická trasa, obchádzajúca nebezpečnú križovatku pod Prístavným mostom a revitalizovaná časť pôvodnej cyklotrasy. Boli sme sa na ňu pozrieť, previezť sa po nej a v tomto článku prinášame naše hodnotenie a návrhy na zlepšenie.
Cyklotrasa začína pri železničnej estakáde z Prístavného mostu a vedie po trase pôvodnej vyjazdenej cestičky a panelovej cesty až k ulici Mlynské nivy. Tomuto úseku nemožno nič vytýkať. Okrem bezproblémového križovania železničnej vlečky tu nie sú žiadne kolízne miesta, jazda je veľmi príjemná a plynulá.
Prvý problém začína na križovaní s Mlynskými nivami. Cyklotrasa ústí priamo do priechodu pre chodcov a cyklisti sú tu dopravným značením nútení zosadnúť z bicykla a prejsť cez cestu pešo. Priechod je pritom vybudovaný nanovo, na tomto mieste pôvodne nebol žiadny. Nerozumieme, prečo sa na novú cyklotrasu dáva priechod pre chodcov. Nie sú tu žiadne stiesnené podmienky, ktoré by si takéto zlé riešenie vynucovali. Rozhodne tu mal byť priechod pre cyklistov (prípadne doplnený priechodom pre chodcov mimo osi cyklistickej trasy). Prípadná oprava tejto chyby si vyžiada dodatočné finančné prostriedky, keďže okrem zmeny značenia je potrebné doplniť vodiace prvky pre nevidiacich v novej polohe a odstrániť existujúce z priechodu pre cyklistov. Prípadná obava z toho, že by cyklisti vbehli zo segregovanej cyklotrasy do vozovky sa dala jednoduchšie a účelnejšie eliminovať osadením značky daj prednosť v jazde na cyklotrase pred križovatkou.
V Győri priechod pre cyklistov so značkou daj prednosť v jazde, v Bratislave priechod pre chodcov a značka Zosadni z bicykla.
Úsek od tohto priechodu po zastávku MHD Prístavný most na Bajkalskej ulici nemôžeme v žiadnom prípade považovať za vybudovanie resp. revitalizáciu cyklotrasy ale len o revitalizáciu chodníka pre chodcov. Na krátkom úseku sa nachádzajú tri priechody pre chodcov a jedna zastávka MHD so značkou zosadni z bicykla. Cyklista je tu teda nútený osem krát zosadnúť z alebo nasadnúť na bicykel, alebo prejsť celý úsek ako chodec, čo môže byť aj rýchlejšie. Preto považujeme tento úsek za chodník, nie za cyklotrasu. Ďalšie dva spomínané nové priechody sú taktiež len pre chodcov a nie pre cyklistov, obrubníky sú hrboľaté a preto nekomfortné. Riešením na Mlynských nivách môžu byť dva jednosmerné piktokoridory, ktoré by umožnili plynulú jazdu (a vlastne vôbec jazdu, nielen tlačenie bicykla). Prejazd zúženým priestorom za zastávkovým prístreškom môže byť vyriešený ako v maďarskom Győri, teda značkou zúženie vozovky a vyznačenie prednosti jedného smeru. Legalizuje sa tak faktický stav, keď cyklisti značku zosadni z bicykla nerešpektujú.
V Győri upozornili na zúženie jazdných pruhov a jednému pruhu dali značkou prednosť, u nás sa použila všeriešiaca značka Zosadni z bicykla.
Posledný úsek po Prievozskú ulicu má vymenený asfalt a jazda ním je plynulá a pohodlná. Nedávno však v rámci stavebných prác bola na rekonštruovaný povrch navezená zemina a cyklotrasa prerušená bez obchádzky alebo informovania.
Velka radost, ze obchadzka Velkej Krizovatky pod Pristavnym mostom vobec vznikla… a netreba prechadzat cez prechod cez dve zbiehajuce sa cesty bez semaforu. Na druhej strane, spominana zastavka MHD je kriz, pretoze byva pomerne plna ludi… ktori sa casto skryvaju pred slnkom za zastavkou (tie sklenene akvaria su viac na efekt nez funkcne … nehovoriac uz o tom co nastane ked ich slovac rozbije a sklo sa povaluje vsade). Nevidim tam priestor na velke rozsirovanie, ktore by ponala aj cyklistov aj chodcov aj cakajucich na autobus. V tomto pripade by mozno pomohlo niekolko „oblucikov“ klasickeho bratislavskeho zastavkoveho plota, ktory by oddelil zastavku (pri ceste) od priestoru za zastavkou a prenechal tak aspon pol metra cyklistom na plynuly prejazd, pri ktorom nebude ani jedna strana ohrozovat tu druhu. Vodorovne oznacenie tohto chodnika piktogramami bicyklov velmi nepomohlo, ludia na nich stali este radsej.