Hromadná pripomienka pre zlepšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov a prioritu MHD k navrhovanému zákonu o cestnej premávke

Cyklokoalícia spolu s odborníkmi a ďalšími aktivistami v oblasti dopravy, predložila do medzirezortného pripomienkového konania hromadnú pripomienku k zákonu o cestnej premávke. Súčasný zákon ani novela z dielne Ministerstva vnútra neposkytuje riešenia súčasných problémov bezpečnosti cestnej premávky v mestách, a to najmä bezpečnosti najzraniteľnejších účastníkov (chodcov, cyklistov) a lepšej vymožiteľnosti pravidiel v prípadoch MHD a chodcov.

Naša pripomienka sa zameriava hlavne na bezpečnosť cestnej premávky, najmä z pohľadu najzraniteľnejších účastníkov: detí a chodcov, ľudí na bicykloch a verejnej hromadnej dopravy.

Desať požiadaviek v hromadnej pripomienke:

  1. Zvýšenie bezpečnosti premávky – aby bezpečnosť bola jednoznačne, výrazne a suverénne prioritizovaná nad plynulosťou dopravy,
  2. Zavedenie odstupu medzi vozidlami podľa rýchlosti – Nedodržiavanie bezpečných odstupov je dôvodom skoro štvrtiny nehôd, preto navrhujeme sprísniť legislatívu tak, aby tieto minimálne odstupy boli definované a aj vynutiteľné, rovnako sa spresňuje požiadavka na bočný odstup pri predbiehaní, čo zvýši bezpečnosť cyklistov.
  3. Vyššie postihy za prekročenie rýchlosti v miestach, kde sú ľudia – súčasné nastavenie napr. dvojnásobné prekročenie rýchlosti v obytnej zóne predstavuje pokutu iba 66 €, čo vôbec nezodpovedá nebezpečnosti konania vodičov motorových vozidiel, keďže pravdepodobnosť smrteľného úrazu chodca sa zvyšuje rádovo päťdesiatnásobne,
  4. Prednosť cyklistov na priechodoch pre cyklistov – v súčasnosti je prednosť cyklistov nejasná, preto ju požadujeme zaviesť v súlade s praxou v iných krajinách EU,
  5. Zákaz zastavenia v koridore pre cyklistov – koridor má usmerniť cyklistov bezpečnou trajektóriou cez stiestnené alebo inak nebezpečné miesta. Iné vozidlo zastavené či dokonca parkujúce v takomto koridore výrazne znižuje bezpečnosť zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
  6. Zrušenie možnosti bezbrehého parkovania a jazdy na chodníku – divoko parkujúce autá na chodníkoch tvoria závažnú bariéru chodcom. Niektorým navyše často úplne znemožňujú pohyb: ide predovšetkým o mamičky s kočíkmi, starších ľudí alebo osoby so zníženou pohyblivosťou. Vodiči aút zároveň nezriedka výrazne ohrozujú ľudí na chodníkoch. Parkovanie na chodníkoch bude v odôvodnených prípadoch možné naďalej – tam, kde vyznačenie boxov ponechá dostatočný priestor pre počet chodcov, ktorí chodník využívajú,
  7. Parkovanie mimo boxu ako priestupok – pretrčanie desiatok centimetrov vozidla mimo parkovacieho boxu je považované za parkovanie v súlade so zákonom. Napriek tomu, že chodník, či cesta sú potom pre ľudí nepoužiteľné,
  8. Zlepšenie podmienok verejnej hromadnej dopravy – Hromadná doprava má formálne podľa legislatívy prednosť pred individuálnou automobilovou dopravou. Prax však zaostáva za legislatívou. Preto žiadame doplniť objektívnu zodpovednosť za ignorovanie predpisov o priorite hromadnej dopravy,
  9. Zrušenie povinných prilieb – ako výskumy dokazujú, jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov, preto iba 6 krajín EÚ má túto povinnosť. Členské krajiny EÚ s najmenšou nehodovosťou cyklistov nemajú prilby povinné (napr. Holandsko, Dánsko),
  10. Zníženie zbytočných požiadaviek voči cyklistom – bicykel musí byť vybavený reflexnými prvkami a osvetlením. Je teda prebytočné a nezmyselné vyžadovať, aby cyklista mal na sebe ďalší reflexný bezpečnostný odev alebo prvky.

Týchto desať zmien dokáže výrazne zlepšiť bezpečnosť najmä najzraniteľnejších účastníkov –  detí, seniorov, bicyklujúcich a osôb na vozíčku.

Kompletný text hromadnej pripomienky je dostupný na adrese http://www.changenet.sk/?section=kampane&x=824161, kde ju môžete podpísať. Na predloženie hormadnej pripomienky potrebujeme aspoň 500 podpisov. Ďakujeme.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.