Rýchlostná cesta R7 a cyklotrasy

V roku 2014 bola možnosť pripomienkovať projektovú dokumentáciu rýchlostnej cesty R7, ktorá má byť pokračovaním Bajkalskej po západnej strane areálu Slovnaft. Keďže týmto územím vedú existujúce i plánované cyklotrasy, zapojili sme sa do pripomienkovania. Projektant, ktorý R7čku pripravoval nás následne oslovil, vypočul naše predstavy a po dvoch kolách pripomienok sme dosiahli zapracovanie do projektu. Vysoko sme ocenili ochotu komunikovať s nami ako rovnocenným partnerom. Zúčastnili sme sa aj záverečnej prezentácie projektu v zasadačke MÚ Ružinov, kde boli prítomné všetky strany – od mestskej časti, cez Magistrát, Bratislavský samosprávny kraj (BSK) až po Národnú diaľničnú spoločnosť. Síce to bolo pred viac ako rokom, ale radi by sme vás aj takto dodatočne informovali čo sme pomohli do projektu pretlačiť.

Začiatok R7 od Bajkalskej s napojením na Prístavnú a Slovnaftskú so zakreslením cyklotrás
Obr. 1: Začiatok R7 od Bajkalskej s napojením na Prístavnú a Slovnaftskú so zakreslením cyklotrás

Prístavný most x Bajkalská

V projekte je navrhnutá preložka cyklotrasy R27 od Prístavného mosta v smere na Malý Dunaj, ktorá skráti čas dochádzania do práce cyklistom idúcim od Vrakune, to bol veľmi dobrý návrh a mali sme len kozmetické pripomienky. Na obrázku č. 1 (viď vyššie) je súčasná cyklotrasa znázornená červenou čiarou, v budúcnosti bude nahradená paralelnou ale kratšou bližšie k prístavu (zelená čiara v ľavej spodnej časti obrázku).

Vizualizácia: Prístavná most križuje rýchlostnú cestu R7. Na obrázku sú vidieť podjazdy pre cyklistov pod predĺženou Prístavnou ulicou, ako aj preložka cyklotrasy od Prístavného mosta smerom na Vrakuňu
Obr. 2a: Vizualizácia: Prístavná most križuje rýchlostnú cestu R7. Na obrázku sú vidieť podjazdy pre cyklistov pod predĺženou Prístavnou ulicou, ako aj preložka cyklotrasy od Prístavného mosta smerom na Vrakuňu

Modré čiary znázorňujú existujúce cyklotrasy, zelené nové cyklotrasy, ktoré sa vybudujú v rámci stavby rýchlostnej cesty R7.

Vizualizácia: Prístavná most križuje rýchlostnú cestu R7. Na obrázku sú vidieť podjazdy pre cyklistov pod predĺženou Prístavnou ulicou, ako aj preložka cyklotrasy od Prístavného mosta smerom na Vrakuňu (modré - existujúce, zelené - nové cyklotrasy)
Obr. 2b: Vizualizácia: Prístavná most križuje rýchlostnú cestu R7. Na obrázku sú vidieť podjazdy pre cyklistov pod predĺženou Prístavnou ulicou, ako aj preložka cyklotrasy od Prístavného mosta smerom na Vrakuňu (modré – existujúce, zelené – nové cyklotrasy)

R47 Slovnaftská

V projekte sa nerátalo s budovaním trás na Slovnaftskej. Podľa mestského plánu cyklotrás ale vedie daným územím cyklotrasa R47 v smere na Slovnaftskú a Kazanskú. Na našu žiadosť ju doprojektovali (to sú tie zelené čiary vo vrchnej časti obrázku 1 a 3b) vrátane napojenia na existujúcu sieť cyklotrás (na smer Bajkalská i Prístavná i Malý Dunaj). Vznikne niekoľko priechodov pre cyklistov, bezkolízne riešenia (podjazd) pod najrušnejšími cestami a napojenie na upokojené cestné komunikácie ako napr. príjazdové cesty pre ŽSR a do záhradkárskej kolónie, ktoré sú tiež vhodné na bicyklovanie. Koniec Bajkalskej sa stane významnou križovatkou cyklotrás zo smerov Bajkalská, Slovnaftská, Malý Dunaj (a pravobrežná hrádza Dunaja), Prístavná a od Prístavného mostu (z Petržalky).

Vizualizácia: Sústava križovantiek Prístavná-Bajkalská-Slovnaftská-R7 a cyklotrasou vedúcou po vrchnej strane obrázku i existujúca hrádza na spodnej  strane obrázku
Obr. 3a: Vizualizácia: Sústava križovantiek Prístavná-Bajkalská-Slovnaftská-R7 a cyklotrasou vedúcou po vrchnej strane obrázku i existujúca hrádza na spodnej strane obrázku
Vizualizácia: Sústava križovantiek Prístavná-Bajkalská-Slovnaftská-R7 a cyklotrasou vedúcou po vrchnej strane obrázku i existujúca hrádza na spodnej  strane obrázku (modré - existujúce, zelené - nové cyklotrasy)
Obr. 3b: Vizualizácia: Sústava križovantiek Prístavná-Bajkalská-Slovnaftská-R7 a cyklotrasou vedúcou po vrchnej strane obrázku i existujúca hrádza na spodnej strane obrázku (modré – existujúce, zelené – nové cyklotrasy)

Príprava na napojenie Rovinky

Projektant na žiadosť BSK (za čo im ďakujeme) doplnil cyklotrasu na nadjazde ponad R7 na juhozápadnej strane Slovnaftu (na obrázku č. 4 a 5), aby bolo možné spojiť Podunajské Biskupice či Rovinku s Vlčím hrdom (teraz je tam pri južnom plote Slovnaftu štrková cesta).

Juhozápadný okrej areálu Slovnaft susediaci s R7, ktorú nadjazdom preklenie cesta a časť cyklotrasy R57
Obr. 4: Juhozápadný okrej areálu Slovnaft susediaci s R7, ktorú nadjazdom preklenie cesta a časť cyklotrasy R57
Vizualizácia: Most cez rýchlostnú cestu R7 na juhozápadnej strane Slovnaftu s obojsmernou segregovanou cyklotrasou R42
Obr. 5: Vizualizácia: Most cez rýchlostnú cestu R7 na juhozápadnej strane Slovnaftu s cestou a obojsmernou segregovanou cyklotrasou R42

Takto si predstavujeme budovanie infraštruktúry. Cyklodoprava sa v tomto projekte stala plnohodnotnou súčasťou projektu už v jeho úvodných fázach a preto môžu vzniknúť dobré riešenie, nie len akési prílepky na aké sme zvyknutí.

V prípade otázok sa pýtajte pod článkom. A ak si myslíte, že robíme dobrú prácu venujte nám o rok dve percená z daní. Ďakujeme.

Zdroj vizualizácii: http://www.rendersystem.eu/nase-3d-vizualizacie-rychlostnej-cesty-r7-v-televizii-ta3

15 thoughts on “Rýchlostná cesta R7 a cyklotrasy

  1. Vyborne. Jazdim pravidelne na bajku z Dunajskej Luznej poza Slovnaft do prace v Starom meste, takze celu oblast buducej stavby R7 dobre poznam. Naozaj skvele riesenia, tesim sa na vysledok.

  2. Dakujem za vasu prospesnu pracu pre vsetkych obyvatelov a krasne vysvetlenie cyklotrasy v oblasti Slovnaftska/Bajkalska/Prievozska/R7.

    Rozumiem tomu spravne tak, ze trasa R47 na Slovnaftskej po vyusteni cyklotrasy z toho noveho kruhaca smerom ku Kazanskej po par metroch novej cyklotrasy tam aj skonci ako je na vasej mapke naznacene (dakde pri Komarnanskej ci skor)? Alebo sa bude cyklotrasa R47 na Slovnaftskej v ramci toho projektu R7 dobudovavat smerom/az po Kazansku (to som asi prilisny optimista)?

    A dalej, nenasiel som u vas zmienku o cyklotrase na moste D4 cez Dunaj, ktora tam ma byt – ako som zachytil – vybudovana. Videl som nejaku vizualizaciu zjazdu z dialnicneho mosta na hradzu, ale vysvetlenie celkoveho napojenia som zatial nenasiel.

    1. Cyklotrasa R47 bude zatiaľ vybudovaná len v území, ktorého sa dotýka táto stavba. Teda cca po kruháč na Slovnaftskej. Rozhodne to nie je v tejto fáze málo, bežná prax je, že sa pri dopravných stavbách ponecháva na cyklotrasu len rezerva, alebo ani to nie.
      Je úlohou mesta (a my ho budeme strážiť, keďže vieme, ako funguje :P), aby pokračovanie R47 smerom k Slovnaftu dávalo do podmienok pri ďalšej zástavbe územia. Mimochodom, pri Kauflande je extra široký chodník práve kvôli priestoru na cyklotrasu. Tiež sme to žiadali pred jeho výstavbou. Takými malými krokmi je možné postupne budovať celú cyklistickú sieť.

      Po moste pre D4 má viesť cyklotrasa O8, vizualizácie na lepšiu predstavu sú na http://www.obchvatbratislavy.sk/sk/galeria
      Napojenie na „petržalskú“ hrádzu bude vyzerať približne takto: http://www.obchvatbratislavy.sk/uploads/files/D4-Jarovce-9-42.jpg

  3. Cha, tak toto som si vsimol dost neskoro :)
    Pre ludi iducich od Maleho Dunaja smerom na Pristavny most alebo na cyklotrasu po Pristavnej do centra – je nova (zelena) cyklocesta skratka (ktora michodom existuje uz aj teraz = polny chodnik + prenos cez kolajnice).
    Pre ludi iducich z Ruzinova smerom k Malemu Dunaju (na lavobreznu DCC) bude zrusenie sucasneho cyklochodnika (cervena) trochu obchadzka.
    Kedze R7 uz nikto nezrusi, asi je to najlepsie riesenie, som rad ze komunikacia zo strany projektanta bola ustretova.

  4. Ahoj Pali. V smere z Ružinova sa bude dať ísť po Slovnaftskej a potom cez záhradkársku oblasť prejisť na hrádzu, čiže nebude to moc zachádzka.

  5. Ešte by ma zaujímalo kade budeme jazdiť počas výstavby r7. Bude zachovaná cyklotrasa počas výstavby k prístavnému mostu smerom z Vrakune.

  6. Tá zahradkarska oblasť je obytna zóna, býva tu veľa rodín, pre ktoré je táto výstavba peklo, ale ľudi to asi nezaujíma. Moje deti tam už cyklista zrazil a mňa dva krát,a vyrážajú do seba aj na rampe, ja tam žijem celý život a takýto chaos si nepamätám. Pôvodne tu cyklotrasa nikdy nebola, ale protipovodňová hrádza, cez ktorú niekto nakreslil čiaru a označil za cyklotrasu a peší ako teraz majú chodiť?

  7. Ja som tiež rád že mysleli aj na cyklistov ale hlupáci nevedeli, že hneď vedľa je prístav ťažká poloha unikát v Európe pre nadrozmerné prepravy a ako je naprojektované tak sakramentsky sťažili prechod nadrozmerných nákladov a výškou to ani nehovorím, keď tam naprojektovali most nejak 5m výška …. čistá katastrofa.

  8. Ale napríklad ak chcete ísť z Podunajských Biskupíc na Lužný most , tak máte celkom zábavu , chýba totiž akékoľvek prepojenie , myslím rozumné a spevnené .Je možné ísť iba naspäť do Rovinky a potom cez koniec sveta na hrádzu , následne ísť popod Lužný most aby ste sa dostali na jeho začiatok. Včera som to skúsil cez Lieskovec následne nadjazd cez Ketelec a už ste v blate , bravooo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.