Modernizácia električky do Dúbravky a cyklisti

Bratislavský magistrát chystá modernizáciu električkovej trate do Dúbravky. Práce budú zrejme zahŕňať novú trať, zastávky, prejazdy cez trať a priechody pre chodcov. A čo cyklisti? Ako sme si ukázali, pri dopravných stavbách sa cykloinfraštruktúra nebuduje ani tam, kde vedú hlavné mestské trasy, nieto ešte tam, kde je to síce logické a zmysluplné, ale nie je to v žiadnom “nadradenom” dokumente.

V Dúbravke je v územnom pláne mesta jedna hlavná trasa vedúca paralelne s električkovou traťou, existuje zatiaľ len krátky (a nekvalitný) úsek na začiatku, pri Harmincovej ulici. Mestské časti by však mali mať koncepciu vedľajších cyklotrás, ktoré by dopĺňali hlavné mestské trasy a vytvárali kompletnú sieť. V súvislosti s električkovou traťou by to mali byť aj trasy, ktoré križujú ulice Sch. Trnavského a Saratovskú. Pri rekonštrukcii električkovej trate je teda žiaduce doplniť v maximálnej možnej miere aj prvky, uľahčujúce pohyb cyklistom.

Na lepšiu ilustráciu možného riešenia si najskôr ukážme, ako sa podobný priestor rieši v zahraničí, konkrétne v južnej časti Amsterdamu, na ulici Buitenveldertselaan. Ide o smerovo rozdelenú komunikáciu, ktorej stredom vedie trať rýchlodrážnej električky.

amsterdam

Pozrite si lokalitu na Google StreetView

Na obrázku vidno, že cez trať prechádza nielen priechod pre chodcov, ale aj samostatný priechod pre cyklistov. Súbežne s traťou vedie ďalšia samostatná cestička pre cyklistov, nie však hneď pri ceste, ale až vo vzdialenosti cca 2 m. V priestore medzi cyklocestičkou a vozovkou sa nachádza dostatočný priestor na vyčkávanie chodcov na zelenú, zastávkové prístrešky pre autobusové zastávky a pod. Zaujímavosťou je aj priechod pre chodcov cez cyklotrasu, avšak bez riadenia svetelnou signalizáciou, ktorá by tu bola zbytočná.

Realizácia analogického riešenia pri modernizácii električkovej radiály by bola veľkým prínosom pre rozvoj cyklistickej dopravy, teda podpora jedného z prostriedkov na zvyšovanie kvality života v meste. Ukážme si, čo by to mohlo znamenať na križovatke Saratovská – Alexyho pri Dome kultúry Dúbravka.

alexyho

Pozrite si lokalitu na Google StreetView

Pribudli by priechody pre cyklistov na všetkých štyroch ramenách križovatky (minimálne však na dvoch križujúcich električkovú trať), samozrejme s doplenením svetelnej signalizácie pre cyklistov. Je dôležité, aby sa mali cyklisti samostatný pás (min. 2,5 m široký) oddelený od chodcov. Tým sa predíde zbytočným kolíziám s ľuďmi idúcimi na električkovú zastávku, alebo len prechádzajúcimi cez cestu. V závislosti od množstva prostriedkov investovaných do prestavby by bolo vhodné dobudovať aj paralelnú cyklotrasu (Dúbravskú radiálu) aspoň v prestavovaných križovatkách, ideálne spojiť investície a dobudovať túto hlavnú cyklotrasu v celej Dúbravke. Rozumným bonusom v rámci modernizácie by bolo umiestnenie dobrých a bezpečných cyklostojanov ku všetkým zastávkam, aby bolo možné využiť bicykel na dochádzanie k zastávke električky či autobusu.

Uvedené návrhy v rozpracovanej podobe budeme prezentovať aj v poradných orgánoch primátora, komisiách pre verejnú a pre nemotorovú dopravu. Dúfame, že sa podarí rozumne skĺbiť záujmy všetkých strán s cieľom dosiahnuť čo najlepšie možné riešenie. Teda aj podporu trvalo udržateľnej dopravy a nie pokračovanie v riešeniach, ktoré chodcov len trpia a cyklistov priamo ignorujú.

O ďalšom vývoji budeme priebežne informovať.

 

 

7 komentárov na “Modernizácia električky do Dúbravky a cyklisti

  1. “Dúfame, že sa podarí rozumne skĺbiť záujmy všetkých strán…”
    to slovíčko dúfame nie je na mieste, iba ak by sme sa začali už aj modliť…a občas robím už aj to pri prechode mestom na bicykli:(
    My MUSÍME skĺbiť záujmy všetkých strán a vrátiť mesto chodcom, cyklistom a mierke, ktorá zlepší kvalitu života občanom, ktorý v meste aktívne žijú, nielen ním prechádzajú do práce a nákupných centier a večer sa presúvajú do svojich “nor”….Tí svoje
    dane odvádzajú niekde inde!
    AK SI TU POSLEDNÚ VETU NEDÁME AKO HLAVNÉ KRÉDO, (všetci inžinieri projektujúci a úradníci rozhodujúci o územnom pláne a infraštruktúre, na čele so starostami) NEPOHNEME sa razantne z miesta, ba spejeme iba do situácie, ktorá vyvrcholí kolíziami, haváriami, nebodaj aj nehodami z následkami. Pozor do tejto situácie spejeme a a mestskí páni síce rétoriku ovládajú, no skutkami dokazujú, že na zdraví občanov a kvalite života v meste im nezáleží.

  2. Dobry den, len jeden postreh:
    Saratovska ul. v useku medzi krizovatkami s Dubravcickou a Drobneho v smere DnV ma 3 jazdne pruhy, hoci by v pohode stacili dva, kedze tento usek uz vytazeny nebyva. Ked pride na rekonstrukciu cesty, mohli by krajny jazdny pruh vyhradit pre obojsmernu cyklotrasu. Oddelit ju od cesty by nebol problem.
    http://vancouver4life.com/wp-content/uploads/2012/06/Bike-Vancovuer.jpg
    Keby bolo na mne, prilozil by som ruku k dielu uz dnes ako dobrovolnik.
    V studii, ktoru navrhujete v dokumente s nazvom – Dubravska radiala – chcete trasu viest pomedzi panelaky uplne zbytocne! Ta cesta ma potencial, tak ho prosim vyuzite. Aj cyklisti sa ponahlaju a nerad by som stracal cas kluckovanim po chodnikoch.
    Denne tadialto jazdim, situaciu poznam.

    1. Ďakujem za postreh. Súhlasím, že aj samotná cesta má svoj potenciál a je zbytočne široká. Obe možnosti (cesta, vnútroblok) majú svoje výhody aj nevýhody. Pri vedení po ceste bude nutné oddeliť ju od cesty v pomerne veľkej dĺžke, povrch chodníka je vhodné obnoviť tak či tak. Najmä rodiny s deťmi, či starší cyklisti by preferovali cestu vnútroblokom, ktorá bude prostredím príjemnejšia ako tá popri ceste (aj napriek oddeleniu od áut). Obrázok sa mi nepodarilo otvoriť, ale pokiaľ dobre predpokladám, ide o oddelenie cyklistov stĺpikmi, čo sa bežne používa v amerických mestách. V nich však býva ten problém, že okrem hlavnej cesty neexistuje alternatíva prejazdu vnútroblokom, ktorý je zastavaný. Medzi Dúbravčickou a Drobného je výhodou aj to, že chodník nie je prerušený ani jednou cestou a je relatívne priamy. V každom prípade, príprava tejto trasy sa zatiaľ nedostala z roviny vízie, takže je ešte dosť času na diskusiu. Určite ale privítame spoluprácu už teraz, napr. formou oslovenia miestnych a najmä mestských dúbravských poslancov, aby sa začali angažovať a robili kroky k vybudovaniu tejto mestskej trasy. A samozrejme, aby konečne vznikla aj miestna sieť cyklotrás v Dúbravke.

      Mimochodom, aké riešenie cyklotrasy by si zvolil medzi Alexyho a Drobného? Tam je problém, že lokalita nebola dobudovaná za socializmu a peší ťah je tu prerušený. Nové projekty (Billa a ten vysoký barák) už ten peší ťah nemajú v takých kvalitných parametroch, ako je inde (najmä schody a lávka za Billou).

      1. Ahoj,
        na obrazku su cyklisti od cesty oddeleni podobnymi kochlikmi (novsimi, stylovejsimi), ako su na Kamennom nam.
        Ved to, ze je tam aj kus chodnika k dispozicii, takze ked raz dojde k rekonstrukcii, mohli by porozmyslat nad priestorom pre cyklistov a korculiarov. Navyse v useku je zastavka OD Saratov, takze riesenie by muselo byt komplexnejsie a hlavne treba este pockat na vacsi pocet cyklistov.
        Ok, zhodneme sa asi na tom, ze by to bolo zlozitejsie oproti prijemnejsej trase cez vnutroblok. Ide vsak o to, ze do centra je to z Dubravky celkom daleko a tento usek by bol z tych rychlejsich.

        K useku Alexyho-Drobneho – ja myslim, ze chodnik, kt. je medzi autobus. zastavkami je v pohode. Uz teraz ho vyuzivam, lebo Trhova je dost rusna a uzka. Ja myslim, ze by sa bud mohol rozsirit a oznacit alebo Trhova by sa mohla zmenit na jednosmerku a vo volnom pruhu by mohli byt cyklisti – ale to sa mi pozdava menej, lebo pre mnoho ludi by to bola zachadzka.

        Komunikovat s poslancami ci starostom, to je pre jednotlivca ovela zlozitejsie ako pre organizaciu. Preto pisem sem.

        1. Budeme na tieto veci myslieť, keď príde Dúbravka na rad. Momentálne je vnútrobloková doprava v nej ešte jedno z tých menej problémových miest. Aktuálnejšie je skôr prepojenie na Bory a ďalej do DNV či bezpečná trasa do Lamača.

          K poslednému odstavcu: každá organizácia je tvorená jednotlivcami :) Ak máš záujem a myslíš, že by to malo lepšiu váhu, daj vedieť, pokojne sa môžeš stať členom Cyklokoalície :) Na komunikáciu so samosprávami a tvorbu návrhov nikdy nie je ľudí dosť.

Pridaj komentár