Cyklokobojsmerka na Medenej dokončená

Podarilo sa! Po takmer 6 mesiacoch od zatvorenia Štúrovej ul. (ku ktorej sme dávali samostatné vyhlásenie) sa realitou stáva prvá cykloprotismerka (tiež cykloobojsmerka) svojho druhu v Bratislave (t.j bez vyznačenia cyklopruhov, s použitím piktokordoru). Ide o Medenú ulicu, ktorá je teraz pre cyklistov prejazdná v oboch smeroch, teda aj v smere od Špitálskej. To výrazne zjednoduší prejazd na Šafárikovo nám. Druhou v poradí by mala byť Dunajská (v úseku Špitálska – Rajská), ktorá je podľa Facebooku magistátu už tiež schválená, ostáva počkať na realizáciu.

V čom ide o prevratné riešenie? Cykloprotismerka na Medenej je vyznačená len vodorovným a zvislým dopravným značením, čiže ide o veľmi lacné riešenie. Neboli nutné nákladné stavebné úpravy. Mnohé mestské časti ale aj mestá a obce po celom Slovensku potrebujú práve takéto riešenia ako soľ. Nemajú veľké rozpočty a preto im cykloprotismerky – za rádovo niekoľko stoviek eur (rozumej 2 dodatkové tabuľe, piktokoridor nie je povinný) – pomôcť prepojiť sídliská a centrá svojich miest a obcí. Podobné riešenie pomáhame presadiť aj priateľom z iniciatívy CykloPromenáda Pezinok na uličkách v centre Pezinku. Veríme, že Medená sa stane akýmsi precedensom a všetky mestá a obce, ktorých úradníci sa teraz bránia použiť dopravné značky E16b a E16c povoľujúce protismernú jazdu cyklistov v jednosmerkách (v legislatíve už od roku 2011), už konečne odolajú tlaku cyklistickej verejnosti, alebo sami navrhnú takéto pro-cyklistické riešenia. Pritom vo svete to nie je nič prevratné. V Česku ich majú mnoho, dokonca to propaguje samotné ministerstvo dopravy.

Ako správne prejisť po Medenej (na fotkách)

Nasledujúce fotografie znázorňujú nové dopravné značenie na Medenej, v smere od Špitálskej. Ak teda najbližšie pôjdete po Špitálskej v smere na Šafko, za Billou odbočte doprava na Medenú. Piktokoridor Vás prevedie uličkou až ku križovatke s Tobruckou. Ako je vidieť z fotografií, cyklista má jazdiť na pravej strane ulice, ako naznačuje piktokoridor. Odtiaľ už môžete pokračovať, kam chcete, je tam obojsmerná premávka.

Označenie cykloprotismerky pomocou dopravných značiek B2 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel s dodatkovou tabuľu E16b Jazda cyklistov v protismere povolná
Označenie cykloprotismerky pomocou dopravných značiek B2 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel s dodatkovou tabuľu E16b Jazda cyklistov v protismere povolná
Koridor pre cyklistov (pikokoridor) naviguje cyklistov v cykloprotismerke na Medenej (nie je však nutný, stačí aj zvislé dopravné značenie)
Koridor pre cyklistov (pikokoridor) naviguje cyklistov v cykloprotismerke na Medenej (nie je však nutný, stačí aj zvislé dopravné značenie)
Cykloprotismerka Medená ul, Bratislava
Cykloprotismerka Medená ul, Bratislava
Cyklisti musia dávať pozor na spolujazdcov, ktorý vystupujú smerom do vozovky, autá by mali parkovať vo vyznačených boxoch, nie ako strieborný Peugeot na fotografii.
Cyklisti musia dávať pozor na spolujazdcov, ktorý vystupujú smerom do vozovky, autá by mali parkovať vo vyznačených boxoch, nie ako strieborný Peugeot na fotografii.

Mestská polícia by si na tejto ulici mala dávať pozor na tzv. „double-parking“, teda parkovanie v dvoch radoch (ako je vidieť na fotografii nižšie), čo vytvára zbytočne nebezpečné úzke miesto na prejazd cyklistov idúcich v protismere a zároveň motorových vozidiel idúcich v štandardnom smere.

Tuto im značka koidoru pre cyklistov trošku ušla, vozovka je tu široká, kľudne mohol byť namaľovaný aj o pol metra do stredu ulice
Tuto im značka koidoru pre cyklistov trošku ušla, vozovka je tu široká, kľudne mohol byť namaľovaný aj o pol metra do stredu ulice

Typická situácia… auto sa drží na pravej strane vozovky, cyklista idúci v protismere na svojej pravej strane vozovky… a pekne sa obídu.

Po ani nie 200 m sa blížime ku križovatke Medená x Tobrucká, tesne pred ňou je priechod pre chodocov. Tu si chodci musia zvyknúť pozerať na obe strany pri prechádzaní ulice.
Po ani nie 200 m sa blížime ku križovatke Medená x Tobrucká, tesne pred ňou je priechod pre chodocov. Tu si chodci musia zvyknúť pozerať na obe strany pri prechádzaní ulice.
Na južnej strane ulice (od križovatky s Tobruckou) pribudla značka E16c Jazda cyklistov v oboch smeroch povolená pod značku IP3b Jednosmerná premávka
Na južnej strane ulice (od križovatky s Tobruckou) pribudla značka E16c Jazda cyklistov v oboch smeroch povolená pod značku IP3b Jednosmerná premávka

Informácie pre vodičov

Kedže aj pre vodičov je to novinka, pripravili sme pre nich malú informačnú kampaň. Informácie o zmene organizácii dopravy sme im spísali na lístoček a zastrčili za stierač. S informovaním budeme pokračovať aj v ďalších dňoch.

Informácie pre vodičov o zmene organizácie dopravy
Informácie pre vodičov o zmene organizácie dopravy

Drobné nedostatky

Ani pri tomto riešení sa nie všetko podarilo… na dopravnej značke informujúcej o uzatvorenej Štúrovej chýba dodatková tabuľa, že Medená má jazdu cyklistov v protismere povolenú.

Tu zabudli do schémy pridať pod B3 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel dodatkovú tabuľku "okrem cyklistov"
Tu zabudli do schémy pridať pod B3 Zákaz vjazdu všetkých vozidiel dodatkovú tabuľku „okrem cyklistov“

Už v obrázku vyššie spomínané umiestnenie jedného piktokoridoru bolo trošku nešťastné (vozovka je skutočne široká a netreba šetriť na cyklistoch), a samozrejme to parkovanie v dvoch radoch je problém . Požiadame Mestskú políciu, aby situáciu monitorovala. Parkovanie je totiž možné len na vyznačených miestach s platnou parkovacou kartou.

Čo ďalej?

Pre cyklonadšencov, ktorý pôjdu presviedčať svojich starostov o takomto pro-cyklistickom riešení máme informáciu, že norma (STN 73 6110) dovoľuje zriadenie obojsmernej jazdy (nielen cyklistov, ale aj áut) na jednopruhovej komunikácii, ktorej šírka je min. 3 metre, ak sú zriadené výhybne. Výhybňa je miesto, kde sa protisebe idúce vozidlá môžu navzájom vyhnúť. Ak ide o vyhnutie cyklistu, zriadenie takejto výhybne je veľmi jednoduché, stačí zmeniť jedno parkovacie miesto  na výhybňu.

Ak chcete ďalšie cykloprotismerky v Bratislave, píšte priamo magistrátu na cyklo@bratislava.sk. Ak potrebujete pomôcť presvedčiť Vášho starostu, úradníka na oddelení dopravy a či policajta o tom, aby zriadili cykloprotismerku aj na Vašom sídlisku, napíšte nám na info@yklokoalícia.sk a budeme sa snažiť Vám pomôcť.

19 thoughts on “Cyklokobojsmerka na Medenej dokončená

  1. K tomu priechodu pre chodcov – nemala by byť minimálna vzdialenosť parkovania aspoň 5m od priechodu?

    1. ale iba zo strany, odkiaľ prichádzajú vozidlá (čiže v prípade jednosmerky z jednej strany môžu byť prilepený na priechod)

  2. Ahojte,
    ste super, ďakujem!
    Ďalší tip je určite Podjavorinskej ulica medzi Koziou a Zochovou. Chodím tadiaľ pravidelne v protismere a nevidím dôvod, prečo by sa to nemalo zlegalizovať. Je to veľmi málo frekventovaná ulica, ľudia tam chodia len zaparkovať.

    Ďak
    Pekný víkend
    Sandra

    1. Ahoj Sandra, ano podjavorinska by mohla, rozmyslame aj kadial chodit z palisadov, okrem svoradovej sa cyklista nema legalne ako dostat dole do centra. (zochova, kozia) zochova je moc uzka, ale premeriame koziu, bezne tadial cyklisti chodia…a samozrejme bezne vsetci chodia aj na panenskej.

  3. Dobrý deň,
    Paráda, gratulujem.
    Prikladám zoznam, kde by som si to ešte vedel predstaviť.
    Možno to bude vyzerať, ako by som vypisoval všetky jednosmerky v meste, ale nie, píšem sem len tie, po zrelom uvážení ;-)
    Cukrová, Francisciho, možno Cintorínska, ale tam sú predsa len tie trolejbusy, Grosslingova, Poľná, Sasinkova, Koceľova, Kvetná, Kvačalova, Páričkova, Klincová, Líčšie Nivy, Prešovská na tom kuse, kde je jednosmerka, Pri starej prachárni, Kalinčiakova na to kuse, kde je jednosmerka, Trnavská cesta v úseku medzi Zimákom a Družstevnou v tej časti, čo je určená na parkovanie, Chemická, Tylova, časť jednosmeriek v Trnávke, tieto závisia od miestneho odhadu, Svätovojtešská, Zátišie, Pluhová, Sibírska, Leškova, Fraňa Kráľa.
    Hm, nejak som to prehnal, ale aspoň časť by pomohla.

    1. Super Stanislav :)
      Mohol by si to prosim skusit poslat emailom na cyklo@bratislava.sk a tie co su v Starom Meste na tatiana.kratochvilova@staremesto.sk. Pokojne nas daj do kopie alebo skrytej kopie. Treba ziadat od samospravy, niekedy nezabera ked im to povieme my, preto potrebujeme aj tvoj hlas (rozumej tvoj email), aby si samosprava nemohla povedat, ze to len cyklokoalicia vymysla, realne to ludia nechcu… chapes? :)

  4. Aj tak som na nejaké zabudol:
    Heydukova, Mariánska a samozrejme dotiahnutie Medenej.
    To len aby sa nezabudlo ;-)

    1. Nevidím tu Banskobystrickú ulicu. Chodím tadiaľ síce pešo, ale cyklisti buď v protismere alebo po chodníkoch, pretože inak nemôžu…

      1. Banskobystricka bola tiez v prvotnom nasom navrhu, je to velmi logicka spojnica, mozno novy el prezidente ked sa nam podari s nim stretnut by mohol kusok zalobovat ;)

      2. Bankobystricka je velmi vhodna na cykloprotismerku, ale asi bude nutne zrusit parkovanie na strane prezidentskej zahrady.
        Urcite ju mame v plane pretlacit (navrhovali sme ju uz viackrat)

  5. Je to výborné, že sa už sa vytvorila aj cyklo obojsmerka. Plánuje sa niečo podobné aj na Leškovej? Zo smeru od Štefánikovej je tam zákaz vjazdu

    ďakujem

      1. a preco mna ako vodica ktory legalne parkuje na parkovacom mieste ma zaujimat, ze reklamny letacik ktory mi neznehodnocoval moj majetok by bol drahsi ? ak citite potrebu takto spam

        1. to vobec nebol reklamny letacik (co sme sa nim snazili predat??), narozdiel od tych co bezne dostavate za stierac.
          ja uz fakt neviem… keby vodici nevedeli, ze cyklisti jazdia v protismere a zrazia sa s nejakym, tak sa niekto moze stazovat, ze ich o zmene organizacie dopravy nikto neinformoval. dufali sme, ze nasa aktivita bude medzi vodicmi vnimana pozitivne, kedze mesto o zmene organizacie dopravy neinformovalo. prepacte ak sme znehodnotili Vas majetok, nebolo to umyselne. skrabkou na sneh by to malo ist celkom OK dole.
          cielom bolo len ochranit spolujazdcov (ktory maju dvere na tu stranu ako koridor pre cyklistov) a samotnych cyklistov. ak nam viete akymkolvek sposobom pomoct budeme velmi radi.

Comments are closed.