Petícia „Za zrušenie parkovania na chodníkoch“

Divoko parkujúce autá na chodníkoch tvoria závažnú bariéru chodcom. Niektorým často úplne znemožňujú pohyb: ide o mamičky s kočíkmi, starších ľudí alebo osoby so zníženou pohyblivosťou, vozíčkárov, nevidiacich a slabozrakých. I pri dodržaní 1,5 m odstupu sa stáva, že chodník je autami úplne obsadený, nedá sa po ňom bezpečne pohybovať alebo naň dostať, docháza na ňom k obmedzovaniu a najmä ohrozovaniu chodcov jazdiacimi vozidlami. Rodičia s kočíkom či vozíčkári tak musia chodiť po ceste, deti čoraz zriedkavejšie púšťame samé na ulicu, ba ani na chodník bez obavy, či ich tam niekto nezrazí.

Uvedomujeme si, že parkovanie býva často problém, nemožno ho však prenášať na chodcov. Legislatíva, ktorá by paušálne povoľovala parkovanie na chodníkoch, nemá obdobu v žiadnej inej krajine EÚ. Vplyv na verejné priestory je nesmierny: každá voľná plocha je automaticky považovaná za parkovisko a obce, ktoré si prajú tento problém vyriešiť, musia často siahať po náročných alebo nákladných riešeniach v podobe dopravného značenia alebo zábran proti parkovaniu. Navyše, ak autá stoja vo viacerých radoch tak, že nenechajú ani 1.5m, nie je často možné určiť, kto zaparkoval ako posledný a teda kto porušil zákon. Myslíme si, že riešenie je v obrátení tohto princípu. Obce môžu stále umožniť parkovanie vodorovným značením, pokiaľ ho nepovolia, bude zakázané.

Hulvát na priechode pre chodcov
Hulvát na priechode pre chodcov

 

S touto zmenou sa stotožnilo aj Hlavné mesto SR Bratislava, ktoré formou zásadnej pripomienky k novele zákona žiada rovnakú zmenu. Našu petíciu v pondelok 16.9. medzi prvými podpísali Milan Ftáčnik (primátor Bratislavy), Ivo Nesrovnal (podpredseda BSK) a Peter Klučka (národný cyklokoordinátor).

Podpíšte prosím petíciu:

Petičný hárok na stiahnutie (DOC), PDF

Vyplnené hárky zašlite, prosím, na Cyklokoalícia, Karadžičova 6, 821 08 Bratislava

Alebo podpíšte online petíciu

35 komentárov na “Petícia „Za zrušenie parkovania na chodníkoch“

  1. Harok som vytlacila, vyplnim, ale co s nim dalej? Pripadne ako inak sa pridat k peticii. Ako propagovat peticiu? Dostala som sa k nej, lebo chodim obcas na stranku cyklokoalicia. Ale takto sa o nej dozvie malo ludi.

    1. Ahoj, super, vdaka za aktivitu. Harok mozes poslat aj postou na: Cyklokoalícia, Karadžičova 6, 82108 Bratislava – Ružinov

      Napisem to aj na harok do paticky.

      Pripadne na hocijakej z nasich akcii.

  2. Prečo? Lebo idú volby a Ftáčnik to robí len zo tištných dovodov, Lebo sa nehladajú spojnice , ale opat rozdeluje na autíčkárov a ostatných. Kde má ten majitel auta parkovať,keď v BA nič rozumné v tomto smere neexistuje a ani nemože , lebo MESTO nevytvorilo rámec na to, aby napr. vznikli priestory a možnosti normálneho parkovania. Parkovací systém, ktorý mesto pripravuje je zlý už vo svojej podstate, lebo nerieši v prvom rade mobilitu ludí. Kedysi som písal o prepojení centra s Lamačom, Dúdravkou a Devínskou dráhou, mal som malé srdiečko , akoby sa správali 2 rozchody 1435/1000. Dobre , videl dom v praxi. A teraz Penta na Boroch stavia , no ideálne riešenie aj pre Karlovku, mnou navrhnutý okruh. A peniaze by na to určite z EU boli, len… robíte to zle. Ani ja osobne takúto petíciu nepodpíšem a považujem ju za škodlivú. Podporím autíčkárov. A propo , aká norma určuje taký počet bicyklov na označenie cyklo pruhu. Zase zle , drahé … ale …

  3. Spravte radsej peticiu za METRO, za rozumne riesenie parkovacich domov, za cistenie chodnikov, za opravu ciest atd.

    Nejde o zakazy (tie su pre slabe a neschopne narody), ide o riesenie a ciel.

    Co tymto chcete dosiahnut? Neda sa to aj inak?

    Neni peticia PROTI tejto blbosti? Ved vozickari sa casto potrebuju tiez dopravit co najblizsie k miestu, kde vystupia z auta. A 1,5m je malo?! Co je to za blbost?

    Nieco ine je arogantne parkovanie kdekolvek.

    Spravte radsej peticiu za namalovanie ZLTYCH pruhov na cesty tam, kde to je potrebne. Ved zlty pruh je vsade na svete neparkovat, tak nech to je tam, kde to dava zmysel.

    Plosny zakaz potresta rovnako vela ludi, ako aj potesi. T.j. zmysel tohto zdrzovania casu sa vytraca.

    1. „Spravte, spravte, spravte…“ (asi si si pomylil dobu)

      Peticia je proti pausalnemu parkovaniu na chodnikoch, mesto a mestske casti stale mozu vyznacit parkovacie miesta tam, kde je to potrebne (tak ako to robia dnes v zonach so zakazom statia). Nebude to vsak bez rozmyslania na ukor chodcov, vozickarov, rodicov s kocikmi a pod., ktori dnes casto ledva prejdu na miestach s vysokym vyskytom chodcov. V principe pojde len o jednu velku zonu so zakazom statia okrem na vyznacenych miestach, co je standard nielen v zapadnej Europe, ale prekvapivo aj na Slovakmi zaznavanom Balkane.

  4. Aky je potrebny pocet podpisov, aby sa mohla udiat zmena?
    Ja to vytlacim a dam na nastenku v nasom panelaku a k tomu prilozim zopar fotiek z albumu z FB. Som zvedavy, ci to niekto podpise

      1. a co takto peticiu za to, aby cyklokoalicia vsetky svoje aktivity ( malovanie cyklotras) realizovala na zaklade vsetkych potrebnych povoleni a vsulade so zakonom a vyhlaskou. A nie ako to robite – nacierno.

        1. Vy konkretne (podla IP z MC Ruzinov ) ste boli sucast tej roty 16 uradnikov (ktori mimochodom okrem par nemali ani zakladnu slusnost sa predstavit), ktori efektivne vyuzili cas plateny z dani obcanov na pripomienkovanie projektu Cyklokoalicie?

          Na projekt od MC stale cakame, potom ho mozeme znovu vyznacit, farbu zakupime.

    1. Konecne pane od vas slusny komentar, nespolitizovany bez nenavisti. Prevedenie piktogramu myslite toho na Heydukovej ?
      ad1: To bola dizajnerska sutaz, 1dnovy experiment, tam sa nehralo na nejake predpis.
      ad2: Neexistuju technicke podmienky zatial, ale su v priprave prave, taktiez sme ich ako CK pripomienkovali. Zatial nieje explicitne piktogram zadefinovany (tvarom) iba velkostou a taktiez iba odporucacim charakterom. My sme vsak za uvolnenie viacerych verzii piktogramov pre rozne mesta. Tak ako je to vidiet v Francuzsku, Nemecku, kde rozne mesta maju rozne piktogramy a je to v podstate vec prestize (dizajnerskej)

  5. uplne suhlasim s tym, aby nebol problem bezpecne prejst mestom pesi ci na bicykli. Na fb ste dali mnozstvo fotiek, kde auta stoja na chodniku, no na druhej strane, niekedy nemaju kde inde zaparkovat. Horsie je, ze magistrat parkovanie neriesi resp. riesi dost nemozne… Neviem, aku spatnu vazbu ste od nich dostali ohladom peticie, ale su miesta, kde by parkovaci dom ci podzemna garaz moholi situaciu zlepsit.

    1. Parkovacie domy su uz trosku mimo nasho zaberu, ale multimodalitu (napr. P+R) vnimame ako jedno z rieseni dopravy v Bratislave. Magistrat pripravuje parkovaciu politiku, malo vsak pocujeme aj o takychto rozvojovych rieseniach, ako navrhujete.

  6. Super napad :(. Zaroven vsak treba najst miesto, kde budu tie auta parkovat a taktiez treba peticiu, aby kazdy cyklista jazdiaci na chodniku dostal pokutu, pretoze chodnik je pre chodcov a svojou jazdou ich ohrozuje.
    Vecsina cyklistov jazdi ako im to vyhovuje, chvilu na ceste chvilu na chodniku a tvaria sa pri tom , ze su majstri sportu.

    1. Súčasný právny stav de facto legalizuje jazdu po chodníku, keďže chodník je možné použiť na parkovanie (a nehovorí sa či áut alebo bicyklov) pri zachovaní 1,5 m pre chodcov. Takže jazda po chodníku na bicykli je presne tak legálna ako jazda po chodníku autom :P Ak chceš, aby nemohli cyklisti jazdiť po chodníku, treba podporiť túto petíciu – zakáže aj parkovanie (a tým aj jazdu na parkovacie miesto) bicyklov na chodníku :D

      A k tomu nájdeniu miesta – autá budú parkovať presne tam, kde pred piatimi rokmi, keď tento zákon neplatil, alebo tam, kde parkujú v okolitých krajinách, kde divoké parkovanie na chodníkoch v zákone zakotvené nemajú. Teda na parkoviskách, v garážach alebo aj na chodníkoch, ale len tam, kde budú vyznačené parkovacie miesta. Teda bude konečne možné legálne postihnúť prípady ako tento: http://www.cyklokoalicia.sk/wp-content/uploads/2013/09/hulvat-na-priechode-pre-chodcov.jpg – naša polícia je schopná tvrdiť, že tatéto auto zákon neporušuje, pretože nestojí na priechode pre chodcov a zachováva (za autom) 1,5 m voľného.

    2. Pan Petko, hovorime o doprave nie o sporte. Vacsina ludi jazdila po chodniku, mozno ste si vsimli, ze toto sa postupne meni aj vzdelavanim, co robi Cyklokoalicia narozdiel od mestskych casti. Nakolko mestske casti nekomunikuju ani medzi sebou a magistratom, ak nahodou tak iba po politickej stranickej prislusnosti. Cyklodoprave sa tam venuje dokopy 4ks fundovanych ludi (ale tak ako je na slovensku momentalne kazdy hokejovym trenerom, tak isto v istych chvilach je kazdy cyklo-expertom ;)

      Snazime sa cyklistov motivovat aby jazdili po ceste, ale napr. ja osobne svoju dceru posielam po chodniku a to z toho dovodu, ze mestske casti a dalsi uradnici hadzu polena pod nohy normalnemu rozvoju cyklodopravy. Je mi z vas smutno, lebo urcite neviete kolko sme toho pre rozvoj cyklo spravili a hovorite o niecom co nebola nasa chyba. Chyba bol chybajuci projekt od MC, tak je to v zmluve. Zaujimave, ze tuto problematiku poznate, skuste sa nam predstavit (normalnejsie ako hanbatou mailadresou z azetu) a mozme sa bavit konstruktivnejsie…

  7. Myslim, ze kazdy cyklista by mal za odvahu byt sucastou bratislavskej premavky dostat pochvalu za statocnost. A vobec im nezazlievam, ze ked je na ceste prekazka, vybehnu na chodnik a pomozu si tak. Spolu s chodcami su cyklisti najzranitelnejsi a najekologickejsi ucastnici premavky, je preto potrebne ich chranit a podporovat. Ak budu mat cyklotrate, nebudu si pomahat chodnikmi.

  8. Bezohladnou jazdou vodiči vytlačili nás cyklistov na chodník a bezohladným parkovaním chodcov na cestu.Otrasné je to,že teraz s tým oponujú.

  9. Ako vyriesime parkovanie v meste, ked bude zakazane parkovat na chodnikoch? Zakazat sa da, ale co potom ti ludia co si pred svojim domom/bytom nebudu moct zaparkovat?

    1. kazdy chce parkovat rovno pred branou… co tak ist na parkovisko 200 m od domu, ja viem ludia su lenivi.
      parkovat sa moze na ceste pokial necha vodic 3 metre pre kazdy smer jazdy (a pokial to nie je zakazane znackou a pod.)

      1. Zober si napriklad Sancovu ulicu medzi raciankym a trnavskym mytom. Ked zrusime parkovanie na chodnikoch, tak cela ulica nebude mat kde parkovat. Nie je v okoli parkovisko ktore by ponalo tolko aut. A to hovorim iba o jednej casti ulice. Ked by to preslo plosne, tak je taky porblem na kazdej druhej ulici. Kde budu ti ludia parkovat?

        1. Prepáčte ale ja naozaj neviem ako môžete klásť otázku Kde budú neboráci parkovať. Bohužiaľ už totiž poznám viacero ľudí ktorí vlastnia viac ako jedno vozidlo, hoci to vôbec nie je nevyhnutné. Vlastné pohodlie, luxus a zvrátenú prezentáciu sociálneho statusu povýšili nad všeobecný záujem, nehovoriac o zdravom rozume. Z môjho pohľadu to je len ďalší symptóm choroby tohto zamindrákovaného národa. Len pár kilometrov na juhozápad odtiaľto by totiž priemerného človeka ani nenapadlo byť pre vlastný záujem bezohľadným voči spoluobčanom. Ale späť k riešeniu: v prvom rade by som sa zaoberal parkovaním mimobratislavských vozidiel, ktoré zaberajú miesta rezidentom. Síce zovšeobecňujem, ale neodpustím si poznámku, že aj ich kultúra parkovania je zväčša na úrovni JRD. Je určite potrebné budovať záchytné parkoviská, najlepšie formou parkovacích domov, a to predovšetkým v bývalých a dnes schátralých priemyselných zónach mesta napr. okolie Istropolisu a pod. Určite nie na zelených lúkach zaberaním poľnohospodárskej pôdy na okraji mesta, či formou podzemných garáží pod bratislavskými parkami. Samozrejme, ako takmer vo všetkom, je problémom financovanie, keďže pokladnica mesta nebude mať tak skoro peniaze na komplexné systémové riešenie. Domnievam sa teda, že ak sa v štátnom rozpočte dajú nachádzať peniaze na výstavbu diaľnic, Olympijské hry, futbalové štadióny a pod., tak je predsa v eminentnom verejnom záujme (už dávno nielen Bratislavčanov) aj riešenie katastrofálnej situácie s parkovaním v hlavnom meste štátu. Pokojne aj cez slávne PPP projekty.

          1. Nema zmysel komentovat konkretne „pripady“ parkovania, pripadne to, ze niekto ma viac aut… Alebo kvoli takymto zakazeme parkovanie aj slusnym vodicom?
            A co sa tyka nerezidentov, vyzenme ich vsetkych, a potom ked nebude kde parkovat, tak vyzenme aj tych co su blavakmi iba povedzme 5 rokov a tak dalej…. tento Tvoj nazor nema zmysel komentovat. Ludia sem chodia pracovat, nemusi byt rezident aby tu byval v prenajme, alebo pracoval.
            A co sa tyka dialnic atd… na tie sa z velkej casti pouzivaju eurofondy (bez nich sa tu na slovensku asi nic nerobi) a bratislava je na tom tak dobre (relativne) oproti ostatnemu slovensku, ze na take eurofondy nema narok…
            Co sa da robit, je zvolit niekoho, kto nepovoli dalsie zahustovanie vystavby, pripadne aby sa zmenili normy na parkovacie miesta pre nove projekty. Myslim, ze mesto moze podmienovat schvalenie vystavby aj napriklad tak, ze developer postavi povedzme parkovaci dom s vacsim poctom miest aj pre ludi z okolia ….
            Urcite vsak nie je riesenie, ze budem vyhanat ludi z mesta… to mi pripomina metody isteho vladcu v nemecka….

        2. Nemôžem súhlasiť. Zober si modelový príklad. Už dnes sú na spomínanej Šancovej obsadené všetky chodníky. Čo však, ak do lokality pribudne ďalších 100 áut? Tie budú parkovať kde? Na stromoch? Či možno tie autá nepribudnú, lebo si ich ľudia nekúpia, pretože nebudú mať kde parkovať? Niekde ten moment príde, že ľudia v priestore s limitovaným priestorom buď prestanú kupovať autá/začnú ich predávať, alebo si budú kupovať parkovacie miesta v garážach. Bohužiaľ, kým je možné beztrestne parkovať na úkor chodcov, parkovacie miesto si kúpi málokto a teda ich nikto ani nebude stavať. Povolením parkovania na chodníkoch sme zabili dopyt po parkovacích garážach a situáciu s parkovaním sme nevyriešili, ale naopak oddialili a skomplikovali riešenie do budúcnosti.

          Mimochodom, petícia neruší možnosť parkovania na chodníku. To bude naďalej možné, ak to bude povoľovať príslušná značka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Dopravn%C3%A1_zna%C4%8Dka_IP14b.svg

  10. Co tak dat informaciu kolko mate nazbieranych podpisov a kolko este ostava. Suhlasim ze niekto nema tlaciaren aby sa k tomu dostal preto by elektronicka forma vsetko urychlila.

  11. Chcel by som poprosit – celu cyklokoaliciu – aby sa predovsetkym starala o to, aby mali cyklisticke chodniky a cesticky, aby neprekazali na cestách autam; a nestarala sa do parkovania aut na chodníkoch a verejných miestach v obci.

Pridaj komentár