Kým motoristi musia zväčša platiť mýto a poplatky za používanie ciest, diaľníc a pre prístup do centra, v nórskom meste Lillestrøm počas Európskeho týždňa mobility dostávali chodci a cyklisti peniaze za to, že použili nemotorovú formu dopravy o práce.
Vo všeobecnosti ľudia, ktorí chodia veľa peši a bicyklujú sú zdravší a štát na nich v konečnom dôsledku ušetrí na nákladoch na zdravotnú starostlivosť. V Nórsku je táto suma vyčíslená na 3 eurá za každý kilometer bicyklovania a 6 eur za kilometer chôdze. Priemerná dĺžka jednej jazdy na bicykli v krajine je 4 km a 1,7 km v prípade peších ciest. Z toho vyplýva, že priemerný cyklista v Nórsku ušetrí štátnemu rozpočtu každou jazdou cca. 12 eur (100 nórskych korún), a priemerný chodec cca. 11 eur (90 NOK). Aby demonštrovali koľko veľa penazí cyklisti a chodci štátu ušetria, rozdávali Nóri svojim cyklistom a chodcom 12, resp. 11 eur.
Nórom už dávno došlo, že podpora nemotorovej dopravy je jedna z najlepších investícii v oblasti dopravy, čo sa prejaví nielen v zdraví obyvateľov, ale aj v menšej intenzite dopravy, menších zápchach, menšom znečistení ovzdušia, atď.
Sme zvedaví, kedy začnej aj Slovensko viacej investovať do cyklistickej infraštruktúry, ktorej cena na výstavbu je zlomkom ceny v porovnaní s výstavbou infraštruktúri pre motorovú dopravu. Tiež náklady na údržbu sú zanedbateľné.
Pekny clanok..