Volíme bicyklom: Voľby do VÚC 2013

Volím bicyklom!
Volím bicyklom!

V rámci blížiacich sa župných volieb (volieb do VÚC 2013) sme oslovili všetkých kandidátov na župana s otázkami ohľadne cyklodopravy. Zároveň sme sa pozreli na volebné programy a priority kandidátov na županov, či zahŕňajú cyklodopravu a ak áno, v akom rozsahu. Priority sme hľadali na oficiálnych weboch kandidátov alebo ich Facebook stránkach.

Považujeme za dôležité, aby kandidáti na županov mali cyklodopravu medzi svojimi prioritami a preto, keď volíme, volíme bicyklom!

Z trojky kandidátov s najvyššou podporou nám odpovede nezaslal Daniel Krajcer.

Zoznam zaslaných otázok:

  1. Kedy ste naposledy použili bicykel ako dopravný prostriedok a za akým účelom?
  2. Čo považujete za aktuálny najväčší problém v cyklodoprave v Bratislavskom kraji?
  3. Čo sú vaše priority v oblasti cyklodopravy (dlhodobé) a aké konkrétne projekty zrealizujete v roku 2014 (krátkodobé)?
  4. Ako chcete vyriešiť dopravné spojenie na bicykli z Rovinky a Ivanky pri Dunaji s Bratislavou?
  5. Ako chcete podporovať multimodalitu z miest ako Pezinok či Modra? (pozn. ide o používanie viacerých druhov dopravy tak, aby sa človek dostal z Pezinka do Bratislavy – auto či bicykel lokálne, presadnutie na autobus, vlak a ďalej opňť MHD, bicykel a pod.)
  6. Akí experti budú vo vašom tíme pre cyklodopravu? (celé mená a ich profesionálne pozadie)
K otázke č.3 sme poslali aj nápovedu nasledovného znenia: „VÚC je napr. zriaďovateľom stredných škôl a správcom ciest v kraji.“ – chceli sme tým naznačiť, že vzdelávanie o bicykli ako dopravnom prostriedku je veľmi dôležité, rovnako tak pri príprave či rekonštrukcii ciest je potrebné myslieť na cyklistov.

Nasleduje abecedne radený zoznam kandidátov na župana a popis ich cyklopriorít.

Zdenka Beňová, Ľudová strana Naše Slovensko

Bez priorít

Odpovede na otázky (odpovedal M. Kotleba):

Vase otazky ma zaujali, pretoze za mladych cias som bol velmi aktivny cyklista. Rad by som Vam na ne odpovedal, no podla vsetkeho Vas zaujima len bratislavsky kraj, co ide mimo mna. Aj tak Vam vsak drzim palce pri presadzovani lepsich podmienok pre cyklistov!

PS: Niet nad socialisticku „ESKU“ :)

Rastislav Blaško, nezávislý

Priority:

  • Podporenie siete súčasných cyklotrás
  • Vytvorenie novej, prírodnej cyklotrasy – z Pezinka a Senca až do Parndorfu a Neusiedlu am See (s napojením na Dunajskú cyklotrasu)

Odpovede na otázky:

  1. V lete. Rekreačne.
  2. Nedostatok cyklochodníkov, zlý stav vozoviek 2., 3. triedy a možnosť úpravy pruhu pre cyklistov. Nedostatok poľných ciest, ktoré by sa vyhradili pre cyklistov.
  3. Značkovanie cyklochodníkov, budovanie posedov pre cyklistov – dlhodobé. Prepojenie poľným cyklochodníkom Jarovce – Rusovce – Čunovo – napojenie na Dunajskú cyklotrasu a prepojenie na Rakúsko smerom na Parndorf. Prepojenie Modry a Pezinka s Bratislavou.
  4. Cyklochodníkom mimo hlavnej cesty. Z Ivanky napojenie na P. Biskupice a Vrakuňu, z Rovinky pri Dunaji.
  5. Modru s Pezinkom prepojiť cez Šenkvice cyklochodníkom. Pezinok prepojiť smerom na Bratislavu cyklochodníkom cez Viničné, Slovenský Grob, Chorvátsky Grob, Bernolákovo a Ivanku p.D.
  6. Bc. Jozef Blaško, juniorský amatérsky cyklista

Anton Čulen, Magnificat Slovakia

Bez priorít

Na otázky neodpovedal.

Oskar Dobrovodský, Národ a spravodlivosť – naša strana

Bez priorít

Na otázky neodpovedal.

Monika Flašíková-Beňová, SMER-sociálna demokracia

Priority – bez uvedenia cyklodopravy

Odpovede na otázky:

  1. Priznám sa, že preferujem beh a jógu. Napriek tomu som sa v júli zúčastnila Stupavského cyklomaratónu, kde som ako totálny amatér aj popri troch pádoch úspešne dorazila do konca. Aj keď bolo 35 stupňov v tieni  Ale inak, povedzme raz za mesiac na bicykel sadnem a urobím si výlet. Navyše – z európskych miest mám skúsenosti, že bicykel je dnes už reálny dopravný prostriedok, ktorý ľudia často a radi využívajú.
  2. Cyklotrasy nie sú zosieťované – čiže neexistuje chrbtová kosť cyklotrasy, ktorá by umožnila cyklistovi z ktorejkoľvek mestskej časti prejsť bezpečne na bicykli priamo na hrádzu, alebo na iné cyklotrasy. Dnes musí ísť buď autom, alebo riskovať prejazdy zónami, kde nie je o bezpečnosť cyklistu postarané. Je to problém najmä pre rodiny s deťmi, kde je nebezpečenstvo najvyššie. Inak povedané – nemáme bezpečný cyklistický koridor, ktorý by prepájal nástupy na trasy v Devíne, na hrádzi , Želenej studničke, alebo na Kolibe. V tomto je Bratislava pozadu, hoci trasy a možnosti pre turistickú cyklistiku tu máme krásne a máme ich veľa.
  3. Myslím si, že dlhodobo sa musíme snažiť o vytvorenie chrbtovej kosti bratislavských cyklotrás, tak aby sa po Bratislave a okolí dalo na bicykli dostať bezpečne na čo najviac miest. Krátkodobo sa mi zdá byť prioritou projekt, ktorý umožní cyklistom bez toho, aby museli riskovať cestu po frekventovanej Devínskej ceste prejsť na bicykli z nábrežia až na Devín.
  4. Na otázky 4 až 6 odpovedám spoločne:
    Nie som a ani sa netvárim, že som expert na cyklistiku. Na tieto otázky a mnohé iné, ktoré sa týkajú rozvoja cyklodopravy sú iní odborníci a medzi nich počítam bezpochyby aj Vaše združenie ktorého aktivity sledujem a vnímam. Určite nebudem robiť akékoľvek kroky bez konzultácií s odborníkmi, ktorí budú mať v otázkach rozvoja cyklistiky dvere do prípadného môjho župného úradu vždy otvorené. A navyše združenie Cyklokoalícia vnímam ako typické združenie aktívnych občanov, ktorí majú zmysel pre komunitné projekty a rozumne ich presadzujú. Takéto združenia sú požehnaním pre každého komunálneho a regionálneho politika, pretože práve takéto združenia vedia prichádzať s reálnymi a potrebnými návrhmi, ktoré korešpondujú s potrebami reálnych ľudí.
    Cyklodoprava musí byť rozvíjaná paralelne s ostatnými druhmi dopravy. Aj preto potrebujeme konečne dotiahnuť projekt integrovanej dopravy v kraji. Financie na integrovanú dopravu sa podarilo získať už v roku 2007, no dodnes funguje len v časti kraja (na Záhorí) a aj to chabo. Práve doriešenie projektu integrovanej dopravy totiž vytvorí podmienky na reálnu podporu multimodality, nielen z Modry či Pezinka ale v rámci celého kraja.

Pavol Frešo, SDKÚ-DS, KDH, Most-Híd, SaS, SMK-MKP, OKS, SZ

Priority:

  • Obnova a vylepšenie ďalších cyklotrás
  • Vytvorenie Vinohradníckej cyklistickej magistrály
  • Pokračovanie vo výstavbe cyklomostov
  • Nové cyklostojany pri Moravskej ceste

Odpovede na otázky:

  1. Pred dvoma týždňami som bol aj s dcérou na Partizánskej lúke.
  2. Problemov v cyklodoprave a cykloturistike je v kraji dost. Snad najvacsim problemom su chybajuce cyklotrasy priamo v centre mesta a radialy z okrajovych mestskych stvrti, ako napriklad Dubravka, Podunajske Biskupice, Raca, Ruzinov… Osobne za velky problem povazujem i nevyhovujucu legislativu, ktora nie moc napomaha rozvoju cyklodopravy a cykloturistiky v kraji. Nerad by som vydeloval cyklodopravu a cykloturistiku zvlast, povazujem obe za rovnako dolezite sucasti nemotorovej dopravy. A samozrejme netreba zabudat i na pesich v mestach, a to nielen v Bratislave.
  3. Za dlohodobu prioritu urcite patri skvalitnenie cyklodopravy  nielen v Bratislave, ale i v ostatnych obciach v kraji. Urcite sa budeme snazit prepojit obce a mesta kvalitnymi samostanymi cyklotrasami. Ako priklad mozem uviest prepojenie obci Bernolakova a Nova Dedinka, ci projekt JURAVA. Samozrejme budem sa snazit riesit i situaciu pre nemotorovu dopravu v samotnej Bratislave, ale tu su kompetencie magistratu. Budem sa snazit spolu s primatorom BA doriesit Devinsku cestu, Mlynsku dolinu a Historicky okruh v centre mesta. Ale nechcem ani zabudnut na radialy z okrajovych casti mesta do centra Bratislavy. Tiez mam zaujem doriesit situaciu v mestach Senec, Pezinok, Modra a Malacky, to bude tiez dlhodoby proces…. Kratkodobe riesenia je minimalne zlepsit uz tie podmienky, co mame teraz. Napriklad osadzovat cyklostojany pred nasimi skolami, kulturnymi, ci sportovymi zariadeniami, alebo na turisticky zaujimavych miestachh kraja. Chcem zlepsit udrzbu vsetkych cyklotras v kraji, osadit cyklostojany s aktualnymi cyklomapami, ci cykloodpocivadla na EuroVelo a na Bielom krizi v Malych Karpatoch. Na skolach zlepsit povedomie o zdravom zivotnom style, s dorazom na bezpecnst deti v cestnej premavke, robit pre nich rozne sutaze, prednasky.
    A samozrejme jeden z hlavnych cielov je zlepsit integrovanu dopravu a v nej zlepsit podmienky pre cyklistov, napriklad bezplatnou prepravou bicyklov  v ramci kraja, ci zriadit na zeleznicnych staniciach strazene odkladacie miesta pre bicykle.
  4. V septembri bol poslancami kraja schvaleny uzemny plan BSK kde v ramci neho bol vypracovany i cyklisticky generel. V nom mame jasne dane koridory, kadial chceme v buducnosti viest hlavne regionalne, ci vyznamne miestne cyklotrasy ( sluziacie na cyklodopravu i cykloturistiku ). Konkretne obec Rovinka, cyklotrasu chceme viest popri Slovnafte, v ramci vystavby R7 postavit i samostanu cyklotrasu s napojenim na Medzinarodnu cyklotrasu EuroVelo 6, smerujucu k Pristavnemu mostu. Je to jedna z najkratsich tras do centra mesta.
    Ivanka pri Dunaji bude napojena na vychodny obchvat Bratislavy, ktorym sa cyklisti budu vediet bezkolizne dostat popri letisku M.R. Stefanika a Malom Dunaji k Pristavnemu mostu a odtial do centra mesta. V pripade poptreby vybudujeme cyklotrasu smerom na Zlate Piesky, ak mesto tam vybuduje priamu radialu smerom do centra mesta.
  5. Urcite zlepsenie pohybu cyklistov v oboch mestach, a to vybudovanim vhodnych cyklotras tak, aby boli napojene na ine druhy dopravy. V Pezinku je to jednoduchsie, napojit cyklotrasy najma na zeleznicnu stanicu, kde vytvorit vhodne podmienky na odkladacie strazene parkovisko pre bicykle a samozrejme  spolu so ZSR zlepsit i podmienky na prepravu bicyklov v ramci kraja, najma s dorazom na prepravu smer Bratislava a spat.
    Mesto Modra napojit samostatnou cyklotrasou na zeleznicnu stanicu Senkvice, pripadne zriadit i kyvadlovu dopravu na prepravu bicyklov na zeleznicnu stanicu.
    Obe mesta maju uz urcitu projektovu dokumentaciu, treba ju len zrealnit na jestvujuci stav a zosuladit s uzemnym planom jednotlivych miest a potrieb obcanov. Samozrejme tiez na vhodnych miestach osadit cyklostojany, informacne tabule a pod.
    Nasim dlhodobym cielom je vybudovat a zlepsit integrovanu dopravu, najma dostat ludi z osobnych aut do vlakov, autobusov, ale i na bicykle, ci i pesiu dopravu, in- line a pod.
  6. Ladislav Findl, krajsky cyklokoordinator
    Ing. Ivan Magat, projektovy manager pre projekty z EU
    Samozrejme planujem spolupracovat i z neziskovymi organizaciami, ako su Slovensky cykloklub, Cykloaliancia, Cyklokoalicia, Ekopolis a pod….

Gabriel Karacsónyi, Priama demokracia

Bez priorít

Odpovede na otázky:

Nepracujem v žiadnom orgáne VÚC, takže problematikou sa nezaoberám a nie je to ani môj „koníček“.

Ak by som bol zvolený, určite sa s problematikou oboznámim !

Ako občan …. v doprave, školstve, či v zdravotníctve, je toľko nevyriešených problémov, na ktoré sa nedostávajú potrebné prostriedky, že situáciu v cyklodoprave by som za prioritu nepovažoval.

K Vašim otázkam – tie by ste mali adresovať existujúcim funkcionárom a inštitúciám VÚC, nie kandidátom, lebo je veľmi málo pravdepodobné, že terajší kandidáti sú expertmi na túto oblasť. Ak by som sa do funkcie dostal, určite sa zoznámim s Vašimi návrhmi, či požiadavkami a dám ich k dispozícii kompetentným zložkám a konečné rozhodnutia prijme zastupiteľstvo VÚC.

Vaše bodové hodnotenia ma príliš nevzrušujú, ale pokiaľ by ste ma mali verejne hodnotiť nejakým bodovaním, potom prosím s uverejnením tohto môjho komentára.

Daniel Krajcer, Nová väčšina-Dohoda

Priority – bez uvedenia cyklodopravy

Na otázky neodpovedal.

Peter Marček, Strana občanov Slovenska

Bez priorít

Na otázky neodpovedal.

Karol Ondriáš, KSS

Bez priorít

Odpovede na otázky:

Som 100% za vybudovanie bezpecnych cyklotras v celom kraji aby sa kazdy mohol dostat na bicykli na akeko2vek miesto v kraji.

Jaroslav Paška, SNS

Bez priorít

Na otázky neodpovedal.

Roman Ruhig, Nový parlament

Priority – bez uvedenia cyklodopravy

Na otázky neodpovedal.

6 thoughts on “Volíme bicyklom: Voľby do VÚC 2013

  1. len taky maly detail – Ivanka pri Dunaji je prepojena na BA, staci si pozret mapu – treba ist po novej cykloceste pri Malom Dunaji, potom prejst na druhy breh popod Hradsku cestu a potom rovno dalej popri cisticke a okolo letiska a lala – ste v ivanke :)

    1. michal: co? ved ja som to myslel vazne. laskavo si to vyskusaj a az potom kvakaj na internete! pravda je taka, ze sa to da kludne pouzit ako cyklotrasa, lebo tam jazdi len minimum aut.
      a co sa tyka surskeho kanala, ano, ide tam polna uzka cesticka, ktora zacina pri Suri a konci az pri Zelenej vode, takze sa da pouzit aj ta. len treba mat odpruzenie, lebo je to dost hrbolate a tiez tam treba podist kazdu cestu, dialnicu a zelenicu. ale da sa to, sam som tade siel uz aspon 10 krat

      1. okrem toho, frekvencia aut nema nic spolocne s tym, aby bola dana cesta vyhlasena za cyklotrasu.
        staci ist do rakuska, tam vela cyklotras vedie po spolocnych komunikaciach s autami.

        1. Ale aj vela cyklochodnikov v rakusku je nespevnenych a pritom uplne realne pouzivanych.. stacilo ich iba oznacit smerovymi tabulami, aby ludia vedeli, ako maju ist…

Napísať odpoveď pre Enter Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.