Začiatkom roku 2015 bol otvorený Kaufland v Mlynskej doline, v súvislosti s čím pribudla aj nová svetelne riadená križovatka s Valašskou ulicou. Pre cyklistov má týmto miestom viesť cyklistická trasa O5 spájajúca Patrónku s Mostom Lafranconi.
Pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie sme zaslali viaceré pripomienky, z ktorých kľúčové boli prvé dve:
- Na ulici Mlynská dolina vybudovať a vyznačiť na strane objektu Kaufland cyklistickú trasu zaradenú do územného plánu – chodník pre cyklistov v šírke 3 m oddelený od chodníka pre chodcov v šírke 1,5 m, šírka chodníka celkovo 5,7 m (vrátane stojanov osvetlenia umiestnených v bezpečnostnej zóne medzi vozovkou a cestou). Segregáciu peších a cyklistov zabezpečiť ideálne v celej dĺžke.
- Vyznačiť priechody pre cyklistov na križovatke s ulicami Pri Habánskom mlyne a Valašská, podľa možnosti s podfarbením priechodu pre cyklistov v celej dĺžke zelenou farbou na zvýšenie bezpečnosti prechádzajúcich cyklistov.
Prvá pripomienka bola v zásade splnená. Namiesto oddelených pásov pre chodcov a cyklistov vznikol jeden, pomerne široký priestor, kde bude v budúcnosti možná legalizácia zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov. Pri intenzitách chodcov v tejto lokalite v dotknutom smere je to postačujúce riešenie (chodci chodia hlavne priečne na smer pohybu cyklistov). Je však škoda, že stĺpy verejného osvetlenia zostali v rekonštruovanom úseku na nevhodných miestach. Ich posun bližšie k vozovke samozrejme nie je možný z dôvodu bezpečného odstupu od idúcich áut, to isté pravidlo však má platiť aj voči chodcom, bohužiaľ sa u nás veľmi neaplikuje. Ideálna poloha stĺpov by bola na vonkajšej strane ulice, pri plote a múre nad parkoviskom.
Horšie je to však s druhou pripomienkou. Aj napriek nášmu upozorneniu nebol vybudovaný priechod pre cyklistov cez vjazd na parkovisko. Prípadná legalizácia segregovanej cyklotrasy by teda znamenala buď obľúbenú (ale veľmi nevhodnú) úradnícku značku Zosadni z bicykla (tá sa mimochodom prirodzene nenachádza v príslušných technických podmienkach na navrhovanie cyklistickej infraštruktúry), alebo dodatočnú prestavbu križovatky (a teda ďalšiu investíciu do nedávno realizovanej stavby), čo je dosť nehospodárne.
Hlavne ta horna cast pri krizovatke patronka je velmi nebezpecne uzka a neprehladna. Je tam krik cez ktory zo zakruty nevidno a stlp osvetlenia. Pri troche stastia sa tam dvaja cyklisti alebo cyklista a chodec zrazia tak ze niektory vyleti do cesty…
Zodpovednost jednoznacne nesie pani Katarina Szabova zo STaRZ. Mala by byt jej tato neschopnost zosobnena a navyse tu pravdepodobne ide o zasadne porusenie pracovnej discipliny!
Osobne som za to, aby sa najprv zriadil priechod pre cyklistov a az potom samotna cyklotrasa. Obavam sa, ze pri tej sikovnosti uradnikov tam pribudne skor zabradlie proti cyklistom, nez priechod pre cyklistov. Zrejme asi nepostrehli pomer cyklistov voci chodcom, ktori tento chodnik realne vyuzivaju.
Za tie stĺpy by si tí babráci zaslúžili niejednú výchovnú, keďže s argumentami je človek bezradný. To naozaj hocikto môže robiť ich robotu.