Napojenie od Starého mosta (R18) na Chorvátske rameno (R38)

V týchto dňoch sa stavebne rieši koniec úseku cykloradiály R18 od Starého mostu na križovatke s Boskákovou a napojenie na Chorvátske rameno.

R18: Zjazd z estakády na Bosákovú

Keďže pôvodne bol zjazd cyklotrasy vedený nelogicky do priechodu pre chodcov, a naše upozornenie na túto nezrovnalosť  mesto zaregistrovalo, mali sme s inžiniermi a políciou (KDI) koncom mája stretnutie o nájdení vhodného kompromisu, aby zostal zachovaný komfort pre cyklistov, ale aj bezpečnosť chodcov, a nedochádzalo ku kolíziam medzi týmito účastníkmi dopravy. Na fotografii nižšie zo 4.6. uverejnenej na fóre SkyscraperCity je vidieť uložená dlažba, vrátane obrubníku a červený varovný a vodiaci pás pre nevidiacich. Cyklisti sa mali kolízne stretnúť s chodcami čakajúcimi na priechode pre chodcov cez električkovú trať. Priechod v osi cyklotrasy bol navrhnutý len pre chodcov v šírke 6 metrov, na cyklistov nemyslel. Toto sme chceli zmeniť.

R18: Pôvodne to bolo vymyslené tak, že cyklisti budú zrážať chodcov stojacich na priechode pre chodcov cez električkovú trať a následne budú tlačiť bicykel cez priechod pre chodcov cez Bosákovu
R18: Pôvodne to bolo vymyslené tak, že cyklisti budú zrážať chodcov stojacich na priechode pre chodcov cez električkovú trať a následne budú tlačiť bicykel cez priechod pre chodcov cez Bosákovu (zdroj: SkyscraperCity)
R18: Pôvodne súdruhovia chceli aby cyklisti pri zjazde z estakády zosadli z bicykla a peši prešli cez priechod pre chodcov cez Bosákovu tlačiac bicykel.
R18: Pôvodne súdruhovia chceli aby cyklisti pri zjazde z estakády zosadli z bicykla a peši prešli cez priechod pre chodcov cez Bosákovu tlačiac bicykel (zdroj: SkyscraperCity)

Našťastie hlavná dopravná inžinierka p. Kratochvílová aj zástupca KDI p. Vrbik boli v tejto veci nápomocní a spoločnými silami sme našli najvhodnejšie možné riešenie, tak by sa uspokojili potreby cyklistov aj chodcov. Priechod cez Bosákovú bol rozdelený na 3 m peší a 3 m cyklistický, vodiaci a varovný pás pre nevidiacich bol odvtedy premiesnený na pešiu časť priechodu (viď foto nižšie) a cyklistom dobudujú časť cestičky tak aby chodcom zostal priestor na čakanie. Tešíme sa na realizáciu.

R18: zjazd z estakády do križovatky Jantárová x Bosákova
R18: zjazd z estakády do križovatky Jantárová x Bosákova

R38: Napojenie na Chorvátkse rameno

Zároveň sa asfaltovalo rozšírenie chodníka a nové komfortnejšie napojenie z cykloradiály R18 Starý most – Jantárová na R38 Chorvátske rameno. V budúcnosti cyklotrasa R38 Chorvátske rameno stratí na význame a zostane primárne pre peších (mamičky s kočíkmi, oddychová zóna) a najmenších cyklistov, lebo cyklotrasa R18 bude pokračovať paralelne s električkovou traťou až na Braník. Práve R18 stane pravou cyklodiaľnicou s prioritou na križovatkách (vďaka priorite električky na križovatkách) a komfortnému a priamemu napojeniu obytnej zóny s centrom. Trasa R18 má vďaka blízkosti centra, priamosti a komfortu trasy s minimom križovaní veľký potenciál stať sa najrušnejšou cyklotrasou na Slovensku.

Fotografie z napojenie R38 z Bosákovej na Chorvátske rameno.

R38: nová odbočka z Bosákovej na Chrovátske rameno
R38: nová odbočka z Bosákovej na Chrovátske rameno
R38: nová odbočka z Bosákovej na Chrovátske rameno
R38: nová odbočka z Bosákovej na Chrovátske rameno
R38: napojenie novej cestičky na existujúcu cyklotrasu Chrovátske rameno
R38: napojenie novej cestičky na existujúcu cyklotrasu Chrovátske rameno
R38: v smere do centra odbočka z Chorvátkseho ramena na Bosákovú
R38: v smere do centra odbočka z Chorvátkseho ramena na Bosákovú

Priechod Chorvátske rameno – Rusovská cesta

Jediným kriticky nebezpečným miestom na trase R38 Chorvátske rameno zostane neexistujúci priechod pre chodcov a cyklistov v šikane medzi Rusovskou cestou a Námestím hraničiarov, kde križuje Chorvátske rameno. O priechod v tejto lokalite sa Cyklokoalícia snaží od svojho vzniku v roku 2011. Odvtedy sa všetci kompetentní stále vyhovárajú jeden na druhého. Pred 2-3 týždňami sme boli na stretnutí so zástupcami MČ Petržalka, zodpovedných oddelení Magistrátu, Krajského dopravného inšpektorátu, poslancami za Petržalku a pod. Dohodlo sa, že projekt sa bude realizovať čoskoro na základe nášho ideového riešenie z mája 2013, ktorý v súčasnej situácii vyzerá najpriechodnejšie u policajtov čo sa týka bezpečnosti aj u mesta z finančného hľadiska. Mali by sa zúžiť jazdné pruhy a znížiť maximálna povolená rýchlosť v tomto úseku, dobudovať chodníky pre peších a cyklistov. O vývoji situácie budeme informovať.

29 thoughts on “Napojenie od Starého mosta (R18) na Chorvátske rameno (R38)

  1. Naše združenie nesúhlasí s budovaním R18, nakoľko sa jedná o cestu, ktorú si cez Petržalku Petržalčania neželajú. V tejto súvislosti nie je podstatné, že sa jedná o cestu pre nemotorové jednostopé vozidlá, ale o skutočnosť, že sa jedná o neprimeraný zásah do životného prostredia. R38 je pre cyklistickú obsluhu Petržalky a územia postačujúca a bude musieť postačiť aj v budúcnosti.

    1. Zdravím Marcel. Takže Vaše združenie nie je ani za vybudovanie električky? My podporujeme aj MHD. Vybudovanie R18, trasy paralelnej s električkou, poskytne ekologickú alternatívu k MHD a IAD. Je v záujme Petržalčanov, nielen cyklistov ale aj chodcov. Popri Chorvátskom ramene je príliš úzky chodník, po ktorom sa prechádzajú mamičky s malými deťmi, psíčkari, snílkovia, zasahnujú doň lavičky. Táto trasa je svojími širkovými parametrami poddimenzovaná a zbytočne kľukatí cestu cyklistom. Je preto logické využiť koridor električky a rozšíriť ho o nejakých 5 metrov na vybudovanie funkčnej cyklotrasy. Popri tej električke tak či tak vznikne nejaký nový development, zmiešané funkcie – bývanie, obchody, kancelárie, k tomu verejné priestory, námestia, parky. Videl si návrhy z urb.-arch. súťaže, nie? Cyklotrasa bude spájať všetky tieto funkcie a nie nebude to nepríjemný zásah do ŽP. Cyklisti neprodukujú hluk prekračujúci normy, cyklisti neprodukujú častice PM10 ani PM2,5 ktoré vdychujeme, cyklisti neprodukujú toľko CO2.

      1. Naše názory a stanoviská sú dostatočne všeobecne známe, takže ich netreba nejako podrobnejšie rozvádzať.

        K R18 sme sa vyjadrili aj pri územnom genereli dopravy, aj pri cyklopolitike MČ Petržalka rovnako – R18 vypustiť.

        Petícia, ktorú usporiadala Eliška Pätoprstá, mala jednoznačné výsledky – žiadnu cestu požadovalo vyše 75% zúčastnených v petícii (cca 12 tisíc petržalčanov).

        V danom území pokladáme za absolútnu prioritu centrálny park bez ďalších funkcií. Električku sme schopní akceptovať jedine ako trať v zeleni a bez akýchkoľvek postranných ciest. Prípadný development (ktorí bude musieť prejsť EIA posudzovaním s našou účasťou) je zaujímavý vo vzťahu k tzv. druhej etape električky, kde sa projekčné práce a rokovania len pomaly (znovu) rozbiehajú. Aj tu pripustíme len taký kompromis, ktorý umožní realizáciu centrálneho petržalského parku. Očakávame prehodnotenie politiky mesta, ktorá porušovala EIA a ďalšie právne normy a ústila v súdne napadnutie územka aj stavebka na súde (žaloba je stále živá a nerozhodnutá), podobne aj sťažnosť na Európsku komisiu.

        Osobne mi je jedno, aká záujmová skupina si snaží ukrojiť z územia, či je to stavebná lobby developerských investorov, alebo cyklo-lobby presadzujúcu cyklo-diaľnice na úkor iných foriem dopravy a iných možností využitia územia.

        Pre cyklitickú cestu platia všetky zásadné negatíva, ktoré aj pre cestu pre vozidlá (okrem imisií).

        Hoci sám som vášnivý cyklista, všetko s mierou. Najmä budovateľské nadšenie…

        1. Dobrý deň, v Petržalke bývam ja i moja rodina t.j.rodičia, starý otec, strýko a pod., t.j. min 10 osôb rôznych vekových kategórií. Ani k jednému z nás sa nedostala spomínaná petícia resp. prieskum, takže o objektívnosti by som si dovolila pochybovať, resp. by ma zaujímalo, podľa čoho bola vybraná skúmaná vzorka obyvateĺov.

    2. Sucasna trasa popri Chorvatskom ramene teda nie je postacujuca ani omylom, ved (subjektivne) pocet ludi, ktori ju vyuzivaju na rozne formy rekreacie narasta (len ja osobne tu trasu pouzivam na bicyklovanie, behanie, kocikovanie, chodenie, korculovanie, s dcerou na odrazadle). Cyklistika okrem rekreacnej plni aj dopravnu ulohu, ked budu mat samostatnu, rychlejsiu a pre vsetkych bezpecnejsiu cesticku, bude to omnoho lepsie.

      1. Áno, lepšie by bolo aj metro, aj samostatná cesta pre autá a prípadne aj všeličo iné.

        Zopakujem, súčasná cesta pri Chorvátskom ramene je dostatočná, áno, je to zdieľaná cesta a nie je pre rýchly a segregovaný transport. No a čo? Tak sa budeme presúvať pomalšie a obozretnejšie a ohľaduplnšie.

        1. Hm, asi preto, ze ta cesta je dostatocna, sa vyslapali na druhej strane ramena chodnicky v blate.
          Neviem o akej peticii s absolutne bez akejkolvek cesty to hovoris, ale na stranke centralneho parku je drviva vacsina odpovedi za vytvorenie parku a dobudovanie cyklotras.

          1. Presne tak dobudovanie cyklotras, nie vystavba novych. Myslim ze by tiez mala byt zrejma kategorizacia ciest a aky je parametricky rozdiel medzi cyklochodnikom a cyklocestou, nehovoriac o tom, ze v prirodnom prostredi nemusi byt povrch cyklotrasy spevneny.

            Z dokumentu rozvoja cyklotras v Petrzalke podporujeme vsetko okrem R18.

        2. Nie, samostatna cesta pre auta by lepsia nebola. Ale cyklotrasa absolutne ano. Cyklotrasa neprodukuje ziadny hluk, z priestoru ukroji skutocne len par metrov (v kontexte budovania velkeho parku je to uplne zanedbatelne, prave naopak, pristupova cesta do parku aj pre cyklistov by bolo velke plus). Sucastna cesta pri ramene absolutne nie je dostacujuca a vidno to aj na koliznych situaciach na nej. Nova cyklotrasa navyse perspektivne znizi pocet aut jazdiacich denne v Petrzalke, co je myslim si ze v zaujme vsetkych Petrzalcanov. Zaroven umozni rychlejsie sa dostat na kraj mesta aj pre tych, ktori bicykluju iba rekreacne – ja ako rekreacny cyklista si skutocne viacej vychutnam cestu v prirode ako cez sidlisko a akukolvek cyklotrasu, ktora mi ulahci bezpecne a rychlo sa dostat do prirody velmi privitam.
          A mimochodom, vyhlasenia typu: „Zopakujem, súčasná cesta pri Chorvátskom ramene je dostatočná“ posobia absolutne arogantne.

          1. Akože by cesta lepšia nebola? Motoristi, zástancovia štvorprúdovky a aj niektorí dopravní inžinieri sa veľmi snažili v predchádzajúcom období zdôvodniť, prečo je to potrebné, dokonca ochranou proti hlučnosti a emisiám na Osuského. A motoristom a južno-mešťanom by sa zišla tiež. Aj DPB argumentoval, že potrebuje cestu na vybudovanie prestupných terminálov. Áno, to sú jednotlivé záujmové skupiny motoristov, prípadne developerov – tak ako aj cyklokoalícia je záujmová skupinka cyklistov. A tak ako aj naše združenie, ktoré v kontraste zo zmienenými presadzuje záujem na zelený park a priaznivé životné prostredie.

            A mimochodom, rovnako arogantne pôsobí aj oznam, že si tu jedna záujmová skupinka vybuduje niečo, čo ide na úkor napríklad zelene.

        3. Marcel, Marcel, ty si stále dobrý slovný ekvilibrista. Vyložiť spojenie „dobudovať cyklotrasy“ ako „len rekonštruovať existujúce“, to je inakšia manipulačná technika :)

          Súčasná trasa popri ramene nie je vyhovujúca ani omylom. Mesto sa do roku 2020 (5 rokov) zaviazalo, že dosiahne 8 % podiel cyklistickej dopravy na celkovom objeme. Ak sa to náhodou podarí, znamená to 8x viac cyklistov aj na trase popri ramene. Ako to tam bude v takom prípade vyzerať.

          Zaujímavé je aj to, že osoba, ktorá podporuje predražené miliardové projekty vlaku cez Petržalku v záujme rýchlej dopravy (ktoré by si pri výstabe vyžiadali výrazne väčší zásah do prostredia, ako zásah spôsobený cyklotrasou) ostro protestuje proti cyklotrase a navrhuje spomalenie na jednej z hlavných nemotorových trás do centra. Potom sa ale o pár rokov nečuduj, keď ľudia pôjdu namiesto bicyklov autami a bude omnoho väčší tlak na dobudovanie cesty namiesto cyklotrasy.

          1. Slovo dobudovať významovo znamená dokončiť rozostavané, resp. jestvujúce stavby.

            Ak sa začne zvyšovať dopravná potreba pre cyklistov, potom pôjde jednoznačne o funkciu dopravnú so všetkým čo k tomu patrí (teda bezpečnosť, stála premávka a bariérnosť v pohybe); pôjde o plnohodnotnú cestu, organizačne vyhradenú len pre cyklistov. Chorvátske rameno naproti tomu má mať však funkciu oddychovú a rekreačnú (výplýva o.i. z EIA).

            Na spomínanú funkciu jestvujúca cyklotrasa postačuje, na „cyklodiaľnicu“ treba nájsť iný koridor. Podobne ako aj pre cesty pre autá. Cestu k Chorvátskemu ramenu nepatria.

          2. Správne uvádzaš jeden význam slova dobudovať, ktorý znamená dokončiť rozostavanú stavbu. Slovník slovenského jazyka však pozná aj druhý význam v zmysle dokončiť projekt, úplne vybudovať. Ako príklad uvádza aj „dobudovať dopravnú sieť“. Teda napr. postaviť novú cyklotrasu, ktorou sa dobudujú cyklotrasy v danom území. (Nepochybujem však, že toto dobre vieš, len manipuluješ :D)

            A k posledným dvom odstavcom: presne to tu väčšina ľudí tvrdí, že trasa pri ramene má rekreačnú funkciu (podľa mňa aj jej kapacita len pre túto funkciu je na hrane – ten koridor by mohol byť širší a inak usporiadaný). A že pre cyklistickú dopravu treba nový priamejší koridor, pozdĺž električkovej trate.

          3. ja som presvedčený, že účelovú argumentáciu a interpretáciu používaš ty s cieľom presadiť svoj záujem a zámer. To je v poriadku, to isté robia aj iné záujmové skupiny. Investori a developeri v snahe presadiť stavebné zámery hovoria o skvalitnení služieb a lepšej občianskej vybavenosti. Ja v snahe presadiť systémové a dlhodobé dopravné riešenia a hlavne presadiť a realizovať zelenú infraštruktúru v podobe centrálneho petržalského parku argumentujem svojim spôsobom.

            Ak treba viesť priamu rýchlu cyklocestu, potom treba jej trasovnie odkloniť na okraj parku, nie stredom a nie popri električkovej trati. To je všetko.

          4. Prečo nie popri električkovej trati? Električková trať je koridor, ktorý bude mať limitovaný počet križovaní, takže aj počet kolíznych bodov s inými trasmi bude pre cyklotrasu v tomto koridore minimálny. Električková trať bude kvôli tomu tvoriť vždy hranicu minimálne časti parku (ak park bude :P), keďže ho bude predeľovať, takže je to aj v súlade s tvojim kritériom. Minulý mesiac som zhodou okolností prešiel na bicykli celú južnú časť U6 a tu je trasa vedená v dosť veľkej miere práve popri tomto dopravnom koridore (odchýlky sú spôsobené najmä tým, že narozdiel od Petržalky nejde o zelenú lúku, ale zastavanejšie územie).

          5. • pre realizáciu centrálneho parku Petržalka spravíme maximum, a zároveň spravíme maximum aj pre elimináciu ohrození Chorvátskeho ramena a tohoto potenciálneho parku.
            • aj zástancovia štvorprúdovky argumentujú podobne – veď cesta je popri každej radiále, mestský bulvár atď atď. developeri zase budovy, polyfunkcia, aby mladí mali kde bývať, zvyšovanie zamestnanosti. Čím sa cyklokoalícia líši od týchto developerov a argumentovčíkov? Zdá sa, že ničím, jedine tým, že miesto sklenených krabíc, chce všade asfaltovaný chodník.
            • veľmi správne si povedal, že U ide zastavaným územím a nie parkom – čo je v tomto prípade rozhodujúci a určujúci moment
            • zatiaľčo cesty – vrátane cyklociest – máme a môžme mať v území všade, jediný priestor pre zelenú infraštruktúru a ucelený centrálny park v Petržlke je len pri CHorvátskom ramene, je zrejmé, že park má v tomto území dostať prednosť. aj za cenu, že budú potláčané iné funkcie.

        4. Prosim ta a ty si kto, ze tu komunikujes svoje sukromne nazory pod hlavickou zdruzenia domovych samosprav? Tymto si zvysujes akoze svoje slovo ci ako? Vybudovat popri elektricke cyklotrat petrzalke len pomoze, hlavne s narastou poctu roznych e-bikov a podobne. Skus sa zamysliet aj do buducnosti a mat trochu vizionarstva v sebe, ako bude asi doprava vyzerat o 20 rokov. A sksu sa pozriet ako vyzera vieden amsterdam a podobne mesta a preco su tie mesta na takej urovni ako su. Trasa popri chorvatskom ramene nie je do buducnosti dostacujuca. Ty nie si absolutne ziadny vasnivy cyklista.

        1. Budem pokracovat tu, lebo vyssie sa neda.
          Cely ten postoj mi pride nedomysleny. Tak najprv kategoricke tvrdenie, ze sucasny chodnik staci a potom, ze cyklocesta aj ano, ale nie popri elektricke. Zakryvanie sa peticiou, ze Petrzalcania nechcu popri elektricke akukolvek cestu, hoci je jasne, ze vsetci odmietali cestu pre auta. Keby tam bola dalsia kolonka „Chcete pri elektricke park bez cyklocesty“, som velmi zvedavy kolko ludi by odpovedalo ano. Chodniky v parku vlastne chcete? Lebo aj chodnik je len jednym z druhov pozemnej komunikacie (cesty) a plni hlavne dopravnu funkciu.
          Ved nech sa skusi najst kompromis – prisposobit cyklochodnik parkovemu prostrediu, napr. prirodnejsim povrchom ako asfalt. Presne ako uz vyssie napisal Jozo – ludia su za dobudovanie celeho systemu cyklotras v Petrzalke. Spojnica juhu so severom je uplny zaklad.

          1. Záujem stavať rýchlocestu pre cyklistov je záujem cyklokoalície, nie ZDS a len hľadám možnosť kompromisného a pre všetkých vhodného riešenia. A Vaše vyjadrenie mi príjde prvé rozumné a „nesebecké“.

            Chodníky, samopochopiteľne, predpokladáme v parku aj my. Najmä ako prechádzkové trasy ale aj ako prístup k zastávkam električky. Ale od začiatku hovoríme, že nie asfaltované klasické, ale štrkovinové, resp. iný prírodný materiál vhodný do parku. Presne – aby to neboli len iné cestné asfaltované komunikácie.

            Návrh na kompromis sa mi principiálne pozdáva: nájsť trasovanie a technické riešenie tak, aby cyklisti mali aj svoju cestu ale nepriečila sa prípadnému parku a to aj povrchovou úpravou.

  2. Tak hladat a vymyslat ine trasovanie ako pozdlz elektricky je asi ozaj nezmysel, hlavne kvoli krizovaniam s inymi cestami. A co sa tyka strkoveho povrchu, nevidim v tom ziaden problem, v parku je to aj tak vhodnejsie /neviem nakolko sa to da porovnat, ale napr. hned za hranicami v NP Donau Auen su strkove aj niektore useky hlavnej hradze + cyklotrasy v parku okolo Eckartsau su strkove vsetky/.

    1. Hank, presne… aj nám to príde ako nezmysel. Priestor na park popri Chorvátskom ramene je a nikto ho nechce urbanizovať. Zato paralelné vedenie električky a cyklotrasy (kľudne okrajom parku) je vhodné. Alebo to má byť „les“ v ktorom zrazu na čistinke je zástavka električky? A ľudia si tam budú robiť piknik a 10 m od hlavy im presviští električka? Asi nie, Marcel. Rekreačnú funkciu nechajme ramenu, koridor električky je vhodné urbanizovať (aj cyklotrasou a asi aj inými funkciami).

      1. Rekreačnú funkciu požadujeme v celom parku, nielen pri Kanáli. Je to posledné vhodné miesto, budeme ho chrániť.

        Petržalka je aj tak dosť preurbanizovaná.

        Zaujímavé však sledovať, že cyklokoalícia sa stáva developerským advokátom a súčasťou stavbarskej lobby.

        1. Nuz, esteze vy ste advokatom presne tych 42 vasich priatelov, ktori vas lajkuju na FB. Myslim, ze tych 42 lajkov vyjadruje presne zaujem Petrzalky o vas ako zdruzenie, ci vas ako osobu, ktoru sa tymto jednoosobovym zdruzenim zastresujete.

          Len tak zo srandy som si kukol aj inde zive zdruzenia na FB, ale nikto nema pod 1000 lajkov. Tolko k podpore vasich aktivit verejnostou.

  3. Ja osobne vítam diskusiu, ake funkcie by mali byť umiestnené v parku, teda aj či je vhodné trasovanie cyklotrasy v ňom. Totiž, páči sa mi v situácii, keď je park v oblasti okolo Chorvátskeho ramena zatiaľ len neuskutočneným želaním a bude treba zaň ešte veľa bojovať, že sa takouto diskusiou môže podariť čo najviac ľudom stotožniť sa s ním a zvyknúť si na samotnú myšlienku ešte predtým, než sa tam spustí typicky bratislavská živelná, či nevhodná výstavba.
    Mne sa myšlienka parku páči a pýtam sa, akými funkciami ho naplníme, aby bol v ňom život a nie čisto prázdny les bez infraštruktúry, teda chodníkov osvetlenia atď. Treba vymyslieť, ako sa dá priniesť do parku život, čiže ľudí, ktorí ho budú vyhľadávať. Musia vzniknúť priestory napr. pre detské ihriská, šport, občerstvenie. Sad Janka Kráľa je podľa mňa tak trochu príkladom veľkorysosti k asfaltu a to tu nemusíme zrovna zopakovať. No otvorene sa staviam proti iniciatívam dopredu kategoricky vylúčiť akékoľvek chodníky okrem ‚štrku a iných prírodných materiálov‘, lebo to pokladám za omyl. Samotný cyklochodník priamo popri električkovej trati, hoci asfaltový, by mal nesporné výhody pre dopravu, ale aj pre prinesenie života do parku. Pre túto oblasť by bol po každej stráne podľa mňa príležitosťou a jeho odklonením by sa o ňu zbytočne pripravil. No a nápad ponechať chodníku pri Chorvátskom ramene zmiešanú funkciu je doslova nebezpečný a myslím si, že by na ňom mali ostať len chodci.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.