06. 03. 2015

Otvorený list primátorovi Ivovi Nesrovnalovi

Vážený pán primátor,

vo svojom volebnom programe, ktorý pozostával zo 111 krokov, chcete hneď v druhom bode “zrýchliť budovanie cyklotrás – vybudovať bezpečné a priame radiály z mestských častí”. Aktuálne dianie v oblasti cyklodopravy v Bratislave je ale presným opakom Vášho záväzku.

Komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu nebola zvolaná už vyše 3 mesiace a rozpočet na cyklodopravu je navrhnutý na 245 tisíc eur, čo je polovica oproti roku 2014 a dokonca len tretina oproti roku 2013. Vami navrhovaná výška rozpočtu na cyklodopravu je iba 0,1% až 0,2% z celkových peňazí na dopravu. Pritom čerpanie rozpočtu na cyklodopravu v roku 2014 bolo 97% a z nedostatku financií (a kvôli zlej koordinácii orgánov samosprávy a štátnej správy) sa museli niektoré práce presunúť až na rok 2015. Veríme, že mesto pod Vašim vedením má potenciál i ambíciu túto latku nielen dosiahnuť, ale i prekročiť.

Týmto listom Vás preto vyzývame na vyčlenenie 5% z rozpočtu na dopravu pre cyklodopravu. Výšku 5% považujeme za adekvátnu vzhľadom na dlhodobé zaostávanie Bratislavy za európskymi metropolami, ktoré ste tiež uvádzali ako príklad vo Vašej volebnej kampani.

V opačnom prípade nedosiahnete podiel 8% bicyklujúcich na celkovej prepravnej práci do roku 2020, ku ktorému sa Bratislava zaviazala. Pripomíname tiež, že petíciu za 5% rozpočtu v roku 2011 podpísali tisícky Bratislavčanov, osobne či online.

Taktiež Vás vyzývame verejne sa prihlásiť k našej vízii CykloBratislava2018. Jej cieľom je prepojiť všetky mestské časti s centrom do roku 2018 prostredníctom radiálnych cyklotrás – realizovať a dokončiť trasy R11, R12, R13, R35, R16, R17, R18, R51 ako aj realizáciu a dokončenie okružných trás O1, O2, O3 a časti O5 podľa priloženej mapy.

Peter Netri
predseda
Cyklokoalícia

(Modré sú existujúce cyklotrasy (hoci nie všetky úplne dokončené), zelené sú zahrnuté vo vízii CykloBratislava2018 a čierne sú trasy navrhnuté na realizáciu po roku 2018.)

Vízia CykloBratislava2018 - modré sú existujúce cyklotrasy, zelené by ste mali vybudovať do konca roku 2018 a čierne až po roku 2018
Vízia CykloBratislava2018 – modré sú existujúce cyklotrasy, zelené by ste mali vybudovať do konca roku 2018 a čierne až po roku 2018

Náš komentár: Tu nejde o to, že mesto nemá peniaze. Mesto má v rozpočte dopravy milióny eur. Ide len o to, že či chce podporovať individuálnu automobilovú dopravu alebo cyklistickú… a je vidieť, že Ivo sa rozhodol pre autá.

11 thoughts on “Otvorený list primátorovi Ivovi Nesrovnalovi

  1. Podporujem snahu Cyklokoalície o výraznejšiu finančnú podporu pri rozvoji cyklistickej dopravy v hlavnom meste SR Bratislave, cez koré prechádzajú dve medzinárodné cyklistické trasy Eurovelo 6 a 13. Peter Klučka, národný cyklokoordinátor

    1. Vďaka za podporu, Peter!
      Rovnako MinDop by v rámci svojho cieľa 10 % cyklodopravy do 2020 mala tiež rovnako vyčleniť finančné prostriedky v objeme, ktorý dáva zmysel, nielen čakať na peniaze z EÚ.

  2. Dobry den,
    mate aj napad odkial by sa tie peniaze mali zobrat? Nemyslim to v zlom, len ma zaujima ci ste nasli odkial konretne z penazi vyclenenych na dopravu by sa mali presunut peniaze na cyklotrasy.
    Dakujem za odpoved a drzim palce pri boji.

    1. Ahoj Samo, vďaka za otázku. V roku 2014 bolo v rozpočte – kapitole doprava 146 miliónov eur… z toho v podstate 50:50 išlo na MHD a rozvoj dopravnej infraštruktúry (rozumej rozvoj infraštruktúry pre autá). Pokiaľ sa naše mesto zaviazalo, a poslanci to schválili na MsZ, že do roku 2020 budeme mať podiel cyklistov 8 percent na prepravnej práci, tak treba fakt niečo robiť… napríklad prestať liať milióny do rozvoja dopravnej infraštruktúry a presunúť ich do cyklodopravy. Vznikne asi tak 50-násobne dlhšia sieť cyklotrás ako čo by sa z tých penazí dali spraviť cesty. Peniaze sú, len v zlej rozpočtovej kapitole. Je to čisto politické rozhodnutie, ale Ivo sa zatiaľ nejaví, že by mal na to gule. Ak by nešlo 70 mega do ciest, ale len 60, tak by sme si to asi moc ani nevšimli, že sa niečo nepostavilo, ale 5-10 miliónov ročne do cyklodopravy by znamenalo, že všetky mestské časti by boli do roku 2018 napojené na centrum a desiatky tisíc ľudí by sa zrazu mohli bezpečne, rýchlo a komfortne dostať do práce… a to by sa prejavilo pozitívne aj na menšej preplnenosti MHD a hlavne odbremeneniu ciest. Ak by poslanci rozmýšlali, aj ak by vodiči rozmýšlali, tak to je presne to čo chcú. Vodiči by mali ešte viac tlačiť na budovanie cyklotrás, lebo ak by tie cyklotrasy boli postavené, jazdilo by kopec cyklistov (to je overené, ak sú cyklotrasy, ľudia jazdia) a teda menej áut. Cyklisti by sa nemotali po cestách, nezdržovali by premávku, lebo by boli na segregovanej cyklotrase. Proste pozitíva pre vidičov. Oni by mali byť naši najväčší podporovatelia.
      (zdroj: http://www.ivonesrovnal.sk/rozpocet/#/~/spolu/doprava-a-komunik-cie)

      1. Ja by som bol tiez najradsej, keby tu bolo kopec cyklotras, ale bohuzial argument, ze „Ak by nešlo 70 mega do ciest, ale len 60, tak by sme si to asi moc ani nevšimli“ mi pride uplne nekompetentny… Vsade sa vsetko iba hasi a vsade chybaju peniaze. Keby sa vsetky peniaze vrazili len do rekonstrukcie existujucich ciest, tak aj tak to bude malo.

        Nevyhoda cyklotras je, ze su sezonne. V zime, ci za dazda po nich aj tak jazdit ludia nebudu, takze dopravu treba dimenzovat, ako keby ani neexistovali. Grafikon MHD sa predsa nebude prisposobovat pocasiu a upravovat pocty spojov podla toho, ci prsi, alebo nie. Rovnako nemozes dimenzovat cesty len na pekne pocasie.

        Potom chapem, ze cyklotrasy nie su prioritou. Je to super vec, sprijemnuje zivot a atmosferu v meste, zvysuju turizmus, atd… Ale v kategorii doprava by som do nich tiez investoval az vtedy, ked zahasim podstatnejsie veci.

        1. Ahoj Peter

          ja som tiez za to preto mesto na tom musi pracovat. jeden z prvych krokov je ze zrovnopravny cestnu dopravu s cyklodopravou. a to aj viditelne zrovnopravnit 0,1 percenta je vysmech magistratu bratislavy pre cyklodopravu. ci by sme si stratu 10 e milionov nevsimli neviem , ide o to ako budu spravovane, ked sa pozrieme na mensie krajsie mesta ktore vyrazne lepsie spravuju cesty musim konstatovat ze to nie je az o peniazoch ako o ich sprave.

          Vyhoda cyklodopravy je ze moze byt rovnopravna s cestnou to znamena ze vobec nie je sezonna neviem preco chces nastavit tento obraz. ide iba o priority. v bratislave byvaju zimy kazdym rokom miernejsie. Ak nastavis spravne prostredie pre cyklistov tak budu jazdit aj na jesen aj v zime.

          nechapem preco cyklotrasy nie su prioritou. staci sa pozriet ze centrum sa vyrazne zahustuje stavbami co znamena aj zvyseny pocet aut ale bohuzial cesty uz su plne cize kapacita ciest dochadza na hlavnych radialach a tym sa aj zhorsuje stav zivota v bratislave. uz len parkovanie aut na chodnikoch je velmi chore, neviem kde bude parkovat tych stoviek aut….jedina priorita by mala byt cyklodoprava pretoze vyclenenim jedneho pruhu na ceste zvysis vyrazne moznu hustotu prepravy danej cesty. Preto vyzyvam mesto bratislava aby sa zacalo spravat zodpovedne a obmedzovat cestnu osobnu dopravu v meste pretoze hrozi kolaps dopravy staci sa pozriet kolko sa bude stavat najblizsie obdobie. navrhujem aby cestna doprava dostala 30 percent z rozpoctu. dufam ze sa nam tento trend podari zvratit. musime si vybrat bud peking alebo kodan!!!

          pridavam skvelu prednasku o urbanizme a architekture

          http://www.ted.com/talks/bjarke_ingels_3_warp_speed_architecture_tales

        2. 6.3. asi o 7:40 som išiel autom po moste Apollo do centra. Boli asi 2° a za tu chvíľočku, čo som prešiel cez most, som videl 2 cyklistov. Chcem ti tým povedať, že ak by boli funkčné cyklotrasy a slušne prepojené, tak by ich tam bolo oveľa viac aj v takej zime.

    2. Ja si myslím, že to je starosť mesta. Požiadavka obyvateľov je daná a mesto to ma riešiť.
      Či to bude riešiť oklieštením iných výdajov alebo ako, to už je ich problém. Veď sú tam na to, aby sa strarali o mesto a jeho obyvateľov a vyhoveli všetkým. Alebo nie?

  3. Týmto vyjadrujem súhlas s požiadavkami Cyklokoalície uvedenými v liste primátorovi. Zároveň, by som chcel vyzvať všetkých bratislavských cyklistov, aby sa k tejto téme vyjadrili.

    Ešte by som dodal pár slov:

    Niekedy mi príde priam komické, i keď ku smiechu mi vôbec nie je, ak poniektorí slovenskí vodiči (a pravdepodobne aj niektorí poslanci) nevedia pochopiť jednoduché logické súvislosti. Na jednej strane im prekáža, že sa im cyklisti na cestách motajú, no zároveň si myslia, že výstavba cyklistickej infraštruktúry sa ich vôbec netýka. Ak sa na rozvoj cyklodopravy bude jednoducho kašľať, vodiči áut si skôr či neskôr všimnú, že cyklisti, ktorí im doteraz boli na príťaž, odrazu predbiehajú dlhé kolóny áut uviaznutých v zápche. Pochopiteľne, veľká časť vodičov sa v takej situácii nakoniec rozhodne presadnúť na bicykel. Budú si však sypať popol na hlavu, keďže namiesto cyklochodníkov budú mať k dispozícii len cesty, kde budú musieť kľučkovať medzi autami. Rozvoj cyklodopravy, pokiaľ sa nič lepšie nevymyslí, je preto nevyhnutným dôsledkom vývoja súčasnej doby. Samozrejme, tu tiež platí, že kto rýchlo dáva, dvakrát dáva.

  4. Nie su peniaze? Nebudem strielat od boku, kolko percent ide z kazdorocneho vyberu cestnej dane do ciest? V roku 2014 to bolo necelych 15%. Cize od nas podnikatelov, stat vybera dane na cesty a pouziva ich na nieco ine iba v 85% pripadoch. To je vrchol drzosti a nie je to o nedostatku penazi ale o prioritach a ich deleni. Treba si tvrdo hajit svoje zaujmy lebo to nijak inak nepojde.

  5. Peťo ešte si mohol v úvode listu uviesť, že komisiu zriadil primátor ako svoj poradný orgán a je tu už nejaký ten piatok a výsledkom sú mnohé kvalitné cyklotrasy a aktivity smerujúce k rozvoju žiaľ minoritného spôsobu prepravy.
    Inak súhlas a držím palce vám a tým aj sebe ;o)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.