Parkovanie
V predchádzajúcom diele tohto seriálu sme sa pozreli na oblasť Mlynské nivy – Karadžičova z pohľadu chodcov a ich problémov. Dnes sa pozrieme na to, ako sa tu dá parkovať, či je súčasný stav parkovania vyhovujúci a čo sa dá zlepšiť.
Divoké parkovanie na obslužnej komunikácii pred CBC
Dnes sa na tejto komunikácii nachádza 64 vyznačených parkovacích miest. Okrem toho množstvo vozidiel v lokalite parkuje divoko, porušujúc niekedy aj niekoľko ustanovení zákona (státie v druhom rade, v križovatke, pred priechodom pre chodcov, na priechode pre chodcov, na zákaze zastavenia, blokovanie celej šírky chodníka, jazda po cestičke pre cyklistov). Väčšina týchto porušení zákona je políciou tolerovaná.
Len na samotnej vozovke parkuje nelegálne 20-30 vozidiel (presný počet závisí na miere drzosti a arogancie pri porušovaní zákona a teda tom, ako nevhodne a obmedzujúco dokáže konkrétny vodič zaparkovať). Jedným z dôsledkov je zablokovanie správne parkujúcich áut na pravej strane cesty. Ich vodiči potom nemajú inú možnosť, ako opustiť parkovacie boxy po cestičke pre chodcov a cyklistov vedúcej paralelne s parkovacími miestami. Jazda po takejto cestičke je zakázaná, je však aj obmedzujúca a nebezpečná, keďže auto zaberá väčšinu jej šírky a protiidúci chodci a cyklisti musia kvôli právu silnejšieho opustiť priestor, ktorý je určený im. Ďalšie konflikty vznikajú pri vychádzaní z cestičky pre cyklistov, ktoré sa deje cez priechod a ľudia vyčkávajúci na bezpečné prejdenie cesty si musia sledovať aj priestor za chrbtom, či náhodou po chodníku nejde nejaké auto.
Na tejto ceste je pritom možné až cca 25 miest získať reorganizáciou pozdĺžneho parkovania na šikmé, prípadne kolmé. Pri šikmom parkovaní ho odporúčame vyznačiť tak, aby sa do parkovacích boxov cúvalo.
V nasledujúcej tabuľke sa nachádza porovnanie počtu parkovacích miest pri zmene spôsobu parkovania:
Sektor | Súčasný spôsob | Súčasný počet | Nový spôsob | Nový počet |
---|---|---|---|---|
P1 | kolmé | 3 | kolmé, bez zmeny | 3 |
P2 | pozdĺžne | 16 | šikmé | 32 |
P3 | pozdĺžne | 6 | šikmé | 12 |
L1 | pozdĺžne | 3 | šikmé | 6 |
L2 | kolmé | 15 | kolmé, bez zmeny | 15 |
L3 | kolmé | 13 | kolmé, bez zmeny | 13 |
L4 | kolmé | 8 | kolmé, bez zmeny | 8 |
spolu | 64 | 89 (nárast o 25) |
Po tejto reorganizácii parkovania odpadne hlavný dôvod niekedy aj stometrovej jazdy po cestičke pre chodcov a cyklistov. Ako súvisiace opatrenie odporúčame na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov navrhujeme umiestnenie zábran voči parkovania na celom nároži Páričkovej a Karadžičovej.
Po zvýšení počtu parkovacích miest je možné časť z nich vyhradiť na krátkodobé parkovanie (5-10 min.) pre kuriérske služby, poštu, zásobovanie, vyloženie a naloženie tovaru či osôb a pod. A samozrejme dodržiavanie aj dôsledne kontrolovať a vynucovať.
Celodenné parkovanie treba smerovať prioritne do existujúcich hromadných parkovacích garáží CBC a Mamut či v budúcnosti do garáži Twin City (vo výstavbe).
Parkovanie vo výjazde z obslužnej komunikácie pred CBC
Problémom je aj státie pred priechodom pre chodcov pred Páričkovou ulicou. Státie 5 metrov pred priechodom pre chodcov je zakázané priamo zo zákona, tu je však ešte zdôraznené žltou čiarou. Autá takto parkujúce tvoria vizuálnu bariéru jednak pre vodičov ale najmä pre chodcov, ktorí chcú prejsť cez cestu.
Navrhujeme preto zúžiť profil vozovky na minimálnu šírku tak (napr. 3 m), aby nebolo možné zastavenie osobného auta. To je možné dosiahnuť napr. zriadením šikmých parkovacích miest pre motorcykle. Výhľad cez parkujúce motorky je výrazne lepší, ako cez autá. V lokalite sa taktiež nenachádzajú vonkajšie parkovacie miesta pre jednostopé motorové vozidlá, ich zriadenie by tiež vyriešilo tento problém.
Perspektívne je možné aj stavebnou úpravou križovatky, výstavbou tzv. sloních uší, teda rozšírením nároží križovatky tak, že pre prejazd vozidiel sa ponechá len minimálna potrebná šírka a maximálne sa zväčší chodník (samozrejme s doplnením zábran na vjazd na chodník). Chodci tak budú prechádzať kratšiu vzdialenosť po vozovke a vodiči fyzicky nebudú môcť zaparkovať na miestach, kde je to nevhodné, zakázané, či dokonca nebezpečné.
Krátkodobé státie zásobovania
Z každodennej situácie je jasné, že CBC nemá doriešené parkovanie zásobovania. Zásobovacie, kuriérske, sťahovacie či iné vozidlá podobného typu nemajú vyhradený priestor, kde by mohli krátkodobo zastať a vyložiť či naložiť tovar alebo doručiť zásielku. Je možné, že pôvodný zámer bol, že zastanú priamo pred CBC v druhom rade (v súlade s predpismi). Bohužiaľ, druhý rad (ako bolo spomenuté vyššie) sa používa na celodenné parkovanie so všetkými negatívnymi dôsledkami. Jedným z nich je aj to, že v lokalite prakticky neexistuje legálne miesto na zastavenie. Autá parkujú nielen tam, kde je povolené len zastavenie, ale aj tam, kde je zakázané čo i len zastavenie.
Zásobovacie autá, čo sú neraz i veľké nákladné vozidlá, tak stoja na posledných voľných chodníkoch v oblasti, prípadne na tých zákazoch zastavenia, kde bežné autá celodenne neparkujú, keďže stojace autá by tu tvorili naozaj výraznú prekážku dokonca aj na slovenské pomery.
Parkovanie na žltej čiare je zachytené aj na fotografii z Google StreetView. Bežne však autá stoja aj na chodníku za biskupskými klobúkmi:
Problémom je najmä parkovanie na chodníku. O tom, že nie je žiadané, svedčia aj biskupské klobúky, ktoré bránia vôjdeniu na chodník od vozovky. Bohužiaľ však zábrany chýbajú na priechodoch pre chodcov, takže autá vchádzajú na chodník (nezriedka cúvaním) najmenej vhodným miestom – cez priechod pre chodcov. To všetko pomedzi chodiacich ľudí.
Navrhujeme striktne zamedziť vjazdu áut na chodník v tomto mieste, umiestnením stĺpikov. Namiesto zákazu zastavenia však navrhujeme zvážiť povolenie krátkodobého státia (napr. 5 minút) zásobovacích vozidiel na vozovke. Zastavenie je možné len v určitých hodinách. Riešenie je možné doplniť zjednosmernením daného úseku ulice, čím by sa však predĺžil výjazd z garáže CBC jazdou okolo budovy VÚB.
Parkovanie bicyklov
Navrhujeme tiež umiestnenie nových stojanov na bicykle do týchto lokalít:
- medzi predajňou Biopark a Globtour,
- pre mäsiarstvom Orbán,
- na vyústení Malého trhu na Mlynské nivy,
- pred reštauráciou Koník.
V poslednom dieli sa budeme venovať cyklistickej doprave.
A čo robí mesto v tejto aktivite?
Rad si prečítam ich reakcie, určite ich sem aj prilepte, keď tak v súčasnosti vehementne a nepomerne schvaľuje redukcie parkovacích kapacít vo väčšine developerských projektov…Twin city, Zukermandel, Stein.
ako je to s tym parkovanim pred priechodom pre chodcov? lebo ak plati, ze „Státie 5 metrov pred priechodom pre chodcov je zakázané priamo zo zákona“, potom ako je vobec mozne, ze existuje nieco take, ako na krizovatke kupelna x medena – http://goo.gl/maps/Nb4Di
Parkovanie pred priechodom je upravené v zákone 8/2009 v § 25, odsek (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť, písmeno c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi.
To je však len všeobecná úprava, ak je dopravným značením vyznačené parkovacie miesto, tak môže byť aj tesne pred priechodom. Bezpečné to (najmä pre nižšie deti) veľmi nie je, to sa však treba pýtať policajtov, prečo konkrétne dopravné značenie schválili.
Chodte sa pozret na nedaleku Autobusovu stanicu.Pri nej je to este horsie.
To je priznacne, ze primitivny nenazraty developer bez stipky moralky (HB REAVIS) si navrhne bezohladny projekt (CBC Karadzicova), ktory devastuje zivotne prostredie celej lokalite (tisice ludi na Nivach) a uplati skorumpovane politicke prasce, ktore mu to schvalia bez toho aby to splnalo hoci len zakladne kriteria pre parkovacie kapacity.
A tomuto primitivnemu developerovi musia este davat taketo rady aktivisti, aby laskavo po desiatich rokoch racil provizornymi upravami aspon ciastocne zjemnit dopady bordelu, ktory sposobil…
To je take typicky slovenske – Absurdne…
„Pri šikmom parkovaní ho odporúčame vyznačiť tak, aby sa do parkovacích boxov cúvalo.“
Prečo uprednostňujete cúvanie do šikmých parkovacích boxov?
Môj argument proti je, že:
– otvorený kufor (napr. MPV/VAN auto) môže zasahovať do chodníka a ohroziť cyklistov,
– ten, čo vykladá kufor, môže zavadzať chodcom a cyklistom,
– ten, čo nesie niečo z kufra k CBC, tak sa s tovarom bude predierať pomedzi autá.
Cúvanie do parkovacích boxov uprednostňujeme najmä kvôli tomu, že vodič, ktorý cúva z parkovacieho miesta, má obmedzený výhľad na cestu, na ktorú cúva, obzvlášť, ak stojí vedľa neho napr. dodávka. Cúvať tak treba do určitej miery naslepo a dúfať, že ma ostatné vozidlá pustia. Pre cyklistov sú takéto cúvajúce autá ešte nebezpečnejšie ako pre motoristov (hoci povedzme, že to nie je prípad CBC).
K prvý dvom protiargumentom, nakladanie kufra by sa malo robiť práve z chodníka, nie z vozovky :) To, že otvorený kufor a nakladajúci človek zavadzia idúcim cyklistom znamená hlavne zlý dizajn cyklotrasy – teda že je nedostatočne široká. Minimálne to má byť 2,5 m, ale plus odstupy od prekážok a rezerva na otváranie dverí (kufrov).
Cyklotrasa popred CBC by ani cyklotrasou nemala byť. Prvý problém je spomínané parkovanie a nakladanie vozidle spojené s jazdením áut po trase. Okrem toho sa na nej nachádzajú lavičky, čiže skôr by to mal byť chodník s oddychovou funkciou, nie hlavná mestská cyklotrasa. Tieto dve funkcie sú v rozpore.
Predieranie sa pomedzi autá nie je problém, to je tam už dnes cez druhý rad nelegálne parkujúcich áut a funguje to. Pri nakladaní z chodníkovej strany naviac predieranie pomedzi autá odpadne, ľudia k autám prídu po chodníku a cez priechod :)
„Ich vodiči potom nemajú inú možnosť, ako opustiť parkovacie boxy po cestičke pre chodcov a cyklistov vedúcej paralelne s parkovacími miestami.“ – už istý čas je zavedená nepísaná prax, že takto parkujúci vodič si nechá za sklom telefónne číslo. Nakoľko sa jedná zväčša o ľudí, ktorí v CBC pracujú, málokedy potrebujú blokovaní vodiči uvoľniť miesto počas pracovnej doby a ak aj áno, vybaví sa to telefonátom (nie ideálne a prosté problémov, ale v zásade funguje). Vodiči blokujúcich áut tak učinia nezriedka aj radi, keďže to znamená získať práve uvoľnené a legálne miesto. Otázne samozrejme je, či sa blokovaným vodičom vždy unúva zavolať, ale povedal by som, že autá behajúce po chodníku nie sú takým častým javom ako implikuje veta v článku. Obzvlášť v krajine, kde vyjadrenie frustrácie nad cudzím parkovaním máva nezriedka pomerne deštruktívny charakter si málokto lajsne zaparkovať tak aby toho druhého vytočil.
Bez akéhokoľvek úsilia obhajovať daný stav by som si dovolil postreh, a síce práve to, že je ulica prepchatá autami, pomedzi ktoré často kľučkujú chodci, cyklisti a kuriérske dodávky svojským spôsobom prispieva k bezpečnosti, keďže vodiči sa tu zvyknú pohybovať s opatrnosťou, ktorá je skôr typická pre pešie zóny, nakoľko riziko stretu s inými účastníkmi premávky je vysoké. Rýchlo ulicu preletíte iba v neskorých hodinách.
Veľký problém podobného parkovania by som skôr videl v značne limitovanej priechodnosti pre sanitky a podobné vozidlá. Situáciu, kedy by sa tu mala počas špičky rozostaviť hasičská cisterna je len tažké si predstaviť.
Uplne by stacilo, keby bol vstup na zavoru a povoleny na max 8 hodin.
80% – 90% legalne parkujucich aut (tj v „prvom rade“ a kolmo) tam parkuje aj niekolko dni. Staci sa ist pozriet kedykolvek pocas pracovneho tyzdna po 23:00, kedy tam uz skutocne robi malokto a miest je tam aj tak ako safranu, kedze vsetky zaberaju obyvatelia okolitych bytoviek.