Pilotný projekt nepotvrdil obavy ZSSK

Na jar sme iniciovali stretnutie so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) a ďalšími zainteresovanými subjektami (Ministerstvo dopravy a pod.) aby sme poukázali na nezmyselné tarify na prepravu bicyklov vo vlakoch, hlavne v súvislosti s dochádzaním do práce. Cena lístka na prepravu bicykla je totiž častokrát niekoľkonásobne vyššia ako samotná cena lístku na vlak, ktorú platí cestujúci za seba.

Vďaka ústretovosti ŽSSK sme sa dohodli na pilotnom projekte v rámci Bratislavy, kde je mnoho železničných staníc a zastávok, aby sme zistili, čo sa stane, ak cena za prepravu bicykla na krátku vzdialenosť klesne a stane sa tak spravodlivejšou – predsalen záleží, či idete do vedľajšej dediny alebo krížom cez celé Slovensko.

Bicykle na jednej strane, cestujúci na druhej strane.
Príklad vozňa na prepravu bicyklov. Bicykle na jednej strane, cestujúci na druhej strane.

Na stretnutí sme sa dozvedeli (aj sme to už písali v článku), že najväčšie obavy má ŽSSK práve z toho, že nemá dostatočnú kapacitu na prepravu bicyklov a chce sa vyhnúť tomu, že ak by ceny klesli, nevedeli by všetkých cyklistov uspokojiť. Magistrát v zastúpení p. Feika, poradcu primátora, vtedy dobre argumentoval, že rovnaké obavy mal aj Dopravný podnik Bratislava (DPB), keď zavádzal bezplatnú prepravu bicyklov vo vozidlách MHD, avšak obavy DPB sa nenaplnili.

Podľa informácií od ŽSSK, reálne výsledky pilotného projektu (predaj v tarifných bodoch na území Bratislavy) boli nasledovné:

JÚL Júl 2013 Júl 2014
Počet prepravených bicyklov 63 65
Z toho celodenný pre BA 9

 

AUGUST August 2013 August 2014
Počet prepravených bicyklov 61 98
Z toho celodenný pre BA 27

Zostali sme však trochu prekvapení z vyhodnotenia projektu. ŽSSK vyhodnotila projekt ako neúspešný, lebo o zľavnené lístky na prepravu bicyklov nebol záujem. My to vidíme presne naopak: Nepotvrdila sa obava o nedostatočné kapacity. Poslali sme nasledovný email:

Ďakujeme za zaslanie vyhodnotenia. Je to pre cyklistickú verejnosť veľmi dobrá správa. Sme nesmierne radi, že sa nenaplnili Vaše najhoršie obavy v tom, že teraz prestanú cyklisti jazdiť na bicykli a budú sa chcieť vyvážať vo vlakoch, a keďže ŽSSK by nemohla všetkých uspokojiť, boli by z nich nespokojní zákazníci. Našťastie pilotný projekt dokázal, že aj sprístupnenie cestovania vlakom na krátke vzdialenosti prostredníctvom zlacnenia lístku nevyvolalo štatisticky významný dopyt po cestovaní vlakom s bicyklom a nezaťažilo existujúce (nízke) kapacity ZSSK na prepravu bicyklov. To je úplne rovnaký príklad, ako p. Feik prezentoval, keď sa povolila bezplatná preprava bicyklov vo vozidlách MHD v Bratislave. Rovnako vtedy nedošlo k skolabovaniu systému.

V duchu výsledkov experimentu by som Vás a ostatných zainteresovaných požiadal o vypracovanie návrhu tarifného systému lístkov na prepravu bicyklov na základe prepravenej vzdialenosti a to s platnosťou od 12/2014. Ako inšpiráciu pre tento celoslovenský návrh odstupňovania vzdialeností navrhujeme 4 pásma:
0 – 20 km (lokálne): 0,20 EUR* (nie zadarmo, najmä kvôli štatistike)
21 – 50 km (regionálne): 0,80 EUR*
51 – 100 km (krajské): 1,5 EUR*
100+ km (diaľkové): 2,5 EUR*
* ide o príklad cien

Samozrejme, integrované dopravné systémy ako napr. IDS BSK môžu ešte viac zvýhodniť tieto ceny v rámci predplatných kariet pre svojich stálich zákazníkov.

Na záver dodávam, že na včerajšej prezenácii Benna Kocha (predseda berlínskeho cykloklubu, expert na cyklodopravu) sme sa dozvedeli, že berlínske regionálne vlaky (v rámci integrovaného systému dopravy v regióne) majú kapacitu 20 miest pre bicykle v každom zo 4 vozňov a od tohto roku jeden cyklovozeň pre 60 bicyklov, t.j. každá regionálna súprava zvláda prepraviť 140 bicyklov. Zároveň spomenul, že mesačný lístok na prepravu bicykla stoji 10 percent z ceny, ktorú zaplatí samotný cestujúci.

S prianím krásneho dňa,

Veríme, že Ministerstvo dopravy (zastúpené národným cyklokoordinátorom Petrom Kľučkom), Železničná spoločnosť Slovensko a ostatní zainteresovaní budú postupovať v zmysle výsledkov pilotného projektu a v zmysle napĺňania vládou prijatej Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky na Slovensku, a zvýhodnia tých cestujúcich, ktorý idú jednu-dve-tri zastávky vlakom do vedľajšej obce alebo mesta, či už za nákupmi, za prácou, do školy alebo len tak za priateľmi a prispejú tak k preferencii hromadnej prepravy osôb a nemotorovej dopravy pred individuálnou automobilovou.

Na odpoveď od zainteresovaných na náš piatkový email zatiaľ čakáme.

Ak chcete prispieť k svojimi piatimi centami, prosím spýtajte sa priamo Sekcie služieb zákazníkom (ZSSK) na zssksesz@slovakrail.sk, aké zmeny ŽSSK plánuje v súvislosti s pilotným projektom a koľko bude stáť v roku 2015 lístok na prepravu bicykla, ak sa budete chcieť presunúť jednu zastávku – napr. z Cífera do Trnavy. Ďakujeme.

6 komentárov na “Pilotný projekt nepotvrdil obavy ZSSK

  1. Nechápem prečo tak veľmi preferujete vlakovú prepravu bicykla na krátke vzdialenosti. Malú vzdialenosť predsa bez problémov môžeš prejsť na bicykli. Mala by sa zvýhodniť práve preprava bicykla na väčšie vzdialenosti.

    1. Ivan, príde nám nelogické, že cestovné za bicykel bolo niekoľkonásobne vyššie, ako napr. na trati Sv. Jur – BA-Rača, kde cestovné za človeka stojí 0,48 € ale za bicykel treba zaplatiť 1,5 €, toľko čo aj na ceste napr. do Žiliny. Snažíme sa podporiť kombinované cestovanie verejnou osobnou dopravou a bicyklom a zefektívniť tým dochádzanie do práce, školy, na úrady, za kultúrovu, priateľmi v neďalekých obciach, lebo tzv. “posledná míla”, t.j. zo stanice na miesto určenia sa dá bicyklom prekonať rýchlejšie a efektívnejšie.

    2. Ivan, dodatocne pisem, mozno troska neskoro :D Ale nie ste jediny clovek na v tomto state a neexistuju iba Vase problemy. Napriklad ako obyvatel Devinskej Novej Vsi chcem ist bikovat so zaciatkom v Raci, alebo pri hl. stanici alebo ci uz v Lamaci…. z DNV prejst do Lamaca je samovrazda po tej uzkej ceste popri aut. Radsej si zaplatim 1,5 EUR a zveziem sa vlakom do Lamaca/na Hlavnu stanicu/do Race.

  2. Jeden maly komentar podporujucu tuto snahu. Pouzivam bicykel 2-3 za tyzden na dopravu do prace Senkvice – Bratislava. Cestou domov sa schylovalo k burke, preto som sa rozhodol v Pezinku nastupit do vlaku. Cestovny listok – 0,5 E, cena za dopravu bicykla 1,5 E. Logiku v tom nevidim a dost ma to zarazilo…..

    1. Presne toto, Majo. Nevidime dôvod, prečo by cena za prepravu bicykla mala byť tak drahá. Ak máš 3 minptky, pošli mail na e-adresu uvedenú v článku a spýtaj sa ich, či im to príde normálne.
      Ďakujeme

Pridaj komentár