Navrhli sme lacné cyklopruhy na Račianskej

V súvislosti s obnovou povrchu na Račianskej ulici sme na júlovej Komisii pre cyklistickú a pešiu dopravu, ktorá funguje ako poradný orgán primátora, navrhli asi 650 metrov cyklopruhov na Račianskej v úseku medzi Kraskovou a križovatkou s Pionierskou, ktoré je možné zrealizovať za pár stoviek až tísíciek eur pomocou vodorovného a zvislého dopravného značenia. Oproti státisícovým nákladom na výmenu asfaltu je táto položka úplne zanedbateľná.

Križovatka Račianska - Škultétyho
Návrh cyklopruhov v mieste zastávky električiek Ursínyho

V smere do Rače navrhujeme cyklopruh popri zastávke električiek Ursínyho až po miesto, kde sa vozovka rozširuje na 2 jazdné pruhy (pri Pedagogickej fakulte UK).
V smere do centra navrhujeme cyklopruh po Račianskej v úseku Šuňavcova – Kraskova, v dĺžke asi 200 m, popri zastávke električiek Ursínyho.

Existujúci stav pri Ursínyho
uličný rez zobrazujúci súčasné šírkové usporiadanie jazdných pruhov (šírka chodníkov, zastávok MHD a električkového pásu je odhadovaná)
Návrh cyklopruhov na Račianskej
rez pri zastávke električiek Ursínyho

V oboch smeroch návrh počíta s prerozdelením dnes veľkorysého priestoru pre motorovú dopravu medzi cyklistov a autá. Bolo by hlúpe ponechať vozovku širokú 5 až 5,6 m pre jeden jazdný pruh, ak sa dajú spraviť dva jazdné pruhy – jeden pre motorovú dopravu šírky 3,5 až 4,1 m a jeden pre cyklistov šírky 1,5 m. Dva jazdné pruhy pre motorovú dopravu sa tu nezmestia a ani nie sú potrebné, kedže tu nevznikajú dopravné zápchy (kvôli obmedzenej kapacite Račianskeho mýta, ktoré je už teraz na maxime). 5 metrov široký jazdný pruh je tu aboslútne neopodstatnený. Technický predpis 15/2005 hovorí jasne, že pre ulice, kde je maximálna rýchlosť 50 km/h postačuje nákladným motorovým vozidlám a autobusom 3,1 m. My sme navrhli pre motorovú dopravu 3,5 m. Širšie jazdné pruhy by navádzali vodičov k rýchlej jazde, čiže k porušovaniu dopravných predpisov.  Náš návrh pritom zvýšením počtu jazdných pruhov (1) zvyšuje kapacitu ulice, (2) bezpečnosť účastníkov cestnej premávky (oddeľuje cyklistov a autá) ale aj (3) plynulosť cestnej premávky (cyklisti by „nezavadzali“ autám).

Aktuálne rozloženie jazdných pruhov na Račianskej pred budovou polície (pri Legerského)
Aktuálne rozloženie jazdných pruhov na Račianskej pred budovou polície (pri Legerského)
Návrh cyklopruhov na Račianskej pred budovou polície (pri Legerského)
Návrh cyklopruhov na Račianskej pred budovou polície (pri Legerského)

Takéto úplne logické riešenie však nenapadlo nikoho z úradníkov na magistráte. Preto sme posledné dni snažili prostredníctvom bratislavského cyklokoordinátora Michala Feika tento návrh pretlačiť na správne oddelenia, aby sa zatiaľ nemaľovalo vodorovné dopravné značenie a la Autoslava, ale aby sa projekt zmenil a pribudli v ňom pro-cyklistické opatrenia.

Tento náš návrh nemá ani zďaleka vyriešiť problém cyklistickej dopravy na Račianskej, ide o dočasné riešenie, pokým sa v území ohraničeným Račianskou a železničnou stanicou Filiálka nepostavia nové developerské projekty so segregovaným cyklotrasami, napr. Obytný súbor Škultétyho, Slovany 2 a pod. Na tých pár (desiatok?) rokov cyklistom pomôžu aj cyklopruhy.

Návrh cyklopruhov pri Pedagogickej Fakulte UK na Račianskej
Návrh cyklopruhov pri Pedagogickej fakulte UK na Račianskej

S poľutovaním som v piatok cestou do práce zistil, že vodorovné dopravné značenie je už namaľované podľa pôvodného projektu :( Pokiaľ budú na magistráte úradníci, ktorý jazdia autom ešte aj z obývačky na záchod, tak sa ďalej nepohneme. Je jedno kde bývaš, či v Petržalke, Dúbrave, Vrakuni alebo v Novom Meste, kde sa navrhnutá trasa nachádza, prosím venuj nám ďalších 30 sekúnd a napíš primátorovi krátky email na primator@bratislava.sk (na kópiu sluzbyobcanom@bratislava.sk), že podporuješ náš návrh… kľudne aj jednou vetou. Nabudúce to môže byť práve o cyklotrase pod tvojimi oknami.

Ďakujeme.

30 thoughts on “Navrhli sme lacné cyklopruhy na Račianskej

  1. Plne podporujem realizáciu lacných cyklopruhov na Račianskej ulici a žiadam Vás pán primátor aby ste v uvedenom zmysle urýchlene konali a bezodkladne a účinne podporili uvedenú realizáciu.

    S pozdravom,

    Jozef Polomský.

    1. Preboha, veď tak po Račianskej jazdia cyklistick ako í blázni po chodníkoch. Aj tak to nebudu dodržiavať. Na čo to bude dobré???

  2. Cyklotrasa pri zastavke Ursiniho by bola nebezpecna. Ja som za budovanie cyklotras, a ked som pred 10 rokmi studoval v Mlynskej doline, tak som tade chodieval na bicykli do skoly. Raz som mal prihodu, kedy medzi zabradlie na elektrickovej zastavke a zabradlie na chodniku sme sa museli vtesnat ja a tatrovka. Naozaj tam ten priestor nie je. Aby som sa vyhol tomu, ze do mna zozadu narazi tatrovka tak som sa natlacil na zabradlie (co si odniesol pedal). Odvtedy som uz vzdy jazdil po chodniku na strane Filialky. Takisto navrhujem, nerobit cyklotrasu popri elektrickovych zastavkach, ale sptavit ju na chodniku/pozemkoch prifilialke. Ten chodnik je siroky a prazdny.

    1. Asi si ti to dobre neprecital. Ide o docasne riesenie. Cela zona sa bude iba budovat a pracujeme s mestkou castou na tom aby tam bola bezpecna segregovana cyklotrasa za stromami na strane Filialky, ale to nebude skor ako o par rokov. Zatial chceme, aby sa tam vyznacili cyklopruhy. Pises ze priestor tam nie je. Ja hovorim ze je, lebo som si to meral. Jazdny pruh v meste ma max max 3,25 az 3,5 m, aj to len kvoli nakladiakom, autam staci 2,5 m. Cize pri sirke 5 a viac metrov je tam dost miesta pre tatrovku i cyklistu. Podmienkou bezpecneho pruhu je zrusenie parkovania na chodniku, aby sa nestalo to ze niekto nahle otvori dvere do priestoru cyklopruhu. Tento clanok nie je projekt co sme poslali mestu, toto je len vycuc z neho. Myslime samozrejme na bezpecnost a je lepsie zadefinovat priestor pre cyklistu a pre auto, lebo teraz je to jeden priestor pre vsetkych a to teda vobec nie je bezpecne.

  3. Chalani, ste super!
    Este trosku a budete lepsi ako auto-mat.cz a to je uz co povedat.
    Ja by som tie hnusne auta zakazal uplne. No a co, ze nimi cestuje 98% populacie, vozia sa rozky, mlieko a aj tie suciastky na bicykle z ciny.

    1. haha…ha. Ak si si nevsimol navrh negativne nevplyva na tych co vozia mlieko, rozky a suciastky na bicykle autom… len prerozdeluje 5 m siroku cestu na 3,5 a 1,5 m… 3,5 m je pritom standardna az nadpriemerna sirka jazdneho pruhu. Prave naopak nas navrh spravi z jedneho jazdneho pruhu 2, uspokoji aj auta aj cyklistov… win-win

    2. Praveze by si mal podporovat cyklodopravu, pretoze cim viac ludi presadne z aut na bicykle, tym volnejsie cesty budes mat.

    3. Pán zle spal? Lepší ako auto mat? A v čom? V impotencii komunikácie a „finálne riešenie bude o niekolko rokov?!“ Typicky Bratislavské a slovenské. Jdu blejt velebnosti. Tá rozbitá komunikácia na sietach nezmysel!

        1. prečítajte si komentáre k ekonomike v sme – ortodoxný čechoslovák, a je jeden jednoduchý návod – zodpovednosť ,právo a negovanie korupcie,urobilsom napr.podanie v tendri na tram v ba ( Ftáčnik, Fico, UVO)- výsledok – ani odpoveď,celková cena bude oproti realite +50% ceny a Vám tu mesto tvrdí, že náne lóve, čerpanie fondov v SR na úrovni 40%, chceš ´dalšie? ,v ružomberku stojí pod plombou protonový urýchlovač na liečenie napr.prostaty pre nás cyklistov interesantné,platilsom support zo svojho, stačí?, pánové nemajú záujem,a Milan ? škoda dnes hovoriť

        2. Ak chcete pomůžu. 1. zmeniť komunikáciu a prezentáciu „grupy“,
          2. osloviť sponzora, ktorý dá support – sponzorom TdF je napr.Škoda resp. niekoho , kto působí na SK a je v cyklistike známy ( F – CL ), 3.“zbundlovať “ nemotorizovaných účastníkov CP,
          4. Peter Klučka je síce koordinátor, ale „inseminácia“ myšlienok potrebuje aj iné nielen volu , ale aj dopravnú výchovu a zmenu mentality ,BESIP
          5. pre BA generel dopravných línií v nadvaznosti na MHD/ČSD,
          6.zmena zákonov , cycle do lesa apod,
          7. můžeme pokračovať…

          1. @vecne sny:
            chcel by si sa stat clenom a pomahat v presadzovani tych veci co si vymenoval?
            1. rad si vypocujem externy nazor na to co robime zle a ako to zmenit
            2. Skoda podporuje sport cestnu cyklistiku… my hovorime o mestskej cyklistike, snazili sme sa oslovit obchody, ktore z toho maju najvacsi benefit (trzby im rastli zavratnym tempom!!) ale su lakomi
            3. s tymto mame problem… ale robime v tejto oblasti (napr. presadzujeme zakaz parkovania na chodnikoch)
            4. no comment
            5. samostatny generel nemotorovej dopravy mesto nie a nie, napriek nasim ziadostiam
            6. zakony pripomienkujeme, rovnako normy a technicke predpisy (aktualne TP Cyklokomunikacie a novela zakona o pozemnych komunikaciach, ktora este nie je verejna)
            7. pokracujme spolu… napis nam na info(zavinac)cyklokoalicia.sk v com by si vedel pomoct… radi sa stretneme :)

  4. Tomáš,tak som sa Vašej reakcie nedočkal. Presne o tomto je schopnosť niečo reálne dotiahnuť. Prajem vela úspechov.

  5. S manzelom sme dlhorocni cyklisti a stale nechapeme, preco sa na Slovensku aj v ramci Bratislavy snazime robit cyklotrasy prevazne na cestach.
    Podporujem nazor, ktory tu uz odznel, ze chodnik na Racianskej ulici je zbytocne siroky a takmer nevyuzivany chodcami. Preco by sa lacne riesenie nemohlo uplanit tu?
    Z mojho pohladu cyklotrasy na frekventovanych cestach nie su pre cyklistov vobec bezpecne.

    1. Ahoj. Pri pozornom citani zistis, ze sa tam pise o tom, ze ide o docasny navrh, lebo uzemie mediz Racianskou a Filialkou sa bude zastavovat a tam vyrasie segregovana cyklotrasa, to da logiku. Chodnik je pre chodcov a vobec nie je siroky, lebo su tam lampy a stromy, co dava priestor len cca 2.nieco metra

  6. Na základe výzvy som poslal mail. A ako to dopadlo? Dodnes sa nikto neozval!!! Nepotrpím si na tom, ale och bože aké to slovenské a bratislavské. A potom sa čuduj, že výsledok je taký aký je- zbytočne vyhodené peniaze a prepytujem nasrané do vlastného hniezda. Príklady blbostí cyklokoalície- značenie oproti Manderlu, tlačenie cyklistov do križovatky Patrónka, značenie Račianskej. Netro, za očistu cyklistických myšlienok. Príklad. Doma v Prahe vyrobil MHMP víkend bez dopravy okolo Novotného lávky v zmysle návrhu NGO, bolo fajn neuskakovať pri Karlovom moste pred autami, ale… božie dopustenie na Malej Strane… krompáč NGO a aktivistom cykloteroristom v spolupráci s MHMP do hlavy. Žeby začali aj tu kopírovať SK móresy? Howgh.

    1. Vraj sa to uz nedalo stopnut, vsetko bolo dohodnute s dodavatelom. A trebalo by na to projekt, co sa v tak kratkom case nedalo. Vzdy sa da, ale… Uz mame aj negativne stanovisko ODI ale nie je to nepriechodne. Pojdeme sa s nimi stretnut.

    2. Co je zle na znaceni pri Manderlaku? To chces aby cyklisti chodili priamo cez pesiu zonu? Navrhli sme historicky okruh (cez Nam. SNP) aby cyklisti mohli bezpecne obist hist. centum. A Patronka? Ako ma teraz cyklista prejist? S kamionom za sebou? Chceme tam len obycajny priechod pre cyklistov, aby nahodou cyklisti neohrozovali auta a kamiony, lebo uz aj z takymi :argumentami“ sme sa stretli.

  7. Netro , vidíšsám,že všade sú tu vyjadrenia – nedalo sa zastaviť, ale minúť peniaze to sa dá. Ak mi ako vodičovi bude niekto pchať cyklistu ( a to som cyklista ) do tranzintnej križovatky pomyslím si niečo a cyklista bude mať u mňa výrazné mínus aj presadzovatelia týchto myšlienok. Toto je fakt, ak si myslíš iné , je to ako v prípade sponzoringu predajcov bicyklov. Mesto je pre všetkých a nesmie irritovať ostatných,pokial je to ináč , výsledok nebude. Poslal som mail. Dobre čítaj. Nejde mi o nič iné, len o fungujúci štát a dobrý život na SK.

    1. Napísal si „Mesto je pre všetkých a nesmie irritovať ostatných,pokial je to ináč , výsledok nebude. „, ale myslel si asi len vodičov. Či?

  8. Neviete, ake je finalne rozhodnutie? Chodim tadial kazdy den, domalovali tam iba priechody pre chodcov. Chystaju aj premalovanie ciar?

    1. Máme vyjadrenie od Oddelenia dopravneho inzinierstva (ODI) a v podstate s tym nemaju problem. Takze sa s nimi stretneme a poriesime tie veci v com sme sa nezhodli… takze je to realne, ale skor ako na jar to urcite nebude.

Comments are closed.