Nové nákupnocentrové stojany – jar 2015

Začiatkom roku 2015 sme spravili prehľad možností na parkovanie bicyklov pred nákupnými centrami v Bratislave. V tomto článku prinášame aktualizáciu k polovici roku 2015.

Aupark

Pôvodné stojany boli nahradené novými v troch lokalitách: pri vchode od Sadu J. Kráľa, pod lávkou k Digital Parku a pri východnom vchode od Einsteinovej. Na každom mieste sa nachádza prístrešok s piatimi stojanmi pre uzamknutie 10 bicyklov. Ide o zlepšenie voči pôvodnému stavu, hodil by sa ešte stojan pri vchode od Aupark Toweru.

Krytý stojan pre bezpečné parkovanie desiatich bicyklov pod lávkou do Auparku. Tento stojan je bohužiaľ relatívne ďaleko od vchodu do nákupného centra.
Krytý stojan pre bezpečné parkovanie desiatich bicyklov pod lávkou do Auparku. Tento stojan je bohužiaľ relatívne ďaleko od vchodu do nákupného centra.
Krytý stojan pre bezpečné parkovanie desiatich bicyklov pri východnom vchode do Auparku.
Krytý stojan pre bezpečné parkovanie desiatich bicyklov pri východnom vchode do Auparku.

Avion

Tu pribudol jeden katalógový stojan pri vchode od autobusovej zastávky. Oproti pôvodnému stavu zo začiatku roku (žiadny stojan) je to zlepšenie, no v porovnaní s Auparkom a Bormi je to druhá liga.

Avion Shopping Park - stojan pri autobusovej zastávke.
Avion Shopping Park – stojan pri autobusovej zastávke.

Bory Mall

Nákupné centrum bolo otvorené na jeseň 2014, parkovanie pre bicykle pribudlo až pol roka neskôr. Stojany však pribudli v dostatočnom množstve a pri všetkých vchodoch. Dizajnovo sú stojany podobné tým v Auparku, sú však nekryté – okrem severného vchodu, kde sú umiestnené pod strechou. Tu sa nachádza aj najviac stojanov, pre 28 bicyklov. Pri strednom vchode je 14 miest, pri južnom 10 a ďalších 24 miest je pri detskom zábavnom centre Buppi. Spolu majú teda Bory 76 miest pre bicykle, čo je suverénne najviac z bratislavských nákupných centier.

Bory Mall: stojany pri detskom ihrisku.
Bory Mall: stojany pri detskom ihrisku.
Bory Mall: stojany pri severnom vchode. Všetky sú už v prevádzke.
Bory Mall: stojany pri severnom vchode. Všetky sú už v prevádzke.
Bory Mall: stojany pri strednom vchode.
Bory Mall: stojany pri strednom vchode.
Bory Mall: stojany pri vchode od zastávky. Na druhej strane sa nachádzajú ďalšie tri.
Bory Mall: stojany pri vchode od zastávky. Na druhej strane sa nachádzajú ďalšie tri.

Pri ostatných nákupných centrách s nevyhovujúcimi alebo absentujúcimi stojanmi sme zatiaľ nezaznamenali zmenu alebo zlepšenie.

2 thoughts on “Nové nákupnocentrové stojany – jar 2015

  1. Mňa by zaujímalo, ako autor myslí že nový krytý stojan na prvej foto Aupark, je relatívne ďaleko od vchodu.
    Kde až by ste chceli pán autor s tým bicyklom parkovať? Čo tak priamo vnútri na infopulte?
    Kde bližšie chcete parkovať? Stojan je aktuálne bližšie ako je ktorákoľvek autobusová zástávka, alebo bližšie ako od hociktorého parkovacieho miesta ku vchodu.

    Vaše články sa mi páčia, máte relatívne objektívnu kritiku – na druhej strane, snažíte sa asi vo všetkom nájsť niečo zlé.
    Mňa by potešilo viac návrhov ktoré a aké tipy by ste namontovali vy – určite máte dosť skúseností s možnosťami ktoré sú kvalitné a účelové.

    Za druhé už len okrajovo, kvalitný cyklostojan nestojí pár sto eur, ale rádovo tisíce eur
    Pár sto eur stoja varianty ktoré vy radi ofrflujete – a aj to je jeden kus, bez dopravy a montáže.

    Vďaka

    1. Ďakujem za komentár.

      Pri prvej fotografii z Auparku je z mojej strany nie úplne presný komentár, neuvedomil som si, že relatívne blízko je ešte ďalší vedľajší vchod pod lávkou (za čo sa ospravedlňujem). Výraz „relatívne ďaleko“ vychádzal zo vzdialenosti k hlavnému vchodu. Rôzne odporúčania stanovujú vzdialenosti stojanov od vchodov podľa dĺžky pobytu. Napr. tento pôvodom taliansky manuál hovorí: „Štandardom pre maximálnu vzdialenosť medzi parkovacím miestom a cieľovým miestom v prípade krátkej zastávky (pár minút) je cca. 5 metrov. Parkovacie zariadenia pri destináciách, kde sa ľudia zdržia niekoľko hodín, by nemali byť vzdialené viac ako 15 metrov od vchodu.“ (http://www.bicy.it/docs/64/20110726_BICY_bicycle_parking_SK_final.pdf)

      Okrem vzdialenosti je aj faktor frekventovanosti/odľahlosti miesta a s tým súvisiaca možnosť nerušenej práce zlodeja. Pri stojane v blízkosti vchodu je väčšia šanca, že zlodej nebude mať priestor na krádež bicykla ako v tomto stojane mimo väčšiny peších trás.

      Parkovanie pri infopulte je veľmi nevhodné (nič také som nenavrhoval). Keď už, tak sa situácia rieši priestorom s limitovaným vstupom (napr. na nejakú kartu) a pod kamerou, resp. automatizovaný parkovací dom.

      K vete: „na druhej strane, snažíte sa asi vo všetkom nájsť niečo zlé.“. Môj komentár k obrázku nebol mienený ako niečo zlé, ani tak podľa mňa nie je tak napísaný. Jednoducho ide len o upozornenie, že konkrétny stojan je o niečo menej dobre umiestnený. Rozhodne nikde nepíšem, že je zlý či niečo iné negatívne. Celkom ma prekvapilo, že pochvalný článok je vnímaný ako ofrflávanie :) Aby som parafrázoval tvoje slová, netreba sa snažiť vo všetkom (napr. v tomto článku) nájsť niečo zlé :D

      Návrhy na stojany sa nachádzajú v našom parkovacom manuále, pripravujeme aj jeho aktuálizovanú verziu. To však v prípade Auparku a Borov nie je treba. Ich stojany sú bezpečnostne ok a dizajnovo (subjektívne podľa mňa) aj vydarené. Nechcem silou mocou navrhovať alternatívu, keď je realizácia dobrá.

      Zisťoval som aj ceny stojanov, ktoré po meste osádzal Starz (vo viacerých modifikáciách). Cena za kus je 100-120 € s dopravou a montážou (pre 2 bicykl). A tie neofrflávame :) Je jasné, že v prípade Auparku a Borov išlo o výrazne drahšie stojany (fajn, že ich tam dali), ale funkčne by postačovali aj stojany za 120 €/kus.

      Stojan lámač kolies stojí v hobby centrách okolo 80 €/kus pre 5 bicyklov (neviem dopravu a montáž). Bezpečne je však oň možné zamknúť nula bicyklov. Preto je neekonomické, že ich niektoré centrá kupujú. To už je naozaj lepšie nedávať tam stojany žiadne, nech si ľudia zamykajú bicykle o lampy a značky…

Comments are closed.