Cyklisti na Štefánikovej

Mesto Bratislava má záujem po minuloročnej skúške spraviť tento rok trvalý bus pruh na Štefánikovej ulici. Viesť má od Hodžovho námestia až po Slovenskú akadémiu vied. Jedna z diskutovaných otázok je, či do neho majú alebo nemajú mať prístup aj cyklisti.

Prvotný návrh z roku 2012 sa so situáciou “vysporiadal” jednoducho, cyklistom vjazd na Štefánikovu od Hodžovho námestia zakázal. Pri prezidentskom paláci mala pribudnúť značka s prikázaným odbočením vpravo na námestie, teda na chodník. To, že jazda bicyklom po chodníku nie je dovolená, či ako sa dostať ďalej smerom na hlavnú stanicu, keď Banskobystrická ulica je jednosmerná opačným smerom, projektant (Oddelenie dopravného plánovania) už neriešil. Cyklistov na Štefánikovej sa zbavil, úloha bola v jeho ponímaní zrejme zdarne vyriešená.

Myslíme si, že zákaz vjazdu cyklistov na Štefánikovu je neakceptovateľný stav, pretože:

  • neexistuje rozumná paralená trasa, ktorú by cyklisti mohli použiť,
  • Štefánikova je ulica, kde bývajú a pracujú ľudia, ide teda priamo o cieľ ich cesty aj na bicykli.

S touto výhradou sa našťastie stotožnilo aj vedenie mesta a novšie návrhy vrátane poslednej z apríla 2013 už vylúčenie cyklistov neobsahovali.

Posledný návrh konečne obsahuje aj niektoré pozitíva, nevyužíva ich však na maximum.

  • Vonkajší jazdný pruh smerom hore má zväčšenú šírku na úkor vnútorného. Šírka sa pohybuje až do 3,9 m v spodnej časti (po Spojnú), čo je dostatočné na bezpečný cyklo+bus pruh.
  • Zrejme chybou v projekte sú šírky tesne pred križovatkou so Spojnou, bus + cyklo pruh je užší (2,85 m) ako vnútorný pruh (3 m). Hneď za križovatkou má už vnútorný pruh šírku 2,75 m.
  • V hornej časti je šírka vonkajšieho pruhu v profile pred Leškovou 3,3 m, vnútorný má 3 m. V najužšom mieste celej ulice (zákruta) je navrhovaná šírka 2,85 m (vonkajší) a 2,75 m (vnútorný pruh). Pritom dnes je podľa výkresu na tomto mieste šírka vonkajšieho pruhu, ktorým jazdia autobusy, len 2,55 m!
  • Vôbec sa neuvažuje so zúžením jazdných pruhov smerom dole, čím by sa získal priestor na rozšírenie spoločného bus + cyklopruhu.
  • Taktiež nebol podrobnejšie preskúmaný návrh Cyklokoalície na zrušenie jedného jazdného pruhu medzi Križkovou a Spojnou smerom dole, čo by umožnilo zriadiť bus + cyklo pruh široký 4 m v celej dĺžke ulice.

Celkovo teda hodnotíme posledný návrh ako posun vpred. Negatívami je kolísajúca šírka pruhov, raz je širší jeden, potom druhý, čo nie je veľmi vhodné. Nevyužíva sa možnosť rozšíriť bus + cyklo pruh na úkor zúženia všetkých ostatných pruhov alebo zrušenia jedného z nich.

Opätovne preto navrhujme:

  • Zúžiť vnútorný jazdný pruh smerom hore na 2,75 m.
  • V smere dole vyznačiť vnútrorný jazdný pruh šírky 3 m, vonkajší max. 2,75 m. Podľa okolností by tak bolo možné využiť vonkajší pruh na zastavenie vozidiel zásobovania v mimošpičkových časoch.
  • Celú zvyšnú použiteľnú šírku vozovky použiť na bus + cyklopruh. Ideálna šírka podľa zahraničných riešení sú 4 m.
  • Medzi Križkovou a Spojnou zrušiť jeden jazdný pruh. Ten býva už dnes často blokovaný autami odbočujúcimi na Spojnú, či stavebnými vozidlami pri výstavbe administratívnej budovy.Redukcia by začínala za zastávkou MHD pri vyústení Križkovej ulice, alternatívne by boli pravé jazdné pruhy zo Šancovej aj Pražskej určené len pre MHD a vozidlá odbočujúce vpravo na Križkovu.
  • V prípade redukcie pruhov vybudovať ostrovček na priechode pre chodcov pri Spojnej a tak zvýšiť ich bezpečnosť. Za ostrovčekom by sa obnovili dva pruhy.

spojna jeden pruh dole

Pre ilustráciu prikladáme aj náš návrh križovatky so Spojnou, na ktorom vidno rozšírenie šírky bus + cyklopruhu, zrušenie jedného jazdného pruhu smerom dole, samostatný odbočovací pruh ale najmä  dostatočne veľký ostrovček pre chodcov v strede križovatky.


Nedostatočný a nechránený priestor pre chodcov v strede ulice. Zväčšiť mapu

Tento týždeň majú prebiehať rokovanie zástupcov mesta a polície. Veríme, že sa podarí dohodnúť riešenie, ktoré nebude na Štefánikovej podporovať len neefektívnu (z hľadiska využitia dopravného priestoru) automobilovú dopravu, ale najmä MHD, pričom nevylúči zbytočne cyklistov a zároveň zlepší bezpečnosť chodcov.

Jeden komentár na “Cyklisti na Štefánikovej

  1. Riesila sa niekedy trasa Banskobystricka – Namestie Slobody – Zilinska, ktora je nedaleko Stefanikovej? Ak by sa na Banskobystrickej parkovalo len na jednej strane, bicykle by vedeli prechadzat obojsmerne.

Pridaj komentár