Stretnutie k cyklotrase na Trnavskej ceste a Rožňavskej

V stredu ráno 15. októbra sme mali so starostom Vajnor p. Mrvom, jeho poradcom p. Schwabom a projektantom p. Zverkom pracovné stretnutie k cyklotrase R35 Trnávska radiála, ktorá má spájať centrum mesta so Zlatými pieskami a Vajnormi po Trnavskej ceste a Rožňavskej ulici.

DSCF7097
Debata o trasovaní cyklotrasy v križovatke s Bajkalskou.

Projekt je momentálne vo fáze prípravy štúdie (prvá verzia, druhá verzia). Vo východnej časti smerom k Zlatým pieskom sa predpokladá vedenie cyklotrasy v stredovom páse, najmä kvôli zložitým majetkovým pomerom na krajoch cesty. Výhodou je aj výrazne menší počet križovaní – cyklisti nebudú musieť križovať množstvo vjazdov do domov a objektov. Smerom k Trnavskému mýtu bude cyklotrasa viesť po severnej strane vozovky. Prejazd zo stredového pásu na severnú stranu bude buď na križovatke s Bajkalskou alebo pri Kauflande.

Pri zimnom štadióne povedie cyklotrasa pravdepodobne po tomto širokom chodníku.
Pri zimnom štadióne povedie cyklotrasa pravdepodobne po tomto širokom chodníku.

Najkomplikovanejšími bodmi sú jednotlivé križovatky, najmä kvôli zúženiu stredového deliaceho pásu a vyčkávacím ostrovčekom pre chodcov. Na stretnutí sa však podarilo nájsť také technické riešenia, aby neboli chodci obmedzovaní ale aj jazda cyklistov i motorovej dopravy bola plynulá. Samozrejmosťou by mali byť priechody pre cyklistov a zárodky križujúcich cyklotrás, ktorými sa na navrhovanú cyklotrasu bude dať bezpečne a legálne napojiť.

Stretnutie sme ukončili na Trnavskom mýte, kde sme prezentovali náš návrh na prevedenie cyklistov cez túto frekventovanú a rozsiahlu križovatku. Prvotná verzia totiž uvažovala s ukončením trasy pre vstupom do podchodu a ponechaniu cyklistu vlastnému osudu bez zjazdnej trasy pred schodmi a zábradlím.

cyklopriechod-vajnorska
Navrhovaný priechod pre cyklistov na Trnavskom mýte.

4 komentáre na “Stretnutie k cyklotrase na Trnavskej ceste a Rožňavskej

  1. Jedine ten perchod na Trnavskom by bol asi vhodnejsi az pri Skultetiho, kedze pri tomto rieseni by chodci prestali vyuzivat podchod a pobehovali by po ceste, co bezpecnost urcite nezvysi a pre cyklistu tych 20 metrov nie je nejakych problematickych.

    1. Pre cyklistu je zachádzka ku Škultétyho naviac asi 250 metrov (ak by sa od podchodu šlo tam a späť popri Vajnorskej), ak by sa išlo priamo Družstevnou, tak je to o 150 metrov dlhšie. To je tak 15 resp. 30 sekúnd naviac, čo je akceptovateľné, ak by tá trasa bola lepšia.

      O možnosti prechádzania chodcov cez priechod pre cyklistov sme sa bavili aj na stretnutí, prípadní chodci by však porušovali predpisy, keďže by šli cez priechod pre cyklistov. Ani časovo by to nestíhali, cyklisti dokážu opustiť križovatku rýchlejšie, teda doba od skončenia zelenej pre cyklistov do začiatku zelenej v priečnom smere by chodcom nestačila na bezpečné opustenie križovatky. Možnosť prejsť však existuje aj dnes, hoci o niečo zložitejšia, treba prejsť za zábradlie o kúsok skôr, prípadne ho preliezť. Križovatka je však rozsiahla, bez ostrovčekov, takže neviem, či bude až taká atraktívna na prebiehanie. Dúfam však, že možnosť, že chodci budú porušovať predpisy nebude dôvodom na nerealizácie dobrého riešenia pre cyklistov :) Namiesto toho treba radšej riešiť zlepšenie pre chodcov, napr. debarierizáciu podchodu.

      Ale späť k cyklopriechodu Škultétyho. Uvažovali sme aj nad takouto možnosťou, je tu však niekoľko ďalších problémov:
      – Priechod na Škultétyho je neriadený. Narozdiel od Trnavského mýta, kde je možné prejsť bezpečnejšie (a vlastne aj v dlhšom čase, keďže ide o smer súbežný so Šancovou – Trnavskou cestou).
      – Ako sa dostať ku Škultétyho z východnej strany? Chodníkom popri Vajnorskej (http://goo.gl/maps/ox5Uu) určite nie, ten je dosť úzky, vstupy do budov a nemyslím, že je na chodníku takéhoto typu miešať chodcov s cyklistami. D Družstevnou? Otázne je, či je dostatočne široká a následne ako sa pri Vajnorskej bezpečne preradiť do protismeru k začiatku cyklopriechodu.
      – Samotný cyklopriechod pri Škultétyho cez Vajnorskú (http://goo.gl/maps/YmOHl). Keďže ide o neriadenú križovatku, je potrebné spraviť vyčkávacie ostrovčeky v jej strede. V smere z centra by sa možno dal vybudovať (ľavý pruh je aj tak odbočovací). Čo však v smere do centra? Ak by sa vybudoval dostatočne široký ostrovček v ľavom pruhu, tak by jazdný pruh viedol po pravej strane a nebolo by tam miesto na cyklocestičku ďalej ku križovaniu so Škultétyho. Cyklista by tak neriadene križoval najskôr autá z centra, potom električky, autá do centra, chodcov a ako posledné autá na Škultétyho. Rozdiel oproti prvej možnosti, kde je len neriadené pravé odbočenie z Trnavskej na Vajnorskú a následne svetelne riadený zvyšok na jeden raz. Pri ostrovčekoch si treba uvedomiť aj to, že to nie sú ostrovčeky pre chodcov, ktorým stačí menšia šírka, ale pre cyklistov. Bežný bicykel má tak 1,6, nákladný či tandem vyše dva a bicykel s vozíkom ešte viac. Plus bezpečný odstup. Aké široké by mali byť ostrovčeky, aby stačili? Zmestia sa vôbec do tohto profilu. Iste, môžeme ísť do výnimiek, ale otázne je, či robiť nedobré riešenie, alebo radšej nehľadať dobré riešenie dlhšie.

      Vyššie uvedeným nechcem povedať, že prejazd pri Škultétyho je zlý. Len to, že treba hľadať najlepšie riešenie :)

  2. Naco ostrovcek? Tak ci tak sa bude niekde musiet robit nove svetelne dopravne znacenie, tak preco to radsej nepridat na Skultetyho. Bolo by to aj vyhodnejsie pre chodcov na tom prechode aj pre auta odbocujuce od lidla a v konecnom dosledku aj pre cyklistov.

    1. Je dosť veľký cenový rozdiel doplniť existujúcu svetelnú signalizáciu o svetlá pre jeden cyklopriechod, ako budovať celú novú svetelnú signalizáciu. Nehovoriac o tom, že pri “výhodných” zmluvných cenách, ktoré v Bratislave máme, bude aj cena za prvú možnosť “super”. Čiže prvá otázka je, kto by novú signalizáciu platil.

      Druhá otázka je, či má svetelná signalizácia význam v tomto mieste. Smer z Vajnorskej a na Vajnorskú prechádza totiž Trnavským mýto naraz (nie je tam ľavé odbočenie). Aby nová svetelná signalizácia nebrzdila najmä električky, ale aj autá v priamom smere, museli by byť križovatky koordinované. To znamená, že červená v priečnom smere (cyklopriechod) by musela byť pred zelenou na Trnavskom mýte a po nej. Vzhľadom na vzdialenosť oboch križovatiek by dôsledkom bol minimálny čas zelenej na cyklopriechode, resp. nutnosť ostrovčekov a prejazd cyklistov cez viac úsekov. Čím viac úsekov (minimálne dva, cez Vajnorskú a cez Škultétyho, v prípade ostrovčekov viac), tým dlhší prejazd a neatraktívnejšia trasa. V tom prípade treba zvážiť, či vôbec budovať novú svetelnú križovatku, alebo radšej nechať prechádzať cyklistov priamo Trnavským mýtom vo vozovke, ako doteraz. Alebo radšej vybudovať cyklopriechod hneď pri križovatke, kde bude mať takmer nulový vplyv na obmedzenie priepustnosti križovatky pri dlhej fáze voľna.

Pridaj komentár