Nastáva koniec volebného obdobia miestnej samosprávy a s ním aj doba bilancovania. Súčasný primátor Bratislavy Milan Ftáčnik na prevolebných billboardoch sľuboval štyri nové cyklotrasy. Pozrime sa, ako sa mu to podarilo splniť.
V primátorovej prezentácii sa hovorí o 27 nových a obnovených cyklotrasách, teda o čísle výrazne väčšom ako štyri. Požiadali sme preto o zaslanie ich zoznamu. Na jeho základe vznikol tento článok s popisom a hodnotením toho, čo sa spravilo.
Viaceré položky zoznamu by sa dali skombinovať do jednej (napr. 4+5, 18+19). Takže namiesto toho, aby sa hovorilo o jednej fragmentovanej trase s prerušeniami, výsledok sa prezentuje pozitívne ako dve či viac samostatných trás. Tak sa podarilo dosiahnuť číslo 27, hoci reálne by to malo byť asi menej. Bez ohľadu na vyššie uvedené však musíme konštatovať že štyri cyklotrasy naozaj pribudli. Najmä však kvôli tomu, že daný prísľub bol značne nekonkrétny a nehovoril nič o kvalite ani dĺžke cyklotrasy. Cyklotrasa teda pokojne môže byť aj úsek dlhý 80 metrov či 150 metrov, ktorý vznikol rozčlenením pôvodného chodníka bez zásadnejšej úpravy, ako napr. kompletná výmena zničeného povrchu.
V nasledujúcej tabuľke je zoznam cyklistických (a čiastočne peších) projektov. Zelenou farbou sú uvedené nové chránené cyklotrasy, teda cestičky pre cyklistov mimo nezdieľané s autami. Modrou su nové „mäkké“ opatrenia ako cyklopruhy, piktokoridory či dostavba chýbajúcich cyklopriechodov. Oranžovou sú veci, ktoré by podľa nás nemali byť vykazované ako nové či obnovené cyklotrasy, ale ako bežná údržba.
Legenda: C – cestička pre cyklistov, P – cyklopruh, K – koridor pre cyklistov, O – oprava, Z – značenie (v tabuľke sú uvedené dĺžky v km), I – opatrenie (v tabuľke sú uvedené počty)
Č. | Názov úseku | C | P | K | O | Z | I |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | ||||||
2 | Viedenská cesta nová segregovaná cyklotrasa |
1 | |||||
3 | Košická nové cyklopruhy |
0,55 | 1 | ||||
4 | Nábrežie (most SNP – River park) obnova cyklopruhu |
1 | |||||
5 | Nábrežie (FTVŠ – Lafranconi) obnova cyklopruhu |
0,3 | |||||
6 | Devínska cesta cyklopiktogramy |
5 | |||||
7 | Auspitz – Lafranconi oprava povrchu |
2 | |||||
8 | Petržalská dunajská hrádza (Starý most – Prístavný most) oprava povrchu, obnova značenia |
0,2 | 1,4 | ||||
9 | Umelka rozšírenie chodníka |
1 | |||||
10 | Štúrova – Špitálska cyklopruhy, cyklopiktokoridor |
0,3 | 1,1 | ||||
11 | Prístavná – Prístavný most nový cyklopriechod, obnova povrchu |
0,5 | 1 | ||||
12 | Obchodná – Blumentálska cyklopiktokoridor, cyklopruhy |
1,1 | |||||
13 | Chorvátske rameno (Tematínska – Antolská) obnova povrchu, oprava poškodených častí cyklotrasy |
0,5 | 1,5 | ||||
14 | Májkova cyklopruh, cyklopriechod, semafór pre cyklistov |
0,1 | 3 | ||||
15 | Podunajské Biskupice – Vrakuňa obnova povrchu |
0,9 | 2 | ||||
16 | Prvý historický okruh (1. etapa) vodorovné a zvislé značenie |
0,1 | 0,1 | 0,2 | 2,6 | 2 | |
17 | Prístavný most – Slovnaftská obnova povrchu, lokálne opravy, obnova značenia, cyklopriechody |
0,2 | 2,5 | 2,5 | 2 | ||
18 | Slovnaftská – Malý Dunaj nová cyklotrasa |
0,5 | |||||
19 | Vlčie hrdlo nová cyklotrasa |
0,2 | |||||
20 | Vlčie hrdlo – Zimný prístav obnova povrchu, prepojenie s hrádzou |
0,1 | 1 | ||||
21 | Bajkalská (Prievozská – Ružinovská) oprava povrchu cyklotrasy, vybudovanie cyklopriechodov |
0,5 | 2 | ||||
22 | Medená cyklistická protismerka |
0,2 | |||||
23 | Bosákova – Antolská oprava poškodených úsekov |
0,9 | |||||
24 | 1 | ||||||
25 | Pribinova (Eurovea – most Apollo) nová cyklotrasa, nové cyklopriechody, nový priechod pre cyklistov, riešenie nelegálneho parkovania |
0,3 | 3 | ||||
26 | Pribinova (Umelka – Eurovea) zóna s parkovaním povoleným len na vyhradených miestach |
0,4 | |||||
27 | Cyklomost Slobody nový cyklomost, nová cyklotrasa (v spolupráci s BSK a Rakúskom) |
1 | 1 |
V prvej skupine je päť nových trás: Viedenská cesta (2), Májkova (14), cyklotrasa pri Slovnafte (18+19), Pribinova (25) a Cyklomost Slobody (27). Bez cyklomostu ide len o 2,1 km nových chránených cyklotrás za štyri roky, čo je podľa nás vzhľadom na potenciál a rozpracované projekty dosť málo. Nepodarilo sa realizovať napr. úsek nábrežia od Mostu SNP až po Pribinovu ulicu, bezpečný prejazd Patrónkou či cyklotrasu pozdĺž Tomášikovej.
V druhej, modrej skupine je osem projektov. Vzhľadom na to, že ide o organizačné a teda de facto lacné opatrenia, je ich tiež pomerne málo. Ak by Viedeň išla tempom povoľovania protismernej jazdy cyklistom tempom Bratislavy (1 za štyri roky), tak by sa do jej súčasnej hustej siete protismerok dopracovávala niekoľko sto rokov… Podobne sa podarilo realizovať cyklopruhy len na Košickej a Špitálskej/Štúrovej, na iných miestach (napr. na spomínanej Tomášikovej) nie.
V ďalšom texte uvedieme aspoň čiastočne pozitíva a negatíva, ktoré jednotlivé projekty priniesli. Poznámka: počet plusových a mínusových bodov neoznačuje stupeň hodnotenia, ale len niektoré aspekty, ktoré sme si všimli. Teda viac mínusov neznamená nutne horší projekt, celkové zhodnotenie jednotlivých projektov nechávame na vás.
1. Jantárová cesta
jednoduché a účinné organizačné opatrenie
malo by byť samozrejmou súčasťou zmien organizácie dopravy
zrušené kvôli výstavbe mosta
2. Viedenská cesta
jedna z najlepších realizácií za posledné štyri roky
minimum stavebných zásahov
miestami príliš veľa značiek
3. Košická
prvé cyklopruhy v Bratislave
prílišné natlačenie na parkujúce autá
nevyriešenie prejazdu križovatkou s Mlynskými nivami
mizerná kvalita vodorovného značenia
neopravený povrch
vyústenie cyklopriechodu do stĺpu
4. Nábrežie (most SNP – River park)
pôvodná cyklotrasa nezanikla
len obnova značenia, nie nová cyklotrasa
neopravený povrch
rozšírenie priestoru pre cyklistov na úkor chodcov
5. Nábrežie (FTVŠ – Lafranconi)
rozčlenenie priestoru pre chodcov a cyklistov
neopravený povrch v kombinácii s chýbajúcim osvetlením
jazdenie áut po cyklocestičke, nečinnosť polície
chýba úsek od FTVŠ po River Park
6. Devínska cesta
dočasné riešenie do času realizácie trvalého
trvalé riešenie sa stále nezačalo
7. Auspitz – Lafranconi
bodové opravy a obnova značenia
malo by byť súčasťou pravidelnej údržby
8. Petržalská dunajská hrádza (Starý most – Prístavný most)
bodové opravy a obnova značenia
malo by byť súčasťou pravidelnej údržby
9. Umelka
rozšírenie priestoru pre chodcov a príprava na vybudovanie cyklotrasy
realizácia cyklotrasy stále nezačala
10. Štúrova – Špitálska
vhodné riešenie pre zónu 30
použitie termoplastov na vodorovné značenie
nekontrolovanie dodržiavania rýchlosti
neopravený povrch
cyklopriechody nie sú podfarbené, vodiči na nich zastavujú, takže ich nie je možné použiť
11. Prístavná – Prístavný most
nový dobre realizovaný cyklopriechod
bodové opravy a obnova značenia,
12. Obchodná – Blumentálska
snaha o riešenie prejazdu cyklistov
len organizačné opatrenia, aj to najmäkšie (piktokoridory)
nedoriešený režim na Obchodnej (pešia zóna bez povolenia jazdy cyklistov, zo strany Radlinského zmätočne vyznačená reklamným zariadením, nie dopravnou značkou).
13. Chorvátske rameno (Tematínska – Antolská)
oprava povrchu a obnova značenia
14. Májkova
jednosmerný cyklopruh s čo najmenším záberom priestoru pre chodcov
po reorganizácia parkovania väčšia plocha zelene pri zachovaní počtu vyznačených parkovacích miest
časovo zdĺhavý prejazd cez dva nekoordinované cyklopriechody
15. Podunajské Biskupice – Vrakuňa
16. Prvý historický okruh (1. etapa)
legalizácia prejazdu cyklistov dolnou časťou Námestia SNP a popri SND
nevyriešenie celého okruhu vzhľadom na veľmi dlhu dobu realizácie
nevyriešenie prejazdu Židovskou a Kapucínskou
nové značky Zosadni z bicykla
17. Prístavný most – Slovnaftská
bodové opravy a obnova značenia
malo by byť súčasťou pravidelnej údržby
18. Slovnaftská – Malý Dunaj
nová cyklocestička
kúskovanie vykazovania projektov, správne by bolo vykazovať spoločne s 19
19. Vlčie hrdlo
nová cyklocestička
kúskovanie vykazovania projektov, správne by bolo vykazovať spoločne s 18
20. Vlčie hrdlo – Zimný prístav
bodové opravy a obnova značenia
malo by byť súčasťou pravidelnej údržby
21. Bajkalská (Prievozská – Ružinovská)
nové priechody pre cyklistov
bodové opravy a obnova značenia
cyklotrasa je fragmentovaná, na dvoch miestach sú priechody pre chodcov namiesto pre cyklistov
22. Medená
prvá cyklistická protismerka v centre Bratislavy
23. Bosákova – Antolská
oprava povrchu a obnova značenia
24. Starý most
legalizácia zdieľaného priestoru na moste
25. Pribinova (Eurovea – most Apollo)
výborná cestička pre cyklistov s dotiahnutými detailami
relatívne krátky úsek, zvyšok trasy po nábreží (od Mostu SNP) sa nepodarilo realizovať
vyústenie do zóny so zakázanou jazdou cyklistov
26. Pribinova (Umelka – Eurovea)
skultúrnenie divokého a nedôstojného parkovania
správnejšie by bolo vykazovať spolu s 25
27. Cyklomost Slobody
krásna stavba
výborné spojenie do Rakúska
v sezóne býva aj priúzky :)
28. Cyklostojany
užitočný projekt
stojany by mohli pribúdať aj niekoľkonásobne rýchlejšie :)
Ďakujem, presne toto som chcel vidieť.
Ďakujem za zhodnotenie, ako stoja návrhy protismeriek? Kedy pribudne k Medenej ďalšia? Ako môžem pomôcť?
@Ivo, Dunajska sa po niekolkych odlozeniach bude robit vraj buduci tyzden, ale neuverim, pokym to tam nebude
@netro pracuješ na návrhoch? a banskobystrická? môžem dáko pomôcť?
Na Dunajskej začali predvčerom robiť dvaja roboši, odstraňujú biskupské klobúky a dlažbu, vyzerá, že sa to hýbe!
Dobrá správa
Super to je, ešte by mohlo byť zaujímavé pridať ku každému projektu dĺžku. Ideálne v centimetroch, nech sú pekné čísla :D
Dĺžky sú uvedené v tabuľke, akurát v legende o tom chýbala informácia. Doplnil som.
Chválim za perfektny prehlad…ale, rozhodne nesuhlasim, ze jednosmerny pruh na Majkovej ste zaradili medzi „plusy“! Povazujem za absolutny luxus, takto obmedzovat cyklocesty, ktorych je aj tak nedostatok. Sirka pruhu v pohode postacuje aj na obojsmernu premavku. V praxi tam obrovske mnozstvo cyklistov jazdi denne obojsmerne. Z tejto lokality je to prirodzeny prechod smerom do Race, Jura, do Karpat…jeden z mala, kde nemusite aspon chvilku pomedzi auta…
Ahoj, v článku to zrejme mohlo byť lepšie napísané, ale plusom nie je to, že je cyklopruh jednosmerný, ale o to, že sa tu ten cyklopruh vôbec zrealizoval. Jednotlivé charakteristiky v článku som chcel robiť čo najstručnejšie, aby toho nebolo extra veľa, lenže v tom je riziko, že to môže byť zle pochopené :)
Súhlasím, že šírka cyklopruhu reálne postačuje na obojsmernú premávku, ak by to však malo byť oficiálne riešenie, zrejme by to neprešlo – naša zbytočne prísna norma vyžaduje 2,5 m na obojsmerný pás pre cyklistov. V Maďarsku a Rakúsku to tak prísne nie je. Ale verím, že v budúcnosti sa podarí realizovať aj pokračovanie tejto cyklotrasy po Sasinkovej (protismerným cyklopruhom) a na opačnej strane po Floriánskom námestí, ktoré by si tiež zaslúžilo revitalizáciu.
Už sa teším na ďalšie riešenia cylociest v tejto oblasti…. :) Lebo, vymotať sa z centra smerom do Karpát je neuveriteľne ťažké… Dvakrát som už mala kolíziu s autom, ktoré mi nedalo prednosť, kde malo… Asi aj preto sme tu veľmi vďační….hoci aj za jazdu v protismere v luxusnom jednosmernom pruhu…!! :D Držíme palce do ďalších projektov! :)