Hlavným zlyhaním predloženej štúdie je sprievodná správa, ktorá sa tvari ako z júna 2014, ale pritom popisuje pôvodnú štúdiu z roku 2012. Veríme, že STaRZ, ako objednávateľ štúdie dá túto časť reklamovať.
Zaujímavým je pre nás veta hovoriaca o alternatíve vedenia cyklotrasy v stredovom páse, o ktorej sa v roku 2012 uvažovalo: „V križovatkách sa zužuje o jazdné pruhy pre ľavé odbočenia na cca 3 m. V tomto zúženom priestore sú osadené stĺpy cestnej svetelnej signalizácie (CSS) a dopravné značky, ktoré tvoria neprekonateľnú prekážku cyklistom.“ Ten istý projektant o 2 roky neskôr nemal problém s umiestnením cyklotrasy do stredového pásu. Poďme sa teda pozrieť na detaily…
Neriešenie križovatky Trnavské mýto
V textovej správe sa uvádza „Cieľom štúdie je overenie možnosti umiestnenia cyklistickej trasy od Istropolisu na Trnavskom mýte po Vajnorské jazerá v strednom deliacom páse Trnavskej a Rožňavskej ul.“
Tomuto však nezodpovedá predložené riešenie, ktoré začína až za križovatkou. Riešenie priechodu pre cyklistov od Istropolisu k Trnavskej ceste sme navrhli už dávnejšie.
Napojenie na cyklotrasu v križovatkách
Cyklotrasa je v stredovom deliacom páse vedená od Trnavského mýta po Studenú. Medzi týmito dvomi bodmi však nie je na dĺžke 4,6 km žiadne legálne cyklistické napojenie na túto trasu.
Ak by sa rozhodlo o vedení v stredovom páase, navrhujeme doplniť priechody pre cyklistov aj v priečnom smere tak, aby umožnili príjazd na cyklotrasu aj z územia okolo Trnavskej cesty a Rožňavskej ulice.
Svetelná signalizácia
Cestná svetelná signalizácia na Trnavskej ceste a Rožňavskej je koordinovaná pre vozidlá idúce po hlavnom ťahu určitou rýchlosťou, ktorá je odlišná od pohybu cyklistov. Vzhľadom na relatívne dlhšie vzdialenosti medzi križovatkami je vhodné:
- Preveriť signálny plán a zistiť, či je možné, aby šiel cyklista pri určitej rýchlosti plynule a bez zastavenia alebo len s minimálnym počtom zastavení.
- Ak je na dosiahnutie predchádzajúceho bodu potrebná úprava signálneho plánu niektorej križovatky a je to možné bez negatívneho dopadu na dopravnú situáciu (napr. menej významná križovatka, alebo len vzájomné prehodenie niektorých fáz), navrhujeme takéto opatrenie identifikovať a realizovať.
- Za križovatkami navrhujeme na cestičke pre cyklistov umiesniť svetelný signál (bývalý S 13 Rýchlostný signál s premenným symbolom), ktorý bude cyklistov idúcich po hlavnom ťahu informovať o rýchlosti, ktorá je potrebná na plynulé dosiahnutie signálu voľno v nasledujúcej svetelne riadenej križovatke, ako aj signál S 13 Číselný odpočet svetelného signálu, ktorý už z diaľky ukáže cyklistom kedy naskočí signál voľno.
Ideálne riešenie?
Ako optimálnejšie riešenie vidíme viesť cyklotrasu od Trnavského mýta po severnej strane ulice (ako to bolo v štúdii z roku 2012) a za Tomášikovou ju previesť do stredového pásu (v pôvodnej verzii viedla veľmi nešťastne cez Trnávku). Hlavné argumenty sú:
- dostatočný priestor na severnej strane ulice a naopak nedostatočný priestor v stredovom páse v priestore križovatiek, kde „zavadzajú“ značky a stĺpy CSS, čo bolo konštatované tým istým projektantom v pôvodnej sprievodnej správe
- nedostatok priestoru pre cyklistov a chodcov v križovatkách (v štúdii s vedením cyklotrasy v strede je priestor pre chodcov na niektorých križovatkých zmenšený na minimum na úkor navrhnutej cyklotrasy)
- lepšia možnosť napojenia na ostatné cyklotrasy i body záujmu (Kaufland, Zimný štadión, stará IKEA, a pod.)
- nebude nutný presun stĺpov CSS na každej križovatke, čo je jedna z najnákladnejšíh vecí celého projektu
nebolo by rozumnejsie cyklodopravu tahat cez podchod ? predlzit najazdove rampy (tie co tam teraz povacsine vobec niesu). okrem cylistov by to pomohlo aj vozickarom a mamickam s kocikom. trnavske myto je dost vytazena krizovatka a tam je lepsie ked sa zbytocne nestretavaju cyklisti s autami a elektrickami.
pri sucastnom navrhu mi totiz nieje celkom jasne preco prejst z cesty na tento novovytvoreny cyklochodnik.
To je na diskusiu :) Ak mám zhodnotiť dobudovanie rámp do podchodu, tak
pozitíva:
– zlepšenie podmienok pre vozíčkarov a mamičky (alebo oteckov či starých rodičov) s kočíkmi
– potenciálne plynulejší prejazd (nečakanie na semafore)
negatíva:
– výrazne drahšie riešenie
– prevýšenie naviac
– miešanie chodcov s cyklistami v podchode
Otázne je, či vôbec dobudovanie dlhších rámp reálne bez výrazných prekládiek inžinierskych sietí, pokiaľ viem pri výstavbe Filiálky sa nenavrhovalo prepojenie podchodu zo stanice na súčasný, práve kvôli nejakému kanalizačnému zberaču.
Pri návrhu v článku by sa cyklisti s električkami nestretali vôbec, prejazd by bol svetelne riadený. S autami len čiastočne, na pravom odbočení z Trnavskej cesty na Vajnorskú, čo je minimum vozidiel.