Problémy na pešej trase autobusová stanica – centrum

Od februára rozšírila cyklokomisia na náš podnet svoju pôsobnosť aj o chodcov, čo vyustilo aj do zmeny štatútu a názvu na Komisiu pre cyklistickú a pešiu dopravu. Problémy chodcov a pešej dopravy často nie sú časťou verejnosti ani poriadne pripúšťané, hoci reálne existujú, prípadne sa zužujú len na časť javov (napr. vysoké obrubníky). Nasledujúci článok možno brať ako „prvý výkop“ k systematickému zlepšovaniu podmienok pre chodcov.

Ako pilotný a skúšobný projekt navrhujeme zlepšenie konkrétnej vybranej trasy. V prvom kroku skúsime pomenovať problémy a nasledovať bude návrh ich odstránenia formou okamžitých malých zmien i neskorších väčších, ktoré však už výraznejšie zvýšia prívetivosť prostredia a kvalitu verejného priestoru.

Diskusiou sme dospeli k názoru, že prvý vybraný koridor by mal spájať významné ciele v centre mesta, byť frekventovaný, ale mimo pešej zóny, ideálne v lokalite, kde má verejná doprava medzery. Toto podľa nás najlepšie spĺňa trasa autobusová stanica – Dunajská – Kamenné nám. – Štúrova. Je tu dosť veľký pohyb ľudí a zároveň spojenie verejnou dopravou priamo na Kamenné nám. je chabé (neexistuje prestupný uzol medzi električkami a trolejbusmi, cestujúcich tu čaká pešia turistika od trolejbusov z Cintorínskej). Dosť ľudí chodí dokonca celú trasu autobusová stanica – centrum pešo. V rámci tejto trasy je však množstvo bariér a aj celkovo zanedbaný a neudržiavaný verejný priestor.

Problémy

Na fotografiách z Google Street View a podobnej služby Norc.sk si ukážme aspoň najzávažnejšie problémy.

Parkovanie na chodníku priamo pri východe zo stanice, takmer neviditeľný priechod, citylight priamo v pešom ťahu. Zväčšiť mapu.

Priechod ústiaci priamo do automatu na jedlo/nápoje (v čase fotografovania, dnes sa tam nenachádza) a reklamného zariadenia. Zväčšiť mapu.

Nedôstojná zastávka MHD, nedostatočný a stiesnený priestor na nastupovanie. Zväčšiť mapu.

Bariérový priechod, na nadväzujúcich chodníkoch sú bežné zaparkované autá.
Zväčšiť mapu.

Hojnosť reklám a áut. Zväčšiť mapu.

Frekventovaný chodník slúži ako parkovisko, peší pohyb je stiesnený a problematický. Zväčšiť mapu.

Parkovanie v križovatke, vodiči nevidia poriadne chodcov. Zväčšiť mapu.

Chýbajúci priechod pre chodcov na južnej strane križovatky. Autá parkujúce na chodníku hneď za značkou, ktorá to zakazuje. Zväčšiť mapu.

Začiatok zóny s parkovaním len na vyznačených miestach. Nedodržuje sa. Zväčšiť mapu.

Divoké a nelegálne parkovanie, autá na ľavej strane parkujú niekedy až tak, že chodci musia ísť po vozovke. Zväčšiť mapu.

Rôzne bariéry v pešom pohybe – stĺpy, reklamy, betónové lavičky. Zväčšiť mapu.

Nevhodné nízke zábrany na parkovanie a príliš v chodníku, čím ho veľmi zužujú.

Zúženie pôvodnej šírky chodníka vyznačením oficiálnych parkovacích miest.

Bariérový priestor okolo verejných WC. Oddelením parkoviskom a kvetináčmi vzniká mŕtva zóna na námestí, plytvá sa cenným verejným priestorom.

Dva druhy bariér. Kvetináče majú zrejme brániť pohybu áut, túto funkciu však neplnia, keďže je možné ich obísť aj po električkovej trati. Zábradlie pochádza z čias, keď bolo na námestie hlavnou cestnou dopravnou križovatkou a oddelenie chodcov od vozovky bolo žiaduce. Po vypnutí semaforov je len zbytočnou bariérou v prirodzených peších trasách (napr. vpravo od jazdného pruhu. Zväčšiť mapu.

Zábradlie a reklamný citylight tvoria tiež historické ale dnes neopodstatnené bariéry pre chodcov.

V ďalšom článku budeme písať o možnostiach riešenia.

7 komentárov na “Problémy na pešej trase autobusová stanica – centrum

  1. Jozef, dnes som bol v meste – autom. DES A HRôZA!!! Parkovanie. Načo je vlastne celá komisia?
    Riešenie – pozri diskusiu park.dom – neexistuje, lebo samotná BA nechce. Ale predsa je ! Odtiahnuť všetky autá od MV, Eurovie, a širšieho okolia bez milosti , robiť to týždeň, potom sa niekto zobudí. Znovu tu chýba normálna – koľajová doprava a to patrí dopravnej komisii a sme späť , koordinácia – snívajte s nami.

    1. Ktorá komisia? :) Tá pre cyklistickú a pešiu dopravu je len poradným orgánom primátora, vlastné kompetencie nemá žiadne, môže jedine presvedčiť primátora (a prípadne poslancov), aby si určitý názor osvojili a potom cez úradnícky aparát previedli do praxe. Okrem toho robia jej členovia aj navrhovanie cyklotrás a následné pripomienkovanie projektov. To však nevyplýva priamo z členstva, ale skôr z osobnej iniciatívy konkrétnych ľudí.

      Veľká chyba je, že máme povolené parkovanie na chodníkoch zo zákona. Existujú však miesta, kde je státie na chodníku úplne zakázané a autá tam aj tak parkujú a prekážajú chodcom. To už je neschopnosť mestskej polície plniť si svoje úlohy. A práve vynútenie dodržiavania zákona (aktívnejšia polícia) a prípadne fyzické zábrany parkovania na niektorých miestach (keďže vodiči sa už u nás naučili, že môžu parkovať vždy a všade) sú tie malé opatrenia, ktoré sa môže spomínaná komisia snažiť pretlačiť, keď už to nerobia tí, čo majú.

      1. riesenie tohto tahu pritom nie je nakladne, par priechodov obnovit, par zltych ciar (pri VUBke) a odtahovka ma na cely tyzden robotu

  2. Problemom krizovatky pri VUB je odjakziva, ze auta iduce po ulici Mlynske Nivy smerom do centra sa tam nevedia radit. Su tam dva pruhy iduce rovno, ale castokrat auta, ktore su pred krizovatkou v lavom pruhu skoncia za krizovatkou v pravom lebo chyba jasne vodorovne znacenie. To je pomerne napinava situacia nielen pre auta v pravom pruhu ale aj pre cyklistov vedla nich. Tak ako sa mi to opat stalo dnes.

  3. Pre Rada – na hlavu japonskú čelenku s čerešňovým kvetom a ako označenie bicykla JPN výsostné letecké znaky Mitsubishi Zero – Kamikadze. Ja naozaj nerozumiem, že BA je takto pardon za výraz zadubená. Aj diskusia a dobrý apel je vedený – z PR a marketingového hľadiska – nie dobre. Stále sa tu míňa základ, z ktorého je treba vychádzať a prepáčte ani koalícia to nejako nedokáže. Posledný raz to budem opakovať bez generelu dopravy, fungujúcej MHD a projektov od základov po strechu a v časovej súslednosti môže existovať 300 komisií a koalícií a nič nebude. Poznámka. Prečo dokáže mesto urobiť opatrenia v rámci behov a in line? Prečo nie cyklistov? Prečo tieto komunity ako sa mi zdá si každý hraje na svojom piesočku? Nem ertem.
    Príklad. Mám malé deti a chcem zo Záhorskej do AUT na rodinný výlet cez most. Bariéra – cesta,kadiaľ sa rútia zbesilí páni 4 kolies. BA je expertom na vytváranie bariér.
    Záver. V Prahe si vezmem bicykel z garáže, skočím do Hviezdy, Ladronku, do Šárky. V so ráno idem na trh na Kulaťák alebo Náplavku. A mám chuť na jedlo v prírode , sadnem na kolo, zbehnem na Masaryčku, do vlaku naložím kolo, vystúpim v Klánoviciach, prebehnem Klánovický les, v klubovni si vezmem palice, dám si krátky golfový tréning, super tataráčik z juhoamerickej sviečkovice ( 6 euro , aby sme vedeli o cenách ), naložím bicykel do vlaku, do metra – vystúpim na Hradčanskej a cez Ořechovku s pohľadom na 1.republikovú architektúru dôjdem domov. To len ako ilustrácia ako sa búrajú resp. nie sú bariéry a ako funguje MHD a ešte si to dám do nákladov za lístok SMS 32 Kč cez týždeň / jedna cesta. Autom je to hore dole 91 km , kolom balada, zážitok .Keď to tu dáš hlavám pomazaným písomne na stôl, čumia ako puci. Ťažká Sk a Ba schyza. Prostota svatá tu nič nefunguje. Hlavne, že tu je skoro Most Čuka a Geka Mórica. Howgh.

  4. Parkovanie v meste je dost velkym problemom, no riesitelnym.
    Nemame vybudovane podzemne parkoviska. Viem, ze ide o nakladnu investiciu, no vysledok urcite stoji za to a navratnost je rychla.
    Premiestnenim aut do podzemia by sa ziskal priestor, ktory by sa mohol vyuzit napr. na vybudovanie bezpecnych cyklotras ci pesich zon.

    Nie som expert, ale viem, ze niektore mesta sa touto cestou vydali. Dokonca svoje podzemne garaze prepojili a mierne tym odbremenili dopravu na cestach.

    http://www.hs.fi/english/article/More+underground+parking+in+Helsinki/1329104730364

Pridaj komentár