V posledných dňoch sa začal častejšie spomínať zámer postaviť pri Červenom moste parkovací dom ako riešenie problémov s parkovaním v tejto lokalite. Viac nových parkovacích miest však len pritiahne viac áut do tejto lokality, čím sa zhorší už beztak problematický prístup pešo zo zastávky Patrónka alebo na bicykli. Parkovací dom bude na mieste súčasného parkoviska a keďže bude platený, zníži sa počet bezplatných miest na parkovanie (o priestor súčasného parkoviska). To môže vzhľadom na typickú neochotu platiť za parkovanie ešte viac zhoršiť situáciu lokalite parkovaním na chodníkoch a trávnatých plochách.
Dôvod, prečo mnohí ľudia chodia autom, nemusí byť len ten, že inak chodiť nechcú. Príjazd z centra alebo z Petržalky na bicykli je nebezpečný obzvlášť s deťmi. Verejnú dopravu je taktiež možné zlepšiť. Nevyhovujúci stav pre vymenované spôsoby je jedným z dôvodov nadmerného množstva áut.
Cyklokoalícia preto navrhuje namiesto výstavby parkovacieho domu alternatívne riešenie spočívajúce v zlešení podmienok pre chodcov, cyklistov a podporu verejnej dopravy.
Vo vzdialenosti cca 700 metrov chôdze existuje veľké parkovisko pri nákupnom centre Tesco. Už aj dnes je od Červeného mosta vyznačená cesta k nemu. Keďže trasa vedie prakticky cez les, toto existujúce parkovisko by sa mohlo stať rozumnou náhradou parkovacieho domu. Trasa je použiteľná už dnes, no má nevýhodou v tom, že súčasná cesta prekonáva jedno zbytočné stúpanie a klesanie (obchádzanie starého kameňolomu), čo môže byť pri jazde na bicykli s deťmi do kopca náročné a dole kopcom nebezpečné. Navrhujeme preto vybudovať na cca 300 metroch novú cestičku pre chodcov a pre cyklistov popri železnici, ktorá bude kopec obchádzať. Ide zároveň aj chýbajúci úsek hlavnej mestskej cyklistickej trasy, ako je nakreslená v územnom pláne.
Hlavné mestské cyklotrasy v územnom pláne (zelené bodky). Zdroj: územný plán mesta
Podchod pod železnicou je nutné zrekonštruovať. Už dnes tu je však navigácia na parkovisko Tesca od Červeného mosta. Zväčšiť mapu.
Vľavo súčasná cesta cez kopec, vpravo navrhovaná priama rovná trasa. Zväčšiť mapu
Taktiež žiadame vyriešiť (a to v každom prípade, nezávisle od výstaby parkovacieho domu) bezpečný prejazd cyklistov križovatkou Patrónka, aby sa do oblasti lesoparku bezpečne dostali ľudia na bicykloch z Mlynskej doliny (z Petržalky a nábrežie) aj od Brnianskej a Hlbokej (z centra). To si vyžiada vybudovanie nového priechodu pre cyklistov cez južnú a západnú vetvu križovatky.
Navrhovaná schéma prejazdu cyklistov križovatkou Patrónka. Podkladová mapa: bing.com/maps
Návrh prejazdu cez Lamačskú cestu na Patrónke. Podkladová fotografia na Google StreetView
Na komplexné riešenie lokality je potrebné prepojiť aj Patrónku s Červeným mostom, teda predĺžiť cyklotrasu na Ceste na Červený most cez kruhový objazd a ulicu K Železnej studienke, vhodnou kombináciu cyklopruhov a koridorov pre cyklistov. Tento rok sa má dostavať druhá stopa trolejbusovej trate Vojenská nemocnica – Patrónka, čo umožní kompletne presmerovať trolejbusovú dopravu na Lamačskú cestu. Po tejto zmene odporúčame na uliciach Pri Suchom mlyne, Cesta na Červený most, K Železnej studienke a priľahlej Kysuckej a K lomu vyznačiť zónu 30.
Na ulici K Železnej studienke chýba aj chodník, naviac bývalý trávnatý pás na jej severnej strane je zničený parkujúcimi vozidlami, ktoré momentálne parkujú na blate.
Katarína na ľade a autá parkujúce na blate. Čo na to polícia? Zväčšiť mapu
Prednedávnom začala aj výstavba nového administratívneho komplexu na Dúbravskej ceste, aj napriek úprave okolitých komunikácií tu však nebude vybudovaná plánovaná cyklotrasa (viď mapka vyššie). Pre obyvateľov Dúbravky je ulica Polianky a Dúbravská cesta dnes ideálnou trasou na bicykli do lesoparku. Preto by bolo vhodné vybudovať aj cyklistické prepojenie (napr. cyklopruhmi) z Dúbravskej cesty k Vojenskej nemocnici a zlepšiť tak podmienky pre cyklistov, ktorí tadeto už dnes jazdia.
Netreba zabúdať ani na podporu MHD. Momentálne je veľmi dobrá dostupnosť verejnou dopravou na zastávku Patrónka, z ktorej premáva linka 43 vo víkendovom intervale 30 minút (resp. občas 60 minút). To väčšinu ľudí núti prejsť pešo z Patrónky buď popri rušnej Lamačskej ceste alebo ulicou K Železnej studienke, kde zase na viacerých miestach chýbajú chodníky. Autom sa dá pohodlne dostať až na parkovisko pri Červenom moste o cca 800-900 metrov ďalej, čo znamená 10-15 minút pešej chôdze v miestami nebezpečných podmienkach najmä pre deti. Pokiaľ bude automobilová doprava takto výrazne atraktívnejšia ako kombinácia MHD a chôdze, dovtedy bude rásť tlak na parkovanie v cieli, a ako je v našich podmienkach zvykom, tak na každom voľnom priestranstve. To následne len zhoršuje podmienky pre zvyšných chodcov.
Navrhujeme preto zlepšiť vo víkendových dňoch verejnú dopravu do lokality. Možností je viacero, napr. nasadenie mikrobusu na trasu Patrónka – parkovisko Červený most v krátkom intervale (napr. 12 min. v nadväznosti na linku 83), či vloženie spojov na linku v úseku Patrónka – Železná studienka. Pripomíname, že údolím Vydrice jazdili už pred 104 rokmi prvé trolejbusy v Bratislave (zo súčasnej Pražskej ulice). Z enviromentálneho hľadiska by bola obnova tejto trate veľmi vhodná.
Taktiež odporúčame zaviesť úplny zákaz vjazdu motorových vozidiel (s výnimkou MHD a prípadne mestských lesov) a aj dopravnú obsluhu územia riešiť enviromentálne prijateľným spôsobom, napr. doručovanie materiálu trolejbusom :) alebo nákladnými (elektrickými) bicyklami.
Nákladný trolejbus v Petrohrade :D Ilustračný obrázok, čisto pre železnú studničku neekonomické no zaujímavé riešenie.
Dánsky nákladný bicykel, v elektrickej verzii alternatíva pre zásobovanie Železnej studienky? Zdroj: Wikimedia Commons
Veríme, že sa podarí zachovať túto cennú mestskú lokalitu a naďalej ju zveľaďovať tak, aby bola príjemným oddychovým miestom v prírodnom prostredí bez ďalšieho vťahovania automobilovej dopravy či už na začiatok územia alebo v nejakom ďalšom zámere priamo do jeho srdca.
Úplne súhlasím s navrhovaným riešením cyklokoalície a tiež s tým, že možný parkovací dom situáciu nielenže nezlepší, ale ju naopak zhorší. Ďakujem za spracovanie témy!
Michal Drotován
keby mesto vypoculo ( a realizovalo ) aspon 10% z vasich navrhov, tak BA by sa uz pomaly radila medzi moderne mesta. Drzim palce
Netreba zabudat, ze je tam aj vlakova zastavka Zelezna studienka a v ramci budovania primestskej a mestskej vlakovej dopravy ma vzniknut este jedna nedaleko Patronky pri moste ponad cestu na Kramare.
A ako Lamacan uplne podporujem tu skratku pri zeleznici okolo stareho kamenoomu – az mam chut zobrat krompac a lopatu a spravit ju tam sam co by sa vyrovnalo energii ktoru som uz do toho kopca investoval :). Ale ako poznam nasu samospravu, tak pozemok niekomu predaju a bude po koridore…
Ja tiež tade z Lamača jazdím a ten kopec je pekne otravný. Popod kameňolom vedie nespevnená cesta a aj ďalší úsek cez les je pomerne bezproblémový. Problémom je prevýšenie 5-10 metrov na krátkom úseku, kde by bolo treba ten krompáč…
Na GM to nie je celkom dobre vidiet, no zda sa, ze ta cesta od Tesco vratane podchodu nie su ani osvetlene! Nemozno cakat, ze tam ludia nebudu chodit, napr. mamicka s detmi urcite nie. To by bolo treba dobudovat…
Osvetlenie podchodu a celej cesty by nebolo zlé, podobne, ako je osvetlená cesta údolím Vydrice. V každom prípade ale väčšina ľudí chodí do lesoparku cez deň a vtedy problém s osvetlením odpadá (a v noci je nielen na tejto ceste ale aj v lese tma :) ). Inak už aj dnes na tejto ceste stretávam mamičky s deťmi.
skoda, ze mesto nezatlacio na investora J&T ohladne westend, ktory je uz vo vystavbe na prepojenie cyklocestou cez dubravsku, ako aj prechod na cestu na cerveny most, elbo tam sa tiez absolutne nerata s cyklodopravou
Niekoľko poznámok:
1. parkovací dom – totálny nezmysel ,
2. nakreslené kríženie cyklotrasy – na hlavnú križovatku úrovňové kríženie moto a nemoto nemožné – zvrátenosť,
3. treba v Ba počkať ďaľších 40 rokov na metro,lebo nefunguje rozumná MHD tj interval 3-5 min a čo je hlavné neexistuje tzv. kapacitná pre BA preložené – koľajová doprava ako nosný systém a riešenia sa nedočkáme ani v r. 3000, jediným rozumným riešením v BA je zmysluplné dobudovanie koľajovej dopravy MHD jej prebudovaním so systému dlhých radiál Vajnory – Dúbravka na zokruhovanie napr. koniec Ružinova , Avion SC , Jurajov Dvor, Vajnorská a Dúbravka – Lamač – Hl. stanica – Ba Nové Mesto , to sú návrhy, ked sa pozrieme na mapy GM zistíme ako to pekne zapadá do teritoriálne tragicky devastovaného mesta, týmito vecami by sa vyriešili mnohé problémy nielen v tejto oblasti – cyklistika, rekreácia, ale aj nadväzné dopravné vzťahy zo smeru Záhorie, Pezinok a Maďare.
4. otázka stúpania, klesania, osvetlenia apod sú podružné a v podstate ide o bezpečnostnú situáciu v meste a chcem vidieť stav osvetlenia v v tejto lokalite po 2 mesiacoch – nebude existovať, lebo podstata mesta v tomto je zlá
5. žiaľ Ba nemá dušu , chuť niečo dosiahnuť v komunitnom žití, žiaľ ako sa správne hovorí pupok sveta a bradavica na Dunaji, všetko verejné sa predá a prostitúcia kvitne, veď ako by mesto mohlo kupovať električky 3 až 4 x drahšie ako v normálnom svete, riešenie bežných problémov by bolo hneď na svete,keby sa peniaze rozumne použili a na MHD z EU sú,len nesmú končiť …
2. Prečo je úrovňové križovanie na križovatke Patrónka zvrátenosť? S tým že je nemožné, nesúhlasím – možné je už dnes, pretože existuje. Na južnom ramene križovatky (Mlynská dolina) je priechod pre chodcov. Doplnenie priechodu pre cyklistov a umožnenie prejazdu cyklistov v pridruženom dopravnom priestore je určite bezpečnejšie ako súčasný stav, že cyklisti majú ísť legálne s autami po vozovke. Práve naopak, dnešný stav je zvrátenosť…
Inak, prečo je možný úrovňový prechod riadený svetelnou signalizáciou na Mokrohájskej a Dubovej a tu nie?
4. Existuje príklad: na druhú stranu od podchodu do Tesca na ulici Zidiny verejné osvetlenie je a existuje a funguje :)
Jozef, dobre si napísal Mokrohájska apod. Prečo? Lebo 4 prúdovka a viac je úrovňové kríženie zárodok problému . Takáto opakujem sa kapacitná komunikácia nemôže mať úrovňové kríženie s iným typom dopravy. Punktum. Iné je, že riešenie dopravy ako takej opäť vo všeobecnosti v Ba je holá katastrofa a to aj preto, že sú tu parciálne záujmy developerov, peších a aj cyklistov a nájsť rozumné riešenie preto pardon za výraz “ mestských “ hlavách sa nedarí. Vrátim sa opäť k MHD ako základnému migračnému systému v meste a ten nefunguje a preto vznikajú separátne riešenia . Ja si v Ba na cykel nesadnem, lebo mám pud sebazáchovy. Ako sa tu jazdí?? A tu začnime, mesto je pre ľudí a nie ostatné . Potom MHD a potom ostatné. A znovu sa vrátim k financovaniu. Peňazí je dosť aj z EU len…
Takže … je to na občianskom postoji čo obyvateôia mesta chcú a tu ide byť dobrý nezmysel v parkovacích zónach. Napr. v Prahe ma ani nenapadne ísž do mesta autom, lebo MHD funguje. Bicyklom idem na trh z kraja mesta na Náplavku a späť a nemám problém. V Ba z Ružinova nepôjdem na Miletičku, lebo mi tam bicykel ukradnú. Takže to je len o tom, čo má ľud v Ba a žiaľ …. Pozrel si sa na križovatku pri Centrále, no veď toto mohol navrhúť len debil – ako diagnóza. Poplatnosť debeloperovi. Tak o čom sa vlastne bavíme?
Nuž, zrejme sa nezhodneme. Úrovňových križovaní s chodcami na štvorprúdovkách sú v Bratislave stovky a nemyslím si že majú byť všetky mimoúrovňové.
Táto, ako vravíš kapacitná komunikácia už má úrovňové križovanie – križovatka Patrónka je úrovňová. Prípadná prestavba na mimoúrovňovú je otázkou 10 a viac rokov, ak vôbec bude niekedy realizovaná. A aj prípadná mimoúrovňová križovatka nikdy nemala riešiť tu spomínaný problém, prejazd cyklistov z Mlynskej doliny na Železnú studničku.
Ak už existuje úrovňová, svetelne riadená križovatka, je rozumné pridať na ňu aj samostatný prejazd pre cyklistov. Pretože, ako vravíš, ide o kapacitnú a teda frekvetnovanú cestu a preto je rozumné oddeliť cyklistov (nemotorovú dopravu) od áut aspoň samostatným priechodom. Pretože ak budeme čakať na mimoúrovňové riešenia, tak medzičasom tu budú zbytočné nehody cyklistov. Sám chodím touto križovatkou na bicykli takmer denne a najmä ľavé odbočenie z Mlynskej doliny na Lamačskú cestu je dosť nebezpečné.
Vo svojej predchádzajúcej reakcii si spomenul viacero iných tém, ak však môžem poprosiť, skús povedať, ako by malo vyzerať riešenie situácie na Patrónke (spomínaný prejazd cyklistov) podľa teba. Ďakujem :)
Ahoj, vec zhody alebo nezhody v normálnej spoločnosti – podotýkam, že nie slovenskej a bratislavskej už vôbec nie – vedie „produkcii“ alternatívnych riešení. Ako som aj nazval vstup „SNY“ v BA neexistuje reálne, racionálne akomplexné riešenie. Aj keď to bude aj na dlhšie skúsim vysvetliť myšlienkové pochody postupne.
Systém dopravy MHD tak, aby boli preferované nemotorové pohyby nie je, prečo by som mal využívať MHD, keď mi neposkytuje to, čo je všade vo svete normálne a vlastne podstatou. Prečo? Neexistuje nosný koľajový systém a je v stave , keď by za normálnych okolností Drážny úrad musel električkovú dopravu kompletne zakázať! To by bol prúser pre Ftáčnika a MZ. Nevraviac o teritoriálnych obmedzeniach tvorby “ normálneho “ dopravného systému radiála/okruh. Ak nadväznosť na železničnú a ostatnú prímestskú dopravu. Od roku 1970 BA sníva po vzore Prahy o metre. Od roku 1998 ešte za KDH ka Kotuľu sníva o žst. Filiálka a tangente na Kolibe. Dnes sa sníva o tuneli pod Karpaty okolo Marianky. Veď to všetko sú nehorázne ekonomické nezmysly. A takto môžem pokračovať. Teraz ide mesto do nového „starého“ mostu. Zasa hlúposť na n-tú. Kríženie pri Vnútre, veď z toho vznikne to , čo pri stanici. A to jediné úzke hrdlo v rannej špičke pri krížení Petržalka / PF UK a nesedí im ešte ani výškovo kvôli sklonu pre nové električky. Tomuto hovorím buď sabotáž a zlodejina alebo totálna tuposť!
K Patrónke.
Pokiaľ viem , tak na Patrónke je podchod a je aj pri SAV . Takže zprevádzkovať samozrejme s potrebnými úpravami a kultúrnym životom. Ako si písal predtým je jednoznačne treba oddeliť cyklo a moto . Naprv v Prahe sú špeciálne pruhy pre cyklo a zo 4 pruhu sú 2 pruhy .
A zrušil by som jednoznačne trolejbusy na Kramároch. Pamätám si ako malý Kramáre a teraz je to urbanistická hrôza a systém dopravy,ktorý by mal zapadať do systému “ normálneho“ života v oddychovej oblasti – prepojenie s Kolibou a ďalej…
A je tu ideálna kombinácia MHD/žel od Ružinova, OC až do Devínskej. Lenže to nejde naraz ,ale len postupne. A to nejde , lebo funkčné obdobie MZ sú len 4 roky a treba kradnúť.
Len pre porovnanie rozpočet Prahy je cca 60 mld.CZK, Bratislavy nejakých 5 mld. CZK a KE 3,5 mld. CZK. A vieš , kde je najvúčší výnos na 1 cestujúceho/ jazda a najvúčšia strata MHD? V KE!
A pretože , že Slováci nevedeli, čo so sebou, došlo k rozdeleniu a čo myslíš ako to bude ďalej? Len horšie , ale to je už iná téma. Svetu sme na smiech. Ako som písal BA ide nakúpiť električky 3-4x drahšie ako je štandartná svetová cena. Prečo sa nikto z MZ neozve? Podklady jednak grafické ako aj písomné ku všetkým svojim záverom mám,ale zadarmo už ni krok. Nemyslím občanov, aj keď vlastne ak sa dajú okrádať , ale samospráve určite nie. Je toho veľa….
prosim, ta, ja ako laik vidim, ked sa pozriem na signalny plan krizovatky Patronka, ze bez obmedzenia, akejkolvek upravy signalneho planu sa da pridat priechod pre chodcov a cyklistov vo vyznacenych usekoch!!! bez zmeny signalneho planu semaforov, aj v tom aktualnom su fazy ked maju proste v navrhovanych smeroch auta cervenu, takze pochopitelne chodci by mali zelenu, a nijak by to neovplyvnilo prejazdnost aut! samozrejme to je bratislavsky sposob, lebo chodci by museli prechadzat krizovatku na viac krat, ale budis, lepsie ako teraz!
konkretne pocas fazy semaforov ked je zelena pre smer z Kramarov a rovnako zelena pre smer z Mlynskej doline je bez akejkolvek zmeny mozne volne prejst cez juznu cast Lamacskej, staci tam dorobit semafor a obrubniky a chodniky… cez severnu cast Lamacskej je, aj aktualne bezproblemov mozny volny priechod pocas fazy zelenej pre smer z Kramarov, a rovnako vo faze zelenej pre smer dolava z Lamacskej na Kramare… pre oba priechody cez hlavny smer teda mame pomerne dlhe (a hned dve) fazy cyklu semaforov, ked uz teraz bez akychkolvek uprav cyklu a jeho casovania je mozne zaradit zelenu pre chodcov! vhodnou upravou casovania (ale nie dlzky volneho signalu pre uctievane auticka, aby sa im nahodou neznicila kapacita prejazdu) je dokonca mozne to zosynchronizovat tak aby chodec, alebo cyklista presiel aspon Lamacsku na jeden krat, nie na viac… ide o pomerne jednoduchu krizovatku s velkym stredovym ostrovcekom, tu nemoze byt najmensi problem zaradit priechody pre chodcov, a davno tam mali byt… jedine co asi ubohym autickarom bude robit strasny problem je prave odbocenie Kramare – Lamacska, Lamacska – Mlynska dolina, tu by malo byt vzhladom na bezpecnot si pridane semafory, lebo u nas vodici netusia co to je dat prednost chodcovi… takze semafor… ale prave odbocenia nie su kapacitne v ziadnej krizovatke problem, v tejto uz vobec nie…
a urovnova krizovatka Patronka je celkovo nejaky chorobny napad… ak si si nevsimol, krizovatka Patronka uz ma mimourovnovy objazd… vola sa TUNEL SITINA… tunelom Sitina sa vyriesil komplexne problem krizovatky Patronka, aktualne tam ziadny kapacitny problem nie je, pokial nie je tunel uzavrety… stavat mimourovnovu krizovatku niekde, kde uz hlavny tranzitny smer je vyrieseny dialnicne je z kategorie totalne mimo…
Treba dobre čítať. Križovatka Patrónka je záložná komunikácia v prípade poruchy Sitiny. Kríženie bolo myslené cyklo/chodec/moto.
Neviem prečo, ale stále viac mám pocit, že net diskutujúci sú akosi zacyklení vo svojom IT svete a chýba základné – vedieť čítať a písať.
Myslím si, že parkovací dom je fajn nápad. Parkovať mimo? No ako vyriešil by som to tak, že iná možnosť by nebola. Ak nechcem platiť za parkovací dom. Najbližšia možnosť tesco. Vonku by neboli autá a zrazu by aj ľudia mali kade chodiť. A čo sa týka cyklistov na patrónke, tak si myslím, že sa nebude nič riešiť, kým sa niečo vážne nestane. Vždy keď idem na železnú byciklom, tak patrónka je pre mňa maximálne stresujúca.