08. 08. 2014

Ak môžete, skúste ísť po ceste

Vieme, že v krajine, kde nielen cesty, ale i chodníky patria viac-menej autám (ktoré dokonca občas na chodcov na chodníku aj trúbia), to nie je ľahké. Nechceme nikoho nútiť jazdiť po ceste, na ktorej sa necíti bezpečne. Chceme však na vás apelovať, aby ste jazdu po ceste skúsili. Každý podľa svojich schopností a na miestach, kde je to preňho dostatočne bezpečné.

Ak neexistuje cyklotrasa, prosím jazdite po ceste, nie po chodníku a napíšte na cyklo@bratislava.sk, kde vám chýba cyklotrasa.
Ak neexistuje cyklotrasa, prosím jazdite po ceste, nie po chodníku a napíšte na cyklo@bratislava.sk, kde vám chýba cyklotrasa.

Prečo?

1. Predvídateľnosť = bezpečnosť

Hoci pri jazde na bicykli po chodníku môžeme mať pocit, že v ohrození nie sme, pri prechádzaní cez cestu sa riziko zvyšuje! Ľahko sa môže stať, že vbehneme pod kolesá vodičovi, ktorý nás tam vôbec nebude čakať/vidieť. V takýchto prípadoch je formálne priznaná vina cyklistovi (aj na prechode pre chodcov).

2. Viac cyklistov = ešte vyššia bezpečnosť

Podľa zahraničných výskumov, čím viac cyklistov je na cestách, tým sú bezpečnejší. Prispieva k tomu fakt, že vodiči sú na cyklistov viac zvyknutí, očakávajú ich a vedia predvídať ich správanie.

3. Ak je cyklistov viac vidno, bude viac cyklotrás

Každý cyklista je vlastne malou ukážkou, že cyklotrasy budovať treba a budú využité. Keď ideme po chodníku, nie sme až tak viditeľní.

4. Menej dôvodov na spory

Mnoho cyklistov vie, že popri chodcoch treba jazdiť opatrne, tak aby sa necítili ohrození a nemuseli sa báť ani o svoje deti a psy.  Chodci sme predsa všetci, takže s vcítením sa by nemal byť problém. Niektorí ho však očividne majú, a jazdia veľkou rýchlosťou a neohľaduplne. Chodci sa potom oprávnene cítia ohrození.

5. Väčší komfort, plynulosť a rýchlosť

Ak sa vo vašej blízkosti nachádza upokojená cesta s nízkou premávkou, možno zistíte, že jazda po ceste vám vyhovuje viac, lebo nemusíte prekonávať obrubníky.

V Autoslave sa o cesty pre autá mesto síce nestará vzorovo, ale rozhodne sa o ne stará viac, ako o chodníky. Na ceste sa nemusíte vyhnúť reklamnému pútaču, lampe, umiestnenej v strede chodníka. Parkujúce autá vám na ceste musia nechať komfortné tri metre. Cesta nekončí zábradlím ani značkou “Výstup z auta!”

Ako na to?

Samozrejme, ak ste ešte po ceste takmer nejazdili, voľte si najprv upokojené trasy, ktoré poznáte a na ktorých sa budete cítiť bezpečne. Vyťažené cesty v čase špičky pokojne nechajte tým skúsenejším. Ale hlavne: sledujte premávku okolo seba. V žiadnom prípade si nedávajte sluchátka, počuť zozadu prichádzajúce auto je naozaj dôležité.

Odporúčania, ktoré trasy sú upokojené, nájdete i v našej Mape odporúčaných cyklotrás, prípadne nám napíšte, a skúsime poradiť. Oplatí sa napísať aj úradníkom, aby váš podnet zapracovali a nabudúce možno pôjdete bezpečnejšie.

Ak je predsalen občas nutné ísť v zdieľanom priestore s chodcami (zmiešaný pohyb, pešia zóna s povoleným pohybom cyklistov, širší chodník pri vyťaženej ceste, atď.), buďte ohľaduplní, dávajte zvlášť pozor na deti a psy, a buďte pripravení kedykoľvek spomaliť alebo zastaviť. Chodci majú v zdieľanom priestore prednosť. Ak vás pustia, zdvorilo im poďakujte.

10 thoughts on “Ak môžete, skúste ísť po ceste

  1. len ma mrzi, ze ste neuviedli to najdolezitejsie, a to spravajte sa predvidatelne, ukazujte zmenu smeru jazdy a myslite na svoju bezpecnost. pri radeni do pruhov myslite na to, ze treba davat znamenie o zmene smeru jazdy, a robit to tak aby ste neohrozili vozidlo zavami (z definicie zakona o cestnej premavke, ak koli tomu dovas zozadu narazi zdravie budete mat ohrozene v prvom rade vy…).

    mozno by sa zislo aj par rad typu ako stat spravne na semaforoch, ako si davat pozor pri jazde okolo parkujucich aut,

    ale iniciativa sa mi paci, cim viac nas bude jazdit po cestach tym viac sa budem tesit, ajked sa obavam, ze niekoho pri tej jazde zabije/zmrzaci koli jeho neopatrnosti.

  2. ja sice jazdim BA-Vinohrady – BA – Eurovea prevazne po chodniku ale prave toto je usek z mojho pohladu (kedze som z Race), ktory potrebuje cyklotrasu najviac. Kym nebude cyklotrasa tak sa na racianskej ul na biku urcite pohybovat nebudem. Nie som samovrah aby som skoncil pod kolesami auta bud pri malovani alebo SMSkovani vodica.

  3. Jazdim BA pravidelne a po ceste. Dokonca aj Bajkalska mi nerobi problemi. Najazdim 3 – 5tis rocne. Za základ bezpecnej jazdi po ceste povazujem Ja: byt videný. Ak som si isty ze ma dotycný sofer vydi som v pohode pretoze umyselne ma nebude chciet zrazit (aspon dufam :) ) ak nie davam si pozor. Na ceste jazdim vacsinou tam kde ma auto prave koleso cize cca 50cm od obrubnika. Je tu lepsi povrch a aj auto ma musi obist a neriskuje to ze sa „zmesti“ Takze hlavne sa spravať tak aby bol clovek vydeny a samozrejme byt predvidatelny, prudké pohybi niesu moc dobry napad :)

    1. aj ja som 365/365 dni v roku jazdil… tak ti fandim, zial teraz som na opacnej strane – za volantom, ale cyklistovi nechavam kludne aj 2 metre priestoru ,ked sa da, lebo si pamatam, ake to bolo, ked ma ignorovali….
      a ano, byt videny je velmi dobra rada, najma pre tych novodobych, co si myslia ze si kupia bicykel, bez prilby idu na cestu, su v ciernom a este nebodaj aj ignoruju pravidla cestnej pr.

  4. moje skusenosti s jazdou po ceste su vacsinou fajn, radsej jazdim po ceste, bojim sa, ze zrazim chodcov :) ale na niektorych cestach sa vyskytuju vodici, ktori si musia vyskusat, ze sa zmestia vedla mna (aj ked je to potom pre mna ako cyklistku nebezpecne). napr. na ceste z Cunova do Rusoviec a pozdlz rusovskeho kastiela je to dost peklo, cesta rozbita a vodici tvrdohlavi.
    a este donedavna som si myslela, ze vodici MHD jazdia bezpecne, ale zistila som, ze niektori si neuvedomuju svoju velkost a parkrat sa mi uz stalo, ze ma autobus obisiel asi tak 20 cm odo mna.
    aj ked som videna – co je aj podla mna zaklad – nie je to vsetko. treba mavat, ukazovat, gestikulovat, zdravit a dakovat slusnym vodicom, to je moja skusenost :)

  5. Rozumiem ideii, je to fakt potrebne, ale tak isto jazdim po ceste co najmenej, hlavne v normalne pracovne dni je to z mojho pohladu velmi nebezpecne… vacsina vodicov ma cyklistu tazko na haku a v horsom pripade su agresivni lebo zavadzia…

    cize cesta NIE :)

  6. Ja tiež po ceste nie, kým tam nebudú samostatné pruhy, a už vôbec nie s deťmi. Kedysi som jazdila, ale to som bola mladá a odvážna :-).

  7. Jazdim po cestách aj necestách po horách po hrádzach po Záhorí,ale tak potrebnú vec ako je zvonček na bicykli má málo cyklistov.

  8. Ahojte vsetci, jazdim autom po Bratislave 28 rokov, ale len teraz 3 tyzden s bicyklom. Predtym som nechcela sa bicyklovat po meste, lebo som si hovorila, ze nie som samovrah. Vidim ako sa spravaju niektori vodici a aj ja sama som vela krat trpla co mozem ocakavat od samotneho vodica nie este nebodaj cyklistu, ktori vobec nesoferuje a nevie sa vzit ako rozmysla sofer v aute. Tym padom najprv pred bicyklovanim som si kupila bezpecnostnu vestu a bez nej neidem na bicykel.Preto si myslim, ze ludia, ktori sa bicykluju nielen ze by mali byt viditelni, ale hlavne predvidavi a nemali by sa spoliehat ved ja som ,,spravne na ceste“, ale co z toho budu mat ked ich nieco prejde a skonci sa to s tragickymi nasledkami. Vtedy ja by som nepotrebovala byt len cislo v statistike…..

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.