Nakupovanie v centre mesta v bežných uliciach s použitím auta môže byť komplikované a nepraktické. Pri návšteve viacerých obchodov, ktoré sú od seba vzdialené desiatky či stovky metrov najlepšie poslúžia vlastné nohy, v prípade dlhších vzdialeností aj bicykel. Ak človek použije auto, radšej sa vyberie do niektorého z veľkých nákupných centier, ktorých máme v Bratislave naozaj neúrekom.
Ako je to však v prípade, že sa do nákupného centra chcete odviezť na bicykli? Budete mať kde bezpečne zaparkovať bicykel počas celej návštevy nákupného centra? Dokonca aj inštalácia väčšieho počtu bezpečných a kvalitných cyklostojanov je pri celkových nákladoch na výstavbu nákupného centra zanedbateľná (jeden cyklostojan v tvare obráteného U pre dva bicykle je len o niečo drahší, než obyčajný stĺpik na zabránenie parkovaniu). Mohlo by sa teda zdať, že pre vlastníkov nákupných centier by nemal byť žiadny problém umiestniť dostatočný počet kvalitných parkovacích miest pre bicykle. Bohužiaľ to však tak nie je a cyklostojany sú vo väčšine prípadov z funkčného hľadiska nedostatočné.
Aupark
Cyklostojany sa nachádzajú pred všetkými tromi vchodmi. Použitý model je pomerne zložitý s pohyblivými časťami a umožňuje zamknúť rám a pri vhodných zámkoch aj obe kolesá. Pred každým vchodom je stojan na sedem bicyklov, problémom je však v dvoch prípadoch poloha parkoviska – ďaleko od vchodu na skrytom mieste – čo znižuje bezpečnosť. Pri sade sa naviac nachádzajú aj pochybné betónové žľaby, do ktorých je možné dať koleso a zamknúť koleso (nie však rám) nejakým tenkým zámkom o malý krúžok ukotvený do betónu.
Avion Shopping Park
Ide o najväčšie nákupné centrum na Slovensku ale s najmenším počtom miest pre bicykle. Presne 0 (slovom nula). Dávnejšie sa tu aspoň nejaké stojany boli, pri rekonštrukcii však zmizli a už sa neobjavili. Návštevníci sú tak nútení použiť rôzne značky, rúry, tyče a pod.
Bory Mall
Od otvorenia v novembri 2014 zatiaľ žiadne stojany nepribudli. Improvizáciu pri zamykaní bicykla komplikuje fakt, že priestor okolo centra je riešený dizajnovo na úrovni s minimom bariér, ktoré by sa dali využiť na zamknutie bicykla. Podľa našich informácií majú cyklostojany pribudnúť, škoda, že sa nepodarilo nájsť pár stoviek eur na cyklostojany hneď pri otvorení.
Centrál
Centrál vsadil na zlé stojany nazývané aj lámače kolies. Tie sú umiestnené v troch lokalitách, dve v blízkosti vchodov a jedna mimo. Väčšina cyklistov parkuje bicykle mimo stojanov o značky a iné vhodné objekty.
Cubicon
Zaujímavosťou je kryté parkovanie pod strechou. Stojan je však tiež len lámač kolies a hrubšie kolesá do neho nedáte. Našťastie prístrešok má po bokoch madlá, ktoré umožňujú lepšie zamknutie.
Eurovea
Veľkolepá architektúra, pekný nábrežný park a … stojany za pár drobných. Pôvodné betónové žľaby (aj najlacnejšia krčma by sa za ne mohla hanbiť) boli dodatočne doplnené čudnými špirálami, ktoré tiež neumožujú poriadne zamknúť rám bicykla (iba improvizovane, zboku). Zo stojanov v nákupnej časti je len jedno miesto v blízkosti vchodu, ostatné sú skôr pre návštevníkov kancelárií a prevádzok na promenáde. Zaujímavosťou je, že takmer všetky stojany sú v zóne, kde je cyklistom vjazd zakázaný. Umiestniť parkovanie áut do zákazu vjazdu by bol tiež dobrý vtip :)
Polus City Center
Najlepšie stojany má z bratislavských nákupných centier zrejme Polus na Vajnorskej ulici. Ako jediné z centier má pred hlavným vchodom stojany, ku ktorým sa dá uzamknúť aj rám bicykla, nielen koleso. Za zálohu 60 € ponúka centrum aj zapožičanie zámku. Aj tu je však čo zlepšiť Jednak samotné stojany môžu byť ešte o niečo lepšie (tak, aby umožnili uzamknutie bicykla dvoma zámkami v dvoch bodoch). Taktiež chýbajú cyklostojany pred zvýšnými vstupmi do obchodného domu.
Retro
Pri dvoch vchodoch sú stojany, v blízkosti a pod strechou, bohužiaľ však nevhodné lámače kolies.
Shopping Palace
Lámače kolies pre oboma vchodmi do Tesca, pri dvoch vchodoch do južnej časti centra nie je žiadny.
Ako sa to dá robiť?
V Bratislave začal veľmi dobré stojany pri svojich predajniach umiestňovať Lidl. Chrómované obrátené U nielen dobre vyzerajú ale sú aj plne funkčné. Relatívne malý Lidl v Dúbravke má viac kvalitných cyklostojanov ako hociktoré z omnoho väčších nákupných centier. Mesto Bratislava tiež v posledných rokoch umiestňuje v rámci mesta bezpečné cyklostojany.
Dúfame, že tento článok bude pre jednotlivé bratislavské nákupné centrá výzvou a podnetom, ako zlepšiť svoje služby pre tých návštevníkov, ktorí prídu nakúpiť na bicykli. Investícia do kvalitných cyklostojanov je pri celkových nákladoch obchodných centier marginálna, no jej realizácia významým gestom, že majú záujem naozaj o všetkých zákazníkov.
Podrobnejšie informácie o tom, ako budovať správne parkovanie pre bicykle, sa nachádza v našom parkovacom manuále.
Veľká hamba aj pre jeden cykloobchod v Karlovej Vsi
celkovo so stojanmi pred cykloobchodmi to je v Bratislave zle, ale henten v Karlovke, to je teda mega hanba :)
usmevne bolo aj to ako Central zvadzal boj s parkovanim motocyklov :)
osadil znacku pesej zony, aby mu tam neparkovali, co hned vyuzili cyklisti a zamkli si o nu biky :D
A uz sa neda v Auparku parkovat dole v podzemnej garazi pod vezou? Malo to (ma) kapacitu okolo 20 bicyklov a zvycajne to bolo vyuzivane zamestnancami a tymi co to poznali.
Zrejme dá, lenže to je parkovanie určené pre administratívnu časť, nie pre nákupné centrum. Nehovoriac o tom, že navigácia k týmto miestam je nulová.
a vjazd do garazi je oznaceny znackou zakaz vjazdu bicyklom
Pred Auparkom už nie sú stojany. Sú preč. Nikde sa tam bicykel nedá zamknúť.
Práve teraz Aupark buduje nový veľký krytý stojan na mieste starého
Vies poslat foto?
nove a navyse vhodne cyklostojany pri Borry Mall, foto: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=124045947&postcount=1592
Kazde centrum by malo mat jedno velke poriadne miesto na bicykle aj s dozorom… Dnes bicykle stoja 5-15tisic.