Robme to ako v Kodani! Časť 1. – Nepriame (ľavé) odbočenia

Robme to ako v Kodani (v tvorbe cykloinfraštruktúry) je seriál, ktorý vám predstaví viaceré bežné riešenia v cyklodoprave z hlavného mesta Dánska – Kodaň. Pozrieme sa na cykloinfraštruktúru, oddelenie (a križovania) chodcov a cyklistov, na bezpečné oddelenie cyklistov a autodopravy, či aké drobné detaily v uličnom priestore pomáhajú spolunažívaniu a predchádzaniu nehôd pre všetky tri skupiny (chodci, cyklisti, vodiči áut+MHD). Všetky články nájdete v archíve „robme to ako v Kodani„.

Nepriame ľavé odbočenia

Križovatka - nepriame odbočenie vľavo
Križovatka – nepriame odbočenie vľavo

Dnes sa pozrieme na základnú vlastnosť cyklotrás v Kodani. Keďže cyklotrasy sú hlavne vedené na zvýšenom, oddelenom priestore medzi chodníkom a cestou, odbočovanie vľavo by križovalo cestu. Aby sa cyklisti tejto nepríjemnej a nebezpečnej situácii vyhli, využijú tzv. nepriame odbočenie vľavo. Ilustráciu poskytuje obrázok vedľa požičaný zo servera UrbanCountry.

Značka nepriame odbočenie z USA
Značka nepriame odbočenie z USA

Nepriame odbočenie vľavo je extrémne jednoduché riešenie situácie za použitia zdravého sedliackeho rozumu. Ak chcete odbočiť vľavo, pokračujete rovno cez križovatku s jemným vybočením doprava, kde sa na bicykli natočíte v smere ľavého odbočenia a križovatku následne prejdete už v smere rovno na zelenú. Shcematickú jazdu cyklistu ukazuje značka z Kanady či USA (v Kodani takúto značku nenájdete, ide o samozrejmosť!).

Úplne dole vidíte animovanú ukážku, ako vyzerá nepriame odbočenie vľavo v praxi:

  1. cyklisti prichádzajúci v smere kamery sa radia vpravo s otočením doľava
  2. križovatku pri nasledujúcej zelenej prejdú v smere rovno
Nepriame ľavé odbočenie pre cyklistov z Kodane v praxi
Nepriame ľavé odbočenie pre cyklistov z Kodane v praxi

 

7 thoughts on “Robme to ako v Kodani! Časť 1. – Nepriame (ľavé) odbočenia

  1. Mne ako cyklistovi, ktorý normálne jazdí s autami; ktorý nemá problém odbočiť vľavo; ktorý nebol lenivý sa naučiť pravidlá cestnej premávky; ktorý jazdí celkom rýchlo, aby nezdržoval ostatných účastníkov cestnej premávky – hlavne motorových vozidiel (lebo má celkom dobrú kondíciu – keby som nemal, tak by som určite zvážil jazdu na bicykli a po meste chodil skôr pešo alebo využíval MHD) a viac-menej jazdí ako motorové vozidlo (teda až na tú rýchlosť), sa tento spôsob odbočovania vľavo moc nepáči.
    Viď ten chlapík v animovanom gife, ktorý radšej uskočil z priechodu pre chodcov, keď videl tú bandu bláznivých cyklistov, ktorí sa radia vedľa seba ako šibnutí, pričom ani nedodržiavajú žiadnu bezpečnú vzdialenosť medzi nimi. :)))
    Ja len dúfam, že u nás v meste nikdy nebude toľko cyklo- ciest a pruhov, aby som musel povinne jazdiť medzi toľkými idiotmi a „brzdami“ na bicykli. :)))

    Akože na križovatke so semaformi to môže byť ok, ale bez semaforov si to nedokážem reálne predstaviť.
    Asi by som potom vážne začal ľutovať vodičov áut, ktorí by už skutočne boli pri každej jazde jednou nohou v base, ak by museli zakaždým púšťať pred seba do cyklo-boxu nejakého cyklistu, ktorý by sa pred nimi objavil z čista-jasna sprava, alebo keď by vodiči áut nemohli prejsť tú priečnu čiaru súvislú (hranicu križovatky) pred križovatkou, aby mali čo najlepší rozhľad do križovatky (na všetky strany). :)))

    ttp://cicociciak.blogspot.sk/2017/08/bicykel-pravidla-cestnej-premavky_14.html

  2. Inak, odbočiť vľavo nepriamym spôsobom dokážem aj dnes bez potrebnej legislatívy, a tiež tento spôsob odbočovania sem-tam využívam pred komplikovanými križovatkami.
    Ako?
    Jednoducho!
    V križovatke obočím doprava a potom sa na ceste otočím (samozrejme prejdem cez prerušovanú deliacu čiaru prípadne čiary vozovky) a idem nazad rovno a nepotrebujem k tomu žiadne podivné metódy z „vyspelého“ západu! :)))

  3. Mne ako cyklistovi, ktorý normálne jazdí s autami; ktorý nemá problém odbočiť vľavo; ktorý nebol lenivý sa naučiť pravidlá cestnej premávky; ktorý jazdí celkom rýchlo, aby nezdržoval ostatných účastníkov cestnej premávky – hlavne motorových vozidiel (lebo má celkom dobrú kondíciu – keby som nemal, tak by som určite zvážil jazdu na bicykli a po meste chodil skôr pešo alebo využíval MHD) a viac-menej jazdí ako motorové vozidlo (teda až na tú rýchlosť), sa tento spôsob odbočovania vľavo moc nepáči.
    Viď ten chlapík v animovanom gife, ktorý radšej uskočil z priechodu pre chodcov, keď videl tú bandu bláznivých cyklistov, ktorí sa radia vedľa seba ako šibnutí, pričom ani nedodržiavajú žiadnu bezpečnú vzdialenosť medzi nimi. :)))
    Ja len dúfam, že u nás v meste nikdy nebude toľko cyklo- ciest a pruhov, aby som musel povinne jazdiť medzi toľkými idiotmi a „brzdami“ na bicykli. :)))

    Akože na križovatke so semaformi to môže byť ok, ale bez semaforov si to nedokážem reálne predstaviť.
    Asi by som potom vážne začal ľutovať vodičov áut, ktorí by už skutočne boli pri každej jazde jednou nohou v base, ak by museli zakaždým púšťať pred seba do cyklo-boxu nejakého cyklistu, ktorý by sa pred nimi objavil z čista-jasna sprava, alebo keď by vodiči áut nemohli prejsť tú priečnu čiaru súvislú (hranicu križovatky) pred križovatkou, aby mali čo najlepší rozhľad do križovatky (na všetky strany). :)))

    ttp://cicociciak.blogspot.sk/2017/08/bicykel-pravidla-cestnej-premavky_14.html

    Inak, odbočiť vľavo nepriamym spôsobom dokážem aj dnes bez potrebnej legislatívy, a tiež tento spôsob odbočovania sem-tam využívam pred komplikovanými križovatkami.
    Ako?
    Jednoducho!
    V križovatke obočím doprava a potom sa na ceste otočím (samozrejme prejdem cez prerušovanú deliacu čiaru prípadne čiary vozovky) a idem nazad rovno a nepotrebujem k tomu žiadne podivné metódy z „vyspelého“ západu! :)))

Comments are closed.