Preprava bicyklov vo vlaku je drahá, zmeňme to!

Na portáli cyklodoprava.sk sme sa dozvedeli, že Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) zrušila zľavy na prepravu bicyklov. Teraz zaplatí cestujúci za bicykel 1,5 EUR, a to aj keď ide len v rámci Bratislavy, napr. z Vajnor na Hlavnú stanicu. Je absurdné, aby cestovné za bicykel bolo viac ako 2-násobne drahšie ako cestovné za osobu (z Vajnor na Hl. stanicu je štandarné cestovné za dospelú osobu 0,64 EUR). Ako potom ŽSSK implementuje uznesenie Vlády Slovenskej republiky č. 223 schválené dňa 7. mája 2013  s názvom Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike (PDF)???

BA-Lamač – BA-hl. stanica: 0,44 € za človeka + 1,5 € za bicykel
Sv. Jur – BA-Vinohrady: 0,60 € za človeka + 1,5 € za bicykel
BA-Vajnory – BA-hl. stanica: 0,64 € za človeka + 1,5 € za bicykel
Pezinok – BA-Rača: 0,74 € za človeka + 1,5 € za bicykel
BA-DNV – BA-hl. stanica: 0,78 € za človeka + 1,5 € za bicykel
Bernolákovo – BA-Nové Mesto: 0,86 € za človeka + 1,5 € za bicykel

Tam sa ako Priorita 1 Riadenie a legislatívna podpora (str. 25), sekcii 1.3 Legislatívna podpora integrácie cyklodopravy a jej bezpečnosti uvádza:
Cieľom je presadenie legislatívnych opatrení na podporu prepravy cyklistov a bicyklov, či už pri každodennom dochádzaní do práce a školy alebo pri voľnočasových aktivitách, v prostriedkoch verejnej osobnej dopravy. Vyžiada si to úpravu prepravných poriadkov dopravcov i časti dopravných prostriedkov.

Zároveň je v cyklostratégií pomenované, kto má za túto časť zodpovednosť…
1.3 Legislatívna podpora integrácie cyklodopravy a jej bezpečnosti
Opatrenie 1.3.1 Vytváranie podmienok na pohodlnú prepravu bicyklov prostriedkami verejnej osobnej dopravy vrátane výstavby stojísk (prístreškov) pre bicykle, bezbariérového prístupu na nástupištia a napojenia na existujúcu/plánovanú sieť cyklotrás (najmä pri výstavbe alebo rekonštrukcii prestupných terminálov, železničných a autobusových staníc, zastávok, verejných priestranstiev, nákupných centier, bytových komplexov a pod.)
Zodpovednosť: MDVRR SR
Spolupráca: ŽSR, samosprávne kraje, mestá a obce, a iné

V ČR (České dráhy) to majú logicky odstupňované, do 50 km je iná cena, ako naprieč republikou. V bratislavskej MHD pritom cestujeme s bicyklom zadarmo a keďže sa tu hovorí o integrovanej doprave, kde s jedným cestovným lístkom môžeme jazdiť s mestskými autobusmi/trolejbusmi/električkami, prímestskými autobusmi i vlakmi, tak prečo vôbec vo vlaku žiadať nejaké cestovné za bicykel pri dochádzaní do práce? Tarifné podmienky by mali byť rovnaké u všetkých dopravcov.

Preto by sme Vás chceli vyzvať zabojovať spolu s nami za zlepšenie podmienok napísaním emailu, v ktorom vyslovíte nesúhlas so súčasným systémom na:

  • info@mindop.sk – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
  • peter.klucka@mindop.sk – Peter Kľučka, národný cyklokoordinátor
  • info@slovakrail.sk – Železničná spoločnosť Slovensko (kontaktné centrum)
  • cestovny.poriadok@slovakrail.sk – Železničná spoločnosť Slovensko (pripomienky k cestovnému poriadku)
  • podatelna@region-bsk.sk – Bratislavský samosprávny kraj (príp. ak bývate v inom kraji, tak na inú adresu)
  • sluzbyobcanom@bratislava.sk – Magistrát hl. mesta SR Bratislava (front office)

Ak bývate v okrajovej mestskej časti so železničnou stanicou (napr. Vajnory, Rača), neďaleko Bratislavy (napr. Pezinok, Sv. Jur, Trnava), napíšte aj tamojšiemu starostovi.

Je to proti zdravému rozumu! Je nás veľa, nemôžu to ignorovať! Ďakujeme za podporu…

Náš email s výzvou si môžete prečítať tu (PDF)

Aktualizácia / 25.5.2014

10.6. budeme mať stretnutie so zástupcami MDVRR SR, ŽSSK, BSK, Magistrátu hl. mesta, a ďalšími, na ktorom budeme diskutovať o absurdných cenách za prepravu bicykla na krátke vzdialenosti a hľadať vhodné riešenie. Vaše nápady na zmenu tarify privítame v komentároch. Sme v spojení aj s inými cyklozdruženiami zo Slovenska, čiže netýka sa to len Bratislavy, ale všeobecne celého Slovenska. Ďakujeme za podporu.

28 thoughts on “Preprava bicyklov vo vlaku je drahá, zmeňme to!

  1. „Tarifné podmienky by mali byť rovnaké u všetkých prepravcov.“

    Dopravcov a nie prepravcov. Prepravcovia v osobnej doprave sú cestujúci.

  2. Súhlas, z takej DNV je tiež najhoršie zvládnuť úsek medzi mestskou časťou a mestom a bolo by skvelé, keby napr. v rámci mesta bola preprava bicyklov zdarma (alebo pokojne nech pridajú benefit pre ľudí z BMK)

      1. tie stojany su super, vyuzil som v Colorade… vodic ma prehlad o situacii pri nakladani/vykladani bicyklov a su zabezpecene… treba napisat DPB, nie nam :)

  3. Tiez sa mi to nepaci, ja dochadzam rano z Pezinka do BA-Raca aj s bikom, cestovne 0,60 eura a listok za bike 1,50 eura, to je nepochopitelne, keby som nechodil naspat lesom ale vyuzival vlak tak by sa mi viac oplatilo chodit autom… mal by sa to zmenit

  4. Ja cestujem na väčšie vzdialenosti, veľké + by bolo keby sa celodenný cestovný lístok na bicykel dal kúpiť v každej stanici. V niektorých ani nevedia že niečo také existuje.

  5. Železnica je neschopný štátny podnika, plný opilcov a bývalých komunistov, tohto času pracujúcich dôchodcov a zlodejov tunelárov. Zmeniť ju? Zabudnite! Možno o 15-20 rokov budú nejaké zmeny…

  6. V Rakusku je bike v cene regiolistku. Ked si kupim regiolistok do Ba mam v tom automaticky bicykel. Dokonca myslim ked si ho kupim spat z Petrzalky, ale to som si teraz nie uplne isty. Skratka pokial je vo vlaku miesto vo vagone na to urcenom tak mozem ist s bikom a je to v cene.

  7. V Prahe je preprava bicyklov s elektricenkou vo vlakoch ZADARMO. Neplatim vobec nic. Zadarmo je preprava aj v metre a v niektorych elektrickach.

  8. Vítam túto iniciatívu, lenže inšpirácia českým modelom má tiež úskalia. Ten priniesol síce zlacnenie krátkych jednorazových trás, zato zrušili celodenné aj týždenné lístky, navyše prepravu bicykla v PÚB („batožinový“ vozeň, obvykle radený v rýchlikoch) spoplatňujú dodatočne 10 Kč za každé jedno použitie takéhoto vozňa. Na jednej strane prínos pre krátke trasy, na druhej strane typický celodenný skupinový výlet do vzdialenejšieho cieľa sa výrazne predraží.
    Teda treba zmeniť predraženú prepravu na krátke trasy, ale zachovať aj „množstevnú zľavu“ v podobe denných a týždenných lístkov.

  9. Tak, treba uviest 30 emailovych adries a mien komu treba napisat ale nevidim ziaden navrh ako by mala byt preprava bicykla (tarifne) riesena :)
    cize masovo sa stazujme ale ked sa nas spytaju co chceme, ci zadarmo alebo % z listka alebo tarifa x kilometer a pod tak mykneme plecom, co? :))

    1. myslim, ze nie je na obcianskom zdruzeni aby urcovalo tarifne podmienky zelezniciam… my mame predstavu ako to riesit, mame viac alternativ, ale je to o diskusii s partnermi ako kraj, mesto, zeleznice, ministerstvo a pod.

    2. neviem ci si pochopil co bol ciel clanku… vyvolat o tomto probleme diskusiu a to sa aj podarilo, narodny cyklokoordinator bleskovo dohodol stretnuie so vsetkymi stranami a teraz dufajme ze to dobre dopadne…
      akekolvek navrhy na to ako by si si to predstavoval mozes napisat do komentaru a tie naj navrhy, aj co mame od inych cyklozdruzeni v SR, budeme prezentovat na stretnuti s ZSSK

    1. Ahoj sv,
      Dochádzanie do zamestnania a školy na bicykli z okrajových častí mesta do centra nie je pri neexistencii cyklotrás (popri Račianskej, Vajnorskej/Rožňavskej a iných) bezpečné ani komfortné. Bratislavská MHD podporuje prepravu bicyklov na všetkých linkách zadarmo, a v zahraničí je úplne bežné, že ľudia používajú kombináciu dopravných prostriedkov, ako napr. vlak (na prekonanie veľkej vzdialenosti) a bicykel (na pohyb v rámci centra). Viď príklad zo Silicon Valley http://youtu.be/d4lSFl9ygac?t=1m30s
      To je ako povedať, však máš nohy na chodenie, načo sa potrebuješ vyvážať autom? :)

      1. > MHD podporuje prepravu bicyklov na všetkých linkách zadarmo
        Musi to vsak odsuhlasit vodic – 2x som to skusal (Petrzalka->DNV) a mal som iba 50% uspesnost :(. To je moja zla skusenost s MHD. Mam vsak aj dobru skusenost, ked ma vodic zobral relativne v spicke, za co su mu bol povdacny, – chytil som defekt v meste :-D

        1. Ak MHD vozi bicykle zadarmo potom treba ist MHD.
          Vsetkym sa zda nelogicke, ze listok pre cestujuceho je lacnejsi ako listok pre bicykel. Ale rovnako nelogicke je, ze listok vlakom v ramci BA stoji od 46 centov ale v MHD listok zacina od 70 centov. Takze v MHD nie je preprava bicykla zadarmo, ale je zahrnuta vo vyssom cestovnom. To znamena, ze 98% cestujucich bez bicykla plati za nieco co nepotrebuju. Je cielom tejto peticie dosiahnut to, aby cyklistom zaplatili za bicykle ti, ktori cestuju bez bicykla???

          Lebo byt na mieste zeleznic tak zvysim zakladne cestovne a poviem, ze bicykle je v tom.

          1. Ahoj JJ,
            vo vlaku sa plati od vzdialenosti, ale len za osoby. Pri kratkych vzdialenostiach, napr Sliac – Banska Bystrica, alebo tie priklady co su uvedene v cĺanku, preto vychadza fixne cestovne za bicykel 1,5 EUR ako ohromne vela. Ak vlada chce podporit dochadzanie do prace na bicykli, a to aj v kombinacii vlak a bicykel, tak je logicke znizit ceny za prepravu bicykla.

          2. Aj v MHD sa plati za vzdialenost. S 15 minutovym listkom urcite nezajdes tak daleko ako s hodinovym. Casovy princip v MHD umoznuje aby system bol jednoduchy. Zial na zeleznici existuju trate s roznymi rychlostami, su pomale osobne vlaky a rychliky. Tam by casovy princip sposoboval velku nespravodlivost. Ja som chcel poukazat na to, ze cestovne na kratke vzdialenosti je na zeleznici extremne nizke a to sposobuje tu nelogickost, ze potom vyzera preprava bicykla draho. V Madarsku je cestovne na 2 KM 0,82 Euro, u nas polovica. V Cechach zacina cestovne na priblizne rovnakej urovni ako u nas a bicykel prepravuju od 0,91 Euro az po 3 Euro. Ale ked sa pozries na cestovne s bicyklom na priemernu vzdialenost 40 km, v Cechach zaplatis 2,3 + 0,9 Euro, teda 3,2 Euro. U nas 1,9 + 1,5 Euro teda 3,4 Euro. Na vacsie vzdialenosti je to v Cechah uz ovela drahsie. U nas stat podporuje prepravu osob lacnym cestovnym. Takze ked tu niekto hovori o inspiracii ceskym modelom, potom zavedme vsetko, aj drahe cestovne.
            A taktiez ked tu vezmem priklad jednoho diskutujuceho, ktory z Pezinka do BA. Pise, ze dochadza rano do prace a plati 0,6 a 1,5 Euro. Ak chodi denne stoji ho to 10,5 Euro za tyzden. Lenze preco si nekupi tyzdenny listok na vlak a na bicykel? To by ho vyslo jednosmerne len 8,45 Euro.
            A kedze ma bicykel, setri na autobuse. Jeho spoluobcan, ktory ide bez bicykla za mesacny listok z Pezinka do Race zaplati 15,4 Euro a na presun v BA zaplati za elektricenku 26,9 Euro, spolu 42,3 Euro.
            Ten kto ma bicykel elektricenku nepotrebuje, Takze ten zaplati za mesacny listok obojsmerny 15,4 Euro a za 4 tyzdenne cyklo listky 24 Euro, spolu 39,4 Euro. Teda este setri. A pokial chodi vlakom len jednym smerom a naspat ide na bicykli tak zaplati mesacne 31,4 Euro. Moja otazka je, preco by stat mal zo spolocnych penazi nas vsetkych este viac dotovat ludi s bicyklami, ked uz teraz setria?

  10. Schizofrénia..v jedno sa zaviazať a robiť opak.
    Alebo neschopnosť, keď záväzky nevie plniť. Potom je potrebný postih, vyvodenie dôsledkov. To nielen v tomto prípade najviac absentuje!

  11. Všetko má svoje výhody a nevýhody.
    Výhoda je, že aj za vzdialenosť z BA do MI platíš len 1.50€, nevýhoda je to pri krátke vzdialenosti. ŽSR nemôže za to, že na veľa úsekov nie je cyklotrasa.
    Takže: ak cenu poznáš a nesúhlasiš môžete protestovať/lobovať, možno bude zmena. Ale dovtedy máte len na výber: zaplatiť, alebo ísť aj tak bicyklom, alebo bicyklom do autobusu ak je to vhodnejšie.
    Podľa mňa trepať sa bicyklom v rannej špičke do preplneného vlaku nie je veľmi sociálne. Zoberie veľa miesta, ktoré už aj tak nie je.

    1. ZSSK nakúpila vozne špeciálne pripravené aj na prepravu bicyklov a žiadne bicykle sa tam nevozia. Chcieť prepravu bicyklov zadarmo je zrejme nespravodlive pre tých čo bicykel sebou nemajú, ale nebolo by od veci spraviť aj pre bicykel listok zavisiaci od vzdialenosti. To je asi celé.

Comments are closed.