Výskum: Cintorínska a desire lines cyklistov

Bratislavskí cyklisti musia byť kreatívni. Ukazuje to aj najnovšie pozorovanie správania cyklistov uskutočnené 18.5. v podvečerných hodinách. 45 minút sme sledovali tzv. desire lines, teda línie túžby alebo tiež preferované línie cyklistov, na krátkom, cca 50 metrovom úseku, jednosmernej Cintorínskej ulice.

Čo sú to desire lines?

Koncept desire lines je známy už od začiatku 20. storočia, keď napr. v Československu baťovskí architekti nechávali väčšie plochy (námestia, parky a pod.) bez dláždených cestičiek. Následne počkali niekoľko týždňov až mesiacov, aby si overili, ktoré trasy ľudia naozaj používajú. Tieto chodníčky a trasy, línie túžby, následne vydláždili. Princíp desire lines sa aplikuje aj pri skúmaní správania cyklistov a následne úprave dopravnej infraštruktúry (križovatky, cesty) rešpektujúc tak prirodzené trasy ľudí.

Desire lines cyklistov - sledovaný úsek
Desire lines cyklistov – sledovaný úsek

Tento krátky úsek oddeľuje dve ukľudnené zóny s minimálnym množstvom dopravy (zväčša len lokálne parkovanie áut). Prvá zóna začína na Kamennom námestí a vedie pomedzi Obchodný dom Tesco až k vyústeniu Cintorínskej. Druhá zóna začína pri konečnej zastávke trolejbusov na Cintorínskej, kde sa odpája bočná ulička vľavo poza Ministerstvo práce a sociálnych vecí a medzi ďalšou administratívnou budovou.

Obidve zóny tak rozdeľuje práve 50 metrový úsek Cintorínskej ulice, ktorí musia cyklisti prekonať “po svojom”.

Ako jazdia cyklisti?

Počas sledovaného času prešlo v smere od Kamenného námestia 12 cyklistov. Z toho 8 vošlo do protismeru po ceste, 4 použili chodníky po oboch stranách. Len 10 cyklistov však pokračovalo v pozorovanom smere k Cukrovej ulici. Ich preferované línie sme premietli do obrázku nižšie.

Z týchto 10 cyklistov:

  • 6 šlo v protismere po ceste (modrá farba)
  • 2 použili chodník po ľavej strane/na severe (zelená farba)
  • 2 použili chodník po pravej strane/na juhu (červená farba)
Desire lines cyklistov Cintorínska protismer
Desire lines cyklistov Cintorínska protismer

Riešenie? 10 minút a 200 Eur!

Zo 45 minútového pozorovania vyplýva, že cyklisti túžia jazdiť na Cintorínskej v protismere, pretože tvorí spojnicu dvoch bezpečných a kľudných úsekov s minimálnou automobilovou dopravou. Využívanosť tejto trasy je logická – alternatívou je iba rušná Špitálska s piktokoridorom a Dunajská, ktorá ústi do nepríjemnej križovatky na 29. augusta a navyše sa odchyľuje od smeru pri Medickej záhrade (kde je ďalší pokojný úsek – pešia zóna s povoleným vjazdom cyklistov).

V racionálnom svete by už na mieste dávno boli osadené značky povoľujúce vjazd cyklistov do protismeru. Miesta je na ceste dosť, dokonca aj keď na zastávke čaká trolejbus. V racionálnom svete by dopravná polícia dávno konala v prospech dopravnej bezpečnosti. V Bratislave však Krajský dopravný inšpektorát iniciatívu v prospech bezpečnosti nevyvíja – kedy ste naposledy videli dopravných policajtov skúmať desire lines cyklistov či chodcov napr. na rušných križovatkách, kde chýba cykloinfraštruktúra či prechody pre peších?

Riešenie je pritom jednoduché (ak odignorujeme úradnícke “nedá sa”): osadiť pár dopravných značiek informujúcich o cyklistickej protismerke (za 50 EUR / kus), čo šikovní pracovníci stihnú presne do 10 minút.

8 komentárov na “Výskum: Cintorínska a desire lines cyklistov

  1. mne osobne velmi chyba moznost ist do protismeru na Rajskej (od Dunajskej k Cintorinskej), ked uz je rec o tej lokalite. ale takychto usekov je nekonecno (Heydukova, milion uliciek v Ruzinove, etc.)…

    1. Súhlasím, Rajská je ďalším kandidátom v tejto časti. Ak sa sprejazdní ta slepá ulička od Dunajskej, čo ide medzi školou a administratívnou budovou (v súvislosti s výstavbou novej nemocnice), tak by to bol vhodný úsek pre cyklistov týmto smerom s minimálnou zachádzkou.

  2. Rovnako chyba moznost ist v protismere po Cukrovej, aj ked je to asi komplikovane kvoli obostrajnnemu parkovaniu aut, na chodnikoch (!).

  3. Máš pravdu, Cukrová je vďaka parkovaniu po oboch stranách na protismer úzka (na časti chodníka sú tam navyše po ľavej strane v smere z mesta vyznačené parkovacie miesta).

    V Mape odporúčaných cyklotrás sme nakombinovali od Medickej trasu po 29. augusta vľavo, následne doprava po Cintorínskej až po križovatku z Lazaretskou. Tam máš dve možnosti – buď zabočiť doľava a prejsť až k Dunajskej alebo pokračovať po Cintorínskej až k Tescu. Je to žiaľ menej priamy úsek a rušnejší.

  4. Táto metóda mi príde vhodná pre navrhovanie finančne nenáročnej cykloinfraštruktúry resp. zmeny organizácie už existujúcej infraštruktúry. Neviem si ale predstaviť využitie princípu desire lines v úsekoch, kde sa v súčasnosti jazdiť nedá, napr. chýbajúca lávka cez rieku a pod. Myslím, že by preto bolo lepšie navrhovať cyklistickú infraštruktúru aj na základe internetového hlasovania okrem počítania cyklistov v teréne. Tak by sa naviac získala informácia o cyklistoch, ktorí by po danej trase jazdili, keby sa vybudovala potrebná infraštruktúra, hoci v súčasnosti daný úsek obchádzajú.

    1. Presne tak. Desire lines sa dajú použiť iba v úsekoch, kde už cyklisti jazdia.
      Čo sa týka navrhovania nových úsekov – tie navrhujeme najmä na základe sčítaní a terénnych prieskumov alebo aj po diskusiách s ľuďmi, ktorí tadiaľ jazdia.

      Napr. lávka cez rieku by mala logicky nadväzovať na už existujúce (alebo plánované) úseky, čiže internetové hlasovanie nie je vhodný spôsob – môže slúžiť ako podklad, neberie však do úvahy mnoho ľudí, ktorí ho nemusia nájsť.

      1. Daniel, vďaka za odpoveď.

        Netvrdím, že internetové hlasovanie je ideálnym riešením. Avšak, ak niekomu skutočne záleží na vývoji cyklistickej infraštruktúry v BA a má s ňou osobné skúsenosti, zrejme pozná túto stránku a nebude mať ani problém nájsť hlasovací formulár. Nič nevhodné na tom nevidím. Aj keď je to menej objektívne, veľkou výhodou je, že môžeš skúmať viacero úsekov zároveň.

        V teréne zaznamenávaš len cyklistov, ktorí prechádzajú daným úsekom, čím sa odignorujú cyklisti na paralelných trasách. Sčítavanie preto treba vykonať na všetkých paralelných trasách pre daný smer v podobnom čase a počasí, a toto mi príde nepraktické. Tým samozrejme nespochybňujem osobitý význam terénneho sčítavania cyklistov, ktoré mi príde veľmi vhodné na objektívne upresnenie dát získaných na základe internetového hlasovania v najviac preferovaných úsekoch.

        1. V podstate suhlasim. Paralelne trasy urcite treba sledovat tiez – konkretne Dunajska je pravdepodobne vyuzivana este viac vdaka obojsmernosti a funkcnemu protismeru. Spitalska je pre otrlejsich, rychlejsich cyklistov.

Pridaj komentár