Budovanie cykloinfraštruktúry v rámci dopravných stavieb 1

V posledných dvoch rokoch mesto začalo doháňať v minulosti ignorovanú mestskú cyklistiku vytváraním nových trás (Košická, Viedenská, Špitálska). Ďalšie nové trasy tam, kde sa v minulosti nevybudovali, sú v príprave (Pribinova, okruh okolo historického centra). Takýto postup je určite v poriadku pri dobiehaní restov z minulosti. Omnoho viac je však potrebné nezanedbávať ani nové stavby a priamo v rámci nich budovať infraštruktúru pre cyklistov, či už to budú pruhy, samostatné cestičky, priechody či svetelná signalizácia pre cyklistov.

Na českom webe prahounakole.cz sme si prečítali informáciu z rekonštrukcie križovatky na pražskom Nábřeží kapitána Jaroše, do ktorej sa (narozdiel od zabehnutej praxe v Čechách a na Slovensku) zároveň zahrnuli aj prvky pre cyklistov. Ukázalo sa, že navýšenie ceny o cykloopatrenia je zlomkom celkovej investície. Zároveň je celková suma nižšia, ako pri dvoch samostatných stavbách. Omnoho dôležitejšie však je, že v rámci jedinej stavby je možné realizovať kvalitné riešenie, ktoré je tažšie, ak nie úplne nemožné, doplniť neskôr, pri oddelených investíciách.

A ako vyzeral podiel jednotlivých investícií? Pozrite si obrázok (TT je tramvajová trať):

naklady_cyklo_2

Procyklistické riešenie sa odrazilo aj na počte cyklistov, ktorý narástol v tomto bode rýchlejšie ako pražský priemer:

kptj_10-12

Teraz si ukážeme niektoré konkrétne príklady nesprávneho prístupu z Bratislavy (dokumentačné fotografie pochádzajú z Google StreetView).

Dostojevského rad

Pri výstavbe Eurovei sa ulica (či skôr cesta) aj s priľahlou Pribinovou kompletne zrekonštruovala, nie však s prioritou pre chodcov a pre cyklistov, ako by sme mohli predpokladať v proklamovanom novom centre mesta. Prím hrala najmä motorová doprava. Cesta zaberá viac miesta ako pred tým (niekde aj na úkor chodníka), jazdné pruhy široké, chodníky najmä na strane pri Dunaji uzunké. Pravé odbočenie na Pribinovu má veľkým polomer čo umožňuje vysokú rýchlosť, úplne nevhodnú do vnútromestského prostredia.

Po Dostojevského rade má podľa platného územného plánu mesta viesť hlavná cyklistická trasa. Napriek tomu, tu však z nej nebol vybudovaný ani meter. Jej dodatočná výstavba bude dosť komplikovaná, keďže pri prestavbe boli nanovo umiestnené lampy, semafóry, ostrovčeky a pod. Potrebné budú teda rôzne stavebné úpravy, čo budúcu trasu predraží.

dostojevskeho

Cesta vpravo zhltla aj časť pôvodného chodníka a používa ho na predimenzovanú krajnicu. Pri vypustení krajnice a menšej šírke pruhov by tu bolo dosť miesta na vyvýšené pruhy pre cyklistov.

Zimný štadión

Pri rekonštrukcii zimného štadióna pre Majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji bola zaslepená časť ulice Odbojárov. Hlavná mestská trasa má viesť z Jégého ulice na Odbojárov, rekonštrukcia tu napriek prestavbe nielenže nevytvorila priechod pre cyklistov cez Trnavskú cestu a cyklocestičku cez nové námestie, ale cyklisti sem majú po novom aj zakázaný vjazd.

zimnystadion

V križovatke je dostatok priestoru, stredový ostrovček je ako jeden z mála dostatočne široký aj pre cyklistov. Napriek tomu tu cyklotrasa, ktorá by tu mala byť, absentuje.

Košická

Cez Most Apollo projektant navrhol lávku pre cyklistov, nejako však už nemyslel na to, že cyklisti budú chcieť pokračovať z mosta aj ďalej do Ružinova. Ak teda nepokladáme rozšírenie ulice na miestami 9 pruhový profil pre autá, s rýchlymi pravými odbočeniami, za vyhovujúce. Existujúce riešenie tiež zabránilo prepojeniu cyklopruhu na Košickej s Mostom Apollo, keďže bezpečné riešenie by si vyžiadalo značné prestavby v nedávno rekonštruovanej križovatke (ako sa ukázalo pri kope rokovaní a návrhov na túto tému).

kosicka

Päť pruhov v jednom smere, štyri v druhom. Trúfnete si na bicykli s dieťaťom predpisovo odbočiť na tejto križovatke vľavo? Segregovaná cestička pre cyklistov sa sem nezmestila, ale aspoň máme veľa širokých pruhov pre autá…

Tomášikova

Ako sme už informovali, mesto začalo pripravovať cyklistickú trasu po Tomášikovej ulici. Situácia by bola zase omnoho jednoduchšia, keby sa aj v minulosti bral ohľad na územný plán a pri jednotlivých čiastkových prestavbách križovatiek budovala aj infraštruktúra pre cyklistov. Ide najmä o úseky pred Lakeside Office Parkom, Koloseom, či križovatke so Seberíniho a Nevädzovou.

tomasikova

Nedávno rekonštruovaná križovatka. Cyklisti zase neexistujú. Na vybudovanie použiteľnej cestičky pre cyklistov (= bezpečnej pred autami a nekolíznej s chodcami) je nutné zásadnejšie prestavať nedávno prestavané.

Záhradnícka

Po tejto ulici nie je navrhnutá hlavná mestská trasa, keďže to však je hlavná spojnica Ružinova s centrom, cyklisti ju hojne využívajú. Pri poslednej prestavbe sa tu dali jednoducho a účelne realizovať jednosmerné segregované pruhy pre cyklistov na kodanský spôsob. Bohužiaľ máme zase len kvalitnú cestu pre autá, čo zrejme dosť hovorí o prioritách dopravných plánovačov a ich odporúčaní, aký dopravný prostriedok zvoliť na cestu.

zahradnicka

Široké krajnice po oboch stranách. Ich redukciou mohol vzniknúť bezpečný vyvýšený pás pre cyklistov.

V pokračovaní článku si povieme, aké dopravné stavby sa pripravujú v najbližšej dobe a ako sa v nich zohľadňujú cyklisti.

6 thoughts on “Budovanie cykloinfraštruktúry v rámci dopravných stavieb 1

  1. Klasika,mozno som az privelmi pesimisticky,ale tvrdim ze nevieme si vladnut,nemame na stat…

    Marne budeme cakat od kompetentnych ze budu mat rozhlad,viziu,predstavu,ked su to v podstate uplne obycajni,priemerni ludia.(len zhodou okolnosti,sirokymi laktami,rodinkarstvom prip.drzostou sa dostali do funkcie.)cest vynimkam

  2. Schlossera odkial mesto berie peniaze na tie zbytocne semafory, ktore maju paralyzovat dopravu v meste, aby mafia mohla konecne pod zem. Len za Kuchajdou su tri absolutne zbytocne. Aby mesto machrovalo, tak otravuju aj cez vikend.

  3. Bohuzial, ma to len utvrdzuje, ze toto mesto (a nie len toto) dlhe roky riadia zaskodnici. A ludia ich kazde volby dokola stale volia (je jedno ci cerveni, modri, ci cierni) a potom len somru, pripadne spisuju peticie (ked z nicoho nic, im pri oknach zacne rast mrakodrap).
    Vsetky v clanku vymenovane budovania-rekonstrukcie, kde sa uplne zanedbalo riesenie cyklodopravy, su trestuhodne ! Som zvedavy, za daneho stavu stavieb/ciest, kde dodatocne budu nejaku cyklocestu riesit ? Obavam sa, ze nikde.
    Inak to vyustenie cyklocesty z mosta Apolo je uzasne … Lepsia je uz len cesta na Trencianskej. To je fakt sila.

  4. suhlasim s autorom, ze treba robit omnoho viac, lebo rychlo a casto az chaoticky pokracujuca vystavba nove moznosti bud hodne stazi, alebo uplne vyluci. Ako priklad by som uviedol malokarpatsku radialu, ktora sa uz davno mohla tiahnut cestami cez vinohrady ( minimalne od odbocky na Ahoj – Sliacska) na Jur, Pezinok, Modru,…nova zastavba v okoli Peknej cesty to vobec nerespektuje a podobne moze dopadnut aj okolie Race.
    Dalsou potrebnou a v niektorych usekoch aj rychlo realizovatelnou zasadnou trasou by mal byt velky obchvat Bratislavy. Cast od Dunaja do Podunajskych Biskupic popri Malom Dunaji uz je hotova. Chyba vsak lepsi povrch na usek po letisko resp. az po Sursky kanal. Keby sa vyasfaltoval chodnik po jeho hradzi (po Racu, alebo aj dalej-aspon po Jur), vznikla by trasa vyznamom porovnatelna s dunajskou hradzou a spristupnila by Male Karpaty mnohym castiam mesta.

Comments are closed.