Čudné bratislavské protismerky

V týchto dňoch sa realizuje projekt povolenia protismernej jazdy cyklistov na Dunajskej ulici. Vyzerá to však tak, že “(cyklo)protismerky” je v bratislavských podmienkach veľmi náročný projekt. Za štyri roky sa podarilo realizovať dve, jedna z nich je však už minulosťou. Pritom v neďalekej Viedni sa ich počet ráta na desiatky či skôr stovky.

Protismerky cyklistom výrazne uľahčujú pohyb v uliciach, ktoré sú dopravne organizované pre autá. Dopravní inžinieri totiž v proautomobilovom uvažovaní predpokladajú, že tranzit by mal chodiť po hlavných cestách a zjednosmernené uličky sú len na dojazd do cieľa. Benefitom pre automobilistov je zvýšenie počtu uličných parkovacích miest v jednosmerkách. V zásade je táto koncepcia správna, mala by však uvažovať aj s cyklistami, pre ktorých prináša obmedzenie (jednosmerky) bez výhody (viac parkovania). Mnohí cyklisti však automaticky zo svojej trasy škrtajú hlavné cesty, ktoré u nás nemajú ani len cyklopruhy, nieto ešte samostatné cestičky pre cyklistov. Takže im automaticky zostane len pohyb jednosmerkami (alebo po chodníkoch). Ten však môže byť niekedy dosť komplikovaný, ako vidno na príklade nižšie:

protismerna-trasa
Ako sa cyklista dostane z Tobruckej na Dunajskú? Dvojnásobne dlhšou trasou, než priamou.

Medená

Prvou staromestskou protismerkou sa stala Medená ulica. Vznikla ako veľmi oneskorená a nepružná reakcia na uzatvorenie Štúrovej ulice. Štúrova bola uzatvorená v januári 2014, projekt zmeny organizácie dopravy bol predstavený v máji, samotná cykloprotismerka zrealizovaná koncom júla. Protismerka však zanikla v začiatkom novembra 2014, kvôli otočeniu smeru jazdy na Medenej. Čas prípravy bol teda pol roka, čas existencie niečo cez tri mesiace. Teda príprava trvala dvakrát tak dlho, ako jej samotné trvanie.

Zaujímavé je, že po otočení Medenej už nebola otočená aj cykloprotismerka. Argumentom bola existencia paralelnej ulice. Myslíme si však, že by sa nemali hľadať dôvody, prečo protismerku nezriadiť (zrušiť), ale ako ju realizovať. V danom mieste je ulica široká a pôvodná protismerka fungovala bez problémov. Pri argumentácii o paralelenej ulici sa však zabudlo na samotných obyvateľov a návštevníkov Medenej, ktorí musia namiesto doterajšej priamej jazdy protismerkou ísť dlhšou trasou po Kúpeľnej, Palackého a Jesenského.

Dunajská

V týchto dňoch sa dokončuje protismerka na Dunajskej. K predstavenému projektu sme mali viacero pripomienok, z ktorých však bohužiaľ zrejme ani jedna nebola akceptovaná. Najvážnejšiu výhradu sme mali voči vedeniu cyklotrasy na nároží Štúrovej a Dunajskej, kde je cyklopruh vedený stredom chodníka priamo cez miesto, kde sa vyskytuje obrovské množstvo chodcov. Cyklokoalícia zastáva názor, že cyklotrasy by sa nemali budovať na úkor chodcov, ak existuje iné riešenie.

vjazd

Za mesto tieto projekty pripravuje Správa telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ). Nerozumieme však celkom ich uvažovaniu, že v mieste, kde je obrovské množstvo chodcov, presadzujú miešanie chodcov a cyklistov, no na Trenčianskej ulici, kde je chodcov len zopár, sa cyklistov a chodcov snažia dôsledne oddeliť (zákazom vstupu chodcov).

Frekventované nárožie Štúrovej a Dunajskej
Frekventované nárožie Štúrovej a Dunajskej

Protismerka má aj ďalšie špeciality, napríklad cyklopruh popri parkovacích miestach oddelený plnými čiarami namiesto prerušovaných. Okrem vyšších nákladov za spotrebovanú farbu to znamená aj to, že sa na parkovacie miesta dá dostať len jazdou cez plnú čiaru, čo tiež nie je najsprávnejšie.

Prvá bratislavská protismerka

Nachádza sa už roky v Lamači. Narozdiel od vyššie uvedených je spravená veľmi jednoducho, len dvoma zvislými značkami, bez komplikovanej projektovej prípravy či veľkých stavebných úprav. Napriek tomu spoľahlivo slúži svojmu účelu. Táto ulica je vzor, ako by sa malo pristupovať k budovaniu protismeriek. Namiesto komplikovanej polročnej prípravy párstometrového úseku so zložitými úpravami radšej “zcykloobojsmerniť” väčšie bloky ulíc naraz, hoci aj jednoduchšími úpravami len doplnením zvislého značenia.


Zväčšiť mapu


Zväčšiť mapu

5 komentárov na “Čudné bratislavské protismerky

  1. Na základe čoho (a koho vôle) sa opätovne zmenilo smerovanie Medenej ? Som jediný kto sa bojí vzniku prieťahu Grosslingova->Medena->Tobrucka->Kupelna

  2. nedali by sa tie fotky dat este mensie? Ved 3×2 cm su az moc velke ;-)

    (Od Špitálskej chýba legalizácia ľavého odbočenia pre cyklistov )

Pridaj komentár