Nová križovatka Kaufland Patrónka bez cykloriešenia

Začiatkom roku 2015 bol otvorený Kaufland v Mlynskej doline, v súvislosti s čím pribudla aj nová svetelne riadená križovatka s Valašskou ulicou. Pre cyklistov má týmto miestom viesť cyklistická trasa O5 spájajúca Patrónku s Mostom Lafranconi.

Pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie sme zaslali viaceré pripomienky, z ktorých kľúčové boli prvé dve:

  1. Na ulici Mlynská dolina vybudovať a vyznačiť na strane objektu Kaufland cyklistickú trasu zaradenú do územného plánu – chodník pre cyklistov v šírke 3 m oddelený od chodníka pre chodcov v šírke 1,5 m, šírka chodníka celkovo 5,7 m (vrátane stojanov osvetlenia umiestnených v bezpečnostnej zóne medzi vozovkou a cestou). Segregáciu peších a cyklistov zabezpečiť ideálne v celej dĺžke.
  2. Vyznačiť priechody pre cyklistov na križovatke s ulicami Pri Habánskom mlyne a Valašská, podľa možnosti s podfarbením priechodu pre cyklistov v celej dĺžke zelenou farbou na zvýšenie bezpečnosti prechádzajúcich cyklistov.

Prvá pripomienka bola v zásade splnená. Namiesto oddelených pásov pre chodcov a cyklistov vznikol jeden, pomerne široký priestor, kde bude v budúcnosti možná legalizácia zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov. Pri intenzitách chodcov v tejto lokalite v dotknutom smere je to postačujúce riešenie (chodci chodia hlavne priečne na smer pohybu cyklistov). Je však škoda, že stĺpy verejného osvetlenia zostali v rekonštruovanom úseku na nevhodných miestach. Ich posun bližšie k vozovke samozrejme nie je možný z dôvodu bezpečného odstupu od idúcich áut, to isté pravidlo však má platiť aj voči chodcom, bohužiaľ sa u nás veľmi neaplikuje. Ideálna poloha stĺpov by bola na vonkajšej strane ulice, pri plote a múre nad parkoviskom.

Horšie je to však s druhou pripomienkou. Aj napriek nášmu upozorneniu nebol vybudovaný priechod pre cyklistov cez vjazd na parkovisko. Prípadná legalizácia segregovanej cyklotrasy by teda znamenala buď obľúbenú (ale veľmi nevhodnú) úradnícku značku Zosadni z bicykla (tá sa mimochodom prirodzene nenachádza v príslušných technických podmienkach na navrhovanie cyklistickej infraštruktúry), alebo dodatočnú prestavbu križovatky (a teda ďalšiu investíciu do nedávno realizovanej stavby), čo je dosť nehospodárne.

Nový povrch chodníka po výstavbe križovatky.
Nový povrch chodníka po výstavbe križovatky.
Starý chodník na Patrónku je úzky a šírkovo nevyhovuje spoločnej premávke chodcov a cyklistov, pre ktorú je potrebná minimálna šírka 2 metre, v stiesnených podmienkach 1,75 m.  K tomu sa pripočítava 0,25 m bezpečný odstup od pevných prekážok. V praxi to teda znamená, že vľavo od stĺpu by muselo byť 1,75 + 2 x 0,25 m, teda 2,25 m.
Starý chodník na Patrónku je úzky a šírkovo nevyhovuje spoločnej premávke chodcov a cyklistov, pre ktorú je potrebná minimálna šírka 2 metre, v stiesnených podmienkach 1,75 m. K tomu sa pripočítava 0,25 m bezpečný odstup od pevných prekážok. V praxi to teda znamená, že vľavo od stĺpu by muselo byť 1,75 + 2 x 0,25 m, teda 2,25 m.
Napriek tomu, že ide o hlavnú cyklistickú trasu O5, priechod pre cyklistov absentuje.
Napriek tomu, že ide o hlavnú cyklistickú trasu O5, priechod pre cyklistov absentuje.
Pri vhodnom návrhu bolo možné zriadiť aj samostatný priechod pre cyklistov. To sa nestalo a budúca oprava bude stáť zbytočné peniaze naviac.
Pri vhodnom návrhu bolo možné zriadiť aj samostatný priechod pre cyklistov. To sa nestalo a budúca oprava bude stáť zbytočné peniaze naviac.
Budúca cyklotrasa O5 by mala viesť mimo áut. Avšak narozdiel od vozovky, v ktorej je cyklista na hlavnej ceste a ide priamo, chodníková trasa sa krúti a nemá prípravu pre budúce zriadenie cyklotrasy.
Budúca cyklotrasa O5 by mala viesť mimo áut. Avšak narozdiel od vozovky, v ktorej je cyklista na hlavnej ceste a ide priamo, chodníková trasa sa krúti a nemá prípravu pre budúce zriadenie cyklotrasy.
Dostatočne široké  pokračovanie smerom k ZOO. Bohužiaľ však nedošlo k prekládke sĺpov verejného osvetlenia (ideálne vpravo, k plotu), ktoré zbytočne zužujú priestor pre chodcov a cyklistov a vytvárajú potenciálnu nebezpečnú prekážku.
Dostatočne široké pokračovanie smerom k ZOO. Bohužiaľ však nedošlo k prekládke sĺpov verejného osvetlenia (ideálne vpravo, k plotu), ktoré zbytočne zužujú priestor pre chodcov a cyklistov a vytvárajú potenciálnu nebezpečnú prekážku.
Dostatočný počet cyklostojanov, avšak len vo forme "lámačov kolies".
Dostatočný počet cyklostojanov, avšak len vo forme “lámačov kolies”.

4 komentáre na “Nová križovatka Kaufland Patrónka bez cykloriešenia

  1. Hlavne ta horna cast pri krizovatke patronka je velmi nebezpecne uzka a neprehladna. Je tam krik cez ktory zo zakruty nevidno a stlp osvetlenia. Pri troche stastia sa tam dvaja cyklisti alebo cyklista a chodec zrazia tak ze niektory vyleti do cesty…

  2. Zodpovednost jednoznacne nesie pani Katarina Szabova zo STaRZ. Mala by byt jej tato neschopnost zosobnena a navyse tu pravdepodobne ide o zasadne porusenie pracovnej discipliny!

  3. Osobne som za to, aby sa najprv zriadil priechod pre cyklistov a az potom samotna cyklotrasa. Obavam sa, ze pri tej sikovnosti uradnikov tam pribudne skor zabradlie proti cyklistom, nez priechod pre cyklistov. Zrejme asi nepostrehli pomer cyklistov voci chodcom, ktori tento chodnik realne vyuzivaju.

  4. Za tie stĺpy by si tí babráci zaslúžili niejednú výchovnú, keďže s argumentami je človek bezradný. To naozaj hocikto môže robiť ich robotu.

Pridaj komentár