V predchádzajúcej reportáži sme sa venovali pešiemu prepojenie Lamača s nákupným centrom Bory Mall. V oblasti lamačsko-bystrického pomedzia zostaneme aj v tomto článku, prejdeme si však priestor po výstavbe okružnej križovatky OK5 z hľadiska cyklistov a dodržania územného plánu. Územný plán totiž hovorí (a kreslí :D), že súbežne s Hodonínskou ulicou má viesť cyklistická trasa spájajúca centrum, Patrónku a Lamač so Záhorskou Bystricou a Stupavou. Táto trasa dostala minulý rok uznesením mestského zastupiteľstva aj číslo R12.
Nová križovatka zasiahla aj do koridoru tejto cyklotrasy. V dnešnej dobe by už malo byť samozrejmé, že sa k priestore pristupuje komplexne, v súlade s politikou kompletných ulíc. V tomto prípade by to znamenalo, že sa nevybuduje len kapacitný kruhový objazd (dokonca až so štyrmi pruhmi vrátane bypassu), ale vytvorí sa aj bezpečný koridor pre chodcov a cyklistov. Bohužiaľ výsledok dopadol zase „bratislavsky“, teda cyklistické trasy stanovené územným plánom „sa nespravili“.
Pre lepšiu orientáciu komentovaný výrez z grafickej časti územného plánu.
Zelená prerušovaná čiara sú cyklotrasy. Takéto vedenie však už nie je dosť dobre bez výraznejších invesícií možné, preto sme naznačili aj alternatívne vedenie v priestore okružnej križovatky po súbežnej pôvodnej (historickej) ceste do Záhorskej Bystrice, ktorá vedie 50-100 metrov východne.
Miesto odbočenia na obchádzkovú trasu. V priestore vpravo je v príprave zámer Obytná zóna Staré Záhrady, Bratislava – Lamač, ktorý však tiež cyklotrasu R11 neriešil, preto sme k nemu zaslali naše pripomienky.
Po starej Hodonínskej sa dá bezpečne prejsť až takmer ku okružnej križovatke. Do jej výstavby bola táto cesta dokonca prejazdná, ako vidno na staršej fotografii z Google StreetView.
Zbytky pôvodnej cesty, tu mohla byť vybudovaná cestička pre chodcov a cyklistov.
Tri pruhy na turbokruhovom objazde. sú doplenené
Dostatok priestoru na cyklotrasu.
Ujazdená zemina namiesto cyklotrasy.
Priestor za odvodňovacím žľabom čaká na cyklotrasu.
Aj medzi svahom a vozovkou je stále priestor na vybudovanie cestičky pre cyklistov (a chodcov).
Nasleduje krematórium, kde mohla táto cyklotrasa až do dobudovania zvyšnej časti do Záhorskej Bystrice končiť. Cestička pre cyklistov by mala dĺžku približne 500 metrov (od kruhového objazdu po krematórium), no spolu s ďalším 500 metrovým úsekom vo vozovke po málo frekventovanej slepej vetve Hodonínskej mohol pribudnúť 1 km cyklotrasy, ktorá by spravila bezpečnejším prejazd týmto úsekom. Bohužiaľ sa však u nás komplexné riešenie dopravnej problematiky stále „nenosí“, takže si na riešenie tohto úseku budeme musieť zrejme počkať ešte dlhé roky.
[…] mestské časti ako aj zjednoduší prístup k Borom, ktoré sa postavili bez chodníka či cyklotrasy z Lamača (a Magistrát s tým bol […]